Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade lunginflammation för snart ett år sedan, fick diagnos (och antibiotika) utefter kliniska symptom, CRP och auskultation. Som jag förstått det röntgar man endast om ovan nämnda inte ger en entydig bild. Röntgenstrålning är inget vi ska exponeras för lättvindigt, kan diagnos ställas utan ska man inte röntga. Av strålskyddsskäl.
Lite komiskt det där hur olika det kan vara beroende på vem man träffar. Det borde ju vara samma och man borde ju vara mer noga kan jag tycka.

Jag fick diagnos i somras utan att ens ha träffat läkare eller någon annan, bara genom röntgen. Ingen undersökning eller frågor om det alls. Hade från hösten 2018 problem med hosta och jobbigt med andningen varje gång jag varit förkyld och när jag utsattes för något jag inte tålde. Efter en förkylning i december gick hostan inte över alls så jag kontaktade vc om att jag vill ta upp min astmamedicinering igen som jag slutat med. Då ville de ha en ny utredning för de kunde inte se att någon astmadiagnos fanns i journalen. Fick tid till astmasköterska och spirometri i mars och under hela den perioden hade jag hosta, ibland mer, ibland mindre, men alltid hosta. Spirometrin var normal så det beslutades att en lungröntgen skulle göras, men att jag inte hade astma. I maj fick jag brev om att jag var välkommen på drop in röntgen. Hade fortfarande samma hosta, oftare förkyld men just då inte sjuk alls. Mamma skulle köra mig dit, men hon blev sjuk så efter att ha väntat i några veckor fick jag själv ta mig dit, mamma låg däckad i någon slags influensa. Jag var frisk men hostig. Några dagar senare ringde sköterskan och talade om för mig att läkaren hade skrivit ut antibiotika till mig eftersom jag hade lunginflammation, och den var troligen också det som orsakade den långvariga hostan (då minst 7 månader konstant hostande).

Ingen undersökning gjordes, antibiotikan gjorde varken till eller ifrån och jag blev förkyld i slutet av den här tiodagarskuren istället. Med ännu mer hosta så klart. 6 veckor senare visade en ny röntgen att jag inte hade lunginflammation. Alltså var jag enligt VC botad, trots att hostan fortfarande var samma som den varit hela tiden sedan i början av december 2018. Jag bytte vc och i december 2019 fick ett besök hos läkare som skrev ut astmabehandling, som har haft bra effekt mot hostan, den är borta.

Min fundering är vad som egentligen kan ses på en sådan där röntgen. Om det är en lunginflammation orsakad av virus syns det? Om det är bakterier syns det? Jag förklarade för nya läkaren att jag inte haft effekt av antibiotikan och då svarade hon att så blir det om lunginflammationen är orsakad av virus. Och det vet jag ju. Men borde man inte ta reda på det innan man skriver ut antibiotika? Och om det nu är en sådan där långdragen "tyst" lunginflammation, som ju också finns och orsakas av en viss sorts bakterier, så tar man väl ett viss sorts prov och skriver ut ett specifikt antibiotika mot just det och inte vilket som helst? Jag har glömt namnet dock.

Jag har alltså haft lunginflammation utan att direkt vara sjuk, jag hade hosta, vilket jag haft hela våren (hela året), men lunginflammationssjuk? Näää, riktigt sjuk blev jag nog på antibiotikakurens 8e dag, vilket skulle kunna vara ca 10 dagar efter lungröntgen och 13-14 dagar efter jag träffade mamma senaste gången, mamma som var rejält däckad i någon konstig sjukdom men vägrade söka läkare själv. Undrar om mamma smittade mig med lunginflammation som syntes på röntgen innan jag blev sjuk i det?
 
Förlåt men det är väl aldrig någon som har sagt att Sverige inte kommer att få några fall av Coronavirus? Jag ser inte heller någon som skrattat åt dig i tråden, snarare ifrågasatt den initiala informationen du gav att du inte var vaccinerad mot mässlingen. Vi har fortfarande ingen samhällsspridning i landet vilket tyder på att både myndigheter och vård gör ett utmärkt jobb.
Ärligt talat, vi vet inte om vi har en samhällsspridning eller inte - har vi det är det troligen inte jättemånga men det räcker att ett fåtal lindrig sjuka slinker igenom och så är det igång i Sverige. Jag tror det var igår som jag hörde nyheten att de skulle ta prov på folk med lunginflammation oavsett om de varit i riskområdena, jag höll på att baxna, jag trodde i min enfald att det redan gjordes rutinmässigt.
 
Lite komiskt det där hur olika det kan vara beroende på vem man träffar. Det borde ju vara samma och man borde ju vara mer noga kan jag tycka.

Jag fick diagnos i somras utan att ens ha träffat läkare eller någon annan, bara genom röntgen. Ingen undersökning eller frågor om det alls. Hade från hösten 2018 problem med hosta och jobbigt med andningen varje gång jag varit förkyld och när jag utsattes för något jag inte tålde. Efter en förkylning i december gick hostan inte över alls så jag kontaktade vc om att jag vill ta upp min astmamedicinering igen som jag slutat med. Då ville de ha en ny utredning för de kunde inte se att någon astmadiagnos fanns i journalen. Fick tid till astmasköterska och spirometri i mars och under hela den perioden hade jag hosta, ibland mer, ibland mindre, men alltid hosta. Spirometrin var normal så det beslutades att en lungröntgen skulle göras, men att jag inte hade astma. I maj fick jag brev om att jag var välkommen på drop in röntgen. Hade fortfarande samma hosta, oftare förkyld men just då inte sjuk alls. Mamma skulle köra mig dit, men hon blev sjuk så efter att ha väntat i några veckor fick jag själv ta mig dit, mamma låg däckad i någon slags influensa. Jag var frisk men hostig. Några dagar senare ringde sköterskan och talade om för mig att läkaren hade skrivit ut antibiotika till mig eftersom jag hade lunginflammation, och den var troligen också det som orsakade den långvariga hostan (då minst 7 månader konstant hostande).

Ingen undersökning gjordes, antibiotikan gjorde varken till eller ifrån och jag blev förkyld i slutet av den här tiodagarskuren istället. Med ännu mer hosta så klart. 6 veckor senare visade en ny röntgen att jag inte hade lunginflammation. Alltså var jag enligt VC botad, trots att hostan fortfarande var samma som den varit hela tiden sedan i början av december 2018. Jag bytte vc och i december 2019 fick ett besök hos läkare som skrev ut astmabehandling, som har haft bra effekt mot hostan, den är borta.

Min fundering är vad som egentligen kan ses på en sådan där röntgen. Om det är en lunginflammation orsakad av virus syns det? Om det är bakterier syns det? Jag förklarade för nya läkaren att jag inte haft effekt av antibiotikan och då svarade hon att så blir det om lunginflammationen är orsakad av virus. Och det vet jag ju. Men borde man inte ta reda på det innan man skriver ut antibiotika? Och om det nu är en sådan där långdragen "tyst" lunginflammation, som ju också finns och orsakas av en viss sorts bakterier, så tar man väl ett viss sorts prov och skriver ut ett specifikt antibiotika mot just det och inte vilket som helst? Jag har glömt namnet dock.

Jag har alltså haft lunginflammation utan att direkt vara sjuk, jag hade hosta, vilket jag haft hela våren (hela året), men lunginflammationssjuk? Näää, riktigt sjuk blev jag nog på antibiotikakurens 8e dag, vilket skulle kunna vara ca 10 dagar efter lungröntgen och 13-14 dagar efter jag träffade mamma senaste gången, mamma som var rejält däckad i någon konstig sjukdom men vägrade söka läkare själv. Undrar om mamma smittade mig med lunginflammation som syntes på röntgen innan jag blev sjuk i det?
Jag gissar att du kan ha drabbats av mycoplasma (nej jag ställer ingen diagnos, bara en gissning), den kan ge lunginflammation, är ofta en följdsjukdom till kraftig förkylning, symptomen inkluderar förhöjd temperatur/låg feber, hosta och den kan vara många veckor.
 
Jag gissar att du kan ha drabbats av mycoplasma (nej jag ställer ingen diagnos, bara en gissning), den kan ge lunginflammation, är ofta en följdsjukdom till kraftig förkylning, symptomen inkluderar förhöjd temperatur/låg feber, hosta och den kan vara många veckor.
Ja, tack, det var den jag tänkte på, den man kan ha länge utan att vara jättejättesjuk egentligen. Men för att diagnosticera den krävs väl att man tar ett prov för det och att den sedan behandlas med ett viss sorts antibiotika och inte vilket som helst? Hur vet man om jag hade den eller virus när man inte ens kollade? Och jag blev ju inte frisk, bara det att efter sex veckor fanns det ingen lunginflammation kvar på röntgen. Alla symptom som jag hade före hade jag fortfarande kvar trots antibiotikan fram till slutet av december när jag träffade en läkare på nya vc och fick astmamedicin istället.
På "pappret" såg det ju ut som jag blev frisk- först lunginflammation på röntgen och sedan på ny röntgen ingen lunginflammation. Men för min del var det inte alls någon förändring, alla symptom var kvar flera månader efter förra vc friskförklarade mig och sa att jag hade ingen astma och ingen mer lunginflammation. Ingen förändring alls, varken när jag skulle ha lunginflammation eller när jag inte skulle ha.
 
Jag misstänker att jag dras med den nu, vet inte, jag är ju måttligt sjuk (typ hostar lite -feberkänslan är borta och det mesta av tröttheten) och någon uttalad feber har jag inte haft. Jag tänkte att den skulle ge sig, men det är lite oroande att eventuellt ha mycoplasma om jag dessutom skulle drabbas av Corona men jag antar att om det tar fart på allvar så dröjer det ännu ett par veckor.

Hostan kan dröja kvar länge vad jag läst.
 
Min kollegas kompisgäng testas idag. De träffade en kompis som är hemma på besök från Japan förra lördagen, och alla ligger sedan några dagar däckade i influensaliknande symtom med kraftig hosta. Först när de insåg att alla i kompisgänget som träffat kompisen som pluggar i Japan har blivit riktigt dåliga, kontaktade de sjukvården och ska alltså testas idag.
Lite otäckt när det kommer så nära, hoppas att testerna visar på en vanlig influensa! Min kollega var lyckligtvis inte med den kvällen och har inte träffat någon ur gänget sedan de blev sjuka.
 
Min kollegas kompisgäng testas idag. De träffade en kompis som är hemma på besök från Japan förra lördagen, och alla ligger sedan några dagar däckade i influensaliknande symtom med kraftig hosta. Först när de insåg att alla i kompisgänget som träffat kompisen som pluggar i Japan har blivit riktigt dåliga, kontaktade de sjukvården och ska alltså testas idag.
Lite otäckt när det kommer så nära, hoppas att testerna visar på en vanlig influensa! Min kollega var lyckligtvis inte med den kvällen och har inte träffat någon ur gänget sedan de blev sjuka.
Usch. Hoppas på negativa provsvar.
 
Jag misstänker att jag dras med den nu, vet inte, jag är ju måttligt sjuk (typ hostar lite -feberkänslan är borta och det mesta av tröttheten) och någon uttalad feber har jag inte haft. Jag tänkte att den skulle ge sig, men det är lite oroande att eventuellt ha mycoplasma om jag dessutom skulle drabbas av Corona men jag antar att om det tar fart på allvar så dröjer det ännu ett par veckor.

Hostan kan dröja kvar länge vad jag läst.
Jag tror själv att det jag drabbades kan ha varit en vanlig viruslunginflammation och att jag helt enkelt är känsligare pga min astma, nu när jag får rätt behandling har jag inga problem med hosta heller.

Du får gå och kolla om du har mycoplasma, kan inte vara nyttigt att gå runt med! Då hinner du ju behandla den innan det ev. har kommit fler fall i Sverige och risken att du smittas av corona har ökat något.
Så som du känner dig var så jag kände mig från och till, men så känner man ju sig också med astma. Minns att i augusti var det riktigt tufft att gå de knappa 2 km till jobbet som jag tidigare inte ens känt vara ansträngande, min ork var slut och jag var andfådd av bara korta sträckor, och det var ändå bara några veckor efter den nya lungröntgen.
Men jag är känslig för lunginflammation, så pga det känner ju inte jag mig särskilt road av att det rent faktiskt finns människor som inte riktigt tycker att corona är något att oroa sig för. Nej, att vara hysterisk för det ska man ju inte vara, men jag vill verkligen inte bli sjuk för att andra anser att man bara får milda symptom ju.
 
Det var många som tog det på allvar tidigt i tråden utan att uttrycka rädsla. Din rädsla gällde ju specifikt en flygresa och med facit i hand var det ju inte någon större risk att flyga till Tyskland i början på februari. Men det var såklart rätt att du ställde in, en resa som präglas av oro är det inte mycket nöje i.
Jag har knappast varit rädd, snarare inte velat riskera någonting i så tidigt skede innan man visste mer om vad det var för virus.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 896
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 197
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Årets foderstater
  • Bildtråden
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp