Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det jag menar är att trots att det bara är knappt 100 000 smittade idag så ger det redan hemska konsekvenser, så tänk om en månad
Vilka är de hemska konsekvenserna, förutom på individnivå? Vad jag förstår så märks smittan av, den har redan givit konsekvenser, men är de redan uppe i en storlek att kvala in för ordet hemska?
 
Det jag menar är att trots att det bara är knappt 100 000 smittade idag så ger det redan hemska konsekvenser, så tänk om en månad
Knappt 100 000 smittade idag gör hemska konsekvenser, för att ingen vill vara en del i en logaritmisk smittspridning.

Av de 96900 har idag 53600 tillfrisknat. Det gör just nu ganska prick 40000 sjuka - i världen (då också 3300 inte tillfrisknat utan tyvärr avlidit).
Se'n den 18:e februari har dagligen fler tillfrisknat än insjuknat i Corona.
Också det på världsbasis.

corona-2.jpg
 
Senast ändrad:
Jag är mest orolig att vårat flyg till Danmark och sen vidare till USA ska ställas in. Jag tror inte det kommer hända men med en katastroftänkande hjärna kan allt hända.
 
Nu är vi 92 smittade i Sverige,
och vi närmar oss Kina i andel smittade per capita.


Det är inte så illa det låter, det betyder bara att vi har vår peak framför oss, medan de har passerat sin.
 
Nu är vi 92 smittade i Sverige,
och vi närmar oss Kina i andel smittade per capita.


Det är inte så illa det låter, det betyder bara att vi har vår peak framför oss, medan de har passerat sin.
92 för en timme sen sa dom på tv4 att det var 61,är det fler huvudstadsbor?
 
Nu är vi 92 smittade i Sverige,
och vi närmar oss Kina i andel smittade per capita.


Det är inte så illa det låter, det betyder bara att vi har vår peak framför oss, medan de har passerat sin.
Hur kan du veta det? Alltså jag tror säkert det blir fler och vi inte nått peaken, men vad har det med andelen av befolkningen att göra? Den är så försvinnande liten andelen.
 
Jo jag är medveten om att det kan hända. Det spär ju på mina katastroftankar överlag :rofl:

För övrigt är jag inte direkt orolig för själva viruset. Bara konsekvenserna av det. Är det inte förskolesjukdomar så är det något annat.

Jag menade bara att om flyget ställs in så görs det ju av en anledning isåfall som syftar till både din och andras bästa. Det är inte en katastrof för mig 😄
 
Hur kan du veta det? Alltså jag tror säkert det blir fler och vi inte nått peaken, men vad har det med andelen av befolkningen att göra? Den är så försvinnande liten andelen.
Hur jag kan veta det?
Ren matematik. Antal sjuka genom landets befolkning.

Men ärligt talat förstår jag inte din motfråga.
 
Om jag släpper nuläget och istället filosoferar lite över n-cov19 ”i framtiden” när det etablerat sig och toppkurvan stabiliserats :

När man tittar på de andra typerna inom familjen Corona, som sedan länge finns etablerade hos många djurslag, inkl då våra tamdjur hund, katt och häst.

Hos katt - som exempel - anses en majoritet av katter vara bärare på just den egna typen av Corona, utan att för den skull någonsin insjukna. Ett fåtal individer insjuknar dock med allvarliga påföljder.

Om man tänker sig att n-cov19 på människa etablerar sig så att majoriteten människor endera bara blir etablerat tysta bärare av viruset och eller själva utvecklar immunitet , så gissningsvis borde det ändå i framtiden innebära möjligheten att det ”passiva bärandet” för en individ som har nedsatt hälsa av olika slag, kan drabbas av att det då kan blossa upp ?

Som sagt , bara lite tankar - jag har ingen aning givetvis, utan ren spekulation utifrån hur annan typ av Corona finns etablerat bland andra arter, utan att det vanligtvis innebär problem .
 
Hur jag kan veta det?
Ren matematik. Antal sjuka genom landets befolkning.

Men ärligt talat förstår jag inte din motfråga.
Matematiken är enkel jag förstår bara inte hur du får till resten baserat på matematiken.


"
Nu är vi 92 smittade i Sverige,
och vi närmar oss Kina i andel smittade per capita.

Det är inte så illa det låter, det betyder bara att vi har vår peak framför oss, medan de har passerat sin. "

Menar du att vi kommer nå peaken vid samma procent smittade som Kina? Eller vad menar du och hur får du fram det?
 
Jag har knappast varit rädd, snarare inte velat riskera någonting i så tidigt skede innan man visste mer om vad det var för virus.

Ursäkta, ska inte tillskriva dig en känsla du inte haft. Väldigt orolig var de ord du själv använde så oro var det ord jag borde ha använt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 892
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 197
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp