Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och ett gäng skyddsombud här på företaget är inbokade på en mässa och konferens i Göteborg nästa vecka - så nu sitter jag och väntar på besked från högre ort om vi får åka eller inte. Företaget har gått ut med kraftiga restriktioner kring utlandresor, men har ännu inte sagt nått om inrikes resor. Men det kan vara för att det inte kommit upp än, så vi får se under dagen.

Vi har restriktioner på alla icke affärskritiska tjänsteresor. Vi uppmanas att delta online eller via telefon.
 
Du menar att de gör det av vårdslöshet eller ignorans, genom att inte leva upp till någon viss nivå av hygienstandard?
Inte att de gör det med det medvetna syftet att smittan ska sprida sig.
Tror du ing det finns folk som medvetet sprider sjukdomar bara för dom själv har blivit sjuka alltså? Finns tyvärr massvis med sånt folk. Hiv-mannen var ju ett exempel
 
Tycker även tråden speglar hur naiva vi i Sverige är idag. 😄Man har alldeles för stor tilltro till att staten tar hand om allt och att sverige aldrig kommer drabbas av någonting. Jag tror corona bara är början. Framöver kommer vi se mycket mer av det här.
 
Ja folk skrattade ju åt mig i början, och nu e Sverige är i top 15 av dom värst drabbade länderna så skrattar folk inge längre.
Jag var ju en av få som faktiskt ställde in min resa i ett tidigt skede, och det är jag väldigt glad för idag!

Det var många som tog det på allvar tidigt i tråden utan att uttrycka rädsla. Din rädsla gällde ju specifikt en flygresa och med facit i hand var det ju inte någon större risk att flyga till Tyskland i början på februari. Men det var såklart rätt att du ställde in, en resa som präglas av oro är det inte mycket nöje i.
 
Tycker även tråden speglar hur naiva vi i Sverige är idag. 😄Man har alldeles för stor tilltro till att staten tar hand om allt och att sverige aldrig kommer drabbas av någonting. Jag tror corona bara är början. Framöver kommer vi se mycket mer av det här.
Förlåt men det är väl aldrig någon som har sagt att Sverige inte kommer att få några fall av Coronavirus? Jag ser inte heller någon som skrattat åt dig i tråden, snarare ifrågasatt den initiala informationen du gav att du inte var vaccinerad mot mässlingen. Vi har fortfarande ingen samhällsspridning i landet vilket tyder på att både myndigheter och vård gör ett utmärkt jobb.
 
När tråden startades i slutet av januari var virusspridningen i stort sett begränsad till Kina och för de flesta kändes risken ganska avlägsen här i Sverige, nu med stora utbrott inom Europa är läget helt annorlunda. Tråden speglar den utvecklingen tycker jag.
Ja och det var väl helt väntat :)
Jag är fortfarande inte orolig för min del sådana här utbrott kommer att komma med jämna mellanrum eftersom alla far och flyger tre varv runt jorden varje år
Och att folk borde hålla sig hemma ett par dagar efter en resa anser jag oavsett virussituationer då sannolikheten att du har blivit smittad med något om det är ett coronavirus eller salmonella är större om du varit ute och rest
@Sporthorse jag har inte direkt någon tilltro till att staten tar hand om allt och jag har heller inte någon tilltro till sjukvården och inte heller till msb
Men detta kommer att gå över jag har väldigt svårt att tro att det blir som i Pestens tid men det är en mycket bra bok ;)
Däremot kan servicen överlag bli sämre ett tag framöver om många blir sjuka
 
Ja och det var väl helt väntat :)
Jag är fortfarande inte orolig för min del sådana här utbrott kommer att komma med jämna mellanrum eftersom alla far och flyger tre varv runt jorden varje år
Och att folk borde hålla sig hemma ett par dagar efter en resa anser jag oavsett virussituationer då sannolikheten att du har blivit smittad med något om det är ett coronavirus eller salmonella är större om du varit ute och rest
@Sporthorse jag har inte direkt någon tilltro till att staten tar hand om allt och jag har heller inte någon tilltro till sjukvården och inte heller till msb
Men detta kommer att gå över jag har väldigt svårt att tro att det blir som i Pestens tid men det är en mycket bra bok ;)
Däremot kan servicen överlag bli sämre ett tag framöver om många blir sjuka
Nej jag tror inte heller att det kommer bli som pesten. Tror inte corona är så farlig för mig. Hade varit orolig ifall jag haft en bakomliggande sjukdom ar eller varit storrökare tex. Däremot tror jag det kan komma värre utbrott längre fram.
 
Förlåt men det är väl aldrig någon som har sagt att Sverige inte kommer att få några fall av Coronavirus? Jag ser inte heller någon som skrattat åt dig i tråden, snarare ifrågasatt den initiala informationen du gav att du inte var vaccinerad mot mässlingen. Vi har fortfarande ingen samhällsspridning i landet vilket tyder på att både myndigheter och vård gör ett utmärkt jobb.

Ja och vi kan få en allmän spridning även om vård och myndigheter gör ett utmärkt jobb. Man får vara lite ödmjuk inför att det kan bli svårt att hålla ett virus, som ger milda symptom i 80% av fallen, i schack. Jag skulle inte se det som ett misslyckade.
 
Tycker även tråden speglar hur naiva vi i Sverige är idag. 😄Man har alldeles för stor tilltro till att staten tar hand om allt och att sverige aldrig kommer drabbas av någonting. Jag tror corona bara är början. Framöver kommer vi se mycket mer av det här.

Jag tycker inte det speglar någon naivitet - snarare speglar det att folk blir väldigt rädda (i onödan)
Jag personligen är mer rädd för de som blir väldigt rädda än för själva viruset och då tillhör jag ändå riskgrupp med mina dåliga lungor.

Jag tycker vi hela tiden ser tecken på uppvigling och skrämsel så ja du har rätt i att vi kommer se ännu mer av sånt
 
Ja folk skrattade ju åt mig i början, och nu e Sverige är i top 15 av dom värst drabbade länderna så skrattar folk inge längre.
Jag var ju en av få som faktiskt ställde in min resa i ett tidigt skede, och det är jag väldigt glad för idag!

Tycker även tråden speglar hur naiva vi i Sverige är idag. 😄Man har alldeles för stor tilltro till att staten tar hand om allt och att sverige aldrig kommer drabbas av någonting. Jag tror corona bara är början. Framöver kommer vi se mycket mer av det här.

Top 15 av värst drabbade betyder ju inte så mycket när de flesta länder knappt blivit drabbade alls. Jag kan inte se att någon skrattat åt dig, vi har snarare påpekat att det du spridit i form av länkar med dåliga källor och obekräftade uppgifter bidragit till hysteri och onödig rädsla.

Att ha tilltro till staten och att vara naiv är inte samma sak. Inte heller är en naiv bara för att en inte håller med dig om din syn på hur en bör agera och känna. Jag personligen är fortfarande inte rädd eller orolig, jag kommer inte ställa in nästa veckas besök på mässa och inte heller tänker jag avboka mitt restaurangbesök till helgen trots bekräftade fall i staden för mässan. Tvätta händerna ofta och inte stoppa smutsiga fingrar i munnen så ska det nog gå bra.
 
Tycker även tråden speglar hur naiva vi i Sverige är idag. 😄

Jag får nog säga att graden av naivitet verkar extremt mycket högre hos de som bökar runt i diverse ryktesspridningsgrupper på nätet och vidarebefordrar skrämselpropaganda utan att tänka efter. Fast det är ju mitt sätt att tänka och definiera begreppet. Det är knappast folkhälsa och kunskap man främjar. Till och med SVTs normalt sett duktiga journalister går runt i dessa fällor och får göra avbön frekvent för att de sprider felaktig och skrämseloptimerad information i dessa dagar.
 
Ja folk skrattade ju åt mig i början, och nu e Sverige är i top 15 av dom värst drabbade länderna så skrattar folk inge längre.
Jag var ju en av få som faktiskt ställde in min resa i ett tidigt skede, och det är jag väldigt glad för idag!
Jag har nu läst de tio första sidorna. Var skrattar folk åt dig? De flesta avråder väl just att resa med bebis oavsett om de är oroliga eller inte för egen del?

Ingen nekar heller till att det inte kan komma till Sverige.

De flesta har samma åsikter nu som i början av tråden. Jag vidhåller min åsikt. Jag är inte orolig för egen del och har fortfarande en planerad jobbresa till jerusalem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 896
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 197
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Årets foderstater
  • Bildtråden
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp