Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men idag med alla kry appar och hemleverans från apotea behöver man ju inte gå ut Man borde väl till och med kunna skicka prover eftersom det bara handlar om näs svabb
Mat kan man också få mat hemlevererat det är så mycket lättare att hålla sig själv i karantän idag om man vill
Man kan få mycket hemlevererat om man bor på rätt ställe, gör man inte det så är det inte lika enkelt. Mitt ena barn bor i mellanstor stad, hen kan inte få hemleveranser från apotea då inget som är större än en kuvert går in i deras postboxar utan allt sådant måste hämtas på ulämningsställe. Jag kan inte beställa hem mat för det finns ingen som levererar mat utan det närmaste man kan komma är att hämta färdigpackad matkasse i butiken. Så det handlar inte om vilja i alla lägen utan en förutsättning är att tjänsterna finns där man befinner sig.
 
Man kan få mycket hemlevererat om man bor på rätt ställe, gör man inte det så är det inte lika enkelt. Mitt ena barn bor i mellanstor stad, hen kan inte få hemleveranser från apotea då inget som är större än en kuvert går in i deras postboxar utan allt sådant måste hämtas på ulämningsställe. Jag kan inte beställa hem mat för det finns ingen som levererar mat utan det närmaste man kan komma är att hämta färdigpackad matkasse i butiken. Så det handlar inte om vilja i alla lägen utan en förutsättning är att tjänsterna finns där man befinner sig.

Men exakt. @Snowball Det blir otroligt tröttsamt med dylika inlägg där man förutsätter att alla har samma förutsättningar. Här finns inte hemleverans av varken apotea-paket eller matkassar. /lantis
 
@TinyWiny du har rätt att man måste bo på rätt ställe men många fler kan hålla sig i karantän idag än för tjugo år sedan och om de som kan hålla sig i karantän efter resor eller vid symptom gör det skulle nog spridningen minska
 
Men idag med alla kry appar och hemleverans från apotea behöver man ju inte gå ut Man borde väl till och med kunna skicka prover eftersom det bara handlar om näs svabb
Mat kan man också få mat hemlevererat det är så mycket lättare att hålla sig själv i karantän idag om man vill

Om man vill ja. Har sett videos på folk som medvetet sprider skiten vidare genom att hosta och kladda på knapparna i hissen, dörrhandtag osv. Ju fler som smittas, desto snabbare kommer vaccin verkar resonemanget vara hos vissa.
 
Om man vill ja. Har sett videos på folk som medvetet sprider skiten vidare genom att hosta och kladda på knapparna i hissen, dörrhandtag osv. Ju fler som smittas, desto snabbare kommer vaccin verkar resonemanget vara hos vissa.
Du menar att de gör det av vårdslöshet eller ignorans, genom att inte leva upp till någon viss nivå av hygienstandard?
Inte att de gör det med det medvetna syftet att smittan ska sprida sig.
 
Men exakt. @Snowball Det blir otroligt tröttsamt med dylika inlägg där man förutsätter att alla har samma förutsättningar. Här finns inte hemleverans av varken apotea-paket eller matkassar. /lantis
Apotea kan jag dock få hemlevererat genom att boka lantbrevbäring istället för att hämta ut på utlämningsställe. Knölig tjänst att hitta på postnords sida men googlar man "posten lantbrevbärare" hittar iallafall jag det enklare. Skulle man vara smittad får man väl sätta en lapp på brevlådan eller nåt och godkänna i appen med bankid innan så brevbäraren inte behöver riskera att bli smittad utan bara kan ställa paketet på lämplig plats.
 
Om man vill ja. Har sett videos på folk som medvetet sprider skiten vidare genom att hosta och kladda på knapparna i hissen, dörrhandtag osv. Ju fler som smittas, desto snabbare kommer vaccin verkar resonemanget vara hos vissa.
Jaha men då kan vi helt sluta med karantäner och smittspårning totalt meningslöst då :meh:
 
Finns en grupp om Corona på Facebook, ganska bra grupp med färska nyheter och fakta för den som är intresserad. Gruppen är dessutom offentlig så man behöver inte bli medlem.
Gruppen heter Coronavirus covid-19 Sverige
Jag scrollade igenom de senaste inläggen i den gruppen och såg ingen fakta och inga nyheter från pålitliga källor, endast overifierade filmklipp och inlägg från uppenbart icke pålästa personer som hjälper till att sprida rykten och panik. Ser att du även refererar till dessa videos i ditt senaste inlägg. Hur vet du var filmerna kommer ifrån? Hur vet du att det är en video som visar personer som aktivt sprider Coronavirus? Vem är avsändaren? Vad har denne för syfte?

Det är beklämmande hur dåliga vissa är på källkritik.
 
Lunginflammation är en av de följdsjukdomar som är allvarliga, som gör att sjukdomen går från mild till allvarlig eller kritisk. Men runt 80-85 procent av smittade har endast lindriga symptom och behöver inte någon vård alls.
Lunginflammation är en del av den primära sjukdomen vid Covid-19, inte i första hand en följdsjukdom (även om det säkert förekommer också).
 
källa på det

Folkhälsomyndigheten skriver på sin hemsida under frågor och svar om Covid-19:

"Enligt de publicerade fallrapporter som finns från utbrottet i Kina, är det i första hand en lunginflammation orsakad primärt av det nya coronaviruset.
Baserat på erfarenhet från andra virusinfektioner som drabbar luftvägarna finns det troligen även fall där lunginflammationen är en följdsjukdom och är då orsakad av bakterier."
 
Han måste ha blivit förkyld först och sen fått corona.

Vad vet du om det?

Jag noterar att insjuknandet i corona i november går utanför allmän uppfattning om när viruset började spridas. Liksom att det är intressant att tidningen skriver corona som om det var bekräftat. Om corona bröt ut tidigare än uppgett eller om han hade någon annan infektion än corona lär vi aldrig få veta.
 
Nej, det behövs inte men en läkare behöver lyssna på dina lungor och de brukar ta ett CRP.

Okej, i vissa fall är det kanske så enkelt?
Men lungröntgen förekommer absolut. Själv har jag aldrig hört om någon som fått antibiotika mot lunginflammation utan lungröntgen. Visar väl i och för sig att antibiotikaföreskrivningen är ansvarsfull.
 
Okej, i vissa fall är det kanske så enkelt?
Men lungröntgen förekommer absolut. Själv har jag aldrig hört om någon som fått antibiotika mot lunginflammation utan lungröntgen. Visar väl i och för sig att antibiotikaföreskrivningen är ansvarsfull.

Hade lunginflammation för snart ett år sedan, fick diagnos (och antibiotika) utefter kliniska symptom, CRP och auskultation. Som jag förstått det röntgar man endast om ovan nämnda inte ger en entydig bild. Röntgenstrålning är inget vi ska exponeras för lättvindigt, kan diagnos ställas utan ska man inte röntga. Av strålskyddsskäl.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 896
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 197
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp