Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har svenska staten gått ut med något meddelande angående smittan?
Vietnam får pluspoäng för sin tydliga och lättillgängliga information.
 
Jag har litat på att Folkhälsomyndigheten vet bäst även om jag själv från början har haft känslan att smittan är allvarligare än vad FHM gett sken utav. Runt den 15:e februari (minns ej exakt datum) var jag på ett informationsmöte angående Coronaviruset eftersom FHM, efter påtryckningar, gått ut med lite mer ingående och specifik information till vissa myndigheter och instanser som efterfrågat det. Där återgavs samma information som @Mineur citerar, d.v.s att viruset ej smittar via föremål. Något som jag då "visste" att de inte hade fog för. Då tänkte jag mest att de menade att smittospridningen knappast kommer spridas i någon vidare mening via föremål utan att smittan huvudsakligen sker mellan personer i närkontakt.

Sedan dess har jag sett FHM uttala sig i diverse frågor som jag anser och antar ligger utanför deras expertis. Exempelvis ekonomiska och sociala konsekvenser vissa åtgärder skulle få, vikten av att inte sprida information som ger upphov till panik o.s.v. I min värld borde FHM vara de som driver på för att få igenom åtgärder för stoppa smittan, medan andra intressen eventuellt för argument för varför dessa åtgärder är överdrivna. Men det jag konsekvent har upplevt från FHM:s kommunikation är argument för varför diverse åtgärder är onödiga och ineffektiva. Undantag finns såklart, som exempelvis att ställa in direktflygen från Iran, men denna åtgärd hade de dagarna innan kallat verkningslös. Det känns mest som FHM agerar reaktivt och lägger sitt fokus på att mana till lugn, när de faktiskt hade behövt agera mer proaktivt.

Mycket "tycker", "tänker" & "upplever" i det här inlägget. Men jag är inte expert och har inte tagit del av alla information från FHM. Det är bara min bild av läget. Med det sagt att mitt förtroende för myndigheten tagit till en törn och jag föredrar nu att ta del av rekommendationer från motsvarande myndigheter i andra länder som befinner sig i en liknande situation som vi gör.
 
Jag ser inte minsta anledning till att varje medborgare ska ha sekundsnabb information om antal konstaterat smittade och andra detaljer som uppenbart misstolkas i ren rädsla. Det kan säkert vara intressant att följa och prata om istället för regnet och den uteblivna snön, men värdet av att ha den typen av fullständigt obehandlad information är negativt.

Rekommendationer och uppmaningar kring gynnsamma beteenden kommer ut allteftersom. Om man misstror Folkhälsomyndigheten kan man lyssna på internationella motsvarigheter (alla kör inte samma budskap och rekommendationer) - inte lyssna på konspirationer och sensationslystnad drivna på Facebookgrupper och i kvällspressen. Om man har något intresse av att förhålla sig till verkligheten vill säga.
 
Senast ändrad:
Jag ser inte minsta anledning till att varje medborgare ska ha sekundsnabb information om antal konstaterat smittade och andra detaljer som uppenbart misstolkas i ren rädsla. Det kan säkert vara intressant att följa och prata om istället för regnet och den uteblivna snön, men värdet av att ha den typen av fullständigt obehandlad information är negativt.

Rekommendationer och uppmaningar kring gynnsamma beteenden kommer ut allteftersom.
Alltså dem låga tilltron till staten kommer från allt mörkande och felaktiga information.
Hade man agerat som i tex Singapore så hade iallafall jag litar mer på att staten har någorlunda koll på läget.
Efter folkhälsomyndighetens extremt märkliga information som känns som ren gissningslek så väljer jag bort dom som informationskälla. Deras info kommer ut hundra år efter alla andra och gärna med felaktiga slutsatser innan dessa rättas.
 
Alltså dem låga tilltron till staten kommer från allt mörkande och felaktiga information.
Hade man agerat som i tex Singapore så hade iallafall jag litar mer på att staten har någorlunda koll på läget.
Efter folkhälsomyndighetens extremt märkliga information som känns som ren gissningslek så väljer jag bort dom som informationskälla. Deras info kommer ut hundra år efter alla andra och gärna med felaktiga slutsatser innan dessa rättas.

För mig är mörkande, felaktig information och felaktiga profetior om kommande tider - tre helt olika saker. I Sverige förekommer väldigt lite mörkande jämfört med många andra länder.
 
För mig är mörkande, felaktig information och felaktiga profetior om kommande tider - tre helt olika saker. I Sverige förekommer väldigt lite mörkande jämfört med många andra länder.
I Sverige vill man gärna göra så lite som möjligt eller kanske hålla info hemlig så långt det bara går för att inte skrämma folk i onödan, istället för att vara ärliga och säga att vi har ingen koll eller vi vill inte slösa resurser i onödan. Det hade ju varit bra ifall man stoppat alla flyg till och från wuhan i Kina, Iran och Italien, så hade vi inte haft så många fall som nu med tanke på att alla fall hittills är utifrån.
Hade Sverige agerat hård från start så hade jag iallafall trott på när dom säger att vi klarar av att hantera en pandemi. I dagsläget tror jag inte ens jag skulle få vård ifall jag blir smittad 😄
 
I Sverige vill man gärna göra så lite som möjligt eller kanske hålla info hemlig så långt det bara går för att inte skrämma folk i onödan, istället för att vara ärliga och säga att vi har ingen koll eller vi vill inte slösa resurser i onödan. Det hade ju varit bra ifall man stoppat alla flyg till och från wuhan i Kina, Iran och Italien, så hade vi inte haft så många fall som nu med tanke på att alla fall hittills är utifrån.
Hade Sverige agerat hård från start så hade jag iallafall trott på när dom säger att vi klarar av att hantera en pandemi. I dagsläget tror jag inte ens jag skulle få vård ifall jag blir smittad 😄
Hur många har kommit till svenska flygplatser? Vet du det? Sverige har ännu ingen samhällssmittspridning och det är bra! Det betyder att det vi gjort än så länge fungerar.
varför skulle du inte få vård?

varför vill Sverige göra så lite som möjligt?
vad är det för information som är mörkad? Jag är uppriktig nyfiken. Konkret alltså.
 
I Sverige vill man gärna göra så lite som möjligt eller kanske hålla info hemlig så långt det bara går för att inte skrämma folk i onödan, istället för att vara ärliga och säga att vi har ingen koll eller vi vill inte slösa resurser i onödan. Det hade ju varit bra ifall man stoppat alla flyg till och från wuhan i Kina, Iran och Italien, så hade vi inte haft så många fall som nu med tanke på att alla fall hittills är utifrån.
Hade Sverige agerat hård från start så hade jag iallafall trott på när dom säger att vi klarar av att hantera en pandemi. I dagsläget tror jag inte ens jag skulle få vård ifall jag blir smittad 😄

Jag kan hålla med om att Sverige gärna ofta gör i underkant när inga kända effektiva metoder finns identifierade. I andra kulturer är det viktigare att visa handlingskraft för att lugna befolkningen även om man vet att det är helt meningslösa åtgärder. I den här frågan tycker jag Sverige gör lite av varje - vilket inte är helt förtroendeingivande. Blandar korrekta påståenden om att åtgärder är symbolpolitik med att också genomföra symbolåtgärder, samtidigt som man missar i kommunikationen om viktiga åtgärder genom att vara otydliga.

För övrigt såg herr Tegnell extremt trött ut i dagens uttalande. Det är fler coronaprognoser än väderprognoser just nu.

Men som enskild medborgare gör man ingen vinst i att gå omkring och skrämma upp sig själv genom intag av en massa oriktig information som sprids. Det är bättre att få verifierad information några timmar senare än 99% skit och blaj sekundsnabbt. Särskilt om man har tendenser att filtrera ut värstascenarion som person. Få av oss är beroende av sekundsnabb information gällande smittspridning av Corona.
 
Hur många har kommit till svenska flygplatser? Vet du det? Sverige har ännu ingen samhällssmittspridning och det är bra! Det betyder att det vi gjort än så länge fungerar.
varför skulle du inte få vård?
Om vi får en mera omfattande spridning i Sverige finns det inte plats på sjukhusen för de patienter som kommer behöva akutvård.
 
Jag kan hålla med om att Sverige gärna ofta gör i underkant när inga kända effektiva metoder finns identifierade. I andra kulturer är det viktigare att visa handlingskraft för att lugna befolkningen även om man vet att det är helt meningslösa åtgärder. I den här frågan tycker jag Sverige gör lite av varje - vilket inte är helt förtroendeingivande. Blandar korrekta påståenden om att åtgärder är symbolpolitik med att också genomföra symbolåtgärder, samtidigt som man missar i kommunikationen om viktiga åtgärder genom att vara otydliga.

För övrigt såg herr Tegnell extremt trött ut i dagens uttalande. Det är fler coronaprognoser än väderprognoser just nu.

Men som enskild medborgare gör man ingen vinst i att gå omkring och skrämma upp sig själv genom intag av en massa oriktig information som sprids. Det är bättre att få verifierad information några timmar senare än 99% skit och blaj sekundsnabbt. Särskilt om man har tendenser att filtrera ut värstascenarion som person. Få av oss är beroende av sekundsnabb information gällande smittspridning av Corona.
Det som skrämt mig mest var när någon från Folkhälsomyndigheten var med i agenda (svt) i söndags.
 
Om vi får en mera omfattande spridning i Sverige finns det inte plats på sjukhusen för de patienter som kommer behöva akutvård.
Å andra sidan får man väl då ta sitt ansvar och följa uppmaningarna att hålla sig hemma och vara sjuklig i sin säng och inte smitta någon, inte gå till affären för att köpa lite te för sin onda hals och hålla telefonkontakt med sjukvården? För det är ju så att man också går ut med att de allra flesta som smittas inte blir allvarligt sjuka varpå man ju inte behöver just sjukhusvård. Och då blir det bättre plats åt de som behöver det.
Stanna hemma vid sjukdom helt enkelt.
 
Å andra sidan får man väl då ta sitt ansvar och följa uppmaningarna att hålla sig hemma och vara sjuklig i sin säng och inte smitta någon, inte gå till affären för att köpa lite te för sin onda hals och hålla telefonkontakt med sjukvården? För det är ju så att man också går ut med att de allra flesta som smittas inte blir allvarligt sjuka varpå man ju inte behöver just sjukhusvård. Och då blir det bättre plats åt de som behöver det.
Stanna hemma vid sjukdom helt enkelt.
Fast om man behöver antibiotika så är det svårt att sitta hemma
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 897
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 197
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp