Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om du har följt med så har WHO just höjt sin skattning, jag tycker det är lite oroväckande.

Den är baserad på antal döda av antal smittade och den typen av siffra går alltid ned markant när fler testas. De som dör är alltid med i statistiken, svårare att få med de som mår halvdant och sen bra. Som aldrig testas. Men fler testas ju längre från utbrottets början som passerat.

Det enda jag menar är att den observationen alltid är en överskattning som sedan går nedåt. Sedan är 2-3% ganska högt ändå, några gånger värre än vanliga influensan.
 
Jag åt middag på en restaurang igår kväll och så fort vi satte oss vid bordet kom servitören fram och bad oss tvätta händerna med handsprit innan vi gjorde något annat :confused: Det kändes väldigt märkligt och överdrivet för mig, viruset smittar ju inte ens via objekt? Och oavsett vilket hade vi ju redan tagit på handtag, stolsryggar och annat?

Nån som kan komma på en logisk förklaring till detta?
 
Jag åt middag på en restaurang igår kväll och så fort vi satte oss vid bordet kom servitören fram och bad oss tvätta händerna med handsprit innan vi gjorde något annat :confused: Det kändes väldigt märkligt och överdrivet för mig, viruset smittar ju inte ens via objekt? Och oavsett vilket hade vi ju redan tagit på handtag, stolsryggar och annat?

Nån som kan komma på en logisk förklaring till detta?
Ögontjäning, precis som att vi går runt med oxivirspray och gnuggar alla handtag och handräcken på hotellet och tillhandahåller handsprit. Det gör folk lugnare och tryggare.
Men ja, jag tror att det kan smitta via objekt.
 
Jag åt middag på en restaurang igår kväll och så fort vi satte oss vid bordet kom servitören fram och bad oss tvätta händerna med handsprit innan vi gjorde något annat :confused: Det kändes väldigt märkligt och överdrivet för mig, viruset smittar ju inte ens via objekt? Och oavsett vilket hade vi ju redan tagit på handtag, stolsryggar och annat?

Nån som kan komma på en logisk förklaring till detta?
Eh, jo det smittar visst via objekt! Jag såg någon artikel häromdagen att viruset ev kunde överleva upp till 9 dagar på metallytor i rumstemperatur.

Försöker hitta den igen, men lyckas inte riktigt.
 
Har vänner som kommit hem från Italien och nu testat positivt för Corona. Två vuxna som är positiva medans båda barnen är negativa. Det intressanta är att dom försökt bli testade sedan i lördags men fick besked från sjukvården om att det inte var aktuellt eftersom dom inte varit i det aktuella området......
 
Jag åt middag på en restaurang igår kväll och så fort vi satte oss vid bordet kom servitören fram och bad oss tvätta händerna med handsprit innan vi gjorde något annat :confused: Det kändes väldigt märkligt och överdrivet för mig, viruset smittar ju inte ens via objekt? Och oavsett vilket hade vi ju redan tagit på handtag, stolsryggar och annat?

Nån som kan komma på en logisk förklaring till detta?

Självklart kan de smitta via objekt ? Det är ingen skillnad på om det är en tallrik eller ett dörrhandtag eller en frukt i disken i affären ? Om nån sjuk nyst i handen och sen tar på något, en annan person tar på det och sen petar sig i ansiktet så givetvis kan det smitta?

Det är ju därför handhygien är så viktig - vilket tydliggörs om och om igen - både ang just Corona och allmänt ang annat vanligt som influensa, magsjuka osv.
 
Har vänner som kommit hem från Italien och nu testat positivt för Corona. Två vuxna som är positiva medans båda barnen är negativa. Det intressanta är att dom försökt bli testade sedan i lördags men fick besked från sjukvården om att det inte var aktuellt eftersom dom inte varit i det aktuella området......
Oj så slarvigt!
Har de haft vett nog att isolera sig själva?
 
Okej okej allihopa, jag har fattat att det smittar via objekt nu! :D Jag förstod det som att det bara smittar från människa till människa när jag läste på NHS och Folkhälsomyndigheten igår, men jag har väl missförstått då. Såhär står det hos Folkhälsomyndigheten nämligen:

"Smittan sprids i nära kontakter mellan människor, idag finns inget som talar för smitta via olika föremål."

Men jag tolkade nog det lite väl bokstavligen, eller nått. Och oavsett är det ju som vanligt ingen som kan säga något med 100% säkerhet än, så då är det väl bättre att vara för försiktig, såvida det inte blir omständigare än lite handsprit :)
 
@Mineur fast det som kan sägas med säkerhet är det jag skrev ang hanteringen ”människa till människa” och då just handhygienen. Det är verkligen basalt ang smitta allmänt !

Fö är det rent generellt bättre med noga tvättande med tvål och vatten än handsprit .
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Finns en grupp om Corona på Facebook, ganska bra grupp med färska nyheter och fakta för den som är intresserad. Gruppen är dessutom offentlig så man behöver inte bli medlem.
Gruppen heter Coronavirus covid-19 Sverige
 
Ja,men dom hann träffa ett par personer innan dom började känna sig sjuka.( och nej- det är inget jag tänker ha någon åsikt om, dom var inte i den då aktuella delen av Italien).Personerna dom träffat blir testade just nu.
Ja vad ska man göra när myndigheterna beter sig som de gör? Är man inte jättekritisk och läser på själv så tror man ju på dem. Det känns otroligt märkligt att de fortfarande säger att man inte smittar innan man får symptom, trots att typ alla andra säger att det kan smitta innan man får symptom.

Jag förstår inte varför de har gjort så? För att minska panik? Det blir ju bara att man inte litar på något de säger istället.

Jag är väldigt glad att jag har tillgång till pubmed och kan läsa på själv!
 
Okej okej allihopa, jag har fattat att det smittar via objekt nu! :D Jag förstod det som att det bara smittar från människa till människa när jag läste på NHS och Folkhälsomyndigheten igår, men jag har väl missförstått då. Såhär står det hos Folkhälsomyndigheten nämligen:

"Smittan sprids i nära kontakter mellan människor, idag finns inget som talar för smitta via olika föremål."

Men jag tolkade nog det lite väl bokstavligen, eller nått. Och oavsett är det ju som vanligt ingen som kan säga något med 100% säkerhet än, så då är det väl bättre att vara för försiktig, såvida det inte blir omständigare än lite handsprit :)
Sorry att säga det, men du ska nog inte lita ett skit på folkhälsomyndigheten 😬
Dom har hittills gått ut med rena felaktigheter flera gånger och uppdaterar väldigt sent. Bättre läsa vad andra institut och forskare skriver om viruset.
 
Ja vad ska man göra när myndigheterna beter sig som de gör? Är man inte jättekritisk och läser på själv så tror man ju på dem. Det känns otroligt märkligt att de fortfarande säger att man inte smittar innan man får symptom, trots att typ alla andra säger att det kan smitta innan man får symptom.

Jag förstår inte varför de har gjort så? För att minska panik? Det blir ju bara att man inte litar på något de säger istället.

Jag är väldigt glad att jag har tillgång till pubmed och kan läsa på själv!
Det är verkligen skrämmande.
Rätt intressant att läsa starten på tråden och hur det utvecklat sig på så kort tid. Många som skrev att corona aldrig skulle få spridning i Europa, men i Italien har redan 100 personer hunnit dö.
Läskigt att corona tar död på folk så fort, oavsett riskgrupp eller ej.
 
Finns en grupp om Corona på Facebook, ganska bra grupp med färska nyheter och fakta för den som är intresserad. Gruppen är dessutom offentlig så man behöver inte bli medlem.
Gruppen heter Coronavirus covid-19 Sverige

Precis den gruppen jag tidigare frågade om det var den du var med i .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 897
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 197
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp