Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon har snott munskydd från jobbet :eek: och det var ju redan brist på dom. Alltså inte de vanliga ut de vi skall använda som personligskyddsutrustning ifall vi får misstänkta fall här. Så sjukt dumt. :banghead:

I övrigt hade vi info idag med smittskyddsläkare och den var väldigt saklig och mycket mer odramatisk än tidningsrubrikerna (såklart).

Vi skämtade i går kväll om att låsa in våra flaskor med sprit så ingen stjäl dom...

Kanske får börja göra det :cautious:
 
Kan inte låta bli att skratta, även om det fastnar i halsen, sista jag kollade hade vi definitivt inga platser som stod tomma och väntade på att någon skulle bli sjuk.
Vad jag vet så hamnar de på särskild isoleringsavdelning men det var knappast det viktigaste, min poäng är att det inte per automatik kostar en massa för att man lägger in dem, man tar av befintliga resurser så länge Coronasmittan ligger på den här nivån.
 
Vad jag vet så hamnar de på särskild isoleringsavdelning men det var knappast det viktigaste, min poäng är att det inte per automatik kostar en massa för att man lägger in dem, man tar av befintliga resurser så länge Coronasmittan ligger på den här nivån.
Absolut, och jag har inga åsikter om inläggningarna, det var bara uttrycket med tomma platser som i min verklighet blir absurd. Men det blir också ett sidospår vi inte behöver brodera ut på.
 
För att inte skapa oro med mina inlägg om vårdplatser kanske jag också ska tillägga att det finns beredskap för krissituationer. Blir många sjuka samtidigt så kommer annan verksamhet att få stå tillbaka, planerade operationer, mottagningsbesök och annat, ickeakut.
Vi kan ”bygga om” uppvaket på operation till intensivvårdsplatser. Vi kan skicka patienter till våra grannländer, och vi har fältsjukhus inom det militära som kan stötta upp. Vi har tom tränat för sådana senarion tillsammans.

Men det viktigaste är självklart att försöka stoppa smittspridning, så vi inte behöver hamna där.
 
Såg just på Rapport på 1an att alla skolor i hela Italien (hörde jag rätt?) ska stänga från och med nu. Bra åtgärd! Men blir lite tagen, känns allvarligt...
 
Vart ser du det?
Jag lyssnar på extrainsatt Eko på P1.


https://www.svt.se/svttext/web/pages/106.html
Ytterligare 16 coronafall i Stockholm

Ytterligare 16 personer har bekräftats
smittade med coronaviruset i Region
Stockholm, skriver regionen i ett
pressmeddelande. Därmed har 22 corona-
fall bekräftats i Sverige på onsdagen.

Smittskydd Stockholms chef Per Follin
förklarar ökningen med att sportlovs-
veckan i Stockholm är slut, samtidigt
som fler personer testats. De flesta
ska ha smittats i norra Italien.

Övriga sex fall under onsdagen är två
i Göteborgsområdet, två i Värmland,
ett i Skåne och ett i Örebro. I och
med onsdagens 22 nya coronafall har
totalt 52 fall rapporterats i Sverige.
 
Jag lyssnar på extrainsatt Eko på P1.


https://www.svt.se/svttext/web/pages/106.html
Ytterligare 16 coronafall i Stockholm

Ytterligare 16 personer har bekräftats
smittade med coronaviruset i Region
Stockholm, skriver regionen i ett
pressmeddelande. Därmed har 22 corona-
fall bekräftats i Sverige på onsdagen.

Smittskydd Stockholms chef Per Follin
förklarar ökningen med att sportlovs-
veckan i Stockholm är slut, samtidigt
som fler personer testats. De flesta
ska ha smittats i norra Italien.

Övriga sex fall under onsdagen är två
i Göteborgsområdet, två i Värmland,
ett i Skåne och ett i Örebro. I och
med onsdagens 22 nya coronafall har
totalt 52 fall rapporterats i Sverige.

Tack. Blä.

Fast, som sagt, det var väl väntat.
 
Jag lyssnar på extrainsatt Eko på P1.


https://www.svt.se/svttext/web/pages/106.html
Ytterligare 16 coronafall i Stockholm

Ytterligare 16 personer har bekräftats
smittade med coronaviruset i Region
Stockholm, skriver regionen i ett
pressmeddelande. Därmed har 22 corona-
fall bekräftats i Sverige på onsdagen.

Smittskydd Stockholms chef Per Follin
förklarar ökningen med att sportlovs-
veckan i Stockholm är slut, samtidigt
som fler personer testats. De flesta
ska ha smittats i norra Italien.

Övriga sex fall under onsdagen är två
i Göteborgsområdet, två i Värmland,
ett i Skåne och ett i Örebro. I och
med onsdagens 22 nya coronafall har
totalt 52 fall rapporterats i Sverige.
4 st är det enligt aftonbladet oklart vart de har smittats än så länge. Blir intressant att se om de hittar källan.
 
Varit iväg några dagar i Tjeckien på mini-semester och noterade att det var ganska tomt på flygplatsen, nu har jag ju inte flygit särskilt mycket men det har varit betydligt trängre de gångerna. Noterade att några hade munskydd men främst de med asiatiskt ursprung även om såklart de flesta inte hade det. Både på flygplatsen och väl på plats i Prag.

Nu blir det hörsägen så ni som stör er på det kan låta bli att läsa:
Samtliga taxichaffisar (3st) sa att det blivit mindre körningar och även avbokade körningar från och till flyget.
Taxichaffisen i Prag som skjutsade oss till flygplatsen var väldigt pratsam och han talade om att de nu fått ett par fall men att samtliga var i princip folk som återvände från Italien från skidsemester. Han sa också att myndigheterna lagt förbud på att sälja munskydd utan att det skulle vara sjukvården som skulle dela ut dessa om de ansåg det nödvändigt (oklart om det var förslag eller implementerat) och att de hade lite produktion av medicintekniska produkter (handskar, ansiktskydd osv om jag förstod det rätt) inom landet och att myndigheterna nu gått in och bestämt att inga avtal ska gälla utan all export av detta upphör och det ska behållas i landet. Detta är saker han sa att han hört på nyheterna (själv har jag mest kollat på CNN på hotellet då jag inte fattar språket och CNN har nu sen igår nästan bara rapporterat om dem.valet i USA iallafall de gånger man kollat å TV). Taxichaffisen var själv var lite orolig för hur det skulle bli med försörjningen då han hankar sig fram på vintern och sen jobbar in sin mesta lön på sommaren när turisterna kommer och att det verkar som om många avbokar sina resor nu även långt fram i tiden.
 
@Bulldoozer fast CNN rapporterar väldigt uppdaterat ang förloppet av Corona . Även om det givetvis inte väcker samma intensiva nyhetsflöde som här .

Naturligtvis men igår kväll var det mestadels nån supertuesday med röstning från primärvalet och likaså imorse, iallafall den tid jag hann kolla på TV. Sen så har jag ju inte varit direkt fastlimmad vid TVn på semestern, tidigare var det lite mer blandade nyheter men mycket om corona såklart. Iallafall var min poäng mer att jag inte kollat på de lokala nyherna i Tjeckien då jag inte kan språket..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 897
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 197
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp