Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har det inte heller varit så mycket tomma hyllor, bättre än vanligt faktiskt för sportlov brukar göra det hopplöst att handla.

Jag förstår inte varför man handlar extra pga viruset? Tror folk att det kommer bli brist på mat, att vi inte kommer få gå ut eller att butikerna kommer stänga?
I butiken jag jobbar i har de flesta konserverna tagit slut varje dag senaste dagarna.... Så ja folk bunkrar! Även tobak och babyprodukter hamstras... På fruktochgrönt potatis....

Frågat några kunder och flera säger att de bunkrar ifall de hamnar i hemkarantän. En dam handlade i söndags och planerade att inte lämna lägenheten på ett bra tag...
 
Jag tycker ju att om man ens börjar tänka i banorna att "jag kan inte gå till jobbet, tänk om jag träffar främmande människor och blir smittad!" är man smått hysterisk. Särskilt i nuläget.

Jag har ett par kollegor på jobbet som börjat uttrycka stor misstro mot ett par andra kollegor som ska resa nu snart framöver till destinationer som inte UD /Who avråder från . Det uttrycks tillochmed att ”när de kommer tillbaka får de inte gå i närheten av mig”.

Jag jobbar f.ö för ett globalt företag som är mycket noga med att följa UD’s direktiv och uppdaterar utifrån det hela tiden ang resor i tjänsten.
 
Det är bara att gå in och beställa 100 kg pasta och. 500 burkar ärtsoppa direkt på nätet som väntar på dig i lägenheten när du kommer hem! Omedelbums!

Jag har inte sett tillstymmelse till panik, tomma hyllor eller bunkring, men det är bara ett östgötskt utsnitt ur verkligheten såklart.

Att leva på potatis och ärtsoppa på burk? Tror jag hellre riskerar corona eller så får någon lämna takeout utanför min dörr - det är tydligen vad de gör i andra länder med folk som sitter i karantän i hemmet. Blir jag sjuk hamnar jag på sjukhus och då blir jag iaf matad, även om jag tvekar på att sjukhusmaten är så mycket bättre än potatis och ärtsoppa.

Var på ICA i Alvik och där var det välfyllt på hyllorna och galna människor som inte bunkrade utan fredagshandlade (alltså jag tror inte folk bunkrar marinerade oliver, oxfilé, avokado, boursinost och chips). Det enda jag möjligtvis har sett angående bunkrande är att det var mycket folk på Systembolaget när jag gick förbi där i lördags så antar att några bunkrade rusande drycker.
 
Varför då, det är en realitet att du kan göra det och en uppenbar risk i vissa yrken. Det är en konstig definition av hysteri om det endast krävs rädsla för att bli anklagad för att vara hysterisk.

Såklart, men det är det ju hela tiden och varje dag. Om det rörde sig om att ta emot resenärer med symptom med inte konstaterat virus till exempel så visst (fast då har man ju med största sannolikhet valt det jobbet ändå), men att gå omkring och vara rädd för att träffa på helt vanliga människor så till den grad att man stannar hemma från jobbet tycker jag definitivt är att vara smått hysterisk, ja.
 
Jag funderar på varför de besprutar utomhus med nåt slags medel. Nyss var det från Iran, även sett det i reportage från Kina förut. Det kan ju inte ha någon effekt? Gör de det bara för syns skull, kanske?

Vad för inslag i nyheterna /program är det du avser ?
 
Att leva på potatis och ärtsoppa på burk? Tror jag hellre riskerar corona eller så får någon lämna takeout utanför min dörr - det är tydligen vad de gör i andra länder med folk som sitter i karantän i hemmet. Blir jag sjuk hamnar jag på sjukhus och då blir jag iaf matad, även om jag tvekar på att sjukhusmaten är så mycket bättre än potatis och ärtsoppa.

Var på ICA i Alvik och där var det välfyllt på hyllorna och galna människor som inte bunkrade utan fredagshandlade (alltså jag tror inte folk bunkrar marinerade oliver, oxfilé, avokado, boursinost och chips). Det enda jag möjligtvis har sett angående bunkrande är att det var mycket folk på Systembolaget när jag gick förbi där i lördags så antar att några bunkrade rusande drycker.

Känns rätt rejält långsökt att dra slutsatsen att kön på Systemet en lördag handlade om att bunkra inför Corona 👍
 
Såklart, men det är det ju hela tiden och varje dag. Om det rörde sig om att ta emot resenärer med symptom med inte konstaterat virus till exempel så visst (fast då har man ju med största sannolikhet valt det jobbet ändå), men att gå omkring och vara rädd för att träffa på helt vanliga människor så till den grad att man stannar hemma från jobbet tycker jag definitivt är att vara smått hysterisk, ja.
Tja med den definitionen så lär du vara omgiven av hysteriska personer, medan jag sällan ser dem :)
 
Att leva på potatis och ärtsoppa på burk? Tror jag hellre riskerar corona eller så får någon lämna takeout utanför min dörr - det är tydligen vad de gör i andra länder med folk som sitter i karantän i hemmet. Blir jag sjuk hamnar jag på sjukhus och då blir jag iaf matad, även om jag tvekar på att sjukhusmaten är så mycket bättre än potatis och ärtsoppa.

Var på ICA i Alvik och där var det välfyllt på hyllorna och galna människor som inte bunkrade utan fredagshandlade (alltså jag tror inte folk bunkrar marinerade oliver, oxfilé, avokado, boursinost och chips). Det enda jag möjligtvis har sett angående bunkrande är att det var mycket folk på Systembolaget när jag gick förbi där i lördags så antar att några bunkrade rusande drycker.
Det finns en massa gott man kan bunkra upp, du behöver inte äta ärtsoppa och potatis om du inte gillar det. Det går att äta åtminstone halvlyxigt om man vill det, men det kostar mer och tar mer plats.
 
Varför uttrycker du det som att det skulle vara någon tävling att vinna ? 😳
Ang Fb-gruppen för Corona du skrev att du var med i så är det den jag gissar så förstår jag att du blir ännu räddare för varje dag. Jag hade inte över huvud taget gått till affären och tagit i en enda frukt eller handtag eller paket om jag var du isåfall.
Det är inte direkt en fb grupp och corona, utan en mammagrupp där ämnet togs upp 🤣
 
Man behöver inte ha panik från det, för mig låter det mest som rädsla. Den kan till och med vara befogad beroende på vad man jobbar med. Du har i mina ögon en mycket låg tröskel för att kalla något panik.

Jag associerar panik med att vildögt "rusa" runt, gråt och skrik, osammanhängande argument, irrationellt handlande alltså typ rusa in mitt i en samling människor för att undvika en person . Panik är för mig att man har tappat kontrollen eller är på gränsen att göra det.

Det är inte irrationellt att vara rädd om man jobbar i hotellbranschen men om man jobbar på långvården så låter det som man är det.

Ja jag kommer inte slåss för att få använda ordet panik, "hysteri" som upp senare är ett bättre begrepp för att beskriva det som kan ses i vissa kretsar. Flera av dem uttrycker även själva att de anser att de svenska myndigheterna håller på att tappa kontrollen.
 
Känns rätt rejält långsökt att dra slutsatsen att kön på Systemet en lördag handlade om att bunkra inför Corona 👍

Systemet känns inte alls långsökt om det bara handlade om att bunkra Corona:

corona-beer-virus-.jpg
 
Såg det här klippet om hur sjukvården arbetar

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...tlandsresa-de-tar-det-inte-ett-dugg-pa-allvar

Nu när viruset kommit till Europa är det nog väldigt svårt att förhindra en mera omfattande spridning även i Sverige, undrar hur sjukvården kommer att klara det när det tydligen inte ens finns resurser att testa mer än ett fåtal.
Här är fortsättningen på historien och upplösningen:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2Ged54/har-ar-svenska-coronavarden--inifran
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 897
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 197
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp