Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast jag kan i och för sig förstå det. En har redan varit ledig säg, en vecka eller tio dagar från jobbet. Det är inte jättemånga som helt utan symptom har råd eller möjlighet att ta ledigt två veckor till bara för att sitta hemma och vänta för att se om man möjligtvis, kanske, men förmodligen inte blir sjuk. Någon sjukskrivning är det ju inte tal om liksom.
Tveksamt om skolan skulle tillåta frånvaron heller.

Om jag skulle ha varit i norra Italien (vilket jag inte har) så skulle jag inte få lov att gå till jobbet för min arbetsgivare, utan skulle vara tvungen att jobba hemifrån i 14 dagar. Nu vet jag inte alls hur stor andel av Sveriges anställda som har möjligheten att jobba hemifrån, men i alla fall i min bekantskapskrets är det en ganska betydande andel, så stor att den borde kunna påverka/bromsa smittspridningen.
 
Mer fakta från WHO.

De flesta fall som konstaterats är fortfarande lokaliserade till Kina, och antalet dödsfall utanför kina är 128. Det innebär ett medel på 2 per drabbat land.

Är det då verkligen rimligt att få panik i Sverige redan nu när vi har 24 fall? När man läser kvällstidningsrubriker får man nästan intrycket av att ”slutet är nära!”

5AA42E21-F533-4955-8B30-54637B939E87.webp
 
Är det någon som har koll på hur antibiotikaresistensen ser ut i de länder där det dött folk av Corona?

Om jag fattat det rätt så leder Corona till lunginflammation ofta? Att de som dött har haft lunginflammation? Om det då är mycket antibiotikaresistens så är det ju större chans att dö av just lunginflammation. Så teoretiskt borde ett land som Sverige där vi har låg resistens. Få mindre döda. Även om många får Corona.

Lunginflammationen är orsakad av själva viruset och ingår i sjukdomsförloppet vid Covid-19. Det hjälper alltså inte med antibiotika och spelar följaktligen heller ingen roll om antibiotikaresistensen i landet är hög eller låg.
 
Om jag skulle ha varit i norra Italien (vilket jag inte har) så skulle jag inte få lov att gå till jobbet för min arbetsgivare, utan skulle vara tvungen att jobba hemifrån i 14 dagar. Nu vet jag inte alls hur stor andel av Sveriges anställda som har möjligheten att jobba hemifrån, men i alla fall i min bekantskapskrets är det en ganska betydande andel, så stor att den borde kunna påverka/bromsa smittspridningen.
Förmodligen är andelen större bland de som är utomlands på sportlovet än vad den är i befolkningen som helhet.
 
I Kina botar man, liksom i mellanöstern och i viss mån runt Medelhavet, gärna vanliga förkylningar genom att ge antibiotika så förvånar mig inte om det är hög resistens där. Italien har jag aldrig behövt men Malta var det bara att knalla in på valfritt apotek och hämta ut antibiotika när jag bodde där. Liksom att det överlag fortfarande används i djurfoder världen över.
 
Mer fakta från WHO.

De flesta fall som konstaterats är fortfarande lokaliserade till Kina, och antalet dödsfall utanför kina är 128. Det innebär ett medel på 2 per drabbat land.

Är det då verkligen rimligt att få panik i Sverige redan nu när vi har 24 fall? När man läser kvällstidningsrubriker får man nästan intrycket av att ”slutet är nära!”

Visa bifogad fil 46345
Folk får knappast panik av Sveriges 24 fall utan utifrån den sammantagna situationen och risken för att den kan bli värre. I och för sig har jag inte träffat på någon panikslagen än, oroliga och bekymrade ja, men knappast i panik, men det kanske du gjort?

Folk är också oroliga för att smittan sprids i länder som inte har beredskapen när det gäller sjukvård. Där är det en svår utmaning att stoppa den. Oro finns också för att siffrorna inte är korrekt rapporterade, vissa länder är kanske inte så nogräknade eller har inte riktigt koll.
 
Är det någon som har koll på hur antibiotikaresistensen ser ut i de länder där det dött folk av Corona?

Om jag fattat det rätt så leder Corona till lunginflammation ofta? Att de som dött har haft lunginflammation? Om det då är mycket antibiotikaresistens så är det ju större chans att dö av just lunginflammation. Så teoretiskt borde ett land som Sverige där vi har låg resistens. Få mindre döda. Även om många får Corona.

Just antibiotikaresistens torde spela liten roll eftersom lunginflammationen är en följd av viruset. Virus som inte kan behandlas med antibiotika.

Men en annan sak jag funderat på är betydelsen av rökning. Det har rapporteras att män har högre dödlighet av corona. Ser man till Kina är rökning mycket vanligare bland män än kvinnor. Det eventuella sambandet skulle jag vilja veta mer om. Rökning är inte så utbrett i Sverige, det kan vara en fördel.
 
I Kina botar man, liksom i mellanöstern och i viss mån runt Medelhavet, gärna vanliga förkylningar genom att ge antibiotika så förvånar mig inte om det är hög resistens där. Italien har jag aldrig behövt men Malta var det bara att knalla in på valfritt apotek och hämta ut antibiotika när jag bodde där. Liksom att det överlag fortfarande används i djurfoder världen över.

Fast nja. Antibiotika är inte verksamt på virus så missbruket av antibiotika är ju inte kopplat till det och i Kina handlar resistensen ffa om behandling av djur som sedan går till livsmedel .

@Sedna rökning påverkar ju direkt lungstatus så där är det väl rimligt att tänka att en rökare pga nedsatt lungfunktion blir hårdare drabbad av n-cov19.
 
Apropå jobb såg jag att en ambulansförare/personal vägrade att åka på ett larm om eventuell corona eftersom hon hade en åttamånaders bäbis hemma. Jag kan förstå oron men hon ska kanske inte jobba då om arbetsuppgifterna innebär att åka hem till och hämta sjuka människor? Det finns väl också betydligt allvarligare och dödligare sjukdomar än corona ambulanspersonal kan råka ut för?
 
@Sedna rökning påverkar ju direkt lungstatus så där är det väl rimligt att tänka att en rökare pga nedsatt lungfunktion blir hårdare drabbad av n-cov19.

Ja eller hur, väldigt rimligt antagande. För att lugna svensken skulle jag gärna se att rökning adderades som en av alla riskfaktor i ihop med ålder och underliggande sjukdomar, kanske kommer. Inte sett det än.
 
Fast nja. Antibiotika är inte verksamt på virus så missbruket av antibiotika är ju inte kopplat till det och i Kina handlar resistensen ffa om behandling av djur som sedan går till livsmedel .

@Sedna rökning påverkar ju direkt lungstatus så där är det väl rimligt att tänka att en rökare pga nedsatt lungfunktion blir hårdare drabbad av n-cov19.
Fullkomligt medveten om det, men därav blir det också en överanvändninf av det i dessa länder. Varje gång jag eller barnen har haft säsongsförkylning och köpt nässpray har de velat gett oss antibiotika, senast när jag var i Israel senast. När barnen var sjuka i skolan på Malta ville skoldoktorn (på Malta är det kutym med läkarintyg första dagen barnen är sjuka i skolan) att de skulle ha antibiotika direkt och det är ett relativt normalt förfarande. Så jo. Antibiotika är betydligt vanligare utomlands än i Sverige. Ofta för vanliga förkylningar också. Vilket gör att det inte är konstigt med resistens. Vilket var poängen med inlägget.
 
Fullkomligt medveten om det, men därav blir det också en överanvändninf av det i dessa länder. Varje gång jag eller barnen har haft säsongsförkylning och köpt nässpray har de velat gett oss antibiotika, senast när jag var i Israel senast. När barnen var sjuka i skolan på Malta ville skoldoktorn (på Malta är det kutym med läkarintyg första dagen barnen är sjuka i skolan) att de skulle ha antibiotika direkt och det är ett relativt normalt förfarande. Så jo. Antibiotika är betydligt vanligare utomlands än i Sverige. Ofta för vanliga förkylningar också. Vilket gör att det inte är konstigt med resistens. Vilket var poängen med inlägget.

Absolut jag är väl medveten om det du skriver, dock fortfarande är det största problemet rutinanvändandet av antibiotika på livsmedelsdjur, ffa gris men även nöt och fjäder, samt odlade skaldjur, den största faktorn till resistensproblemet globalt och då inkl Kina.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 897
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 197
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp