Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Absolut jag är väl medveten om det du skriver, dock fortfarande är det största problemet rutinanvändandet av antibiotika på livsmedelsdjur, ffa gris men även nöt och fjäder, samt odlade skaldjur, den största faktorn till resistensproblemet globalt och då inkl Kina.
Vilket jag också nämnde:-). Men självklart hjälper det inte att människor i de flesta länder använder antibiotika mot allt...
 
Om jag förstår det rätt är det Coronaviruset i sig som orsakar lunginflammationen utan det är en del av sjukdomsförloppet. Jag antar att det även finns någon som får bakteriell lunginflammation, men jag vet inga detaljer. Jag antar att eventuell resistens spelar mycket liten roll i sammanhanget.
Ah okej.
 
I och för sig har jag inte träffat på någon panikslagen än, oroliga och bekymrade ja, men knappast i panik, men det kanske du gjort?

Beror ju på vilken definition du har av panik, men på mitt jobb så är det i alla fall personer med mycket kundkontakt som kräver att få stanna hemma, med motiveringen att de inte kan veta var kunderna har varit innan och därför oroar sig för att kunna bli smittade på jobbet.
 
Ja det tror jag också, men i mindre byar eller städer kan läget ändra sig rätt fort.

Men igen, det handlar inte om att få panik och köpa halva Ica, det handlar om att det kan kännas skönt att vara förberedd, om du inte känner likadant så är det ingen som kommer tvinga på dig kilovis pasta gissar jag.
Förberedd på att bli sjuk nån vecka borde man väl vara oavsett, just nu betydligt större risk att få säsongsinfluensa eller calicivirus. Nej, givetvis lär ingen tvinga mig jag var mest nyfiken på vad som fick folk att hamstra, vad de tror ska hända liksom.
 
Beror ju på vilken definition du har av panik, men på mitt jobb så är det i alla fall personer med mycket kundkontakt som kräver att få stanna hemma, med motiveringen att de inte kan veta var kunderna har varit innan och därför oroar sig för att kunna bli smittade på jobbet.

Det är för mig en sorts panik för rimligen bör man då heller inte alls gå till affären eller sätta sig på en buss , etc etc.
 
Beror ju på vilken definition du har av panik, men på mitt jobb så är det i alla fall personer med mycket kundkontakt som kräver att få stanna hemma, med motiveringen att de inte kan veta var kunderna har varit innan och därför oroar sig för att kunna bli smittade på jobbet.
Man behöver inte ha panik från det, för mig låter det mest som rädsla. Den kan till och med vara befogad beroende på vad man jobbar med. Du har i mina ögon en mycket låg tröskel för att kalla något panik.

Jag associerar panik med att vildögt "rusa" runt, gråt och skrik, osammanhängande argument, irrationellt handlande alltså typ rusa in mitt i en samling människor för att undvika en person . Panik är för mig att man har tappat kontrollen eller är på gränsen att göra det.

Det är inte irrationellt att vara rädd om man jobbar i hotellbranschen men om man jobbar på långvården så låter det som man är det.
 
Senast ändrad:
Man behöver inte ha panik från det, för mig låter det mest som rädsla. Den kan till och med vara befogad beroende på vad man jobbar med. Du har i mina ögon en mycket låg tröskel för att kalla något panik.

Jag associerar panik med att vildögt "rusa" runt, gråt och skrik, osammanhängande argument, irrationellt handlande alltså typ rusa in mitt i en samling människor för att undvika en person . Panik är för mig att man har tappat kontrollen eller är på gränsen att göra det.

Det är inte irrationellt att vara rädd om man jobbar i hotellbranschen men om man jobbar på långvården så låter det som man är det.

Kanske inte panik, men rätt irrationellt är det nog att vara så rädd för smitta att en stannar hemma "om utifall att" om man jobbar med internationell hospitality. Eller nationell för all del. En kan helt enkelt bli utsatt för smitta hela tiden, det går inte att komma ifrån och det är inte en godtagbar ursäkt att inte gå till jobbet tycker jag. Det är bara att se till att tvätta händerna, ta hand om sig, le och vara glad och jobba på.
 
Kanske inte panik, men rätt irrationellt är det nog att vara så rädd för smitta att en stannar hemma "om utifall att" om man jobbar med internationell hospitality. Eller nationell för all del. En kan helt enkelt bli utsatt för smitta hela tiden, det går inte att komma ifrån och det är inte en godtagbar ursäkt att inte gå till jobbet tycker jag. Det är bara att se till att tvätta händerna, ta hand om sig, le och vara glad och jobba på.
Sen kommer ju frågan hur länge de skall vara hemma? Om detta pågår 6 mån eller 1 år? Ska de va hemma så länge då :idea: borde ju bli knapert ekonomisk då iaf O_o
 
Man behöver inte ha panik från det, för mig låter det mest som rädsla. Den kan till och med vara befogad beroende på vad man jobbar med. Du har i mina ögon en mycket låg tröskel för att kalla något panik.

Jag associerar panik med att vildögt "rusa" runt, gråt och skrik, osammanhängande argument, irrationellt handlande alltså typ rusa in mitt i en samling människor för att undvika en person . Panik är för mig att man har tappat kontrollen eller är på gränsen att göra det.

Det är inte irrationellt att vara rädd om man jobbar i hotellbranschen men om man jobbar på långvården så låter det som man är det.

Jag tycker nog panik har en helt annan dimension än det, om man som exempel ser till just nu Corona och hur sociala media bidrar till paniken hos alltför många beroende på vad individer väljer att ta fasta på eller inte.
 
Var i Stockholm förra veckan och sjuk kommer jag definitivt att bli om än inte i corona. :meh: En stor majoritet människor i lokaltrafiken satt och snörvlade och hostade.
 
Kanske inte panik, men rätt irrationellt är det nog att vara så rädd för smitta att en stannar hemma "om utifall att" om man jobbar med internationell hospitality. Eller nationell för all del. En kan helt enkelt bli utsatt för smitta hela tiden, det går inte att komma ifrån och det är inte en godtagbar ursäkt att inte gå till jobbet tycker jag. Det är bara att se till att tvätta händerna, ta hand om sig, le och vara glad och jobba på.

Bara för att man kräver att få slippa en viss arbetsuppgift så innebär det inte att arbetsgivare kommer att köpa det utan erbjuder tjänstledighet eller i slutändan avskedar pga arbetsvägran. Det kanske är här paniken kan komma från vissa så de äkta blir hysteriska och för andra så rycker de på axlarna och väljer att jobba.
 
Jag funderar på varför de besprutar utomhus med nåt slags medel. Nyss var det från Iran, även sett det i reportage från Kina förut. Det kan ju inte ha någon effekt? Gör de det bara för syns skull, kanske?
 
Bara för att man kräver att få slippa en viss arbetsuppgift så innebär det inte att arbetsgivare kommer att köpa det utan erbjuder tjänstledighet eller i slutändan avskedar pga arbetsvägran. Det kanske är här paniken kan komma från vissa så de äkta blir hysteriska och för andra så rycker de på axlarna och väljer att jobba.

Jag tycker ju att om man ens börjar tänka i banorna att "jag kan inte gå till jobbet, tänk om jag träffar främmande människor och blir smittad!" är man smått hysterisk. Särskilt i nuläget.
 
Jag tycker ju att om man ens börjar tänka i banorna att "jag kan inte gå till jobbet, tänk om jag träffar främmande människor och blir smittad!" är man smått hysterisk. Särskilt i nuläget.
Varför då, det är en realitet att du kan göra det och en uppenbar risk i vissa yrken. Det är en konstig definition av hysteri om det endast krävs rädsla för att bli anklagad för att vara hysterisk.
 
Personalen som spatserar runt i korridoren på mitt jobb just nu har strikta order om att ha en oxivir-sprayflaska i handen eller bältet, och även om vi givetvis använder dem för att torka handtag, trappräcken och liknande är det verkligen mest för syns skull. För att hålla folk lugna och glada. Risken att någon blir smittad via trappräcke finns naturligtvis, men...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 897
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 197
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp