Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Systemet känns inte alls långsökt om det bara handlade om att bunkra Corona:

corona-beer-virus-.jpg

Men vem sjutton skulle vilja hamstra Corona?! :yuck:

Edit: Det räcker ju med en flaska för att arrangera alla "roliga" bilder som flyter runt i internet-etern just nu...

Edit 2: Fast en del är rätt roliga :D
 
30 smittade av, vad är vi, 8 miljoner?
Bara det att handspriten tar slut och munskydd (som dessutom inte skyddar mot smittan, möjligtvis mot att smitta andra lite grann) gör att jag tycker det är hysteri över det hela.

Och varför vårdas det smittade med milda symtom på sjukhus? (Läst i tidningen.) Det är väl en oerhört onödig samhällskostnad?
 
30 smittade av, vad är vi, 8 miljoner?
Bara det att handspriten tar slut och munskydd (som dessutom inte skyddar mot smittan, möjligtvis mot att smitta andra lite grann) gör att jag tycker det är hysteri över det hela.

Och varför vårdas det smittade med milda symtom på sjukhus? (Läst i tidningen.) Det är väl en oerhört onödig samhällskostnad?

De första fallen kan vara bra att vårda på sjukhus för att kunna öka kunskapen om sjukdomen. Hur den utvecklas och så. Med tiden kommer såklart milda fall bara hänvisas till vården vid behov.
 
30 smittade av, vad är vi, 8 miljoner?
Bara det att handspriten tar slut och munskydd (som dessutom inte skyddar mot smittan, möjligtvis mot att smitta andra lite grann) gör att jag tycker det är hysteri över det hela.

Och varför vårdas det smittade med milda symtom på sjukhus? (Läst i tidningen.) Det är väl en oerhört onödig samhällskostnad?
9 miljoner, men folk är knappast rädda för att det är 30 smittade utan tanken att smittan kan komma att sprida sig.

Och som sagt, jag antar att de vårdas för att få koll på sjukdomsförloppet "first hand" och inte för att de tror att det kräver vård.
 
Första svenska patienten har blivit symptomfri först efter 2 månader, friskförklarad och fått lämna sjukhus men hon är inte virusfri. En ung, 20 årig kvinna. Känns som ett seglivat virus det här med tanke på tiden och kvinnans ålder. Förresten smittar inte hon när hon inte är helt virusfri? 🤔
 
Kanske står i tråden men jag tipsar om att se dokumentären ang Corona på SVT play. Jag tror inte de i Kina som blivit utsatta tycker det är ett skämt eller "inget att ha respekt för".
 
Kanske står i tråden men jag tipsar om att se dokumentären ang Corona på SVT play. Jag tror inte de i Kina som blivit utsatta tycker det är ett skämt eller "inget att ha respekt för".
Det postad massa videos från Iran på sociala medier. Ser nästan värre ut än i Kina 😔
 
Första svenska patienten har blivit symptomfri först efter 2 månader, friskförklarad och fått lämna sjukhus men hon är inte virusfri. En ung, 20 årig kvinna. Känns som ett seglivat virus det här med tanke på tiden och kvinnans ålder. Förresten smittar inte hon när hon inte är helt virusfri? 🤔

Insjuknade väl 31 januari? Två månader är det i alla fall långt ifrån. För två månader sedan var sjukdomen inte ens allmänt känd. ;)

Virus som sätter sig på andningsvägarna kan vara seglivade. Inte ovanligt att ha hosta i flera veckor efter bara en vanlig förkylning.
 
Insjuknade väl 31 januari? Två månader är det i alla fall långt ifrån. För två månader sedan var sjukdomen inte ens allmänt känd. ;)

Virus som sätter sig på andningsvägarna kan vara seglivade. Inte ovanligt att ha hosta i flera veckor efter bara en vanlig förkylning.
Tck för rättelsen. Ja, det är väl förklaringen. Undrar bara hur det var ang smittorisken? Är inte risken stor att man insjuknar i samma virus igen när man fortfarande är bärare? Hoppas det inte smittar.
 
Tck för rättelsen. Ja, det är väl förklaringen. Undrar bara hur det var ang smittorisken? Är inte risken stor att man insjuknar i samma virus igen när man fortfarande är bärare? Hoppas det inte smittar.

Det är väl sådant man kanske inte riktigt vet än. Vi vet inte heller vad patienten fått för förhållningsorder som utskriven.
 
Tck för rättelsen. Ja, det är väl förklaringen. Undrar bara hur det var ang smittorisken? Är inte risken stor att man insjuknar i samma virus igen när man fortfarande är bärare? Hoppas det inte smittar.
Det är väl ingen som vet säkert men det normala är att man får skydd alltifrån en tid efter till livstid. Hur långt skydd man får kan ingen veta det måste tiden utvisa.
 
30 smittade av, vad är vi, 8 miljoner?
Bara det att handspriten tar slut och munskydd (som dessutom inte skyddar mot smittan, möjligtvis mot att smitta andra lite grann) gör att jag tycker det är hysteri över det hela.

Och varför vårdas det smittade med milda symtom på sjukhus? (Läst i tidningen.) Det är väl en oerhört onödig samhällskostnad?
Nej, det är x antal konstaterade smittade. Det kan finnas fler men man vet såklart bara de konstaterade.
vissa samhällsviktiga verksamheter har ett lager av skyddsutrustning och ska använda det vid misstanke om smitta.
Eftersom det är en samhällsfarlig sjukdom och man vill undvika samhällsspridning. Vi har ingen samhällsspridning just nu.
 
30 smittade av, vad är vi, 8 miljoner?
Bara det att handspriten tar slut och munskydd (som dessutom inte skyddar mot smittan, möjligtvis mot att smitta andra lite grann) gör att jag tycker det är hysteri över det hela.

Och varför vårdas det smittade med milda symtom på sjukhus? (Läst i tidningen.) Det är väl en oerhört onödig samhällskostnad?
Här har vi ett vanligt mindfail. Människor är inte wet-wired för att hantera logaritmisk utveckling.

Om vi har en smittad dag ett, varje smittad smittar två och det tar en vecka att bli smittad så har vi 31 smittade efter en månad. 311 efter två månader. 8 191 smittade efter tre månader...

Ska man bromsa smittspridningen sker det enklast innan den tar fart - rätt personer i karantän under rätt tid (och då om det sker i början av förloppet - ganska få personer), lite handtvätt och allmän försiktighet från oss övriga kan vinna viktig tid och begränsa antalet som blir sjuka samtidigt. Om man väntar och ser att det 1) blir smittspridning 2) de som smittas kräver vård/dör kan det vara försent. Å andra sidan kan det vara falskt alarm igen. Hoppas på den, men gör vad jag kan (inom rimliga ramar) för att hjälpa till att undvika andra scenarier.

Och det handlar inte om panik eller alarmism. Jag bär t.ex. säkerhetsbälte i bilen även om jag oftast inte krockar. Kollar innan jag går över gatan. Bär hjälm när jag rider etc. Även om inget händer (vilket ändå är normalfallet) brukar jag sällan ångra att jag bar bälte eller hjälm.
 
Här har vi ett vanligt mindfail. Människor är inte wet-wired för att hantera logaritmisk utveckling.

Om vi har en smittad dag ett, varje smittad smittar två och det tar en vecka att bli smittad så har vi 31 smittade efter en månad. 311 efter två månader. 8 191 smittade efter tre månader...

Ska man bromsa smittspridningen sker det enklast innan den tar fart - rätt personer i karantän under rätt tid (och då om det sker i början av förloppet - ganska få personer), lite handtvätt och allmän försiktighet från oss övriga kan vinna viktig tid och begränsa antalet som blir sjuka samtidigt. Om man väntar och ser att det 1) blir smittspridning 2) de som smittas kräver vård/dör kan det vara försent. Å andra sidan kan det vara falskt alarm igen. Hoppas på den, men gör vad jag kan (inom rimliga ramar) för att hjälpa till att undvika andra scenarier.

Och det handlar inte om panik eller alarmism. Jag bär t.ex. säkerhetsbälte i bilen även om jag oftast inte krockar. Kollar innan jag går över gatan. Bär hjälm när jag rider etc. Även om inget händer (vilket ändå är normalfallet) brukar jag sällan ångra att jag bar bälte eller hjälm.
Jag vet hur en smitta kan sprida sig. Det jag framförallt ifrågasatte var att ta upp plats och kosta pengar i sjukvården för milda symtom. Hemkarantän känns mycket mer rimligt för mig.
 
Jag vet hur en smitta kan sprida sig. Det jag framförallt ifrågasatte var att ta upp plats och kosta pengar i sjukvården för milda symtom. Hemkarantän känns mycket mer rimligt för mig.
Här blir det också en tankevurpa. Det är definitivt billigare för det enskilda fallet att de låser in sig hemma, men att hands on studera ett antal sjuka och sjukdomsförloppet, checka av rekommendationer för (själv)medicinering och checka av rutiner innan det blir skarpt kan spara pengar i det långa loppet. Sen finns vårdplatsen redan, den kostar nästan lika mycket av att stå tom så det är inget jätteutlägg direkt.

Det är inte för den sjukes skull man väljer institutionsvård utan för vårdgivarens och samhällets skull skulle jag tro.
 
Jag vet hur en smitta kan sprida sig. Det jag framförallt ifrågasatte var att ta upp plats och kosta pengar i sjukvården för milda symtom. Hemkarantän känns mycket mer rimligt för mig.
Det finns något som heter isolering i hemmet och det appliceras också med denna smitta på vissa bekräftade fall. Så alla är inte på sjukhus.
 
Här blir det också en tankevurpa. Det är definitivt billigare för det enskilda fallet att de låser in sig hemma, men att hands on studera ett antal sjuka och sjukdomsförloppet, checka av rekommendationer för (själv)medicinering och checka av rutiner innan det blir skarpt kan spara pengar i det långa loppet. Sen finns vårdplatsen redan, den kostar nästan lika mycket av att stå tom så det är inget jätteutlägg direkt.

Det är inte för den sjukes skull man väljer institutionsvård utan för vårdgivarens och samhällets skull skulle jag tro.
Kan inte låta bli att skratta, även om det fastnar i halsen, sista jag kollade hade vi definitivt inga platser som stod tomma och väntade på att någon skulle bli sjuk.
 
Någon har snott munskydd från jobbet :eek: och det var ju redan brist på dom. Alltså inte de vanliga ut de vi skall använda som personligskyddsutrustning ifall vi får misstänkta fall här. Så sjukt dumt. :banghead:

I övrigt hade vi info idag med smittskyddsläkare och den var väldigt saklig och mycket mer odramatisk än tidningsrubrikerna (såklart).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 897
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 197
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp