Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast nu var det ju inte innan, om än nära inpå. Väljer man att åka kan jag ju tycka att man får ta sitt ansvar och hålla sig isolerad efteråt också.
Nja. Det var inte känt alls hur illa läget var innan lördagen - avfärdsdagen.

Det här kom på fredagskvällen. Frågan är om alla sportlovsfirare ens hann notera denna nyhet när de packade sina grejor för avresan på lördagen.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7413444

Och hade man gjort, så hade man också sett att "premiärministern tyckte att läget ändå var under kontroll."
 
Är det någon som har koll på hur antibiotikaresistensen ser ut i de länder där det dött folk av Corona?

Om jag fattat det rätt så leder Corona till lunginflammation ofta? Att de som dött har haft lunginflammation? Om det då är mycket antibiotikaresistens så är det ju större chans att dö av just lunginflammation. Så teoretiskt borde ett land som Sverige där vi har låg resistens. Få mindre döda. Även om många får Corona.

Italien har klart högre antibiotikaresistens än Sverige. Kina verkar vara svårare att få fram info om tror inte jag sett någon karta där Kina varit med.
 
Nja. Det var inte känt alls hur illa läget var innan lördagen - avfärdsdagen.

Det här kom på fredagskvällen. Frågan är om alla sportlovsfirare ens hann notera denna nyhet när de packade sina grejor för avresan på lördagen.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7413444

Och hade man gjort, så hade man också sett att "premiärministern tyckte att läget ändå var under kontroll."
I stand corrected! Oavsett tycker jag nog att man får ta ansvar och vara hemma om man varit i ett område med allvarlig spridning. :) Det är ju knappast Sveriges fattigaste som spenderat en vecka i alperna, så ekonomin bör inte vara en ursäkt, oavsett när larmet kom.
 
Är det någon som har koll på hur antibiotikaresistensen ser ut i de länder där det dött folk av Corona?

Om jag fattat det rätt så leder Corona till lunginflammation ofta? Att de som dött har haft lunginflammation? Om det då är mycket antibiotikaresistens så är det ju större chans att dö av just lunginflammation. Så teoretiskt borde ett land som Sverige där vi har låg resistens. Få mindre döda. Även om många får Corona.
Väldigt intressant frågeställning.
 
Men var det inte 15 smittade typ igår? Då tycker jag det gått undan
Ju fler fall som rapporteras i Sverige, desto fler som blir oroliga och går och testar sig antar jag, och därmed upptäcks. Många blir ju inte speciellt sjuka, och kanske inte ens skulle ha testat sig om det inte rapporterats så mycket i media. Plus att naturligtvis personer i direkt närhet med smittade testas när det tex konstaterats på en familjemedlem och då kan man relativt snabbt finns nya smittade personer.

De som smittats verkar dessutom vara ganska ”ihopklumpade geografiskt”, så de kanske också hör till samma familj/företag/grupp som varit på resa.

Fakta från Folkhälsomyndigheten:
Antal fall i Sverige (3 mars kl. 11.26)
24 personer i Sverige har påvisats smittade av viruset som ger covid-19. Det gäller nio personer i Västra Götaland, nio personer i Region Stockholm, tre personer i Region Jönköping, två personer i Region Uppsala och en i Region Skåne.
 
Fast det är ju inte spridning inom Sverige, det är ju främst folk som varit i norra Italien och Iran.

Exakt, det är ju inte konstigt om det kommer folk hem från sportlovsfirande i t.ex. Italien nu och är sjuka. Så länge det inte börjar spridas inom landet. Det tror jag visserligen att det kommer göra men ju senare det sker desto bättre. Undrar om Corona kommer minska när våren kommer precis som influensa och förkylningar... och sen återkomma varje år som influensan eller om den kommer försvinna.
 
Italien har klart högre antibiotikaresistens än Sverige. Kina verkar vara svårare att få fram info om tror inte jag sett någon karta där Kina varit med.
Tydligen finns det ett forskningssamarbete mellan Sverige och Kina där man undersökte just antibiotikaresistens i Kina. Inte så stort dock då de undersökte 700 hushåll på landsbygden. Men det visade på att resistensen var högre än man trott. Att runt 80% hade resistens av de 700 hushållen.
 
Är det någon som har koll på hur antibiotikaresistensen ser ut i de länder där det dött folk av Corona?

Om jag fattat det rätt så leder Corona till lunginflammation ofta? Att de som dött har haft lunginflammation? Om det då är mycket antibiotikaresistens så är det ju större chans att dö av just lunginflammation. Så teoretiskt borde ett land som Sverige där vi har låg resistens. Få mindre döda. Även om många får Corona.
Om jag förstår det rätt är det Coronaviruset i sig som orsakar lunginflammationen utan det är en del av sjukdomsförloppet. Jag antar att det även finns någon som får bakteriell lunginflammation, men jag vet inga detaljer. Jag antar att eventuell resistens spelar mycket liten roll i sammanhanget.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 906
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 197
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp