Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo men alltså jag skulle inte vara så pigg på att handla om jag hade vanlig säsongsinfluensa heller. I värsta fall ber jag väl nån kompis handla åt mig. Det känns ju som att vi är ganska långt ifrån en avrådan från att ens gå ut och handla, som frisk?

Ja det tror jag också, men i mindre byar eller städer kan läget ändra sig rätt fort.

Men igen, det handlar inte om att få panik och köpa halva Ica, det handlar om att det kan kännas skönt att vara förberedd, om du inte känner likadant så är det ingen som kommer tvinga på dig kilovis pasta gissar jag.
 
Jag är riskgrupp... och är fortfarande inte hysterisk. Däremot kan jag nog föda rätt många personer rätt länge men det är bara för att jag är av bondesläkt och har fulla frysar :o

Du får komma hit och vara i karantän om det kommer till det :idea: Jag har ytterst få konserver men en massa kött och en fulladdad vingarderob :up:

Haha deal, jag kommer! Har också en del årgångsviner att ta med! Skål! :D
 
Du är medveten om att även om viruset bara dödar 2% så blir det en jävla massa om halva befolkningen blir smittade??
Dessutom så påverkar det redan ekonomin världen över trots att smittan knappt ens nått Sverige ordentligt.

Spanska sjukan var heller inte speciellt dödlig men nog tusan gjorde det påverkan

En vanlig säsongsinfluensa skördar ju också offer.
Ang spanska sjukan tycker jag att det är svårt att jämföra Sverige idag med tidigt 1900-tal när det gäller hygien, sjukvård, fattigdom, trångboddhet osv.
 
En vanlig säsongsinfluensa skördar ju också offer.
Ang spanska sjukan tycker jag att det är svårt att jämföra Sverige idag med tidigt 1900-tal när det gäller hygien, sjukvård, fattigdom, trångboddhet osv.
Mja inte så svårt egentligen med tanke på att vi har en MYCKET större rörlighet nu världen över och dessutom är allt mer beroende av andra länder idag.

Det är oavsett rimligt att kunna stå på egna ben några veckor ifall man blir sjuk eller skadad elelr vad som.
 
Du är medveten om att även om viruset bara dödar 2% så blir det en jävla massa om halva befolkningen blir smittade??
Dessutom så påverkar det redan ekonomin världen över trots att smittan knappt ens nått Sverige ordentligt.

Spanska sjukan var heller inte speciellt dödlig men nog tusan gjorde det påverkan
Varför är du så mån om att spä på massmedias hysteri kring detta? Att 2 % dör av viruset i dagsläget innebär ju inte att den procenten är konstant och kommer att kvarstå om halva jordens befolkning smittas..? Antalet som dör är nära kopplat till antalet smittade i riskgrupper. Om 4 miljarder i grunden friska människor smittas kommer troligtvis inte 80 miljoner av dessa att dö. Det går inte heller att jämföra dagens sjukvårdsteknik och hygienrutiner med hur det såg ut under första världskriget.
 
Varför är du så mån om att spä på massmedias hysteri kring detta? Att 2 % dör av viruset i dagsläget innebär ju inte att den procenten är konstant och kommer att kvarstå om halva jordens befolkning smittas..? Antalet som dör är nära kopplat till antalet smittade i riskgrupper. Om 4 miljarder i grunden friska människor smittas kommer troligtvis inte 80 miljoner av dessa att dö. Det går inte heller att jämföra dagens sjukvårdsteknik och hygienrutiner med hur det såg ut under första världskriget.
Men lägg ner, det är inte att spä på någon hysteri öht utan att vara realist och inse att det är bra att ha ett förråd hemma så man skulle klara sig utan att få panik ifall det händer någonting i samhället som gör att matleveranser och liknande dröjer.
Det var ju inte alls länge sen som staten dessutom skickade ut häftet om krisberedskap. Var det hysteri då med menar du?

Och vad gör dig till expert när tom experterna varnar för viruset och dess spridning.
 
Att beställa mat via nätet är väl inte heller så smart om de inte levererar hem eftersom då måste jag traska iväg till ICA och hämta så då hinner jag ändå smitta.

Att spanska sjukan hade en så enorm spridning är inte så konstigt. Just efter WWI så folk var redan slitna med dåligt immunförsvar, en hel del undernärda och med återvändande soldater som var packade som sillar. Dessutom dålig hygien och många bodde isolerat med bristfällig information om hur man skyddade sig. Jag tror och hoppas också att vården har gått framåt under de senaste hundratvå åren.
 
Att beställa mat via nätet är väl inte heller så smart om de inte levererar hem eftersom då måste jag traska iväg till ICA och hämta så då hinner jag ändå smitta.

Att spanska sjukan hade en så enorm spridning är inte så konstigt. Just efter WWI så folk var redan slitna med dåligt immunförsvar, en hel del undernärda och med återvändande soldater som var packade som sillar. Dessutom dålig hygien och många bodde isolerat med bristfällig information om hur man skyddade sig. Jag tror och hoppas också att vården har gått framåt under de senaste hundratvå åren.
Underskatta inte folks rädsla, den dagen Sverige har lika stor spridning inom landet som Kina kan jag lova att du inte kommer vara lika säker längre. 🤣
Förhoppningsvis går det inte så långt, men dumt att vara helt barbent i ett sånt läge
 
Undrar om inte något som var snarlikt Pesten/digerdöden hade varit lättare att att hantera om det bröt ut nu?

Definitivt. Det finns pest kvar i delar av världen bl.a Kina och folk insjuknar och en liten del dör faktiskt. Men det finns numera beredskap, myndigheterna sätter staden/stadsdelarna där den finns i karantän och det finns också ett vaccin + antibiotika för att bota det.

Så befolkningen bränner inte längre judar levande eller slog ihjäl dem för att bota pest.
 
Hur sent ska man ställa in sin alpsemestrer i norra Italien, tycker du?

Utbrottet i Italien började i Lombardiet med 16 konfirmerade fall fredagen den 21:a februari.
De som kom hem nu i helgen påbörjade sitt sportlov lördagen den 22:a februari.
(vilket också var den sista sportlovsveckan, om vi undantar Norrlandslänen som har sin vecka nu.)
Varför ska vi undanta norrlandslänen?
 
Definitivt. Det finns pest kvar i delar av världen bl.a Kina och folk insjuknar och en liten del dör faktiskt. Men det finns numera beredskap, myndigheterna sätter staden/stadsdelarna där den finns i karantän och det finns också ett vaccin + antibiotika för att bota det.

Så befolkningen bränner inte längre judar levande eller slog ihjäl dem för att bota pest.
Ja jag menar så tror jag att jag menar :up:

(Även om Kinas agerande har minst sagt beklagligt)
 
Varför ska vi undanta norrlandslänen?

Det är en väl etablerad definition av begreppet sportlov bara.
640@60.jpg
 
Stockholm har just avslutat sin sportlovsvecka och nu strömmar de tillbaka till förskolorna/skolorna. Och ja en hel del har varit och åkt skidor i Italien. I princip alla som smittats har väl gjort det i Italien?

Plus då att föräldrarna går tillbaka till jobben.
 
Stockholm har just avslutat sin sportlovsvecka och nu strömmar de tillbaka till förskolorna/skolorna. Och ja en hel del har varit och åkt skidor i Italien. I princip alla som smittats har väl gjort det i Italien?

Plus då att föräldrarna går tillbaka till jobben.

Fast jag kan i och för sig förstå det. En har redan varit ledig säg, en vecka eller tio dagar från jobbet. Det är inte jättemånga som helt utan symptom har råd eller möjlighet att ta ledigt två veckor till bara för att sitta hemma och vänta för att se om man möjligtvis, kanske, men förmodligen inte blir sjuk. Någon sjukskrivning är det ju inte tal om liksom.
Tveksamt om skolan skulle tillåta frånvaron heller.
 
Stockholm har just avslutat sin sportlovsvecka och nu strömmar de tillbaka till förskolorna/skolorna. Och ja en hel del har varit och åkt skidor i Italien. I princip alla som smittats har väl gjort det i Italien?

Plus då att föräldrarna går tillbaka till jobben.
Är du nu i min och @Hedinn's subtråd?
I så fall var min poäng att det kan vara besvärligt att ställa in sin alpsemester pga ett virusutbrott innan virusutbrottet faktiskt brutit ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 907
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 197
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp