Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, det ökar i Sverige...första fallet i Skåne va?
Det var väl dock rätt väntat? Så länge folk är ute och reser som vanligt kommer antalet fall i Sverige fortsätta öka. Sen kan jag väl personligen tycka att en ökning av antal fall inte är direkt skrämmande, om folk hanterar det som de ska. Skrämmande (nationellt sett) blir det först om det börjar spridas inom landet. I princip alla bekräftade fall är ju folk som varit i områden där smittan spridits. Nu efter sportlovet lär siffrorna snart bli betydligt högre än sådär, när alla kommer hem från sina alpsemestrar i norra Italien som de absolut inte kunde ställa in...
 
Jag är orolig för dottern, som ska flyga till Australien i slutet av månaden. Via Köpenhamn, London och Hongkong..... Vad händer om hon blir sjuk på vandrarhemmet?? Även om hon är ung och klarar sjukdomen bra, lär hon knappast få stanna där..... Vid det laget kanske gränserna stängts helt, å andra sidan.
 
Det var väl dock rätt väntat? Så länge folk är ute och reser som vanligt kommer antalet fall i Sverige fortsätta öka. Sen kan jag väl personligen tycka att en ökning av antal fall inte är direkt skrämmande, om folk hanterar det som de ska. Skrämmande (nationellt sett) blir det först om det börjar spridas inom landet. I princip alla bekräftade fall är ju folk som varit i områden där smittan spridits. Nu efter sportlovet lär siffrorna snart bli betydligt högre än sådär, när alla kommer hem från sina alpsemestrar i norra Italien som de absolut inte kunde ställa in...

Jo, det har du ju rätt i.
 
Det är inte riktigt så illa som det låter,men en dåre drar alltid med sig några flera.
Jag tog en runda runt idag i 3 större matbutiker och såg inte en enda tom hylla,men citygross i bromma gick ut i aftonbladet på förmiddagen o visade tomma hyllor för en del produkter och nu har en del folk blivit stolliga.
Här har det inte heller varit så mycket tomma hyllor, bättre än vanligt faktiskt för sportlov brukar göra det hopplöst att handla.

Jag förstår inte varför man handlar extra pga viruset? Tror folk att det kommer bli brist på mat, att vi inte kommer få gå ut eller att butikerna kommer stänga?
 
Här har det inte heller varit så mycket tomma hyllor, bättre än vanligt faktiskt för sportlov brukar göra det hopplöst att handla.

Jag förstår inte varför man handlar extra pga viruset? Tror folk att det kommer bli brist på mat, att vi inte kommer få gå ut eller att butikerna kommer stänga?


Om du behöver isolera dig, oavsett om det är för att du är sjuk eller för att du inte vill riskera att bli sjuk så är det ju ganska smidigt att ha mat hemma så du klarar dig?
 
Det är bara att gå in och beställa 100 kg pasta och. 500 burkar ärtsoppa direkt på nätet som väntar på dig i lägenheten när du kommer hem! Omedelbums!

Jag har inte sett tillstymmelse till panik, tomma hyllor eller bunkring, men det är bara ett östgötskt utsnitt ur verkligheten såklart.

Haha även om jag VELAT göra detta är det högst oklart om kubanska internätet hade pallat en sådan ansträngning 😅🎻🤷🏼‍♀️⚰️🇨🇺
Här är det btw vanligt med tomma hyllor och allt som finns att köpa är typ konserver (pga embargot I guess)

5ACB20E2-2FDC-4F4D-B16C-8E7C7AC95797.webp
 
Här har det inte heller varit så mycket tomma hyllor, bättre än vanligt faktiskt för sportlov brukar göra det hopplöst att handla.

Jag förstår inte varför man handlar extra pga viruset? Tror folk att det kommer bli brist på mat, att vi inte kommer få gå ut eller att butikerna kommer stänga?
Säkert lite av varje. Får för många Corona kan det bli problem med försörjningen och sen kanske folk skulle dra sig för att umgås med folk i affären om viruset sprids. Vi kan få allt från små begränsade sjukdomshärdar till fullskalig pandemi som det ser ut nu.
 
Om du behöver isolera dig, oavsett om det är för att du är sjuk eller för att du inte vill riskera att bli sjuk så är det ju ganska smidigt att ha mat hemma så du klarar dig?

Räknar med att ngn frisk granne/kompis löser det isf. Gärna med ngn god hämtmat. Lär dröja innan jag käkar pasta och konserver 😅
Varför köper folk överlevnadskit typ stormkök pga en influensa? Låter ju inte riktigt rimligt? 😅😅
 
Räknar med att ngn frisk granne/kompis löser det isf. Gärna med ngn god hämtmat. Lär dröja innan jag käkar pasta och konserver 😅
Varför köper folk överlevnadskit typ stormkök pga en influensa? Låter ju inte riktigt rimligt? 😅😅
Fast det är INTE en influensa, hur många gånger ska man behöva upprepa det??
Oavsett är det bra att kunna stå på egna ben iallafall 14 dagar för fler utbrott av pandemier och kriser kan komma ske.
 
Om du behöver isolera dig, oavsett om det är för att du är sjuk eller för att du inte vill riskera att bli sjuk så är det ju ganska smidigt att ha mat hemma så du klarar dig?
Jo men alltså jag skulle inte vara så pigg på att handla om jag hade vanlig säsongsinfluensa heller. I värsta fall ber jag väl nån kompis handla åt mig. Det känns ju som att vi är ganska långt ifrån en avrådan från att ens gå ut och handla, som frisk?
 
Fast det är INTE en influensa, hur många gånger ska man behöva upprepa det??
Oavsett är det bra att kunna stå på egna ben iallafall 14 dagar för fler utbrott av pandemier och kriser kan komma ske.

Men alltså det är ju inte digerdöden ala 1200-talet vi snackar om? Jag fattar om riskgrupper är oroliga men friska, unga/medelålders personer? Vad jag förstått har de flesta relativt lindriga symtom.
 
Räknar med att ngn frisk granne/kompis löser det isf. Gärna med ngn god hämtmat. Lär dröja innan jag käkar pasta och konserver 😅
Varför köper folk överlevnadskit typ stormkök pga en influensa? Låter ju inte riktigt rimligt? 😅😅

Fast jag tycker sällan folks reaktion på sådant här är rimligt. Jag har en granne där jag bor, båda i det hushållet är personer som absolut skulle bli jättesjuka om dom fick Corona, att be dom handla åt mig är alltså helt orimligt.

I min by bor det 7000 personer, skulle det bli ett riktigt utbrott här så skulle det enklaste absolut vara att stanna hemma ett tag, och personligen skulle jag antagligen stanna hemma för att inte riskera att sprida smittan mer själv än för att jag var orolig att bli sjuk.
 
Vi som bor på landet har förmodligen ett större förråd och möjlighet att leva gott hemma en kortare tid utan att behöva handla än folk i storstan. Jag åker tex inte 40 min bara för att köpa en vara i affären dagligen.
Jag har trädgårdsland, grannen har köttdjur, vi har fullt skafferi och fulla frysar så att åka och handla varje vecka kommer inte på tal.
 
Senast ändrad:
Nu efter sportlovet lär siffrorna snart bli betydligt högre än sådär, när alla kommer hem från sina alpsemestrar i norra Italien som de absolut inte kunde ställa in...
Hur sent ska man ställa in sin alpsemestrer i norra Italien, tycker du?

Utbrottet i Italien började i Lombardiet med 16 konfirmerade fall fredagen den 21:a februari.
De som kom hem nu i helgen påbörjade sitt sportlov lördagen den 22:a februari.
(vilket också var den sista sportlovsveckan, om vi undantar Norrlandslänen som har sin vecka nu.)
 
Men alltså det är ju inte digerdöden ala 1200-talet vi snackar om? Jag fattar om riskgrupper är oroliga men friska, unga/medelålders personer? Vad jag förstått har de flesta relativt lindriga symtom.
och personligen skulle jag antagligen stanna hemma för att inte riskera att sprida smittan mer själv än för att jag var orolig att bli sjuk.

Håller med Hazel. Jag är inte orolig för egen del, tror *peppar peppar* inte att jag skulle dö av smittan, men det är ju sen vilka jag träffar och ev smittar... och det är ju så vi bör tänka.
 
Men alltså det är ju inte digerdöden ala 1200-talet vi snackar om? Jag fattar om riskgrupper är oroliga men friska, unga/medelålders personer? Vad jag förstått har de flesta relativt lindriga symtom.
Du är medveten om att även om viruset bara dödar 2% så blir det en jävla massa om halva befolkningen blir smittade??
Dessutom så påverkar det redan ekonomin världen över trots att smittan knappt ens nått Sverige ordentligt.

Spanska sjukan var heller inte speciellt dödlig men nog tusan gjorde det påverkan
 
Men alltså det är ju inte digerdöden ala 1200-talet vi snackar om? Jag fattar om riskgrupper är oroliga men friska, unga/medelålders personer? Vad jag förstått har de flesta relativt lindriga symtom.

Jag är riskgrupp... och är fortfarande inte hysterisk. Däremot kan jag nog föda rätt många personer rätt länge men det är bara för att jag är av bondesläkt och har fulla frysar :o

Du får komma hit och vara i karantän om det kommer till det :idea: Jag har ytterst få konserver men en massa kött och en fulladdad vingarderob :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 907
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 197
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp