Sv: Connemara
lil-sis skrev:
Tränger mig in lite också.
Har ett sto som blir femton i år så det känns som om det är lika bra att testa redan till våren om det går att få henne dräktig (ingen har försökt innan).
Hon är en MYCKET trevlig individ men sägs ha varit tuff som yngre (har ridit henne i åtta år och kan väl betecknas som tuff på sätt och vis men är genomsnäll).
Tre bra gångarter (har sagts av alla vi tränat för, även instruktörer med "finare bokstäver").
Slutmätt 144 (lite drygt).
e Fendth RC 55 ee Kåsta Scaramouche RC 36
u Gentle Wind RC 656 ue Lukas RC 35
Sen är det Blue Chief och Slieve Dara på varsin sida i tredje led.
Så vad skulle ni välja?
Av de hingstar som finns närmast Stockholm skulle jag nog ha Grange Flynn Sparrow som första alternativ tror jag. Han har både gångarter och hoppförmåga, ett gott temperament och dessutom inget gulanlag. Vad mer kan man begära? Jag skulle inte välja Janus pga att han har Slieve Dara i 2:a led. Inte heller Gräns Roeson eftersom han har Värnbergs Neptunus i 3:e led. Neptunus är ju e Lambay Inver, som Nefertite har på 3 ställen (1 x 3:e och 2 x 4:e led). Jag vet inte om Pilgaards Killroy finns kvar i Stockholmsområdet, men isåntfall kan väl han också vara ett alternativ? Även om jag
personligen tycker att det är synd att ta en skimmel på henne, så länge det finns andra lämpliga kandidater. Fast med två skimmelföräldrar är det förstås möjligt att hon bär på skimmelanlag själv, och isåntfall spelar det ju ingen roll att du undviker skimlar. Inte för att färgen har någon som helst betydelse, och du kanske tom önskar en skimmel...
För att inte reta upp någon i onödan, kanske jag måste ta och förtydliga mig lite här. Jag har absolut inget emot skimlar, men jag har ett sto som med största sannolikhet har dubbla skimmelanlag. Min högsta önskan är ett gulbrunt stoföl efter henne, men det kommer nog tyvärr aldrig att hända!! Fast jag älskar alla mina skimmelföl lika mycket ändå!
Om du är beredd att åka längre, är tex Garryhack Frederick en trevlig hingst, och jag skulle definitivt kunna tänka mig Coosheen Finnbarr (bortsett då från färgen). Däremot inte Lofty Roderic, pga hans konstantskimmelanlag. Till skillnad mot skimmelanlaget KAN det nämligen få betydelse. Nefertite kan också bära på ett konstantskimmelanlag (från Fendth), och anlaget är letalt i dubbel upplaga. Tappar sina foster gör ju stona vanligtvis utan att man kan göra så mycket åt det, men att de resorberar pga detta kan man iallafall undvika...
ge