• Avel
  • Trådstartare Trådstartare okay
  • Startdatum Startdatum
Sv: Connemara

Jo där är jag ofta. Men när är fotot taget?
Jag tycker det är kul att få lite information av dom som känner till hingstarna. Så bara skriv, gör reklam.

Jag har haft Poetic J som nummer två. Men jag har fått mer och mer interesse för dressyr.

Kul jag tror att min ponny har fått ett bra arv av Bobby, för hon är kanonsnäll. Men kan om hon vill.
Jag har talat med hon som har hand om Bobby. Hon sa att han lever och är finare än någonsin.

ska du ha lite åt dressyrhållet men även hopp så kan jag tipsa om Gräns Roeson . en väldigt trevlig individ med mycket utstrålning som har Spinway Corona som far... o spinway rörde sej fantastiskt , genom honom kan du få lite storlek oxå.
bilder finns på gräns stuteris hemsida.
på roesons möderne finns många bra ston med hoppinriktning men dom rör sej även bra o är väldigt fina o sunda.

Coosheen Finbarr är enormt fin och trevlig. Tycker inte att han är kraftig mer än på rastypiskt vis. Har själv ett sto dräktigt med honom. Längtar till våren.
Han hade två föl som gick etta och tvåa på riksutställningen i år.
Egna meriter har ju inte hunnit få då han bara är fyra år.
Jag gav ca 3800 kr inkl alla avgifter. Och då visste jag att hästarna (lämnade sto med föl) hade det bra. Nina och Anders kämpar verkligen för att allt ska vara bra med hästarna och att alla ska bli dräktiga.
Det är inte bara hingsten du ska gå efter, hingsthållaren måste vara bra också. Det krävs kunnskap och engagemang för att ta emot och se till att andras ston ska bli väl omhändertagna och dräktiga.

Senast ändrad:

Poetic Justice har jag tittat på en gång när jag funderade på att betäcka mitt sto, han var fin och verkade ha luftiga steg och såg smidig ut! :)

lil-sis skrev:
Tränger mig in lite också.

Har ett sto som blir femton i år så det känns som om det är lika bra att testa redan till våren om det går att få henne dräktig (ingen har försökt innan).

Hon är en MYCKET trevlig individ men sägs ha varit tuff som yngre (har ridit henne i åtta år och kan väl betecknas som tuff på sätt och vis men är genomsnäll).

Tre bra gångarter (har sagts av alla vi tränat för, även instruktörer med "finare bokstäver").

Slutmätt 144 (lite drygt).

e Fendth RC 55 ee Kåsta Scaramouche RC 36
u Gentle Wind RC 656 ue Lukas RC 35

Sen är det Blue Chief och Slieve Dara på varsin sida i tredje led.

Så vad skulle ni välja?

Av de hingstar som finns närmast Stockholm skulle jag nog ha Grange Flynn Sparrow som första alternativ tror jag. Han har både gångarter och hoppförmåga, ett gott temperament och dessutom inget gulanlag. Vad mer kan man begära? Jag skulle inte välja Janus pga att han har Slieve Dara i 2:a led. Inte heller Gräns Roeson eftersom han har Värnbergs Neptunus i 3:e led. Neptunus är ju e Lambay Inver, som Nefertite har på 3 ställen (1 x 3:e och 2 x 4:e led). Jag vet inte om Pilgaards Killroy finns kvar i Stockholmsområdet, men isåntfall kan väl han också vara ett alternativ? Även om jag personligen tycker att det är synd att ta en skimmel på henne, så länge det finns andra lämpliga kandidater. Fast med två skimmelföräldrar är det förstås möjligt att hon bär på skimmelanlag själv, och isåntfall spelar det ju ingen roll att du undviker skimlar. Inte för att färgen har någon som helst betydelse, och du kanske tom önskar en skimmel...

För att inte reta upp någon i onödan, kanske jag måste ta och förtydliga mig lite här. Jag har absolut inget emot skimlar, men jag har ett sto som med största sannolikhet har dubbla skimmelanlag. Min högsta önskan är ett gulbrunt stoföl efter henne, men det kommer nog tyvärr aldrig att hända!! Fast jag älskar alla mina skimmelföl lika mycket ändå!

Om du är beredd att åka längre, är tex Garryhack Frederick en trevlig hingst, och jag skulle definitivt kunna tänka mig Coosheen Finnbarr (bortsett då från färgen). Däremot inte Lofty Roderic, pga hans konstantskimmelanlag. Till skillnad mot skimmelanlaget KAN det nämligen få betydelse. Nefertite kan också bära på ett konstantskimmelanlag (från Fendth), och anlaget är letalt i dubbel upplaga. Tappar sina foster gör ju stona vanligtvis utan att man kan göra så mycket åt det, men att de resorberar pga detta kan man iallafall undvika...

ge

flynn är en uunderbar hingst o han e helmysig o rida.:love:
har en hingst e. honom som är 1½ o han e gulbrun. Hans mamma kommer från gräns o e skimmel.
Den ponnyn e betäckt med flynn igen o vi hoppa spå mörkbrunt stoföl denna gång. elle jag på sto o pappa på en mörkbrun!!

Jo GFS så jag när vi var i Hofors på fälttävlan och han verkade vara riktigt trevlig i temperamentet. Stod granne med ett sto (iofs hemifrån men ändå) och mest halvsov och gången syntes den med :) (inte i boxen då såklart).

Hon har naturligtvis ljusnat med åren, Neffi och det där med skimmelanlaget är ju mkt möjligt. Fast som med Patsy, som också hade två vita föräldrar, är det ju svårt att veta :)

tjoffsan skrev:
Jag tror att jag valde en av de dyraste hingstarna, men jag har betalt:

Språngavgift: 1800:-
Uppstallning: 2100:- (35 kr/dygn)
Vet. kostnader 600:-

Sedan tillkommer levanded-föl avgift på ca 2000:-

Vad blev det då?
Nyfiken på vem den dyraste hingsten är. Är det hemligt?

Fröken_Skåne skrev:
Poetic Justice har jag tittat på en gång när jag funderade på att betäcka mitt sto, han var fin och verkade ha luftiga steg och såg smidig ut! :)

Varför valde du inte honom?

Är det någon som har betäckt med Poetic och kan berätta lite?

Äsch, jag vet inte om det är så dyrt egentligen. Jag valde Garryhack Frederick. De andra hingstarna jag har kollat på har legat på 1500 i språngavgift och 500-1000 i levandeföl, så det handlar ju inte om några stora summor i alla fall. Särskilt inte om man jämför med halvbloden. Anledningen till att det blev dyrt var väl mest att hon stod där så länge och inte kom i brunst och sedan fick sprutas igång.

Dyrast är kanske Rolls Royce. Enligt hemsidan kostar han 3500 + moms + stoavgift 250:-

tjoffsan skrev:
Äsch, jag vet inte om det är så dyrt egentligen. Jag valde Garryhack Frederick. De andra hingstarna jag har kollat på har legat på 1500 i språngavgift och 500-1000 i levandeföl, så det handlar ju inte om några stora summor i alla fall. Särskilt inte om man jämför med halvbloden. Anledningen till att det blev dyrt var väl mest att hon stod där så länge och inte kom i brunst och sedan fick sprutas igång.

Dyrast är kanske Rolls Royce. Enligt hemsidan kostar han 3500 + moms + stoavgift 250:-

Vad innebär stoavgift?

Jag har hört att Poeten kostar 7000:-

Om du vill avla på dressyr så finns ju både Garryhack Frederick (FEI) och Pilgaards Killroy (EM). Sen finns det ju många fler men jag gillar att de har lite mer udda stam än alla svenska hingstar.

Har själv ett sto dräktigt med Garryhack Fredeick. och vill gärna använda Killroy till våren.

Till Olgaklara:
Skulle vilja komma i kontakt med dig angående det du berättat om att din syster ridit Marble Jr. Skulle gärna vilja se bilder från hans ungdom om du har några sådana. Jag äger honom nu, han är 24 år gammal men pigg och glad. Han är fortfarande otroligt mysig och väldigt snäll att ha att göra med. Sänd mig gärna ett mail så att vi får kontakt!

Hälsn /Susanne

mizz_beauty skrev:
Jag har hört att Poeten kostar 7000:-

Om du vill avla på dressyr så finns ju både Garryhack Frederick (FEI) och Pilgaards Killroy (EM). Sen finns det ju många fler men jag gillar att de har lite mer udda stam än alla svenska hingstar.

Har själv ett sto dräktigt med Han ser spännande ut, kan du berätta mer om honom?. och vill gärna använda Killroy till våren.

Garryhack Frederick
Han ser spännande ut, kan du berätta mer om honom?

Ja han var verkligen jättetrevlig. ägarna också.

Han tävlas inte längre för ägaren är för gammal. Jag tror att han köptes som hopponny men det blev nog mest dressyrtävladne i Sverige. Så han måste ju ses som väldigt allround när han först gått grade A på Irland och sen FEI i Sverige. Ett minus är väl att han har fuxanlag. Vet du ifall ditt sto har det?

Sen har han ju lämnat en del stora avkommor på Irland (150-153cm). Jag tror det finns fler bilder på aramennoc. (är inte säker).

Sen kan du ju alltid ringa och prata med ägarna. Vet att det var väldigt många förfrågningar på honom i år. De hade tänkt sig 3-4 ston. Blev nog 10 till slut.

mizz_beauty skrev:
Ja han var verkligen jättetrevlig. ägarna också.

Ett minus är väl att han har fuxanlag. Vet du ifall ditt sto har det?

Garryhack Frederick är kanon fin. Vad menar du med att det är negativt med fuxanlag?
Hon föddes som fux men är nästan helt vit nu, så jag gissar att dom anlagen finns. Är det något som jag ska undvika? Har hört att när stoet föds som fux kan man betäcka med alla hingstar, för då finns det ingen risk för albinoanlag.
Var det dyrt att betäcka med Garryhack Frederick? Vad hoppas du att det blir?

Det blir ju inget fel med hästen. Det jag syftade mer på är att det inte är så populärt inom connemara rasen.

Eftersom både ditt sto och G Frederick har fuxanlag så finns det chans att det blir ett fuxföl.

Du har helt rätt att det inte kan bli en "albino", men fölet kan ju i sin tur få albinoanlag om du tex betäcker med en gulbrun.

Jag betalade:
1800:- i språng inkl stoavg.
35:-/ dag i uppstallning
sen tilkommer 1500:- i levande fölavg.

Eftersom jag kommer att betäcka om stoet nästa år om allt går bra så spelar det faktiskt inte så stor roll om det blir ett sto eller hingstföl. Färgmässigt så hoppas jag på att den blir svart. Frederick är ju svart och mitt sto är svartbrunt.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Flytta med utekatt
  • Mata småfåglarna