• Avel
  • Trådstartare Trådstartare okay
  • Startdatum Startdatum
Sv: Connemara

Finn det något sätt att kolla upp hingstarnas avkommor. Höjd, färg och hur det har gått för dom på utställningar? Har tittat på extriörtoppen och prestationstoppen men det säger inte mig så mycket . Varför kan jag inte kan hitta Poetic Justice på prestationtoppen

Gunne Anton finns hos Ängaskogs Stuteri i Gränna. Väldigt trevlig hingst, rör sig mycket fint. Han är till salu nu tror jag.

Hör av dig om du vill ha hemsideadressen till Ängaskogs! :banana:

Ja han är fin. Används han som hopp eller dressyrponny? Har han några meriter?
Det finns inte mycket att läsa om honom på nätet. Hemsidan har jag hittat. Fina bilder var det?
Är det någon som har föl efter honom och har lust att berätta lite?

Har Gunne Anton blivit såld än? På vilken betäckningsstation kommer han att stå nästa år

Jag tror inte att Anton är såld ännu, o jag gissar att han står kvar på Ängaskogs nästa säsong, hör med dem ! :rofl:

Du kan ju söka på hingstarna på SCS sökbas. Där kan du ju läsa om färg i alla fall. Sen kan du ju titta på gamla resultat från utställningar. Är du medlem i SCS så får du ju CN och där i finns resultaten från olika utställningar.

ÄR det några speciella hingstar som du vill veta från så kan jag kolla lite.

Att Poeten inte är med på prestationstoppen är nog för att många av hans avkommor är korsningar och de räknas inte in.

Ja vad snällt, dom som jag gillar bäst är Carnaby Patrick Hooligan, Dale Mist, Gunne Anton, Poetic Justice och Gerry Hack Fredrick.
Flera hingstar som jag gillar har jag valt bort för att jag vill få en högre ponny.
Nu kan jag bara titta på hingstens höjd. Antar att även dom lägre hingstarna kan ha anlag som ger en högre mankhöjd.

Jag har gjort en ACESS databas över alla hingstar som brukat/brukar i sverige. där har jag mankhöjd, färg, meriter etc mamma, pappa o så :)
Hör av dig om du vill ha den ! :banana:

Klart jag vill, fast jag vet nog inte hur det fungerar.
Tack snälla!!!!

Jag ska kolla lite. Tror inte att D Mist och Gunne Anton är använda så jättemkt i aveln. Såg Mist på fälttävlans SM i år.

OJ!
Det blir inte lättare att välja.
Så fin han är!
Vilken fin sida!
Tack för all hjälp.

Hej!

Någon som har tips på en trevlig connemarahingst i södra sverige?

Jag har ett skimmelsto e. Värnbergs Orion u. Hagens andora (ue. Blue Chief), som jag vill betäcka nästa år.

Hon är tyvärr 152 cm hög, finns det någon hingst som är känd för att nedärva smått? Några tips?

Juno Rory finns i Rimbo (Stockholm) vad jag vet. Det är inte södra Sverige trots att jag är "norrlänning";)
Är det Skåne vi snackar om när det är södra Sverige? Annars tycker jag nästan alla connemarahingstar finns i södra delen av landet!

Såg nu att Juno står på station i Västra Götaland... Annars har han ju en son i skåne, Golden Garlic.

I och för sig från i år men lite resultat...
Ska leta i gamla tiningar också.

3 års diplom 2005

L Romilly e Poeten 88987=40 p
Bolle Tarantella e Dale Mist 89788=40 p
Bränntomts Marion e Garryhack Frederick 98798=41p
Crispie e Packie 98887=40p
Rovalds Zantonia e G Anton 99878=41 p

Utställnings resultat 2005

Zambah e Packie 89887=40 p, G
Östrahults Alfa RC 1216 e Packie 88888=40, G
Bränntomts Marion e Garryhack Frederick 88688=38, S
Bolle Tarantella e Dale Mist 88777=37, S

Kvalitetsbedömning 2005

Östrahults Alfa e Packie ext 39p, allr 7,23, hopp 6,89, dre 6,80

3 års test 2005

L Romilly e Poeten 89878=40p galopp 7, lösh 6-4 dre 47p, hopp 42p

Senast ändrad:

Jag tycker att du borde satsa på en hingst med så lite fullblod som möjligt. Ditt sto är ju linjeavlat på Carna Dun (2a o 3e led) + Naseel ox (i 3e led). Troligtvis en anledninga att hon blivit stor. Vet du hur det är med BEC anlag?

Några förslag.

Ashfield Cathal Crobdhearg -inget Carna Dun blod alls
Coosheen Finnbarr
Lofty Roderic
Hagens Ryan

Vad har ditt sto för för o nackdelar?

Ashfield Cathal Crobdhearg har jag haft/har hästar efter. Riktigt trevliga pållar. Lätta att handskas med, "rätt" i huvuden men ändå pigga och framåt. Bägge är orädda och riktigt fina att se på.
Ally.jpg

Lady Ash e. "Ash"

Hon ser jättefin ut.
Vilken färg har Lady Ash mamma. För visst ser Lady ut att bli skimmel? Hur hög är hon?

Här kommer premieringsresultat på hingstarna...

DALE MIST skm (f gbr) f 1989 148cm (1993)
Omdöme: Maskulin hingst av god rastyp. Bra hals, låg manke, lång rygg. Ngt rak has i övrigt välbenad. Spänd skritt. Bogfri trav. P: 98878=40
Kvalitetsbedömning 1993 (bruksprov): v1-10, tv2-10, v2-7, tv2-10. ext-38p, gång: s-5, t-6, g-8, tg-7. hopp-8, th-4. allr-7,49. dress-7,05. hopp-7,12.

CARNABY PATRICK HOOLIGAN skm (f br) f 1992 145cm (1995)
Omdöme: Välutvecklad hingst av god rastyp. Vackert huvud, väl ansatt hals, harmonisk bål. Korrekt, ngt veka kotor. Energisk, taktmässig skritt, framåtgripande trav. P: 88888=40
Bruksprov 1996: s-6, t-7, g-7, allmänt intryck-7. ext 41p. ej gdk hopp prov skulle göra nytt
– 97 (hittar inga resultat).
Utställning 1995: 87879=39p
Utställning 1996: S
Utställning 1997: G (bästa svenskfödda hingst) BIS

GARRYHACK FREDERICK sv f 1986 146cm skenben 19, 5cm (1996)
Omdöme: Harmonisk hingst av utmärkt rastyp. Vackert huvud, väl ansatt hals, överbyggd med ett väl musklat bakparti. Välbenad från sidan. Marktrång fram, något hjulig bak. Vägvinnande ledig skritt. Taktmässig men kort trav. P: 98787=39
Prestationer o övriga meriter: Flera placeringar i hoppning på nationell nivå gradeA på Irland.

POETIC JUSTICE gbr f 1988 152cm skenben 20cm
Omdöme: Ganska elegant hingst av god rastyp. Kort välformad hals, välliggande bog, outvecklad manke, långt kors. Välbenad fram men hjulig, långa skenor bak. Taktmässiga rörelser i skritt och trav. P: 88778=38
Prestationer o övriga meriter: Godkänd på Irland. Flertal placeringar upp till 130-klasser i Sverige.

GUNNE ANTON skm f 1995 147cm (1998)
Omdöme: God rastyp, tilltalande modell med god resning. Välformad hals, bra djup, stark överlinje, för dagen överbyggd. Tillfredställande benad, något tåvid. Taktmässig skritt, något spänd bak. Taktmässig trav med god mekanik. P: 88888=40
Bruksprov 2000: ext. God rastyp, tilltalande modell med god resning. Välformad hals, bra djup, något grund bål. Harmoniskt benad, något tät fram, något instabil bak, veka bakkotor. Taktmässig skritt och trav. P: 88888=40
Löshoppning: osäker taxering, bra benteknik bak, svag framåtbjudning. Ouppmärksam men gott förtroende. P 5-5.
Gångarter: trevlig ridmodell, låsta gångarter, ren skritt, oelastisk trav, ganska rytmisk galopp men markbuden. S-6, t-5, g-6, temperament-7.
Testryttare: något spänd, oelastisk, stel. Går fram dåligt, trött för dagen. Bra temperament. S-6, t-7, g-6.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka