• Avel
  • Trådstartare Trådstartare okay
  • Startdatum Startdatum
Sv: Connemara

Oj. Verkligen upplägg.

Möjligt att Axenit är född gulbrunskimmel, spelar inte så stor roll. På en del bilder jag har ser hon gulbrun ut och på en del andra skimmel.

Nupilot skrev:
Oj. Verkligen upplägg.

Möjligt att Axenit är född gulbrunskimmel, spelar inte så stor roll. På en del bilder jag har ser hon gulbrun ut och på en del andra skimmel.

Nej, det spelar ingen som helst roll i det här sammanhanget, eftersom hon avblekbar skimmel. Skimmelanlaget är dominant över alla andra färganlag, inklusive konstantskimmelanlaget. Vilket alltså innebär att en häst som har ett skimmelanlag alltid blir skimmel, oavsett födelsefärg...

ge

swebec skrev:
Nej, det spelar ingen som helst roll i det här sammanhanget, eftersom hon avblekbar skimmel. Skimmelanlaget är dominant över alla andra färganlag, inklusive konstantskimmelanlaget. Vilket alltså innebär att en häst som har ett skimmelanlag alltid blir skimmel, oavsett födelsefärg...

ge
Antingen är det jag eller så är det sättet du skriver, men det låter lite besserwisser, med tanke på att du inte har en aning om hur pass insatta folk är. Du behöver inte dumförklara hela bunten, eller om det är mig du dumförklarar.

Nupilot skrev:
Antingen är det jag eller så är det sättet du skriver, men det låter lite besserwisser, med tanke på att du inte har en aning om hur pass insatta folk är. Du behöver inte dumförklara hela bunten, eller om det är mig du dumförklarar.

Jag ville egentligen bara tala om för dig att Finney Master var skimmel. Från början trodde jag ju att du inte visste det, när du skrev att han stod som skimmel i registret men var gulbrun ända fram till sin död. Där hade det kunnat sluta, men sen hände detta: Under hösten har jag haft en färgkurs för en grupp tjejer. En av dem var tidigare skötare på en Finney Master-avkomma, och hon ringde till mig och var lite upprörd efter att ha läst ditt svar på att jag skrev att han var skimmel, det om att Chris skulle ha sagt att han var gulbrun. Självklart undrade hon om inte ägaren visste bättre än jag, men uppmärksamt nog (mycket duktigt av henne!) frågade hon hur det kunde komma sig att hennes fd sköthäst var skimmel, när hans mamma var brun. Om Finney Master verkligen var gulbrun måste det isåntfall betyda att skimmelanlaget kan ligga dolt, ansåg hon! Vilket i sin tur skulle betyda att jag lärt ut fel till dem (och tagit betalt dessutom)! Jag hade ju i deras "studiematerial" skrivit att skimmelanlaget aldrig kan ligga dolt, dvs en skimmel alltid måste ha en skimmelförälder, och att en skimmel efter två icke-skimlar är lika med felaktigt uppgiven härstamning. Förståeligt nog blev hon ganska förvirrad när hon först läste det du skrivit, och sen jämförde med mina papper...

Den här tjejen och hennes kompisar har under hösten gått igenom grunderna i hästfärgernas nedärvning, och kan inte så mycket ännu. Om man tittar på typen av frågor på det här forumet, så tror jag att det finns flera som ligger på ungefär den nivån. En fråga som då och då dyker upp är tex om det räcker med att mormor är skimmel för att fölet ska bli det? Man måste få fråga om precis vad som helst, det är inte det jag menar, utan det handlar mera om vikten av att det som skrivs ska vara så rätt som möjligt. Det här forumet har många besökare, en del kan väldigt mycket och en del kan inget alls. Så du har helt rätt i att man inte har en aning om hur insatta folk är. Det var just med tanke på dem som inte kan så mycket, men liksom den här tjejen och hennes kompisar är superintresserade och slukar allt som skrivs, som jag ville förtydliga hur skimmelgenen verkar. Tanken att redan insatta skulle kunna ta illa upp slog mig inte ens....

ge

Fnney Master var skimmel hela tiden tills han dog. EJ gulbrun. Jag har sett honom flera ggr och även knäppt kort på han. se även sidan www.aramennoc.se

Skimmel född gulbrun !

Skimmelanlaget är lurigt eftersom det döljer den genetiska grundfärgen.
Juat med Finney Master insåg man ju detta då några av stona på Brolöten som var isabell resp gulbruna fick dubbelgula barn med Finney. Alltså insåg man att han hade ett gult anlag också som man inte haft koll på innan betäckningen.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka