• Avel
  • Trådstartare Trådstartare okay
  • Startdatum Startdatum
Sv: Connemara

Hon har varit betäckt med Ashfield Cathal Crobdhearg, men kastade tyvärr den gången.

Det jag tycker är hennes nackdelar är att hon är stor och kraftig, en riktig biff, både på höjden och på bredden.
Hon är lite tokig också, det är en dagsfråga om det är positivt eller negativt, oftast positivt :)
Hon har bra gångarter och är en suverän hopphäst.

Med södra sverige menar jag framför allt Skåne, men också Bleikinge, Halland, Småland... upp till Vättern ungefär.

Tack för alla tips!
Jag ska kolla upp och fundera lite.

Lofty Roderic tycker jag har ett jättebra temperament. (varit där på praktik).

Garryhack Frederick också (fast han har ju gett en del stort på Irland).

okay skrev:
Hon ser jättefin ut.
Vilken färg har Lady Ash mamma. För visst ser Lady ut att bli skimmel? Hur hög är hon?

Svarar åt elmelts... Lady Ash har en härligt svart/gul färg, absolut inte skimmel!!!

Vad mamman hade för färg vet inte jag, men Elmelts svarar säkert när hon ser detta...;)

Sen har jag sett att hon 152cm (om jag inte minns fel). Mamman Aille Mosaic RC-IRE 10099 står som skm i SCS register.

mizz_beauty skrev:
Jag har hört att Poeten kostar 7000:-

Har fått ett privat mail där står det att för några år sedan kostade Poeten 2500:-
Är det någon som vet?

Finney Master stod oxå som Skimmel i registret, men han var faktiskt gulbrun ända till sin död.. :bump:

Jag tror att Poeten kostar 7000kr, o att han kostat 2500 kr ifrån början, för det var osäkert om man ville betäcka med en såpass stor connemara, med tanke på att han gått över ponnymåttet. Va samma sak med Spinway Corona... :banana:

GARRYHACK FREDERICK
Marktrång fram, något hjulig bak.

GUNNE ANTON skm f 1995 147cm (1998)
låsta gångarter,

Vad betyder detta?

okay skrev:
GARRYHACK FREDERICK
Marktrång fram, något hjulig bak.

GUNNE ANTON skm f 1995 147cm (1998)
låsta gångarter,

Vad betyder detta?

Gunne Anton betyder det att hans gångarter helt enkelt ser låsta ut, att det nog finns mer att ge men att de verkar låsta i ett läge.

Frederick
Om benen sitter för tätt ihop kallas det för marktrång.
Om hasarna går utanför linjen kallas det för hjulbent och det medför en tåtrång ställning. Hjulbenhet ger för stora spänningar i sidoligamenten och för dålig fördelning av trycket vilket kan skada benen

Senast ändrad:

Lady Ash är som Ancan säger härligt gulsvart, har liknande färg som sin far fast mörkare. Hon blir inte skimmel, hon ser bara ut att vara korsning med älg pga av färgen.
Vi har mätt henne till ca 154 cm

Nupilot skrev:
Finney Master stod oxå som Skimmel i registret, men han var faktiskt gulbrun ända till sin död.. :bump:

Första gången jag såg Finney Master var i början på 80-talet, ett par år efter det att han kommit till Sverige. Redan då såg man att han var skimmel. Jag såg honom också några år innan han dog, han var inte "vit" som en så gammal häst normalt är, men ändock skimmel. Så att han var gulbrun ända fram till sin död stämmer inte....

ge

enligt chris som ägde honom så va han gulbrun...
Samma sak gäller Brolötens Axenit, hon ser oxå ut att vara skimmel men är gulbrun...

det tycker jag oxå, med tanke på att både finney master o brolötens axenit, e skimlar, men det står GULBRUN på Axenit.. står i hennes papper enligt ägaren.

tjoffsan skrev:
Är de inte konstantskimmlar med gulbrunt som grundfärg då?

Brolötens Axenit är född gulbrun ELLER möjligtvis gulbrunskimmel (fadern var brunskimmel), men är idag skimmel. Att hon står som gulbrun i papperen beror helt enkelt på att man missade hennes skimmelanlag, och uppenbarligen har ingen av hennes ägare brytt sig om att meddela registratorn/skicka in registreringsbeviset för ändring. Det ska väl ändå bli rätt till slut, det görs ju ny ID-kontroll för passet. Axenit har varit avblekt i ganska många år nu, så om någon Id-kontrollant idag skulle påstå att hon inte är skimmel bör denne omedelbart sluta med att Id-kontrollera hästar....

Jag tror inte att Finney Master hade något konstantanlag, men det spelar ingen roll i det här sammanhanget, han var skimmel, punkt slut! Jag anser det fullständigt osannolikt att Chris skulle ha sagt att han INTE var skimmel! Jag tror snarare att hon sagt att han var FÖDD gulbrun, och att någon misstolkat detta som att han VAR gulbrun...

Det finns bilder av både Finney Master och Brolötens Axenit (bilder av henne finns under modern Ametist) på Nupilot´s sida om Brolöten. Att vidhålla att de ändå inte är skimlar är nästan lite småkul...

ge

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka