Comets Tail

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare roslagen
  • Startdatum Startdatum
R

roslagen

Vad vet ni auktoriserade ;) travmänniskor om honom? :banana:

Jag vet bara det man kan läsa på Västerbos hemsida, är han något att hänga i julgran? ;)

Sv: Comets Tail

Han är rätt ny i aveln, hans äldsta avkommor är tre år så det är lite tidigt att göra en bedömning av dem redan, även om man får säga att han har börjat ganska lovande.

Han har fin stam (Pine Chip-Victorious Tail) , men det visste du kanske redan? Speciellt moderstammen gör att jag tror att han kan lyckas som avelshingst.

Jag tror att han är någon jätte precis och har sett några avkommor som är rätt små men Pine Chip kan ju lämna stora så det kanske jämnar ut sig?

Vi har just levererat en ettårsmärr efter honom.
Fin och rejäl. Rättställd i både ben och huvud. :devil:

Men på auktionen verkar dom inte vara så populära...

AM

Fin och rejäl. Rättställd i både ben och huvud. :devil:
Alla dessa plus och sedan den lilla djävulen :crazy: är den elak :eek: eller kom den bara med av misstag :devil: den där alltså.

Nää..
Oftast mäter ju folk hästen på höjden/bredden/längden..ju.
Tycker att huvudet också ska va med.

Nää, stoet var/är jättesnäll.
Dom har nu satt henne för vagn och allt går bra.

Här har du Lady Norrgård (svart), och Chiquitita Fly (brun)
Den svarta är efter Cometen

kompisar.jpg

AM

Av det jag kan se på bilden tycker jag den bruna är mycket finare. Är/var den det i verkligheten också?

Så där ställer aldrig mina pållar upp på bild....

"Tita" var nog den grannaste i flocken..ja.
Hon bokstavligen svävade..
Hon är efter hingsten Diamond Way.. (Tyskland)
Tycker att han är en riktigt "glänsare" exteriört..

Man kan inte jämföra dessa två ston eftersom dom var så olika.
Lady blir nog en märr med rejäl storlek och massa.
Hon är en positiv märr som tycker det mesta är jätteroligt.
Alltid öronen framåt.

Tita är mer ifrågasättande och testar gränser.
Har lätt att förstå men mer "märrig"
Hon blir nog inte så stor, och kommer att få mer lätt profil.
Och som sagt..visst hade hon en läcker trav..men återstå att se om hon kan behålla den med vagn och allt.

AM

Det var bara utseendet jag kommenterade. :D Om det blir en bättre tävlingshäst får väl framtiden utvisa...

Avelsarbetet är ett mysterium många gånger..
Av alla ungar vi dragit fram så är det faktist dom mest "otippade" som spungit in sina miljoner.. :crazy: :D

Fast det allra största avgörandet är VAR ungarna hamnar i träning och inte HUR stammen ser ut.. ;)

AM

Miljö påverkar mycket, utan kunskap kan man ju förstöra vilken toppstammad häst som helst.

Det allra viktigaste är individen anser jag... Det finns hästar som hade blivit stjärnor vart de än hade hamnat... Jag tror Varenne :love: är en sådan för han tålde allt... Han var helt oberörd i situationer som andra hästar inte hade klarat i 10 sekunder... Ingen som helst skugga över Jori Turja och Iina Rastas som gjorde massor för den hästen men han hade blivit en topphäst (nästan) oberoende av vem som hade tränat honom... Fast kanske inte riktigt lika bra som han faktiskt var.

Man kan lätt förstöra en unghäst med hög potential genom felaktig hantering och träning men ingen uppfödare och tränare kan skapa en RIKTIG elithäst om det inte finns något medskickat från början… ;)

Stammen har ingen som helst betydelse för individen när den kommer ut på banan. Däremot får en bättre stammad häst, som då beräknas vara värd mer pengar, ofta komma till bättre tränare och får fler chanser i livet. Med en bättre och kanske framför allt jämnare stam ökar ju chansen att få en bra häst som kan försörja sig några år. ;)

De riktigt stora stjärnorna är ofta inte de som anses vara bäst stammade eller dyrast på auktioner… Hästar skiter som bekant nämligen i stammar, auktionspriser och levande fölavgifter… :D De individerna som har de fysiska förutsättningarna PLUS den mentala förmågan och viljan att ta ut sig maximalt bara för att vara före en annan häst men ändå är reglerbar i lopp, de blir bra. Är de dessutom hållbara i kroppen, håller sig friska och krya och reser bra… då är det en RIKTIG STJÄRNA! :bow:

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 593
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 387
Senast: Mia_R
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 078
Senast: gulakatten
·
Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 773
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar