collie: långhårsvalpar i korthårskullar?

Sv: collie: långhårsvalpar i korthårskullar?

Jag anropar härmed Bukes collieexpertis!

Någon som har koll på de långhår som ibland föds i korthårskullar? Jag har hört att de ska vara robustare i temperamentet än den genomsnittliga utställningscollien, någon som vet om det stämmer? Och skiljer sig pälskvaliteten/exteriören i övrigt mellan ett "vanligt" långhår och ett långhår fött i en korthårskull?

Har nu inte läst igenom tråden men...
När ska folk sluta tro att en hunds psyke beror på hur den ser ut! det är som att säga att en människa med långa fingrar är smartare än en med korta fingrar! En hund ur samma kull bör ha ungefär liknande psyke som dom andra kullsyskona oavsett hur den ser ut.

Sedan om exitören på en "vanlig långhårs colli" skiljer sig från långhårs collie i en kull med korthåriga kan jag inte svara på med det bör inte vara någon skillnad då det fortfarande är samma slags hund precis som att en enstaka schäfer ibland blir långhårig men dom har juh fortfarande samma kroppsform som en korthårig.. okej det var lite dåligt exempel schäfrar finns juh inte som enbart långhårig men det jag menar är att jag inte tror det är skillnad exitörsmässigt då lång och korthårig är samma typ av hund som bandas hejvillt...

Senast ändrad:

Har nu inte läst igenom tråden men...
När ska folk sluta tro att en hunds psyke beror på hur den ser ut! det är som att säga att en människa med långa fingrar är smartare än en med korta fingrar! En hund ur samma kull bör ha ungefär liknande psyke som dom andra kullsyskona oavsett hur den ser ut.

Självklart beror det inte på pälsens längd MEN eftersom rasen korthårig collie har mycket bättre mentalitet statistiskt än långhåren så bli ett långhår fött i av korthårsföräldrar troligen bättre än en genomsnittligt rent långhår.

Senast ändrad av en moderator:

Självklart beror det inte på pälsens längd MEN eftersom rasen korthårig collie har mycket bättre mentalitet statistiskt än långhåren så bli ett långhår fött i av korthårsföräldrar troligen bättre än en genomsnittligt rent långhår.

TACK, det var precis detta jag ville få fram, dock utan att lyckas tydligen. Det har inget med utseende i sig att göra, däremot är det tyvärr så att många långhårsuppfödare (dock inte alla, som tur är!) har glömt att collien är en brukshund, och har avlat/linjeavlat på utseende, med påföljd att mentaliteten har tappats bort. Om jag som bruks- och lydnadsintresserad skulle välja valp nu så skulle en korthårsvalp vara ett procentuellt sett säkrare val för att få en aktiv, driven hund med mycket motor och utan kvarstående rädslor. Därmed inte sagt att det inte finns långhår som är precis lika bra, det är bara mkt svårare att hitta dem. Tyvärr.

Fast han är ingen korthårskulls hund :)

Jag missuppfattade dig lite. Det lät som att du menade att sålänge föräldrarna är stabila blir valparna det oxå per automatik.

Jaha, ingen fara:)

Ja då hänger jag med..

Senast ändrad:

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 250
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 901
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 717
Senast: giovanna
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 346
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Knäckemacka
  • dubbla efternamn?