Cockerpojke på 8mån biter sönder tapeterna

S

sephira

Jag har en cockerpojke på 8 månader som är helt fantastisk! Han har lärt sig otroligt mycket på dessa månader.
När han var 3-4 månader började vi lämna honom ensam hemma från korta stunder och ökat detta succesivt. Jag vart arbetslös och var hemma mycket så jag försökte gå och träna och andra ärenden för att kunna träna ensamhetsträning. Hände någon gång då och då att Dizel fick följa med sambon till jobbet vilket är ett kontorsjobb och det har fungerat, för att han ska kunna vara ifrån mig också. Men nu har allt krasat samman..

Jag började ett sommarjobb för en månad sedan och har inte kunnat ha Dizel hemma, vill inte lämna honom 8-9 timmar ensam.. så Sambon har tagit med honom till jobbet 5 dagar i veckan.. upptäckte på jobbet att han börjar riva i tapeten(vilket inte kommer uppskattas av chefen) och en dag för bara någon vecka sedan när min sambo hämtat mig från arbete och lämnat Dizel hemma Själv 15 minuter, kom vi hem och han hade bitit ner tapeten.. vi blev helt förstenade.. dagarna efter var det samma visa..15 min ensam när vi handla mat.. och en ny tapet är sönder.. uppfödaren tror att detta kan bero på överstimulans då vi försökt rasta honom mycket på kvällar och helger samt att det är mycket på sambons jobb,..mycket folk som springer omkring och sen blir Dizel lämnad av sambon hela tiden felra gånger under dagen..

Nu känne vi oss extremt låsta av situationen då vi inte vill få hemmet förstört,det är nytapetserat och tråkigt att det ska bli såhär.. ska man inte ens kunna åka och handla eller till stranden på semestern under 3-4 timmar? det kniper i magen varje gång man går ut..tom till tvättstugan..Behöver råd hur man kan göra?
vi vet inte hur vi ska göra med vovven då jag börjar skola heltid i aug och sambon då får ha med honom varje dag till jobb.. och vi är oroliga att det inte passar Dizel.. men vi vill inte lämna bort honom för lättvindigt heller.. dagis kan fungera.. men ensamhetsträning blir dte inte mkt tid för.. vi har lagt så mkt tid redan och det har fungerat bra men någonting stämmer inte i vardagen.. kan tillägga att han kissade i vår säng för någon dag sedan.. detta har aldrig hänt..

någon som har en aning om vad som kan vara fel.. varför bitandet i väggen?och kissandet?..

Sv: Cockerpojke på 8mån biter sönder tapeterna

Nu kommer jag bi totalt slaktad, men jag hade använt en stor bur. Hemma, och på jobbet. Vänj honom sakta vid den, ge honom mat i buren, ben osv. Stäng grinden korta studner, så får han komma ut när han är lugn. Buren ska vara en trygg plats! EJ som bestraffning!
Han ska lämnas ifred när han är i buren, ifred från kel osv. Viktigt är att även besökande respekterar detta.
Många ser buren som något negativt, men används den rätt så är det ett otroligt bra redskap, speciellt för att försäkra sig om hundens trygghet. Han kan ej skada sig/ta sönder något när ni inte ser. Mina hundar har total älskat buren, för det har varit en trygghet och lugn för dom. Lägger sig gärna där när man är hemma osv. Och faktiskt så minskar det stressen för många hundar, att ha en mindre yte att röra sig på när dom är hemma och stressar inte upp sig i onädan.

Kan även tillägga att ni har en rolig period framför er, när ens söta lilla valp växer upp och blir ett monster... Alla har nog gått igenom samma som ni, där det tuggas sönder både det ena och det andra. Min kusins rottis tik åt sig igenom en vägg......

Tänk att jag va nästan helt säker på att just du skulle slänga in en sådan kommentar.
Som jag skrev i mitt tidigare svar så är buren ett bra hjälpmedel. Lagen finns för att folk ska ge fan i att förvara sina djur i bur hela dagarna, villket det knappast är tal om här.

bur, jovisst det kan fungera kortare perioder, fick samma tips av uppfödaren men då min sambo ibland är på möte i 4-5 timmar ibland mer utan att komma till kontoret så är bur inget bra alternativ.. vi vil komma åt orsaken till tuggandet på just tapeter..då skulle allt vara frid och fröjd på både hemma och på jobb.. om man på något sätt kunde förstå varför han gör detta.. tonårsolater...ja kan vara.. men jag tänker mer på stress... eller att han blir rastlös då vi fösökt att aktivera honom för mkt?
Sätta honom i bur hemma kan man visst göra om man ska till affären men jag tycker det är synd om hunden nu speciellt när det är varmt, han vet inte vart han ska ta vägen och han skulle antagligen få panik och värmeslag av att ligga på ett och samma ställe nu.. han flyttar sig ofta till svalare ställe för stunden...bur har fått en negativ inverkan på honom sedan vi var på utställning,.. han fick panik och fick vitt skum runt hela munnen,..det slutade föst 2 dagar senare.. så jag vill inte utsätta stackarn för bur eller utställning igen..
men tack för tipset..

bur, jovisst det kan fungera kortare perioder, fick samma tips av uppfödaren men då min sambo ibland är på möte i 4-5 timmar ibland mer utan att komma till kontoret så är bur inget bra alternativ.. vi vil komma åt orsaken till tuggandet på just tapeter..då skulle allt vara frid och fröjd på både hemma och på jobb.. om man på något sätt kunde förstå varför han gör detta.. tonårsolater...ja kan vara.. men jag tänker mer på stress... eller att han blir rastlös då vi fösökt att aktivera honom för mkt?
Sätta honom i bur hemma kan man visst göra om man ska till affären men jag tycker det är synd om hunden nu speciellt när det är varmt, han vet inte vart han ska ta vägen och han skulle antagligen få panik och värmeslag av att ligga på ett och samma ställe nu.. han flyttar sig ofta till svalare ställe för stunden...bur har fått en negativ inverkan på honom sedan vi var på utställning,.. han fick panik och fick vitt skum runt hela munnen,..det slutade föst 2 dagar senare.. så jag vill inte utsätta stackarn för bur eller utställning igen..
men tack för tipset..
Nej, det är olagligt med all burförvaring i hemmet, även om man bara skall handla eller gå till tvättstugan.
Stackars vovven som fick sådan panik att han hade kvarstående påverkan i hela 2 dygn. Vet din uppfödare om att burförvaring är olaglig?

En kompostgaller "bur" då? Den går ju att göra ganska så stor men ändå se till att tapeterna blir fredade...

Men som sagt grundorsaken tror jag att ni måste fundera på, det kanske är för stressigt på sambons jobb? Kopplar hunden av eller ligger den på hel spänn? När ni ensamtränade, var han lugn när ni gick och kom tillbaka? Idag antar jag att han inte är det. Vad hände med buren på utställningen?

Vi har haft en hund som inte gick att lämna själv inne utan att han skällde hysteriskt och fick han möjligheten så sprang han runt. Men vi vet vad som orsakde det och var vi gjorde fel för att göra det bättre när han var liten och sedan gav vi upp. Han gick däremot utmärkt att lämna i hundgården själv, varför vi aldrig orkade ta tag i problemet.

Med våran valp jobbar vi dagligen med att dels lämna själv korta stunder och dels se till att han inte ständigt hänger med oss hack i häl utan att han kan koppla av trots att vi rör oss i huset.

Har ni några rutiner när han ska lämnas och när ni kommer hem?

Ni verkar ha koll på läget, men någonstans har ju något gått fel. Han kanske skulle trivas på en mindre yta? Om inte just bur är ett alternativ så kanske ett avskilt rum är det? Som någon sa så kanske en "kompostgallergård" kan vara en ide? Det blir en mindre yta, men samtidigt så stor att han kan gå runt om han behöver det + att tapeten får vara ifred.

Nej, det är olagligt med all burförvaring i hemmet, även om man bara skall handla eller gå till tvättstugan.
Stackars vovven som fick sådan panik att han hade kvarstående påverkan i hela 2 dygn. Vet din uppfödare om att burförvaring är olaglig?

vart någonstans ser du att JAG hade tänkt sätta honom i buren???? att han satt i bur under utställningen var faktiskt på inrådan av uppfödaren(och då ska tilläggas att han satt där 1 timme sammanlagt) sen vart han utanför men blev stressad av allt ljud..så ursäkta mig att jag inte visste min kära vovves påverkan FÖRSTA gången för BÅDE MIG OCH HONOM... och tack vare den gången så tänker jag ALDRIG ställa honom igen! PUNKT.

En kompostgaller "bur" då? Den går ju att göra ganska så stor men ändå se till att tapeterna blir fredade...

Men som sagt grundorsaken tror jag att ni måste fundera på, det kanske är för stressigt på sambons jobb? Kopplar hunden av eller ligger den på hel spänn? När ni ensamtränade, var han lugn när ni gick och kom tillbaka? Idag antar jag att han inte är det. Vad hände med buren på utställningen?

Vi har haft en hund som inte gick att lämna själv inne utan att han skällde hysteriskt och fick han möjligheten så sprang han runt. Men vi vet vad som orsakde det och var vi gjorde fel för att göra det bättre när han var liten och sedan gav vi upp. Han gick däremot utmärkt att lämna i hundgården själv, varför vi aldrig orkade ta tag i problemet.

Med våran valp jobbar vi dagligen med att dels lämna själv korta stunder och dels se till att han inte ständigt hänger med oss hack i häl utan att han kan koppla av trots att vi rör oss i huset.

Vi har provat med kompostgaller, vi satte ut en jättestor en i vardagsrummet men han hoppar ur den eller välder den..de är ju inte jättestabila.. redan som 6 veckors valp krälade han ur valplådan :rofl: så han har det i blodet..

Vi tror att det är stressigt på sambons jobb- för Dizel sover inte riktigt där utan ligger och tittar på alla som går förbi, ska fram och hälsa osv. det tycker han är skoj. Men att inte få den mentala vilan kanske stressar honom,det är ju aldrig lugnt iom att folk hela springer ut och in genom dörren.

I början av ensamhetsträningen så satt han och titta på oss hur lugnt som helst när vi gick.. när vi sedan kom tillbaka då sträckte han på sig som om han var nyvaken..kom fram och ville bli klappad på, viftandes på hela baken :D Han skäller eller ylar inte när vi är borta.. vi har hört med samtliga grannar i huset och ingen har hört någonting alls.. knäpptyst..han skäller aldrig heller om ngn går i trappen..
Lämnar vi honom idag så är han lika lugn när vi går.. tyst under tiden.. men när vi kommer hem då är han mer "hysetriskt" glad,..tar en sko i munnen, rumpan går nästan av så glad han blir och pratar gör han.. vi går in, tar av oss skorna/kläderna.. sen går vi in till köket där vi hälsar på honom. Skilnaden nu när vi kommer hem är tapeterna.. han har ändå tuggben framme och leksaker..även en "godisboll" så han får lösa "problemet".. men som sagt..detta har börjat i samband med sambons jobb. Vi tror att det kan bero på att han blir lämnad flera gånger under en dag på kontoret?! detta är dock inget vi kan åtgärda.. så att när vi lämnar honom hemma blir han orolig?..

Det hände väl inte så mkt i buren i sig.. dizel vart stressad på utställningen och uppfödaren sa att vi skulle prova låta honom ligga i buren en stund som hade filt ovanpå så hankanske kunde koppla av.. men situationen blev värre. Han var för stressad helt enkelt.. och han blev aggresiv i buren och högg efter mig.. därefter åkte vi hem.. vi ville inte va kvar.

Dizel är inte alltid med oss, han kan ligga i andra änden av lägenheten hela dagen och bara titta till oss emellanåt.. så självständig kan han vara.. han sover även i hallen om natten eller vid sänggaveln..

Du skrev:
Sätta honom i bur hemma kan man visst göra om man ska till affären

Så på dig lät det som du trodde att det var OK.
Burförvaring i samband med tävlingar eller träning inför tävling är helt OK enligt lagen, men din hund verkar ha tagit skada av detta vilket är mycket synd.

Rutinerna är ju en promenad med lek inann vi ska lämna honom.. sen tar vi lungt på oss och säger hejdå..och då sitter han oftast i köksmynningen och tittar på oss.. förstår att vi går.. men han är inte ängslig utan väldigt lugn.. när vi kommer hem är det som jag skrev i tidigare inlägg att vi kommer in, tar av oss skor & kläder..sen går vi in till köket och hälsar.. i början när han var mindre var han lugn.. sa hej och sedan gick han och lade sig.. numera kan han gå och vifta rumpan av sig i en timme efter med en leksak som han gärna "trycker" upp i ansiktete på en.. han klättrar på en osv.. vilket vi inte tillåter..inget hopp och klättring.. kompostgaller går inte pga det jag också nämnde i tidigare svar :crazy:
vi hade funderat på att stänga in honom i sovrummet men där blir bastuvarmt på sommaren även om fönstret är öppet så det är synd om honom då. Vi gjorde det dock i våras men då ylades det..han vill gärna ha koll på hela lägenheten.. då är han lugn.. eller ja.. borsett från tapeterna då.. :crazy:

Har ni några rutiner när han ska lämnas och när ni kommer hem?

Ni verkar ha koll på läget, men någonstans har ju något gått fel. Han kanske skulle trivas på en mindre yta? Om inte just bur är ett alternativ så kanske ett avskilt rum är det? Som någon sa så kanske en "kompostgallergård" kan vara en ide? Det blir en mindre yta, men samtidigt så stor att han kan gå runt om han behöver det + att tapeten får vara ifred.

Du skrev:

Så på dig lät det som du trodde att det var OK.
Burförvaring i samband med tävlingar eller träning inför tävling är helt OK enligt lagen, men din hund verkar ha tagit skada av detta vilket är mycket synd.

Jag menade att vissa gör detta.. och att visst kan man göra det men INGET jag vill göra.. sen vad andra vill göra och kan göra är sin sak

Jag tror ni behöver börja om med ensamhetsträningen. Ni började bra, men avbröt och du började vara hemma innan träningen var ordentligt befäst (misstänker jag). Om hunden var stressad av att vara med sambon på ett jobb där det är mycket liv så borde den rimligtvis falla ihop av trötthet väl hemma och inte riva i tapeter om ni då lämna den i 15min. Därför tror jag att ni behöver börja om och låt det ta tid. Att bli lämnad ensam utan att vara redo för det är förstås också stressande.

Kanske är det en bra idé att leta upp en dagmatte som Diezel kan vara hos en tid tills ni fått ordning på det här?

Jag kan tänka mig flera bidragande orsaker:

1. Han är i "den" åldern. Vi har en cockerpoo :p som är drygt ett år, han har i flera månader haft "knäppa perioder" av och till, ibland stressad/osäker/spökig och ibland precis som vanligt. Är väl bara att vänta ut antar jag.

2. Könsmognad. Vår lille har ganska hög energi, från början skulle jag inte sagt stressad, men "myror i brallan" kanske. Efter kastrering har han blivit en dröm, heeeelt annan typ av energi, även om han fortfarande är lika glad och busig. Så på något vis har ändå könsmognaden inverkat "negativt" på honom. Ni kanske kunde testa ett sånt där kastreringschip och se om det blir skillnad?

3. Stressnivå. Har märkt att vår lille heller inte "tål" alltför mycket aktivering, han är bättre nu än när han var mindre, men han har snarare tendens att bli mer uppstissad om han aktiveras för mycket. Jag kan säkert tänka mig att det är stressigt på sambons kontor, och att bli lämnad "många gånger" kanske är jobbigare än man tror. Om vi lämnar vår lille typ i bilen eller så, så ligger han fint och sover, säger inte ett pip. Men springer man en massa fram och tillbaka till bilen så får han inte samma ro. Skulle hunden kunna ha ett "eget" rum på kontoret, där han blir lämnad mer sällan, och får ligga själv några timmar åt gången? Det finns ganska fina trästaket man kan köpa och skruva ihop, som en rejälare "hage", så man kan skydda väggarna i rummet, kanske vore nått?

Hoppas ni får ordning på problemet, men glöm inte att han faktiskt är ganska liten, och att det händer mycket i huvud och kropp fortfarande. Det kommer nog gå lite upp och ner ett tag till.

Jag tror ni behöver börja om med ensamhetsträningen. Ni började bra, men avbröt och du började vara hemma innan träningen var ordentligt befäst (misstänker jag). Om hunden var stressad av att vara med sambon på ett jobb där det är mycket liv så borde den rimligtvis falla ihop av trötthet väl hemma och inte riva i tapeter om ni då lämna den i 15min. Därför tror jag att ni behöver börja om och låt det ta tid. Att bli lämnad ensam utan att vara redo för det är förstås också stressande.

Kanske är det en bra idé att leta upp en dagmatte som Diezel kan vara hos en tid tills ni fått ordning på det här?

njae vi avbröt aldrig riktigt så.. jag var hemma först och lämnade honom korta stunder och öka succesivt tills han till slut kunde vara hemma själv 4-5 timmar. det gick an i 2 månader.. sen blev det så att jag var hemma på förmiddagarna, gick till jobb vid 11:30.. sen kom sambon hem vid 16:00 och "tog över".. så egentligen har han varit "van" vid att vara hemma 4-5 timmar i ett par månader.. det var först när jag började arbeta 8 timmar om dagen Dizel fick följa med Husse till jobb då jag började tidigare istället..så vi kunde inte gåom varandra längre.. sedan han följt med husse till jobb så har det varit svårare att lämna ensam.

Vi har försökt att hitta en dagmatte men utan resultat :(..

om det är så att husses jobb är den stressande faktorn så får det bli omplacering :cry: för vi kan inte lösa det på så många andra sätt.. för om sambons jobb är stressande,..hur blir inte ett hunddagis med en massa hundar,.kanske mkt skällande och sånt?vad tror ni?

Har ni provat D.A.P eller liknande preparat när ni lämnar honom?

Verkar vara en hund med låg stresströskel. Omplacering tycker jag verkar drastiskt. Välter han kompostgaller så få man leta efter en annan lösning att begränsa hans utrymme.

Var bor ni då? Jag vet kanske någon dagmatte i stockholm iaf :idea:

Jag tror iofs inte att hunddagis nödvändigtvis måste vara ännu mer stressande, det kan vara olika stress med mycket lek och bus, jämfört med att ligga still och bli "lämnad av husse" en massa gånger. Man vet inte säkert förrän man provat.

Och det finns som sagt stabilare saker än kompostgaller, inte ska ni behöva omplacera :eek: han växer säkert ifrån det där snart. Samt att som sagt det kan vara värt kemisk chip-kastrering för att se om det ger effekt.

Rutinerna är ju en promenad med lek inann vi ska lämna honom.. sen tar vi lungt på oss och säger hejdå..och då sitter han oftast i köksmynningen och tittar på oss.. förstår att vi går.. men han är inte ängslig utan väldigt lugn.. när vi kommer hem är det som jag skrev i tidigare inlägg att vi kommer in, tar av oss skor & kläder..sen går vi in till köket och hälsar.. i början när han var mindre var han lugn.. sa hej och sedan gick han och lade sig.. numera kan han gå och vifta rumpan av sig i en timme efter med en leksak som han gärna "trycker" upp i ansiktete på en.. han klättrar på en osv.. vilket vi inte tillåter..inget hopp och klättring.. kompostgaller går inte pga det jag också nämnde i tidigare svar :crazy:
vi hade funderat på att stänga in honom i sovrummet men där blir bastuvarmt på sommaren även om fönstret är öppet så det är synd om honom då. Vi gjorde det dock i våras men då ylades det..han vill gärna ha koll på hela lägenheten.. då är han lugn.. eller ja.. borsett från tapeterna då.. :crazy:

Hinner han varva ner innan ni lämnar honom? Nu tycker jag i och försig att det låter som om ni borde börja om med ensamhets träning, men en ganska vanligt fel som jag oxå har gjort är att först vara ute och gå och leka och sedan stoppa in hunden och gå. Hunden är då uppe i varv och har närmare till stressreaktion. Gå ut och gå och kanske inte så mycket lek utan mer hjärngympa så hunden blir trött i huvudet, ge tid till att varva ner när ni kommer in, innan ni klär på er och går. När ni sedan kommer hem så sätt inte igång någon stor hälsningscermoni, utan ignorera hunden tills han är nere i varv och helst har gått och lagt sig så ni kallar till er hunden och hälsar när han är lugn.

Det finns även stabilare grindar i tex barnbutiker som är tänkta att sätta runt en öppen spis tex, visserligen kräver de lite mer montering, men är stabila och välter inte.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 888
Senast: lilstar
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 689
Senast: monster1
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 993
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka