Classic roller och brodd?

Jofta

Trådstartare
Nu måste ni hjälpa mig att tänka rätt. Min häst skos med classic rollerskor i fram för att förbättra överrullningen. Hur blir dessa skor om/när man sätter på brodd? Om man har 4 broddar i varje sko måste ju effekten försvinna helt? Men hur blir det om man bara har 2 brodd i varje hov?:confused:

Mvh Jofta

Sv: Classic roller och brodd?

Du kan be din hovis att borra längre ut på sidan- där de ska sitta egentligen.
Skippa ett sömhål på var sida.

Är det hårt kan den "rulla över" ändå o är det snö/ mjukt går brodden ner i underlaget.

Vet tåriktade hästar som fått gå med två brodd o får bakhalt så det heter duga:eek:

Sv: Classic roller och brodd?

Jag vill ha 4 brodd/sko just för de inte ska tappa greppet och slinta i frånskjutsfasen. MEN, just fram är det ju ett annat rörelsemönster, och det går mycket bättre skippa tåbrodden i fram jmf med bak (där de ofelbart slinter i frånskjutet utan tåbrodd).

Så har gått riktigt bra att stor del av säsongen ha bara traktbroddat fram på de hästar som man likt din medvetet försökt snabba upp eller förändra överrullningen på. Och den period då det är förenat med livsfara rent ut att inte ha även tåbrodd, då har jag valt en lägre tåbrodd och förvisso 'sabbat' överrullningen en del men i gengäld erbjudit grepp.

Med traktbrodd märker jag ingen negativ påverkan alls på överrullningen, dvs ingen skillnad som jag kan märka/hästen visar med 2 brodd kontra ingen brodd. Ja förutom att de får grepp och slipper slå halvt ihjäl sig då såklart ;P

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 117
Senast: Nevermind
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 156
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 315
Senast: Madalitso
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 066
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025