Cirneco dell'etna

Babouti

Trådstartare
Är det någon här på Bukefalos som vet något om rasen Cirneco dell'etna? Det verkar vara en frisk och sund ras med precis de egenskaper jag önskar men mycket ovanlig i Sverige tyvärr. Har någon här träffat eller rent av äger en cirneco dell'etna?

Är det någon här på Bukefalos som vet något om rasen Cirneco dell'etna? Det verkar vara en frisk och sund ras med precis de egenskaper jag önskar men mycket ovanlig i Sverige tyvärr. Har någon här träffat eller rent av äger en cirneco dell'etna?
Jag har mött ett gäng i samband med lure coursing och utställningar och tror mig ha hyfsad koll på hur de är. Vad är det du funderar över och vad är det som fått dig att fastna för dem? Är du sugen på att skaffa en eller vill du "bara" veta mer? :)

Puffar
Jag vill veta mer också.

Pysslingen hade en lekkamrat som var etna hund. Jag gillade den, den lekte väldigt fint (mjuk och artig med spring i benen) Enligt husse var det en italiensk variant av podengon (mer lik medion än pequinon) - faraohund blandad med lokala hundar - och han påstod också att den var dum och trevlig. Jag upplevde att den var "mer vinthund" än de podengos jag träffat (å andra sidan harr jag bara träffat ett par medio). När två poddar och en etna hund lekte :love:

Vad sugen jag blir på faraohund!

Varför? :D (jag själv tänker mest att de som skaffar faraohund är personer som av någon anledning önskar att bli döva :angel: )

Haha! Det bästa jag läst på länge :laugh:

TS: Jag tror det är enklast att du hör av dig till de uppfödare som finns i Sverige och kollar om de har sålt en valp i närheten av där du bor. Eftersom att rasen är så pass liten i Sverige så brukar de ha väldigt god koll på var hundarna bor. De flesta visar nog gärna upp sina hundar till människor som är intresserade av rasen.

Jag har mött ett gäng i samband med lure coursing och utställningar och tror mig ha hyfsad koll på hur de är. Vad är det du funderar över och vad är det som fått dig att fastna för dem? Är du sugen på att skaffa en eller vill du "bara" veta mer? :)

Bra frågor. :D Jag vet inte riktigt än.

Jag har idag en liten flock av en sällskapsras som jag också föder upp i liten skala men kommer nog av olika anledningar fasa ut min avel av denna ras och är nu sugen på något som är "lite mer hund". Jag tycker alla korthåriga vinthundar är oerhört vackra, whippet är lagom för mig storleksmässigt. Jag gillar självständiga hundar men vill nog ha något mer förigt än en whippet. Det vore superroligt med lure-coursing men jag vill också syssla med agility, lydnad och spår. Det var lite så jag halkade in på cirnecon. Den verkar på beskrivningen vara en ganska allsidig hund. Stämmer det? Om jag fastnar för en ny ras misstänker jag också att mitt stora avelsintresse kommer att göra sig påmint så eventuell uppfödning i framtiden kanske också skulle kunna bli aktuellt.

Finns en finsk tjej på instagram som heter propione. Hon verkar väldigt aktiv med sina hundar med agility osv. Så nog går det att träna med dem, men det är väl som alla andra urhundar att de kan vara lite svårmotiverade tror jag.

Haha! Det bästa jag läst på länge :laugh:
Har du träffat någon? :D de skäller så galet mycket, och så högt! En gång när jag skulle fotografera porträttbilder på några så ringde det i öronen på mig en bra stund efteråt... När jag stod i kö till veterinärbesiktning på en tävling en gång så var det flera faraohundar där också. Flera av de som inte hade faraohundar stod och höll för öronen... De är säkert tysta någon gång, men det verkar inte som att det kan hända om de är med om något som de tycker är kul eller om de har tråkigt :p

Jag har idag en liten flock av en sällskapsras som jag också föder upp i liten skala men kommer nog av olika anledningar fasa ut min avel av denna ras och är nu sugen på något som är "lite mer hund". Jag tycker alla korthåriga vinthundar är oerhört vackra, whippet är lagom för mig storleksmässigt. Jag gillar självständiga hundar men vill nog ha något mer förigt än en whippet. Det vore superroligt med lure-coursing men jag vill också syssla med agility, lydnad och spår. Det var lite så jag halkade in på cirnecon. Den verkar på beskrivningen vara en ganska allsidig hund. Stämmer det? Om jag fastnar för en ny ras misstänker jag också att mitt stora avelsintresse kommer att göra sig påmint så eventuell uppfödning i framtiden kanske också skulle kunna bli aktuellt.
Min uppfattning är att de är mindre förigare än whippet. Kanske italienare kan vara ett alternativ? Många är ju för stora också, då blir de nästan som en liten whippet :p (och många whippets är för stora, finns flertalet hanar som är lika stora som mindre salukis)

Har du träffat någon? :D de skäller så galet mycket, och så högt! En gång när jag skulle fotografera porträttbilder på några så ringde det i öronen på mig en bra stund efteråt... När jag stod i kö till veterinärbesiktning på en tävling en gång så var det flera faraohundar där också. Flera av de som inte hade faraohundar stod och höll för öronen... De är säkert tysta någon gång, men det verkar inte som att det kan hända om de är med om något som de tycker är kul eller om de har tråkigt :p
Jag har bara känt en faraohund och det var nog den tystaste hund jag träffat :D Lugn, sansad och var med överallt - men som sagt tyst ;)

Har sett till dem på utställningar osv. Har ingen personlig erfarenhet av dem dock. Men har också uppfattningen att de kan vara gaphalsar och skäller högt som sagt :eek:. Verkar vara vanligt om man ska tro på vad man kan se på instagram :p

Cirneco är fel om du vill ha något mer förigt än whippet. Whippet betraktas som den mest föriga av vinthundarna (och urhundarna av vinthundstyp som cirneco, podenco, osv.). Men är du sugen på cirneco så är jag bekant med en uppfödare i Dalarna.

Jag har en kompis som har 4 st. Tävlar på oval och lure coursing samt ställer ut.

Jag ogillar rasen. De jag träffat (15-20 st) är högljudda och helt enkelt irriterande.

Whippet är hundra gånger trevligare.

Men ja, det är ju en frisk ras. Men de är inte vinthundar, så kanske dumt att jämföra.

Jag har en kompis som har 4 st. Tävlar på oval och lure coursing samt ställer ut.

Jag ogillar rasen. De jag träffat (15-20 st) är högljudda och helt enkelt irriterande.

Whippet är hundra gånger trevligare.

Men ja, det är ju en frisk ras. Men de är inte vinthundar, så kanske dumt att jämföra.

Det är fel att säga att de inte är vinthundar bara för att FCI har fått för sig att de ska placeras bland urhundarna. De har en mycket lång tradition av att höra till vinthundarna och delar mycket vinthundskarakteristika - men som naturligtvis tenderar att avlas bort när de plötsligt placerats in i en annan rasgrupp (vilket vi redan kan se hos t.ex. faraohund).

Tack för input allihop!
På era beskrivningar låter det tyvärr inte som att rasen är något för mig. Blir lite less på att rasbeskrivningar ofta är så "överpositiva". Aktiv och läraktig, och lämplig för agility och lydnad har jag läst på flera ställen. Jag har en bekant med basenji. Himmel som hen tragglar för att få den att ta ett par hinder på en agiltybana. Det vore en mardröm med en sådan hund.

Jakten går vidare efter en ny ras. Några förslag kanske? Som sagt jag älskar det smidiga vinthundsutseendet. Andra krav: frisk, förig men ändå självständig..., korthårig, medelstor (ca 35-50 cm).

Jakten går vidare efter en ny ras. Några förslag kanske? Som sagt jag älskar det smidiga vinthundsutseendet. Andra krav: frisk, förig men ändå självständig..., korthårig, medelstor (ca 35-50 cm).
Jag tipsar åter igen om italiensk vinthund, de jag lärt känna har inte haft något större driv för att jaga, varit otroligt positiva och älskat att mysa med människor, träna tricks osv. Samtidigt är det ju vinthundar, vilket utan tvekan märks i kroppsspråk och att det inte är någon som behöver/vill träna jättemycket mentalt. Nackdelen är väl att de fryser, typ hela tiden...

@Philosophia har haft italienare och kan säkert berätta mer om det är intressant.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 186
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 708
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 566
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 094
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10