Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har mött ett gäng i samband med lure coursing och utställningar och tror mig ha hyfsad koll på hur de är. Vad är det du funderar över och vad är det som fått dig att fastna för dem? Är du sugen på att skaffa en eller vill du "bara" veta mer?Är det någon här på Bukefalos som vet något om rasen Cirneco dell'etna? Det verkar vara en frisk och sund ras med precis de egenskaper jag önskar men mycket ovanlig i Sverige tyvärr. Har någon här träffat eller rent av äger en cirneco dell'etna?
Enligt husse var det en italiensk variant av podengon (mer lik medion än pequinon) - faraohund blandad med lokala hundar - och han påstod också att den var dum och trevlig.
Han kanske bara ville hindra att vi andra stal hans hund - eller så hörde han till de människor som vinthundar inte bemödar sig att tala med. Den var lite fjärr, som en afghanWhat?
Varför? (jag själv tänker mest att de som skaffar faraohund är personer som av någon anledning önskar att bli döva )Vad sugen jag blir på faraohund!
Varför? (jag själv tänker mest att de som skaffar faraohund är personer som av någon anledning önskar att bli döva )
Jag har mött ett gäng i samband med lure coursing och utställningar och tror mig ha hyfsad koll på hur de är. Vad är det du funderar över och vad är det som fått dig att fastna för dem? Är du sugen på att skaffa en eller vill du "bara" veta mer?
Har du träffat någon? de skäller så galet mycket, och så högt! En gång när jag skulle fotografera porträttbilder på några så ringde det i öronen på mig en bra stund efteråt... När jag stod i kö till veterinärbesiktning på en tävling en gång så var det flera faraohundar där också. Flera av de som inte hade faraohundar stod och höll för öronen... De är säkert tysta någon gång, men det verkar inte som att det kan hända om de är med om något som de tycker är kul eller om de har tråkigtHaha! Det bästa jag läst på länge
Min uppfattning är att de är mindre förigare än whippet. Kanske italienare kan vara ett alternativ? Många är ju för stora också, då blir de nästan som en liten whippet (och många whippets är för stora, finns flertalet hanar som är lika stora som mindre salukis)Bra frågor. Jag vet inte riktigt än.
Jag har idag en liten flock av en sällskapsras som jag också föder upp i liten skala men kommer nog av olika anledningar fasa ut min avel av denna ras och är nu sugen på något som är "lite mer hund". Jag tycker alla korthåriga vinthundar är oerhört vackra, whippet är lagom för mig storleksmässigt. Jag gillar självständiga hundar men vill nog ha något mer förigt än en whippet. Det vore superroligt med lure-coursing men jag vill också syssla med agility, lydnad och spår. Det var lite så jag halkade in på cirnecon. Den verkar på beskrivningen vara en ganska allsidig hund. Stämmer det? Om jag fastnar för en ny ras misstänker jag också att mitt stora avelsintresse kommer att göra sig påmint så eventuell uppfödning i framtiden kanske också skulle kunna bli aktuellt.
Jag har bara känt en faraohund och det var nog den tystaste hund jag träffat Lugn, sansad och var med överallt - men som sagt tystHar du träffat någon? de skäller så galet mycket, och så högt! En gång när jag skulle fotografera porträttbilder på några så ringde det i öronen på mig en bra stund efteråt... När jag stod i kö till veterinärbesiktning på en tävling en gång så var det flera faraohundar där också. Flera av de som inte hade faraohundar stod och höll för öronen... De är säkert tysta någon gång, men det verkar inte som att det kan hända om de är med om något som de tycker är kul eller om de har tråkigt
Har du träffat någon? de skäller så galet mycket, och så högt! En gång när jag skulle fotografera porträttbilder på några så ringde det i öronen på mig en bra stund efteråt... När jag stod i kö till veterinärbesiktning på en tävling en gång så var det flera faraohundar där också. Flera av de som inte hade faraohundar stod och höll för öronen... De är säkert tysta någon gång, men det verkar inte som att det kan hända om de är med om något som de tycker är kul eller om de har tråkigt
Bra frågor. Jag vet inte riktigt än.
Jag har idag en liten flock av en sällskapsras som jag också föder upp i liten skala men kommer nog av olika anledningar fasa ut min avel av denna ras och är nu sugen på något som är "lite mer hund". Jag tycker alla korthåriga vinthundar är oerhört vackra, whippet är lagom för mig storleksmässigt. Jag gillar självständiga hundar men vill nog ha något mer förigt än en whippet. Det vore superroligt med lure-coursing men jag vill också syssla med agility, lydnad och spår. Det var lite så jag halkade in på cirnecon. Den verkar på beskrivningen vara en ganska allsidig hund. Stämmer det? Om jag fastnar för en ny ras misstänker jag också att mitt stora avelsintresse kommer att göra sig påmint så eventuell uppfödning i framtiden kanske också skulle kunna bli aktuellt.
Jag har en kompis som har 4 st. Tävlar på oval och lure coursing samt ställer ut.
Jag ogillar rasen. De jag träffat (15-20 st) är högljudda och helt enkelt irriterande.
Whippet är hundra gånger trevligare.
Men ja, det är ju en frisk ras. Men de är inte vinthundar, så kanske dumt att jämföra.
Cirneco är fel om du vill ha något mer förigt än whippet. Whippet betraktas som den mest föriga av vinthundarna (och urhundarna av vinthundstyp som cirneco, podenco, osv.). Men är du sugen på cirneco så är jag bekant med en uppfödare i Dalarna.
Jag tipsar åter igen om italiensk vinthund, de jag lärt känna har inte haft något större driv för att jaga, varit otroligt positiva och älskat att mysa med människor, träna tricks osv. Samtidigt är det ju vinthundar, vilket utan tvekan märks i kroppsspråk och att det inte är någon som behöver/vill träna jättemycket mentalt. Nackdelen är väl att de fryser, typ hela tiden...Jakten går vidare efter en ny ras. Några förslag kanske? Som sagt jag älskar det smidiga vinthundsutseendet. Andra krav: frisk, förig men ändå självständig..., korthårig, medelstor (ca 35-50 cm).