Choklad och chips - utbruten från Vikttråden 2021

Nej, jag bakar inte en till äppelpaj när den första tagit slut. Kakorna hos tant Agda, där är det ju en av varje sort till varje person som gäller och en får inte äta alla havreflarn bara för att de är godast. Men om mitt barn vill ha 8 mackor efter äpplepajen så får hon det, eller om hon vill ha en tredje portion mat och sen äta två bananer eller en tallrik gröt, och sen en kvällsmacka. Jag skulle aldrig lägga nån värdering i det, lika lite som jag försöker göra absolut noll väsen av att hon ibland äter mindre. Jag skulle aldrig bestämma att mitt barn inte ska äta mer - är hon hungrig så får hon mer tills hon inte är hungrig, och är det vi äter slut så får hon något annat. Och hon behöver inte äta upp om hon ibland har bett om för mycket. Samma tänk enligt mig. Bara hon kan veta vad som är lagom för henne just den dagen. Samma princip försöker jag applicera för mig själv.
Då gör vi typ likadant, inga kommentarer om man inte äter, och ät så länge du är hungrig. Jag kan fråga, är du hungrig? eftersom det är ett äldre barn om maten tagit slut om det bes om mer.
 
Alltså jag har gått från att äta typ 800gr choklad och 1 påse chips i veckan till ca 15 bitar choklad och kanske 30gr chips i veckan. Detta enbart i minskat sötsug. 10 bitar av chokladen jag äter är vaneätande och inte för att jag är sugen.
Strongt gjort! Hejja dig :bow:

Jag försöker också minska intaget och just nu är det chokladen som är boven, äter ca 300 gr/vecka. Chipssuget däremot är helt borta O_o inte normalt för att vara mig, men jag tackar för det lilla ;)
 
Men det är väll ändå skillnad på en drog som alkohol är och mat? Det kan verkligen störa mig att man jämför droger/alkohol med mat. Mat är inte en drog eller ett gift och ska heller inte hanteras som det.
Inte med mat?
Men med godis och annat man bara äter för att det är gott och sällskaplig.
Jag är medveten om att många störs av en sån jämförelse. Samtidigt så är det nog fler än jag som förstår hur jag tänker.
Ett sug är ett sug. Alla som dricker mycket är ju inte alkoholberoende. Man kan ju vara sugen liksom? Men risken finns att det inte är bra i längden.
 
Jo absolut, men det anses ju inte i landstingsvärlden att det är det optimala sättet att äta på, bara för att det är det normala och jag vidhåller att de som idag är 80+ och alltså de som uhm förlänger livslängden i den änden, de åt inte så i sin ungdom och inte halva sitt liv.

Så vi kan inte säga att de är 80+ tack vare att de äter 130g choklad osv, för det har de rimligen börjat med först de senaste 30 åren av sina liv, eftersom man inte gjorde det tidigare och de kanske inte ens av ren vana lyckats arbeta sig upp till 1,3 liter läsk i veckan heller. Det är ju rent anekdotiskt men det var ju lögn att få morfar tex att byta vanor, han verkade ha fryst runt 50-årsåldern och körde helst på den maten och kakorna.

Vi måste ju helt krasst vänta 40 år för att se antar jag.
Båda mina föräldrar har haft stillasittande arbeten framför skärmar och äter godis och prefabricerad kost (inte enbart men det är det ju få som gör). De till hör 50 och 40-talist generationen. Det du beskriver låter som mina mor och farföräldrar födda i början av 1900-talet Det som har störst påverkan enligt forskning är ju inte heller kosten utan bristen på rörelse som är på absolut lägsta nivå nu. Med barn som riskerar benskörhet pga av brist på rörelse i unga år. Men det handlar ju heller inte om kosten utan om att tex gå och cykla till skolan och diverse aktiviteter istället för att skjutsas samt att leka utomhus i unga åldrar. Här är förövrigt vad landstinget rekommenderar https://www.folkhalsoguiden.se/glob...halsoguiden/material/det-lilla-extra-2019.pdf
 
Både vin och snacks innehåller ju näringsämnen så inget av det är ju helt "meningslöst". Och inte bara näringsämnen utan även njutning är viktigt när det gäller det vi får i oss.

När det gäller alkohol är det ju välkänt att det kan leda till ett beroende både fysiskt och psykiskt vilket är skadligt på flera sätt både för individen och omgivningen. Jag håller inte med om att det är samma sak som överätning, exempelvis, eller att det är skadligt på samma vis.

Sen verkar ju du ha en väldigt låg alkoholkonsumtion om du räknar "något glas vin i veckan" som "det normala".
Nåt- några...
Men hur många glas är ok enligt Socialstyrelsen för en kvinna? Det är inte så mycket vill jag minnas?
Och alkohol påverkar såklart mer men själva grejen att det är så fel att dra någon slags ram runt vad som.är vettigt snaskätande känns lite konstig?

Jag känner rätt många som kan äta obegränsat med både mat och snask och där det påverkar deras liv negativt att inte begränsa just snasket.
Det är väl ingen mat- godis?
Jag är absolut ingen renlevnadsmänniska men att man mår bättre av bättre mat och mindre godis är väl en vettig inställning. Och att vi är många som inte har en naturlig gräns för vad som är rätt mängd mat när maten är riktigt god och kalorität är ju ett faktum.
 
https://www.omsystembolaget.se/alkoholproblematik/alkoholberoende/ofarligt-drickande/
Nåt- några...
Men hur många glas är ok enligt Socialstyrelsen för en kvinna? Det är inte så mycket vill jag minnas?
Och alkohol påverkar såklart mer men själva grejen att det är så fel att dra någon slags ram runt vad som.är vettigt snaskätande känns lite konstig?

Jag känner rätt många som kan äta obegränsat med både mat och snask och där det påverkar deras liv negativt att inte begränsa just snasket.
Det är väl ingen mat- godis?
Jag är absolut ingen renlevnadsmänniska men att man mår bättre av bättre mat och mindre godis är väl en vettig inställning. Och att vi är många som inte har en naturlig gräns för vad som är rätt mängd mat när maten är riktigt god och kalorität är ju ett faktum.
 
Nåt- några...
Men hur många glas är ok enligt Socialstyrelsen för en kvinna? Det är inte så mycket vill jag minnas?
Och alkohol påverkar såklart mer men själva grejen att det är så fel att dra någon slags ram runt vad som.är vettigt snaskätande känns lite konstig?

Jag känner rätt många som kan äta obegränsat med både mat och snask och där det påverkar deras liv negativt att inte begränsa just snasket.
Det är väl ingen mat- godis?
Jag är absolut ingen renlevnadsmänniska men att man mår bättre av bättre mat och mindre godis är väl en vettig inställning. Och att vi är många som inte har en naturlig gräns för vad som är rätt mängd mat när maten är riktigt god och kalorität är ju ett faktum.

Att överäta någon gång ibland av väldigt god och lyxig mat ser jag som en naturlig del av livet. Inget farligt. Samma sak med snacks och godis. Och jag tycker inte jämförelsen med alkohol håller över huvud taget. Att gå upp i vikt är inte alls lika skadligt (några kilon är inte skadligt alls) som att bli fysiskt beroende av alkohol.
 
Båda mina föräldrar har haft stillasittande arbeten framför skärmar och äter godis och prefabricerad kost (inte enbart men det är det ju få som gör). De till hör 50 och 40-talist generationen. Det du beskriver låter som mina mor och farföräldrar födda i början av 1900-talet Det som har störst påverkan enligt forskning är ju inte heller kosten utan bristen på rörelse som är på absolut lägsta nivå nu. Med barn som riskerar benskörhet pga av brist på rörelse i unga år. Men det handlar ju heller inte om kosten utan om att tex gå och cykla till skolan och diverse aktiviteter istället för att skjutsas samt att leka utomhus i unga åldrar. Här är förövrigt vad landstinget rekommenderar https://www.folkhalsoguiden.se/glob...halsoguiden/material/det-lilla-extra-2019.pdf
Jag tror inte jag förstår helt men då håller vi kanske med varandra.

40 och 50-talisterna ligger ju förhoppningsvis inte heller riktigt på fallrepet ännu.

Och de åt ju när de var unga helt annorlunda mot hur vi äter nu idag och hur våra barn äter idag. Läsk till exempel var ju helt annorlunda bara när jag var liten.
 
Att överäta någon gång ibland av väldigt god och lyxig mat ser jag som en naturlig del av livet. Inget farligt. Samma sak med snacks och godis. Och jag tycker inte jämförelsen med alkohol håller över huvud taget. Att gå upp i vikt är inte alls lika skadligt (några kilon är inte skadligt alls) som att bli fysiskt beroende av alkohol.
Nångång ibland är ju inget konstigt alls? Jag tänker på varje dag varje vecka år efter år.
Problemet är ju när ibland blir alltid. När man alltid äter för mycket godis. Eller kakor. Eller chips. Eller nåt annat.
 
Nångång ibland är ju inget konstigt alls? Jag tänker på varje dag varje vecka år efter år.
Problemet är ju när ibland blir alltid. När man alltid äter för mycket godis. Eller kakor. Eller chips. Eller nåt annat.
För mycket jämfört med vadå? Jag tänker att en kanske inte äter "riktigt god/kalorität mat" precis varje dag, lika lite som en äter kött varje dag, eller potatis, eller gräddfil. Och isåfall jämnar det ju ut sig.
 
Båda mina föräldrar har haft stillasittande arbeten framför skärmar och äter godis och prefabricerad kost (inte enbart men det är det ju få som gör). De till hör 50 och 40-talist generationen. Det du beskriver låter som mina mor och farföräldrar födda i början av 1900-talet Det som har störst påverkan enligt forskning är ju inte heller kosten utan bristen på rörelse som är på absolut lägsta nivå nu. Med barn som riskerar benskörhet pga av brist på rörelse i unga år. Men det handlar ju heller inte om kosten utan om att tex gå och cykla till skolan och diverse aktiviteter istället för att skjutsas samt att leka utomhus i unga åldrar. Här är förövrigt vad landstinget rekommenderar https://www.folkhalsoguiden.se/glob...halsoguiden/material/det-lilla-extra-2019.pdf
Kan du länka till den forskning som visar att bristen på rörelse som är problemet?

JAg håller med om att brist på rörelse är ett problem, men inte att det är det ända problemet. Kan du länka till vilken forskning det gäller, jag har inte sett någon forskning som pekar på att fetma inte har med kosten att göra utan tvärt om verkar man vara rörande ense om att både kost och rörelse spelar en stor roll.
 
Kan du länka till den forskning som visar att bristen på rörelse som är problemet?

JAg håller med om att brist på rörelse är ett problem, men inte att det är det ända problemet. Kan du länka till vilken forskning det gäller, jag har inte sett någon forskning som pekar på att fetma inte har med kosten att göra utan tvärt om verkar man vara rörande ense om att både kost och rörelse spelar en stor roll.

Fast det var inte vad @monster1 skrev, att stillasittande skulle vara det enda problemet, som du påstår i citatet ovanför. Det som påstås är att rörelse har större påverkan än kost. Inte att det skulle vara en ensam faktor, som du tolkat det. Rätt ska vara rätt.
 
För mycket jämfört med vadå? Jag tänker att en kanske inte äter "riktigt god/kalorität mat" precis varje dag, lika lite som en äter kött varje dag, eller potatis, eller gräddfil. Och isåfall jämnar det ju ut sig.
Fast majoriteten av svenskarna äter väl riktigt god kalorität mat med kött varje dag? Det är ju det som både miljö och hälsopersoner brukar försöka justera lite. I miljötrådarna äter ju svenska befolkningen, västvärldens befolkning för mycket kött och det nästan varje dag, då gör vi väl rimligen det i andra trådar också?
 
Fast majoriteten av svenskarna äter väl riktigt god kalorität mat med kött varje dag? Det är ju det som både miljö och hälsopersoner brukar försöka justera lite. I miljötrådarna äter ju svenska befolkningen, västvärldens befolkning för mycket kött och det nästan varje dag, då gör vi väl rimligen det i andra trådar också?

Att man äter kött behöver inte betyda att man äter kaloritätt? Förstår nog inte alls vad du menar.
 
Kan du länka till den forskning som visar att bristen på rörelse som är problemet?

JAg håller med om att brist på rörelse är ett problem, men inte att det är det ända problemet. Kan du länka till vilken forskning det gäller, jag har inte sett någon forskning som pekar på att fetma inte har med kosten att göra utan tvärt om verkar man vara rörande ense om att både kost och rörelse spelar en stor roll.

Brist på rörelse är problem när man pratar hälsa, benskörhet etc. Inte just kosten.
 
Fast majoriteten av svenskarna äter väl riktigt god kalorität mat med kött varje dag? Det är ju det som både miljö och hälsopersoner brukar försöka justera lite. I miljötrådarna äter ju svenska befolkningen, västvärldens befolkning för mycket kött och det nästan varje dag, då gör vi väl rimligen det i andra trådar också?

Min poäng är att mat av naturen brukar varieras: ibland pizza, ibland potatis, ibland kött, fisk, kikärter, ibland mer kaloritätt, ibland mindre. Kött var liksom inte poängen i mitt inlägg.
 
Att man äter kött behöver inte betyda att man äter kaloritätt? Förstår nog inte alls vad du menar.
Nej jag svarade på ett inlägg så kött var en del som jag svarade på i

-"precis som man inte äter kött varje dag" från inlägget. Och jag menade att det ju anses att vi äter betydligt mer kött än miljön mäktar med i tex Sverige och tydligen betydligt mer än vad vi gjorde under tex 70-talet. (och vissa säger mer än vad som är bra för hälsan)

Kaloritätt var en annan del av inlägget och det verkar som att myndigheterna tycker vi äter lite väl kaloritätt i allmänhet, de publicerar ju rapporter om det hyggligt ofta.

Jag menar absolut inte att inte att vegetarisk mat inte kan vara väldigt kalorität eller att en kötträtt måste vara kalorität.
 
För mycket jämfört med vadå? Jag tänker att en kanske inte äter "riktigt god/kalorität mat" precis varje dag, lika lite som en äter kött varje dag, eller potatis, eller gräddfil. Och isåfall jämnar det ju ut sig.
Det är väl det vi diskuterar?
Vad är för mycket?
Har man problem jämnar det inte ut sig utan att man får någon kunskap om vad man borde äta och när. Det är ju där man får problem. Det jämnar inte ut sig för man äter alltid mer än man borde av vissa saker?
Jag menar- om man inte har något problem är det ju bara man gör som man gör. Men om man tycker sig ha problem är det väl bra att veta att man äter mer kakor än vad som anses bra. Ingen har ju sagt att man inte får äta kakor eller godis eller gräddsås. Men många av oss kan liksom inte reglera det med bara att man följer suget.

Jag ser liksom inte att det är fel att diskutera vad som är vettigt mängd kakor om man vill hålla vikten och inte lyckas med det. Det är ju att tillåta det men ändå inse att det kanske inte är hållbart att äta allt man är sugen på.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 930
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp