Jag tror till viss del att vuxenvärlden är extremt bra på att förstöra självregleringen för barn.
När man har spädbarn får man hela tiden höra att man ska lyssna på barnet och ge det mat när det är hungrigt. Så fort barnet börjar äta vanlig mat så byts detta ut mot frukost, lunch, middag i vissa storlekar och 2 mellanmål. Vad hände med att man skulle lyssna på barnet? Det kan väl dessutom inte bara vara jag som är uppväxt med att man skulle äta upp allt på tallriken (tänk på barnen i Afrika)? Och att man inte fick äta mer än vid bestämda tider?
Där tror jag mångas självreglering försvunnit.
Jag har 2 barn (4 resp 6år) och vi kämpar hårt med att inte reglera deras matintag. De äter ibland en fjärdedels macka på en hel dag och ibland är det 2 portioner middag och 5 mellanmål under dagen. Det är jättesvårt att inte lägga sig i ffa när de äter lite men de verkar äta vad kroppen behöver. Ex så brukar en period av mycket ätande följas av en växtspurt på längden.
Det och att inte lära barn att godis är belöning /tröst tror jag skulle hjälpa många.