Choklad och chips - utbruten från Vikttråden 2021

Det har blivit så per automatik nu iom att jag äter 5:2. Att begränsa ytterligare funkar inte för mig då jag triggas av regler även om det är jag själv som sätter upp dem 🙈 det är väl rebellen i mig som kommer fram där 🤣

Frukt får jag ofta förslag på men jag vet inte om jag funkar annorlunda där men just frukt triggar igång mitt sötsug dvs även om jag inte var sugen innan så blir jag det efter frukt 🤔
Många fungerar liknande ang frukt! Det är ju rätt sött.
 
Min poäng är att mat av naturen brukar varieras: ibland pizza, ibland potatis, ibland kött, fisk, kikärter, ibland mer kaloritätt, ibland mindre. Kött var liksom inte poängen i mitt inlägg.
Absolut men om man tar ren statistik och myndigheter och miljörörelsen och vad det anses om västvärldens befolkningar så anses det ju att vi äter ganska gott och mäktigt ganska ofta.
 
Nej jag svarade på ett inlägg så kött var en del som jag svarade på i

-"precis som man inte äter kött varje dag" från inlägget. Och jag menade att det ju anses att vi äter betydligt mer kött än miljön mäktar med i tex Sverige och tydligen betydligt mer än vad vi gjorde under tex 70-talet. (och vissa säger mer än vad som är bra för hälsan)

Kaloritätt var en annan del av inlägget och det verkar som att myndigheterna tycker vi äter lite väl kaloritätt i allmänhet, de publicerar ju rapporter om det hyggligt ofta.

Jag menar absolut inte att inte att vegetarisk mat inte kan vara väldigt kalorität eller att en kötträtt måste vara kalorität.

Jo, men du lade ju ihop både kalorität och kött. "Riktigt god kalorität mat med kött varje dag". Dvs du lade ihop två aspekter till en. Därav mitt påpekande.
 
Jag tänkte återgå till genomsnittssvensken igen. Genomsnittssvensken äter 130 g choklad, 300 g smågodis, 115 g chips och snacks, 1,3 liter läsk (fullsocker) och dricker alkohol motsvarande 1,75 liter vin (för enkelhetens skull räknade jag på rött vin som alkoholkonsumtion det var varken högst eller lägst i kaloriinnehåll av alternativen) i veckan. Det sammanlagt blir ca 3850 kcl i veckan som går till njutningsätande och drickande.
Allt på samma person?
 
Absolut men om man tar ren statistik och myndigheter och miljörörelsen och vad det anses om västvärldens befolkningar så anses det ju att vi äter ganska gott och mäktigt ganska ofta.

Jag förstår inte riktigt hur du tänker här. Problemet "enligt miljörörelsen" är att vi äter för mycket kött och för dåligt efter säsong, dvs vi importerar mycket för att ha tillgång till vissa råvaror året om. Det betyder inte att vi äter "mäktigt" hela tiden - det är ju knappast enbart kaloritäta livsmedel vi importerar? Tvärtom är en del av hälsorörelsens hyllade produkter några av de största miljöbovarna.

Det känns som att du lägger ihop fel saker.
 
Det är väl det vi diskuterar?
Vad är för mycket?
Har man problem jämnar det inte ut sig utan att man får någon kunskap om vad man borde äta och när. Det är ju där man får problem. Det jämnar inte ut sig för man äter alltid mer än man borde av vissa saker?
Jag menar- om man inte har något problem är det ju bara man gör som man gör. Men om man tycker sig ha problem är det väl bra att veta att man äter mer kakor än vad som anses bra. Ingen har ju sagt att man inte får äta kakor eller godis eller gräddsås. Men många av oss kan liksom inte reglera det med bara att man följer suget.

Jag ser liksom inte att det är fel att diskutera vad som är vettigt mängd kakor om man vill hålla vikten och inte lyckas med det. Det är ju att tillåta det men ändå inse att det kanske inte är hållbart att äta allt man är sugen på.

Men det finns ju inget som heter "vettig mängd kakor" för alla personer, det är det vi har diskuterat i 8 sidor nu. Det beror på så många olika faktorer. Jag tror knappast att kunskapen om nån påhittad regel för mängden kakor/snacks gör den minsta skillnad förutom att ge folk ångest för att de inte klarar av att följa dessa regler (som dessutom inte har nån faktabaserad grund alls). "Mer än man borde", "för mycket", allt sånt där handlar enligt mig om rädsla för viktuppgång, och det är de resonemangen jag vänder mig emot i de här trådarna. Har en problem med mat så handlar det om helt andra saker som en behöver få hjälp med än ännu en regel och ännu ett förbud.
 
Jo, men du lade ju ihop både kalorität och kött. "Riktigt god kalorität mat med kött varje dag". Dvs du lade ihop två aspekter till en. Därav mitt påpekande.
Jo jag förstod. Det var ju delvis med flit jag la ihop det eftersom det är vanligt att äta kött varje dag och vanligt att äta kaloritätt varje dag.

Vanligare ändå än att ha ett par gröna dagar och ett par fiskdagar i veckan. Mycket vanligare även än att äta ens 500 g frukt och grönt per dag. Även om att ha ett par gröna dagar och ett par fiskdagar i veckan rekommenderas ur ren hållbarhetssynvinkel och hälsosynvinkel.

Men jag tänkte nog inte på att det därmed kunde uppfattas att jag tyckte att kött måste vara lika med kaloririkt. Det tycker jag inte alls. Några av de mest energitäta måltider jag ätit i mitt liv har varit vegetariska.
 
Men det är väll ändå skillnad på en drog som alkohol är och mat? Det kan verkligen störa mig att man jämför droger/alkohol med mat. Mat är inte en drog eller ett gift och ska heller inte hanteras som det.
Nja, inte helt övertygad. Åtminstone om du byter ut "mat" mot "socker/snacks" som ju faktiskt är det som diskuteras.
Möjligt att alkohol är farligare men för många kan problematiken vara liknande.
 
Jo jag förstod. Det var ju delvis med flit jag la ihop det eftersom det är vanligt att äta kött varje dag och vanligt att äta kaloritätt varje dag.
Vanligare ändå än att ha ett par gröna dagar och ett par fiskdagar i veckan.

Jag känner nog ganska få som äter kött varje dag? Eller är det någon specifik statistik du utgår ifrån?
 
För mycket jämfört med vadå? Jag tänker att en kanske inte äter "riktigt god/kalorität mat" precis varje dag, lika lite som en äter kött varje dag, eller potatis, eller gräddfil. Och isåfall jämnar det ju ut sig.
Inte enbart riktat till dig men delvis:
Det börjar kännas som en ganska fånig diskussion utifrån nåt som började i en vikttråd. Nej, alla behöver inte medvetet begränsa sitt intag men för många av oss jämnar det inte ut sig automatiskt och det är väl där diskussionen blir relevant.
 
Jo onekligen. Jag tror du nog skriver hur man borde äta och mår bra av och jag hur man rent statistiskt sett brukar äta i västvärlden, men äh. :)

Okej. Jag tror ju (du får gärna visa mig statistik på att jag har fel) att andelen familjer som äter kött- och gräddbaserad mat varenda dag är en minskande grupp, och att det blir alltmer vanligt (kanske till och med redan är vanligt?) med mer varierad kost än så. Vi bor i ett väldigt litet samhälle på 1000 pers, men till och med här äter folk vegetariskt ibland, och förskolan serverar vegetariskt minst en dag i veckan osv. Oavsett - att överäta ibland av den där feta maten är ju noll problem, och de flesta, även de som äter dåligt, har ju helt okej hälsa ändå.
 
Inte enbart riktat till dig men delvis:
Det börjar kännas som en ganska fånig diskussion utifrån nåt som började i en vikttråd. Nej, alla behöver inte medvetet begränsa sitt intag men för många av oss jämnar det inte ut sig automatiskt och det är väl där diskussionen blir relevant.

Nej, så är det kanske, men en kan ju närma sig det där "begränsa sitt intag" på olika sätt, där ett sätt är en massa regler och att söka normer för det "normala" ätandet (vilket jag tänker bara förvärrar saken), och ett annat sätt är att försöka komma tillbaka till en normal ätrytm där kroppen själv berättar vad som är lagom och där ingen mat är förbjuden eller farlig - det kanske innebär några kilon mer än vad en ser som idealt för en själv möjligen, men so what?
 
Jag känner nog ganska få som äter kött varje dag? Eller är det någon specifik statistik du utgår ifrån?
Ja jag känner också ganska få som äter kött varje dag.

Helt ärligt verkar det svårt att få fram siffror för hur mycket kött vi äter i veckan i Sverige, 40 kg per år nämns.

Jag kan ärligt säga att jag har antagit att folk äter kött (nöt, fläsk, fisk, fågel, vilt) av något slag praktiskt taget varje dag eftersom det finns kampanjer om att ha en eller två gröna dagar i veckan.

Men jag är absolut villig att vara med på att det är fel och att folk i allmänhet inte gör det helt enkelt och att vi äter lagom mycket kött i Sverige. Eftersom jag själv inte känner några som gör det heller.
 
Ja jag känner också ganska få som äter kött varje dag.

Helt ärligt verkar det svårt att få fram siffror för hur mycket kött vi äter i veckan i Sverige, 40 kg per år nämns.

Jag kan ärligt säga att jag har antagit att folk äter kött av något slag praktiskt taget varje dag eftersom det finns kampanjer om att ha en eller två gröna dagar i veckan.

Men jag är absolut villig att vara med på att det är fel och att folk i allmänhet inte gör det helt enkelt och att vi äter lagom mycket kött i Sverige. Eftersom jag själv inte känner några som gör det heller.

Nja, nog kan vår köttkonsumtion minska ändå, jag reagerade bara på hur du så stensäkert lade fram ditt resonemang så jag funderade på om det fanns några siffror bakom.
 
Nja, inte helt övertygad. Åtminstone om du byter ut "mat" mot "socker/snacks" som ju faktiskt är det som diskuteras.
Möjligt att alkohol är farligare men för många kan problematiken vara liknande.

Om en har en problematik kring snacks som liknar eller är ett beroende, tror du verkligen att normer kring det "normala" ätandet och regler kring "lagom mängder" gör nån skillnad till det bättre?
 
Jag förstår inte riktigt hur du tänker här. Problemet "enligt miljörörelsen" är att vi äter för mycket kött och för dåligt efter säsong, dvs vi importerar mycket för att ha tillgång till vissa råvaror året om. Det betyder inte att vi äter "mäktigt" hela tiden - det är ju knappast enbart kaloritäta livsmedel vi importerar? Tvärtom är en del av hälsorörelsens hyllade produkter några av de största miljöbovarna.

Det känns som att du lägger ihop fel saker.
Jag blandar ihop dem delvis med flit, eftersom de båda hamnar på vårt bord.

Hälsorörelsen däremot tror jag inte har med någotdera att göra eftersom den varken propagerar för mycket kött eller mäktig mat. Jag tror inte majoriteten äter efter hur hälsorörelsens trend.

Men ja jag har fått intryck av att vi som befolkning äter mäktigare än på 50-talet.
 
Nja, nog kan vår köttkonsumtion minska ändå, jag reagerade bara på hur du så stensäkert lade fram ditt resonemang så jag funderade på om det fanns några siffror bakom.
Ja jag hade nog hängt för mycket i den där tråden om att minska köttätande för miljön. Det är ju så stensäkert där att det behövs för både miljö och hälsa att jag nog missat att vi inte har några egentliga siffror på det.

(Själv tycker jag ju såklart helt subjektivt att jag äter lagom, och de flesta jag ser likaså.)

För att ta upp den andra delen om mäktig mat. Du tycker inte heller tex att man i Västvärlden verkar äta mäktig mat i allmänhet? i tex USA?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 930
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp