Choklad och chips - utbruten från Vikttråden 2021

Jag blandar ihop dem delvis med flit, eftersom de båda hamnar på vårt bord.

Hälsorörelsen däremot tror jag inte har med någotdera att göra eftersom den varken propagerar för mycket kött eller mäktig mat. Jag tror inte majoriteten äter efter hur hälsorörelsens trend.

Men ja jag har fått intryck av att vi som befolkning äter mäktigare än på 50-talet.

Förlåt, jag förstår inte ditt svar. Det känns som att du blandar äpplen med päron mest hela tiden? :confused:
Du påstod att vi äter kalorität mat varje dag och att miljörörelsen reagerar på detta.
Jag menar att det miljörörelsen reagerar på inte nödvändigtvis har med mäktig mat att göra. Hur du nu definierar "mäktig mat", förstås? Det vet ju inte jag men det är ju återkommande i dina inlägg och jag förstår inte riktigt vad det är du avser.

Hälsotrender propagerar för avokado, mandlar och diverse andra miljöbovar och nog finns det i vart och vartannat hem. Så också importerad sallad, tomater, gurka och jordgubbar från dieseluppvärmda växthus och femtio olika sorters frukter som vi alltid envisas att vi ska ha tillgång till. Om hälsorörelsen kunde göra kål lite sexig igen så kanske vi kunde få lite förändringar miljömässigt också. :meh:
 
Jag känner många som äter kött varje dag i nåt av målen mat. Jag gissar att det beror på lite geografi? Jag äter nog kött nästan alla dagar i veckan...

Ja, vi äter också väldigt ofta kött, men det beror främst på att det är uppfött och slaktat här på gården. När vi inte hade lika stor kött-tillgång varierade vi desto mer. De jag känner varierar betydligt oftare med fisk, bönor och annat grönt än vad vi gör.
 
Ja, vi äter också väldigt ofta kött, men det beror främst på att det är uppfött och slaktat här på gården. När vi inte hade lika stor kött-tillgång varierade vi desto mer. De jag känner varierar betydligt oftare med fisk, bönor och annat grönt än vad vi gör.
Vi varierar ju med fisk i alla fall. Men då har jag kanske ätit kött på mackan till lunch så jag tror ändå jag äter alldeles för mycket kött mot vad som rekommenderas både med tanke på miljö och hälsa.
 
Ja jag hade nog hängt för mycket i den där tråden om att minska köttätande för miljön. Det är ju så stensäkert där att det behövs för både miljö och hälsa att jag nog missat att vi inte har några egentliga siffror på det.

(Själv tycker jag ju såklart helt subjektivt att jag äter lagom, och de flesta jag ser likaså.)

För att ta upp den andra delen om mäktig mat. Du tycker inte heller tex att man i Västvärlden verkar äta mäktig mat i allmänhet? i tex USA?
Vi har siffror på årlig konsumtion. Sitter inte vid datorn så jag kan länka nu, dock.

Min bild är att många äter kött dagligen (trots att mitt urval bör vara skevt åt andra hållet). Om det finns statistik på den biten vet jag inte (det gör det säkert, men vet inte var på rak arm).
 
Nej, så är det kanske, men en kan ju närma sig det där "begränsa sitt intag" på olika sätt, där ett sätt är en massa regler och att söka normer för det "normala" ätandet (vilket jag tänker bara förvärrar saken), och ett annat sätt är att försöka komma tillbaka till en normal ätrytm där kroppen själv berättar vad som är lagom och där ingen mat är förbjuden eller farlig - det kanske innebär några kilon mer än vad en ser som idealt för en själv möjligen, men so what?

Om en har en problematik kring snacks som liknar eller är ett beroende, tror du verkligen att normer kring det "normala" ätandet och regler kring "lagom mängder" gör nån skillnad till det bättre?
Ja, jag tror absolut att regler (för en själv, givetvis inte för andra) är viktigt för många, åtminstone i en övergångsperiod.

Och dessutom att en följd blir att man funderar över vad som är normalt/vanligt, utöver lagom. Särskilt om man funderar över sin ämnesomsättning och vanor mm.

Hur skulle det förvärra menar du?

För alla handlar det ju knappast om "ett par kg, so what?" heller utan om hälsa.
 
Om vi nu ska snöa in på köttkonsumtion så syftade jag i mitt inlägg på middagsmat ("extra god, kalorität mat"). En skinkmacka kvalar inte in i den kategorin, och det var inte så att kött hade nån särställning i mitt inlägg (se ex potatis, gräddfil etc).
 
Ja, jag tror absolut att regler (för en själv, givetvis inte för andra) är viktigt för många, åtminstone i en övergångsperiod.

Och dessutom att en följd blir att man funderar över vad som är normalt/vanligt, utöver lagom. Särskilt om man funderar över sin ämnesomsättning och vanor mm.

Hur skulle det förvärra menar du?

För alla handlar det ju knappast om "ett par kg, so what?" heller utan om hälsa.

För en person med beroende eller nån typ av ätstörning så tror jag absolut inte att regler hjälper. Och för andra som "bara" överäter eller "äter för mycket" (jämfört med deras tänkta idealvikt som också det är ett hittepå) så tror jag att regler kan göra saker svårare.
 
För en person med beroende eller nån typ av ätstörning så tror jag absolut inte att regler hjälper. Och för andra som "bara" överäter eller "äter för mycket" (jämfört med deras tänkta idealvikt som också det är ett hittepå) så tror jag att regler kan göra saker svårare.
Hur ska Man göra tänker du? Om man bara äter för mycket. För att man gillar mat och snask och har ett stort sötsug?
 
Brist på rörelse är problem när man pratar hälsa, benskörhet etc. Inte just kosten.
Du kanske ska ta det med den jag citerar som påstår att rörelse är huvudproblemet vid fetma och inte kosten. Det är inte min åsikt, men vist spelar det en viss roll om man rör sig när det gäller vikten, men man tenderar att vilja kompensera det genom att äta mer men gör man inte det så kan det leda till viktnedgång att röra sig mer.

JAg undrar då självklart vad för forsknign som stödjer det då jag delar din uppfattnign om att det mer rör hälsa.
 
Du kanske ska ta det med den jag citerar som påstår att rörelse är huvudproblemet vid fetma och inte kosten. Det är inte min åsikt, men vist spelar det en viss roll om man rör sig när det gäller vikten, men man tenderar att vilja kompensera det genom att äta mer men gör man inte det så kan det leda till viktnedgång att röra sig mer.

JAg undrar då självklart vad för forsknign som stödjer det då jag delar din uppfattnign om att det mer rör hälsa.

Fast jag läste det inte så. Det är ju det som är min invändning, att det skulle stå att det är bristen på rörelse som är huvudproblemet för den ökande fetman bland befolkningen.
 
Jag har bara kommit igenom hälften av sidorna, men för mig hjälpte det mycket med att gå med i Viktväktarna. Jag hade en rätt skev syn på just fun food, och det handlar ju egentligen om hur mycket snask JAG kan äta med min totala kosthållning.

Visade sig vara mindre än jag ville, och mer än jag tyckte var OK (jag har helst en nollvision).
 
Fast det var inte vad @monster1 skrev, att stillasittande skulle vara det enda problemet, som du påstår i citatet ovanför. Det som påstås är att rörelse har större påverkan än kost. Inte att det skulle vara en ensam faktor, som du tolkat det. Rätt ska vara rätt.
Fel av mig, jag borde skrivit det huvudsakliga problmet, poängen är dock att allt jag läst i forsknignsväg tyder på att när det gäller fetma är det kosten som är det huvudsakliga problemet och inte bristen på rörelse även om bristen på rörelse givetvis påverkar många gånger.
 
Fel av mig, jag borde skrivit det huvudsakliga problmet, poängen är dock att allt jag läst i forsknignsväg tyder på att när det gäller fetma är det kosten som är det huvudsakliga problemet och inte bristen på rörelse även om bristen på rörelse givetvis påverkar många gånger.

Jag förstod din poäng. Det var vantolkandet av inlägget jag reagerade på.
(Hur forskningsläget ser ut lägger jag mig inte i)
 
Men det finns ju inget som heter "vettig mängd kakor" för alla personer, det är det vi har diskuterat i 8 sidor nu. Det beror på så många olika faktorer. Jag tror knappast att kunskapen om nån påhittad regel för mängden kakor/snacks gör den minsta skillnad förutom att ge folk ångest för att de inte klarar av att följa dessa regler (som dessutom inte har nån faktabaserad grund alls). "Mer än man borde", "för mycket", allt sånt där handlar enligt mig om rädsla för viktuppgång, och det är de resonemangen jag vänder mig emot i de här trådarna. Har en problem med mat så handlar det om helt andra saker som en behöver få hjälp med än ännu en regel och ännu ett förbud.
Jo kunskapen om vad som är normalt kan mycket väl hjälpa, utan att veta vad som är normalt/rimligt eller vad man nu vill kalla det så är det svårt att inse vad som gör att man drar på sig övervikt. Det hjälper inte i sig att ändra på det, men vetskapen kan göra att man inser att man har ett problem. Det handlar inte om att skuldbelägga utan om kunskap.

Folk äter för mycket av många skäl, men ett som jag upplever är vanligt är att socker i sig triggar sötsuget men vill man bryta det är det mycket av allt eller inget (okej mycket lite). Du har dock rätt i att regler och förbud inte gör särskillt mycket i sig för att styra mängden sötsaker (åtminstone inte enligt min erfarenhet) och kan göra det värre. Jag har själv mycket svårare att äta "normala" mängder sötsaker, men inga större problem att nästan helt avstå.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
För en person med beroende eller nån typ av ätstörning så tror jag absolut inte att regler hjälper. Och för andra som "bara" överäter eller "äter för mycket" (jämfört med deras tänkta idealvikt som också det är ett hittepå) så tror jag att regler kan göra saker svårare.
Så om man överäter godis till (ohälsosam) övervikt, hur kommer man ifrån det utan nån slags regel? Jag förstår faktiskt inte. Och håller inte med om att det inte existerar nåt spann av idealvikt (även om det varken behöver vara bmi eller normsmal).
 
Ja jag hade nog hängt för mycket i den där tråden om att minska köttätande för miljön. Det är ju så stensäkert där att det behövs för både miljö och hälsa att jag nog missat att vi inte har några egentliga siffror på det.

(Själv tycker jag ju såklart helt subjektivt att jag äter lagom, och de flesta jag ser likaså.)

För att ta upp den andra delen om mäktig mat. Du tycker inte heller tex att man i Västvärlden verkar äta mäktig mat i allmänhet? i tex USA?
För miljön kan jag hålla med, men är det så stensäkert att hälsan gynnas av att vi äter mindre andel kött? Då menar jag snittkonsumtionen. Det finns de som äter mycket stora mängder och där är det lätt att hålla med.

Räknas inte USA till västvärlden?
 
Så om man överäter godis till (ohälsosam) övervikt, hur kommer man ifrån det utan nån slags regel? Jag förstår faktiskt inte. Och håller inte med om att det inte existerar nåt spann av idealvikt (även om det varken behöver vara bmi eller normsmal).
Det beror väl på varför en överäter - det kan väl handla om att ändra tankemönster eller få hjälp att bryta ett beroende eller en ohälsosam syn på sig själv (eller helt andra saker - jag är inte psykolog). Med idealvikt menade jag individens uppfattning av vad hen "borde" väga eller "inte väga mer än".
 
Det beror väl på varför en överäter - det kan väl handla om att ändra tankemönster eller få hjälp att bryta ett beroende eller en ohälsosam syn på sig själv (eller helt andra saker - jag är inte psykolog). Med idealvikt menade jag individens uppfattning av vad hen "borde" väga eller "inte väga mer än".
Min erfarenhet är att båda behövs. Kanske inte för alla men för mig och flera andra.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 930
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp