Choklad och chips - utbruten från Vikttråden 2021

Jag såg ett avsnitt av Abbies kitchen på Youtube (hon är dietist). Där sa hon att vi har 3 sorters hunger. Känslohunger, tom i magen hunger och när våra sinnen är hungriga (exempelvis på en vis textur, doft, smak). Ingen av dessa hungerna är fel och vi bör i de flesta fall följa dem, problemet uppstår när vi bara känner 1 hunger hela tiden och agerar efter den.

Som i mitt fall som bara känt Känslohunger de senaste 20+ åren. Det är först nu (idag) som jag varit tom i magen hungrig. Tidigare har jag kunnat gå så länge utan "mat" att mitt blodsocker blivit diabeteslågt utan att jag har diabetes. Jag har alltså inte märkt att kroppen behöver mat innan jag är på väg att svimma.
Jag fattar att det är en jättestor sak att lära känna sin kropp mer och som du säger, hitta flera typer av hunger. Det är verkligen viktigt och en jättebra sak! Jag vill bara säga igen att jag verkligen inte menade att dissa dig kring detta, det var specifikt jämförelsen med normal/gemene man och kring just mängden jag reagerade på.
I efterhand förstår jag att det inte alls blev bra för dig, eftersom den här förändringen står för något helt annat hos dig (och som inte framkom i det första inlägget du skrev). Ledsen för att det blev så.
 
JAg menar att alla inte reagerar som du, hade vi alla gjort det hade det inte funnits något problem med fetma. JAg kan äta i stort sett hur mycket onyttigheter som helst på en dag. Det finns nästan inget stopp. Äter jag på tok för mycket så går det inte ner mer på en stund, men det hindrar mig inte att äta en pizza 2 timmar senare och glatt sätta i mig en liter glass som efterrätt.
Poängen är att vi är individer, din hunger är inte alls hunger, din mättnad är inte allas mättnad. Vi fungerar olika beroende på en massa parametrar och svaret på samhällsproblemet med övervikt är inte enbart kosten. Vi är heller inte optimerade för något, vi har utvecklats, anpassat oss, överlevt och förökat oss. Om man vill följa något följ livsmedelsverkets rekommendationer då går på beprövad erfarenhet. Vad som gäller för individen är för komplext.
 
Alltså jag har gått från att äta typ 800gr choklad och 1 påse chips i veckan till ca 15 bitar choklad och kanske 30gr chips i veckan. Detta enbart i minskat sötsug. 10 bitar av chokladen jag äter är vaneätande och inte för att jag är sugen.

Nu vet jag inte vad gemene man äter när det gäller sötsaker men det är en stor skillnad för mig iaf och jag föreställer mig att det jag äter nu är mer i linje av vad som anses normalt 🤔
För att ge dig ett mer konkret råd så har det som fungerar bäst för mig i de perioder när jag känt att mitt chokladätande gått överstyr är att bestämma dagar då jag inte äter choklad och dagar då jag äter choklad. Så lite som för barn, för mig har det då varit att jag inte äter sötsaker annat än fredag-söndag men då får jag äta så mycket jag vill. Jag har inte problem med hetsätning så därmed fungerar det bra. Man sänker ju sin socker tolerans totaltsett, dvs allt smakar mycket sötare när man inte ätit socker på fyra dagar så behovet minskar. Dessutom känner jag mig mindre stressad för jag vet att det bara är fyra dagar som jag avstår. Mina dagar jag valt är anpassade efter att vi ofta får tårta på jobbet på fredagar :D och att helgerna innehåller mycket fika. Ett annat tips är att helt enkelt köpa mindre bitar. Det är mer oekonomiskt, men fungerar ofta. Ett annat är att när jag känner suget måste jag äta en frukt innan, då är det fortfarande gott med chokladen men jag äter den inte för att jag egentligen är hungrig och då blir det mindre mängd ändå totaltsett. Den blir också godare eftersom jag faktiskt njuter av den istället för att bara inhalera den ;).
 
Eh, nu säger du indirekt att jag är onormal, jag blir inte mätt av snacks mer än möjligen för stunden sen blir jag ännu mer hungrig ;).

Jag tror inte jag är ensam. Hade man blivit mätt på samma sätt av choklad, glass eller kakor som av "riktig" mat hade vi inte haft problem med fetma utan vi hade automatiskt reglerat födointaget. Vår världs fetmaepidimi existerar för att många faktiskt äter för mycket mat och har fri tillgång till rafinerat socker som snabbt ger enerig och för somliga riktiga sockerkickar.
För mig är det mycket likadant som för dig. Jag kan äta en Snickers först och sedan lunch eller tvärtom (fast jag gör det inte).

Det är tydligen mycket lättare att reglera matintaget utan extremt processad mat enligt div podcast som refererar forskning. Men antagligen äter man lite mindre annan mat när man äter lite mer snacks, men oftast inte tillräckligt mycket mindre för att inte slutresultatet skulle hamna på plus. Enligt dessa (rent statistiskt sett, personligen tror jag inte att jag äter speciellt mycket mindre annat om jag äter mer snacks, men någon annan äter säkert mycket mindre så det jämnar ut sig). Och sockersötad dryck stod tydligen helt utanför, den gick inte in i regleringen alls utan gick bara in som extra. Mjölk däremot tror jag det reglerades för.
 
Senast ändrad:
För mig är det mycket likadant som för dig. Jag kan äta en Snickers först och sedan lunch eller tvärtom (fast jag gör det inte).

Det är tydligen mycket lättare att reglera matintaget utan extremt processad mat enligt div podcast som refererar forskning. Men antagligen äter man lite mindre annan mat när man äter lite mer snacks, men oftast inte tillräckligt mycket mindre för att inte slutresultatet skulle hamna på plus. Enligt dessa. Och sockersötad dryck stod tydligen helt utanför, den gick inte in i regleringen alls utan gick bara in som extra. Mjölk däremot tror jag det reglerades för.
En snickers är ju inte så stor mängd. Jag kan också utan problem äta en mindre mängd snacks/fika och sedan direkt en helt vanlig lunch. Jag trodde att vi pratade om större och upprepade mängder, tex så blir jag mätt om jag äter en hel påse chips och då kommer jag inte äta en vanlig middagsportion direkt efter. (Att jag på sikt inte mår särskilt bra om jag byter ut middagen mot chips är en annan femma..)
 
Nej, jag tycker inte alls att lagom behöver kopplas till "önskad vikt". Lagom kan vara otroligt olika saker beroende på situation och läge. Och jag tror att kontrollerandet av snacks och godis förstör den naturliga självreglerande begränsningen som jag tror att många (inte alla) har från början, men som vi tappar nånstans på vägen genom att förbjuda och se vissa typer av föda som farlig.
Förstår jag dig rätt så menar du att ingen skulle vara överviktig normen var att det var okej att äta allt man önskade i valfria mängder? Att det är normen som förstör för oss och att ingen skulle föräta sig på choklad, pizza, gorbys, cocacola wienerbröd eller andra sötsaker om folk inte försökte begränsa intaget. Eller vad menar du har förstört reglerningen?

Kan du då svara på varför det på plats efter plats blivt så att när folk kommer i kontakt med det moderna samhäller och finnesser som rafinerat socker och vitt mjöl så ökar medlevikten? Kan det inte vara så att självregleringen sätts ur spel av den många gånger obegränasde tillgången till snabb energi? Att regleringen innan det moderna samhället till stor del styrdes av att det inte fanns tillgång till dessa livsmedel.
 
Med tanke på att vi lever längre än vi någonsin gjort förut och förökar oss mer än vi någonsin gjort får man anta att vi har anpassat oss väl till de förutsättningar som råder just nu.
Det vet vi ju inte. De som lever efter de förutsättningar som råder just nu är ju max 30-40 år gamla. Mamma tex som är 73 levde ju efter de förutsättningar som rådde på 50-talet och har fått sina ätvanor från de förutsättningarna (Då man tex åt en mer miljömässigt hållbar mängd kött osv). Så om man tänker att medellivslängden i Sverige är 81 och 85 år så är ju i alla fall halva livet levt före nuvarande förutsättningar.

Tex ransoneringen låg kvar under stora delar av 40-talet. Så om man är 80+ så levde man även under den. (så låg säkert vanorna kvar några år till hos vissa)

Sedan om att vi blir fler (vilket väl iofs stoppats upp lite på senare år)
Professor: Allt sämre spermiekvalitet hos europeiska män | SVT Nyheter
  • Europeiska män har allt färre spermier, och de spermierna är av allt sämre kvalitet.
  • Alltför lite forskning görs på manlig reproduktiv hälsa.
  • Det har skett en dramatisk förändring de senaste 40 åren.
men det har säkert med någon plast att göra.
 
Senast ändrad:
Förstår jag dig rätt så menar du att ingen skulle vara överviktig normen var att det var okej att äta allt man önskade i valfria mängder? Att det är normen som förstör för oss och att ingen skulle föräta sig på choklad, pizza, gorbys, cocacola wienerbröd eller andra sötsaker om folk inte försökte begränsa intaget. Eller vad menar du har förstört reglerningen?

Kan du då svara på varför det på plats efter plats blivt så att när folk kommer i kontakt med det moderna samhäller och finnesser som rafinerat socker och vitt mjöl så ökar medlevikten? Kan det inte vara så att självregleringen sätts ur spel av den många gånger obegränasde tillgången till snabb energi? Att regleringen innan det moderna samhället till stor del styrdes av att det inte fanns tillgång till dessa livsmedel.

Jag skrev många, inte alla. I övrigt så ja, jag tror att vår rädsla för "onyttig mat" och vårt hårda reglerande av kroppen och vad en ska äta och inte äta, vad som är normalt och inte normalt och andra hittepåregler är en stor bov bakom överätning (inte den enda, men en av dem).

Jag hoppar över diskussionen om "det moderna samhället".
 
För det första så är min uppfattning från denna och tidigare diskussioner att du och jag har väldigt olika syn på vad som är hälsosamt ätande eller hur människor påverkas av tex socker. Jag tror inte att vi kommer hitta större samsyn nu än tidigare.
Människor äter på alla möjliga sätt och de flesta mår bra ändå. Alla äter verkligen inte optimalt men för många funkar det.

Jag håller inte med dig om att det sticker ut så himla mycket från vad gemene man äter. Kanske att folk skulle reagera, men å andra sidan så är folk ganska dåliga på att hålla koll på vad de äter.

Nej det var verkligen inte så jag menade. Jag blir också mer hungrig efteråt om jag ätit mig mätt på snacks, det känns väldigt normalt. Likaså mår jag illa om jag skulle äta mig mätt på tårta. Men mer hungrig efteråt är ju inte samma sak som att jag "äter ikapp". Om det blir begripligt?

Jag tror att du kraftigt förenklar fetmaproblematiken. Det är dock ingenting jag känner för att diskutera så jag kommer inte gå in på det mer.
Ja vi har då olika syn på vad som är normalt eller normen, du är den enda jag stött på som hävdar att sätta i sig 1 kg choklad och chips i veckan är normalt (och ja jag har ätit i närheten men då var det mest glass). Ja en del gör det, men de flesta som gör det har även problem med vikten, vilket i och för sig blir mer och mer normalt.

Sen kan jag inte hålla med om att de alllra flesta mår bra av vad de äter, i så fall skulle vi inte haft så mycket vällevnadssjukdomar som fetma, diabetes, högt blodtryck mm. Nu tar det ett tag att utvecka sjukdomarna så unga är ofta förskonade men det är i många fall en tidsfråga. Ju högre upp i åldrna man tittar dess fler har utvecklat vällevnadssjukdomar.
 
För att ge dig ett mer konkret råd så har det som fungerar bäst för mig i de perioder när jag känt att mitt chokladätande gått överstyr är att bestämma dagar då jag inte äter choklad och dagar då jag äter choklad. Så lite som för barn, för mig har det då varit att jag inte äter sötsaker annat än fredag-söndag men då får jag äta så mycket jag vill. Jag har inte problem med hetsätning så därmed fungerar det bra. Man sänker ju sin socker tolerans totaltsett, dvs allt smakar mycket sötare när man inte ätit socker på fyra dagar så behovet minskar. Dessutom känner jag mig mindre stressad för jag vet att det bara är fyra dagar som jag avstår. Mina dagar jag valt är anpassade efter att vi ofta får tårta på jobbet på fredagar :D och att helgerna innehåller mycket fika. Ett annat tips är att helt enkelt köpa mindre bitar. Det är mer oekonomiskt, men fungerar ofta. Ett annat är att när jag känner suget måste jag äta en frukt innan, då är det fortfarande gott med chokladen men jag äter den inte för att jag egentligen är hungrig och då blir det mindre mängd ändå totaltsett. Den blir också godare eftersom jag faktiskt njuter av den istället för att bara inhalera den ;).
Källa på det fetade, för mig stämmer det inte över huvudtaget, det har tagit mycket längre tid och betydlig striktare än att inte äta sötsaker.
 
Källa på det fetade, för mig stämmer det inte över huvudtaget, det har tagit mycket längre tid och betydlig striktare än att inte äta sötsaker.
Fast det är ju inte direkt något nytt att suget minskar efter ett antal dagar utan socker. Sen finns det kanske undantag och mycket beror väl på varför man äter så mycket socker men avstår man från någonting så minskar/försvinner suget faktiskt ganska så fort..oftast.

Sen är det ju en annan sak också när det gäller vanor, det är svårare att bli av med vanorna än vad det är att bli av med suget.
 
Poängen är att vi är individer, din hunger är inte alls hunger, din mättnad är inte allas mättnad. Vi fungerar olika beroende på en massa parametrar och svaret på samhällsproblemet med övervikt är inte enbart kosten. Vi är heller inte optimerade för något, vi har utvecklats, anpassat oss, överlevt och förökat oss. Om man vill följa något följ livsmedelsverkets rekommendationer då går på beprövad erfarenhet. Vad som gäller för individen är för komplext.
Fast du skriver inte om individer utan påstår att vi lever längre och när vi faktiskt har en diskussion om kost förutsatte jag att du då syftar på kosten och att den åtminstone är bidragande. Alla tecken tyder snarare på att vi lever (medlel livslängd) längre trots vår kost (jo att vi inte svälter ihjäl bidrar också men då är det snarare brist på mat än valet av mat).

Med tanke på att vi lever längre än vi någonsin gjort förut och förökar oss mer än vi någonsin gjort får man anta att vi har anpassat oss väl till de förutsättningar som råder just nu.

Så du menar att vi lever längre och förökar oss mer för att vi som art äter oss feta och detta gynnar oss? Livslängden har bara med kosten att göra och det är inte trots kosten. Medicinsk utveckling spelar alltså ingen roll för livslängden?

Jag kan avslöja att den största orsaken till att vi lever längre i snitt har att göra med att barnadödligheten ligger nära noll och sen spelar antibiotika och kirurgi en stor roll också smat att folk inte svälter ihjäl i västvärlden. Jag är däremot övertygad om att fri tillgång till chips, bakverk, glass och choklad inte direkt bidragit till den utökade medellivslängden.
Var får du in individen och att vi fungerar olika och varförhaka upp dig på mig som individ när jag inte nämnt det? Och vad har du för svar på det jag skrivit? Alltså inte utifrån mig som individ utan utifrån vad jag faktiskt skrivit?
 
Fast det är ju inte direkt något nytt att suget minskar efter ett antal dagar utan socker. Sen finns det kanske undantag och mycket beror väl på varför man äter så mycket socker men avstår man från någonting så minskar/försvinner suget faktiskt ganska så fort..oftast.

Sen är det ju en annan sak också när det gäller vanor, det är svårare att bli av med vanorna än vad det är att bli av med suget.
Fast nu var det inte suget jag kommenterade utan "Man sänker ju sin socker tolerans totaltsett, dvs allt smakar mycket sötare när man inte ätit socker på fyra dagar"

Att sockersuget försvinner på några dagar är jag med på, men det frågade jag inte om källapå utan smaken av sött och hur man upplever det.
 
För att ge dig ett mer konkret råd så har det som fungerar bäst för mig i de perioder när jag känt att mitt chokladätande gått överstyr är att bestämma dagar då jag inte äter choklad och dagar då jag äter choklad. Så lite som för barn, för mig har det då varit att jag inte äter sötsaker annat än fredag-söndag men då får jag äta så mycket jag vill. Jag har inte problem med hetsätning så därmed fungerar det bra. Man sänker ju sin socker tolerans totaltsett, dvs allt smakar mycket sötare när man inte ätit socker på fyra dagar så behovet minskar. Dessutom känner jag mig mindre stressad för jag vet att det bara är fyra dagar som jag avstår. Mina dagar jag valt är anpassade efter att vi ofta får tårta på jobbet på fredagar :D och att helgerna innehåller mycket fika. Ett annat tips är att helt enkelt köpa mindre bitar. Det är mer oekonomiskt, men fungerar ofta. Ett annat är att när jag känner suget måste jag äta en frukt innan, då är det fortfarande gott med chokladen men jag äter den inte för att jag egentligen är hungrig och då blir det mindre mängd ändå totaltsett. Den blir också godare eftersom jag faktiskt njuter av den istället för att bara inhalera den ;).
Det har blivit så per automatik nu iom att jag äter 5:2. Att begränsa ytterligare funkar inte för mig då jag triggas av regler även om det är jag själv som sätter upp dem 🙈 det är väl rebellen i mig som kommer fram där 🤣

Frukt får jag ofta förslag på men jag vet inte om jag funkar annorlunda där men just frukt triggar igång mitt sötsug dvs även om jag inte var sugen innan så blir jag det efter frukt 🤔
 
En snickers är ju inte så stor mängd. Jag kan också utan problem äta en mindre mängd snacks/fika och sedan direkt en helt vanlig lunch. Jag trodde att vi pratade om större och upprepade mängder, tex så blir jag mätt om jag äter en hel påse chips och då kommer jag inte äta en vanlig middagsportion direkt efter. (Att jag på sikt inte mår särskilt bra om jag byter ut middagen mot chips är en annan femma..)
Fast direkt efter är väl att begränsa sig lite, frågan är väl om en påse chips gör att man lätt hoppar över en måltid och därmed kan ersätta den eller om den bidrar till att man äter mer för att mättnaden inte varar så länge utan man vill ha mer när blodsockret faller efter någon timme.
 
Det har blivit så per automatik nu iom att jag äter 5:2. Att begränsa ytterligare funkar inte för mig då jag triggas av regler även om det är jag själv som sätter upp dem 🙈 det är väl rebellen i mig som kommer fram där 🤣

Frukt får jag ofta förslag på men jag vet inte om jag funkar annorlunda där men just frukt triggar igång mitt sötsug dvs även om jag inte var sugen innan så blir jag det efter frukt 🤔
Så funkar det för mig också, frukt mättar möjligen för en kort stund men triggar socker behovet. 5:2 funkar dock inte als för mig, det enda jag gör är att tänka på mat.
 
Det har blivit så per automatik nu iom att jag äter 5:2. Att begränsa ytterligare funkar inte för mig då jag triggas av regler även om det är jag själv som sätter upp dem 🙈 det är väl rebellen i mig som kommer fram där 🤣

Frukt får jag ofta förslag på men jag vet inte om jag funkar annorlunda där men just frukt triggar igång mitt sötsug dvs även om jag inte var sugen innan så blir jag det efter frukt 🤔
Jag äter både frukten och chokladen men det blir mindre choklad eftersom jag ätit frukt. Men alla känner ju sig själva bäst. Jag vill nog ofta bara ha något att göra, typ munnen vill tugga då går det ju bra att ersätta en del av det tuggandet med frukt och så ändå äta lite chokladbitar eftersom det är det suget vill ha.
 
Förstår jag dig rätt så menar du att ingen skulle vara överviktig normen var att det var okej att äta allt man önskade i valfria mängder? Att det är normen som förstör för oss och att ingen skulle föräta sig på choklad, pizza, gorbys, cocacola wienerbröd eller andra sötsaker om folk inte försökte begränsa intaget. Eller vad menar du har förstört reglerningen?

Kan du då svara på varför det på plats efter plats blivt så att när folk kommer i kontakt med det moderna samhäller och finnesser som rafinerat socker och vitt mjöl så ökar medlevikten? Kan det inte vara så att självregleringen sätts ur spel av den många gånger obegränasde tillgången till snabb energi? Att regleringen innan det moderna samhället till stor del styrdes av att det inte fanns tillgång till dessa livsmedel.
Jag tror till viss del att vuxenvärlden är extremt bra på att förstöra självregleringen för barn.

När man har spädbarn får man hela tiden höra att man ska lyssna på barnet och ge det mat när det är hungrigt. Så fort barnet börjar äta vanlig mat så byts detta ut mot frukost, lunch, middag i vissa storlekar och 2 mellanmål. Vad hände med att man skulle lyssna på barnet? Det kan väl dessutom inte bara vara jag som är uppväxt med att man skulle äta upp allt på tallriken (tänk på barnen i Afrika)? Och att man inte fick äta mer än vid bestämda tider?

Där tror jag mångas självreglering försvunnit. 😔

Jag har 2 barn (4 resp 6år) och vi kämpar hårt med att inte reglera deras matintag. De äter ibland en fjärdedels macka på en hel dag och ibland är det 2 portioner middag och 5 mellanmål under dagen. Det är jättesvårt att inte lägga sig i ffa när de äter lite men de verkar äta vad kroppen behöver. Ex så brukar en period av mycket ätande följas av en växtspurt på längden.

Det och att inte lära barn att godis är belöning /tröst tror jag skulle hjälpa många.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 930
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp