Choklad och chips - utbruten från Vikttråden 2021

Men vanligt och normalt är ju två olika saker egentligen.
Är osäker på det? Är inte det ibland sammanfallande?

Dvs vanligt och normalt sammanfaller ofta? Men kanske inte alltid med optimalt?

Dvs det finns ju inget alls som hindrar en hel befolkning från att äta mindre än 500 g frukt och grönt tex. Vilket är det som socialstyrelsen eller vem det nu är kommit fram till är det bästa. Men nästan ingen i Sverige gör väl det.

Så om 17% av befolkningen (hittade en siffra) äter 500 gram frukt och grönt per dag så är det ju totalt onormalt att göra det? Eller i alla fall ovanligt. Samtidigt som det är det rekommenderade.

Och de flesta rekommendationer om vitaminer tex säger att om du äter normalt och varierat behöver du inget tillskott. Frågan är då om när de skriver normalt och varierat räknar in att det är väldigt onormalt att äta 500 g frukt och grönt per dag.

Eller om normalt även har en annan betydelse än vanligt? känner att jag inte riktigt vet.

Så då är det normalt att äta för lite frukt och grönt, men inte nödvändigtvis optimalt?

Alltså försöker diskutera orden normalt och vanligt?
 
Senast ändrad:
Är osäker på det? Är inte det ibland sammanfallande?

Dvs vanligt och normalt sammanfaller ofta? Men kanske inte alltid med optimalt?

Dvs det finns ju inget alls som hindrar en hel befolkning från att äta mindre än 500 g frukt och grönt tex. Vilket är det som socialstyrelsen eller vem det nu är kommit fram till är det bästa. Men nästan ingen i Sverige gör väl det.

Så då är det normalt att äta för lite frukt och grönt, men inte nödvändigtvis optimalt?

Alltså försöker diskutera orden normalt och vanligt?
Håller med. Normalt ska inte förväxlas med optimalt, eller vilket ord man nu vill använda. Sen behöver man ju inte sträva efter optimalt, men inte heller efter normalt.
 
Jag skulle säga att väljer man bort mat för att man inte orkar äta den pga intag av godis/snacks är det dags att fundera över konsumtionsmängden. Helt enkelt för att snacks är tomma kalorier och kroppen pallar inte utan att få i sig vettig mängd näring.

I det tänket ingår att ibland äta godis/snacks för att det är gott. Det här är då sagt av någon som är ätstörd sedan länge som jobbar med att inte ha dåligt samvete/få ångest när jag ätit något "onyttigt". Det är inte onormalt att äta saker för att de är goda och man ska inte ha dåligt samvete för det.
 
Det är ju iofs helt normalt att stadigt öka i vikt. Tror ett par kilo per år är det normala i Sverige. Om jag minns någon podcast rätt.
Jo, men troligtvis inte pga 7000 kalorier choklad/vecka. Då kan man nog förvänta sig en större viktökning än ett par kilo om man inte rör på sig mer än genomsnittet (nu tänker jag en helt vanlig vuxen utan bakomliggande extremhög ämesomsättning eller elitidrottare)
 
Håller med. Normalt ska inte förväxlas med optimalt, eller vilket ord man nu vill använda. Sen behöver man ju inte sträva efter optimalt, men inte heller efter normalt.
Jo för optimalt måste ju vara bra tråkigt, likaså hälsosamt (har inte alls någon lust att äta rätt och slätt hälsosamt, ger en känsla av lunchrestaurangen under jobbet som serverar gigantiska portioner kokta frön med kall kyckling och jättemycket jordnötssmör till efterrätt). Får en Gunde Svan känsla av optimalt. Borde ju finnas ett ord för typ helt ok för mig och choklad, som inte sammanfaller med normalt :D
 
Tycker inte att 800 g choklad och 1 påse chips i veckan är särskilt onormalt. Låter inte konstigt alls.
15 bitar och 30g är nog betydligt mindre än de flesta äter per vecka. Det är ju ingenting.
Normalt i förhållande till vad? Vad folk äter? I så fll håller jag med, det ligger förmodligen inom det normala om man inte dessutom äter 200g smågodis, fikabröd några gånger i veckan och smarriga efterrätter på helegen.

Normalt utifrån evolutionen och vad människan är gjord för att äte så knappast.
 
Jo, men troligtvis inte pga 7000 kalorier choklad/vecka. Då kan man nog förvänta sig en större viktökning än ett par kilo om man inte rör på sig mer än genomsnittet (nu tänker jag en helt vanlig vuxen utan bakomliggande extremhög ämesomsättning eller elitidrottare)
Säkert, kanske, vet inte, ingen aning. Antagligen äter man ju mindre av någonting annat istället?

Rörelse spelar nog inte in om man inte rör sig onormalt mycket? Typ som Gunde Svan då.
Eller förresten, du skrev ju det, mer än genomsnittet och elitidrottare.
 
Senast ändrad:
Jag skulle säga att väljer man bort mat för att man inte orkar äta den pga intag av godis/snacks är det dags att fundera över konsumtionsmängden. Helt enkelt för att snacks är tomma kalorier och kroppen pallar inte utan att få i sig vettig mängd näring.

I det tänket ingår att ibland äta godis/snacks för att det är gott. Det här är då sagt av någon som är ätstörd sedan länge som jobbar med att inte ha dåligt samvete/få ångest när jag ätit något "onyttigt". Det är inte onormalt att äta saker för att de är goda och man ska inte ha dåligt samvete för det.
Nu är jag superpetig men snacks osv är ju inte tomma kalorier. Beroende på vad man äter för snacks så innehåller det såklart diverse näringsämnen. Vetemjöl tex innehåller ju samma näringsämnen oavsett som man använder det till pasta eller till kanelbullar. Hur mycket vitaminer och mineraler olika typer av snacks innehåller varierar ju kraftigt. Men tomma kalorier är det defintivt inte.

När vi jobbar med att "normalisera ätande" på mitt jobb så är det jätteviktigt att man faktiskt inför godis, fika osv. Dels såklart för att det är en viktig sak att utmana sig med, men också för att man inte kommer upp i tillräckliga näringsmängder om man följer kostschemat men hoppar över snackset.
 
Alltså jag har gått från att äta typ 800gr choklad och 1 påse chips i veckan till ca 15 bitar choklad och kanske 30gr chips i veckan. Detta enbart i minskat sötsug. 10 bitar av chokladen jag äter är vaneätande och inte för att jag är sugen.

Nu vet jag inte vad gemene man äter när det gäller sötsaker men det är en stor skillnad för mig iaf och jag föreställer mig att det jag äter nu är mer i linje av vad som anses normalt 🤔
Härligt, snyggt jobbat!!
 
Jag äter ju enl MammaFitness. Då har man ett bestämt antal kcal/vecka som är tänkta att vara för ”tomma” kalorier och de ska ätas plus på den vanliga maten, så de dagarna man väljer till tomma kcal hamnar man över sin beräknade kost och det är
meningen att man ska göra det. Jag tycker det känns som ett sunt sätt att förhålla sig. WW har ett liknande system med extra ”points” utöver de dagliga som man kan välja att lägga på ”tomma kcal”.

Mängd tycker jag är svårt. Mår man inte bra av det eller inte skulle orka med mat som kroppen behöver bättre så skulle jag säga att man äter för mycket om det sker ofta, så att det påverkar ens dagliga liv.
 
Normalt i förhållande till vad? Vad folk äter? I så fll håller jag med, det ligger förmodligen inom det normala om man inte dessutom äter 200g smågodis, fikabröd några gånger i veckan och smarriga efterrätter på helegen.

Normalt utifrån evolutionen och vad människan är gjord för att äte så knappast.
Ja normalt utifrån vad "gemene man" äter (det var ju så det formulerades i det första inlägget) men också normalt utifrån att det liksom inte sticker iväg åt något sjukligt eller onormalt håll.

Evolutionen känns inte särskilt relevant i sammanhanget.
 
Inte jag heller men jag vet att om JAG skulle lägga till nästan 7000 kalorier i veckan utan att dra in på något annat så skulle jag gå upp vikt väldigt fort.
Jag tror att det är ganska få som äter stora mängder fika/snacks osv utan att minska annan mat. Man blir ju mätt även av snacks.
Men här börjar vi kanske närma oss något som är mer problematiskt än om man bara pratar mängden i sig, tex att ha så mycket sug att man äter väldigt mycket snacks trots att man redan ätit en portion som man borde ha blivit mätt av. Eller att man fortsätter äta snacks trots att man egentligen är väldigt mätt och på så vis mår dåligt när man äter snacks.
Kan också vara att man har vant magen vid större mängder mat än man egentligen behöver och därför kan lägga till mycket snacks utan att behöva minska annan mat.

Tar jag mig själv som exempel så handlar det tex om att äta chips istället för yoghurt och musli på kvällen, eller liknande. För min del kan jag också hamna i att jag vill byta ut middagen mot ostbågar ibland, oftast som en följd av att jag har hamnat i oregelbundna matrutiner och därför har ett större sug än jag annars har.
 
Inte jag heller men jag vet att om JAG skulle lägga till nästan 7000 kalorier i veckan utan att dra in på något annat så skulle jag gå upp vikt väldigt fort.
Ja jag vet att jag skulle göra det absolut, drar ju lite uppåt som det är tror jag. Men jag vet ju att det finns personer som liksom naturligt av sig själva balanserar det där. Det är ju så olika. Men få drar nog inte ned lite på maten om de äter så mycket snacks.

Tex som vissa barn som slutar äta godis när de inte vill ha mer, trots att det finns kvar och som sedan äter mindre mat. Det är ju väldigt olika vad jag märkt.
 
Alltså jag har gått från att äta typ 800gr choklad och 1 påse chips i veckan till ca 15 bitar choklad och kanske 30gr chips i veckan. Detta enbart i minskat sötsug. 10 bitar av chokladen jag äter är vaneätande och inte för att jag är sugen.

Nu vet jag inte vad gemene man äter när det gäller sötsaker men det är en stor skillnad för mig iaf och jag föreställer mig att det jag äter nu är mer i linje av vad som anses normalt 🤔
En påse chips som man själv äter i veckan ser jag inget konstigt med alls, känns inte heller ovanligt eller ens särskilt dåligt. Unna sig måste man få göra även om det inte är helt extremt optimalt för kroppen. Däremot är tycker jag 800g choklad väldigt mycket choklad..det är nog mer ovanligt att äta i veckan. 800g choklad är väl väldigt mycket? Är inte en stor marabou tex bara 100 eller 200g?
 
En påse chips som man själv äter i veckan ser jag inget konstigt med alls, känns inte heller ovanligt eller ens särskilt dåligt. Unna sig måste man få göra även om det inte är helt extremt optimalt för kroppen. Däremot är tycker jag 800g choklad väldigt mycket choklad..det är nog mer ovanligt att äta i veckan. 800g choklad är väl väldigt mycket? Är inte en stor marabou tex bara 100 eller 200g?
En stor marabou är väl 200 g tror jag.

Jag har insett att det är väldigt olika hur mycket choklad man tycker är lagom per gång. Jag tycker choklad är väldigt mastigt så jag äter sällan särskilt mycket på en gång, men jag har vänner som ÄLSKAR choklad och äter mycket mer vid samma tillfälle än jag skulle göra. Tänker att det nog finns en väldigt stor individuell variation :)
 
Jag tror att det är ganska få som äter stora mängder fika/snacks osv utan att minska annan mat. Man blir ju mätt även av snacks.
Men här börjar vi kanske närma oss något som är mer problematiskt än om man bara pratar mängden i sig, tex att ha så mycket sug att man äter väldigt mycket snacks trots att man redan ätit en portion som man borde ha blivit mätt av. Eller att man fortsätter äta snacks trots att man egentligen är väldigt mätt och på så vis mår dåligt när man äter snacks.
Kan också vara att man har vant magen vid större mängder mat än man egentligen behöver och därför kan lägga till mycket snacks utan att behöva minska annan mat.

Tar jag mig själv som exempel så handlar det tex om att äta chips istället för yoghurt och musli på kvällen, eller liknande. För min del kan jag också hamna i att jag vill byta ut middagen mot ostbågar ibland, oftast som en följd av att jag har hamnat i oregelbundna matrutiner och därför har ett större sug än jag annars har.
Nej det skulle jag säga är lite för logisk förklaring, om man får säga så. Tror att folk har olika nivå av godissug måste in också.

Jag vet ju tex att jag som liten inte hade någon som helst botten. Fanns det godis på bordet åt jag det tills jag fick ont i magen och ändå mer. (Eller det gjorde jag iofs inte så ofta, eftersom föräldrar och faster Agda sa till om de såg och det var bara till jul det ens fanns så mycket godis på bordet, och jag visste att de skulle se. Men minns känslan av ont i magen och ändå lockande godis.)

Nu gör jag inte det längre dock, nu kan jag äta en bit choklad och låta resten räcka länge. Men jag vet ju att det var inga extra känslogrejor utöver typ godis är så himla gott på tungan att man minns inte hur det sedan känns i magen.

Iofs något jag senare har kunnat se att jag också förväxlat godissug lite med törst då och då som kan ha spelat in (och sedan har jag en lustig tendens att bli av med sug på gelehallon om jag ätit järntabletter).

Sedan vet jag inte om jag fick skriva det där, det är kanske triggande. Så jag kan anmäla mig själv och ta bort det om det är så.
 
Håller med. Och blir lite ledsen över att den "lagoma" mängden snacks inte kan få avgöras av hur sugen en är. Att det måste regleras och styras och ramas in så till förbannelse. Det är väl detta som gör att så många har så lätt att överäta snacks och godis - det är så jäkla förbjudet och laddat att en inte har en chans att känna efter vad som känns rätt i just den stunden. De flesta barn verkar äta även godis och snacks med nån slags rimlighet, de äter liksom tills de är nöjda, inte tills det tar slut nödvändigtvis. Var och när tappar vi det där, vi vuxna?
Lagom måste väl rimligen avgöras av vad som fungerar att äta och ha önskad vikt eller något annat rimligt kriterie. Sockersug är en mycket dåligmåttstock då sockersuget för många med mig är ett självspelande hjul. Ju mer socker (oavsett om det är en banan eller en chokladkaka) jag ätit dess mer sug har jag haft.

Att ett intag av sötsaker är onormalt innebär inte att den som äter på någotvis är onormal.
 
Det är ju iofs helt normalt att stadigt öka i vikt. Tror ett par kilo per år är det normala i Sverige. Om jag minns någon podcast rätt.
Nu vet jag inte om det stämmer men lyssnade på en ljudbok häromdagen, minns inte vilken, som menade på att i jägar/samlarsamällen så är inte detnormala att man ökar i vikt för vart år utan där bibehåller folk sin vikt. Så frågan är vad som är normalt för mänskligheten genom evolutionen och vad som är betingat av livsstilen och att vi drastiskt förändrat den i vår moderna värld.
 
Nej det skulle jag säga är lite för logisk förklaring, om man får säga så. Tror att folk har olika nivå av godissug måste in också.

Jag vet ju tex att jag som liten inte hade någon som helst botten. Fanns det godis på bordet åt jag det tills jag fick ont i magen och ändå mer. (Eller det gjorde jag iofs inte så ofta, eftersom föräldrar och faster Agda sa till om de såg och det var bara till jul det ens fanns så mycket godis på bordet, och jag visste att de skulle se. Men minns känslan av ont i magen och ändå lockande godis.)

Nu gör jag inte det längre dock, nu kan jag äta en bit choklad och låta resten räcka länge. Men jag vet ju att det var inga extra känslogrejor utöver typ godis är så himla gott på tungan att man minns inte hur det sedan känns i magen.

Iofs något jag senare har kunnat se att jag också förväxlat godissug lite med törst då och då som kan ha spelat in (och sedan har jag en lustig tendens att bli av med sug på gelehallon om jag ätit järntabletter).

Sedan vet jag inte om jag fick skriva det där, det är kanske triggande. Så jag kan anmäla mig själv och ta bort det om det är så.
Jag håller med om att det varierar! :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 930
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp