Choklad och chips - utbruten från Vikttråden 2021

Alla är inte upptagna vid vad de väger eller hur kroppen ser ut. Folks behov och vad de gör av med varierar så ett visst typ av ätande påverkar människor helt olika.
Det finns verkligen ingen anledning att använda sådana ord i den här diskussionen. Det riskerar bara att väcka en massa ohälsosamma tankar hos folk som läser.

Kan vi liksom inte bara enas om detta?
Eller är vi så pass ätstörda att vi måste definiera vad som anses som "normal mängd snacks"? :confused:
 
Kan vi liksom inte bara enas om detta?
Eller är vi så pass ätstörda att vi måste definiera vad som anses som "normal mängd snacks"? :confused:

Håller med. Och blir lite ledsen över att den "lagoma" mängden snacks inte kan få avgöras av hur sugen en är. Att det måste regleras och styras och ramas in så till förbannelse. Det är väl detta som gör att så många har så lätt att överäta snacks och godis - det är så jäkla förbjudet och laddat att en inte har en chans att känna efter vad som känns rätt i just den stunden. De flesta barn verkar äta även godis och snacks med nån slags rimlighet, de äter liksom tills de är nöjda, inte tills det tar slut nödvändigtvis. Var och när tappar vi det där, vi vuxna?
 
Håller med. Och blir lite ledsen över att den "lagoma" mängden snacks inte kan få avgöras av hur sugen en är. Att det måste regleras och styras och ramas in så till förbannelse. Det är väl detta som gör att så många har så lätt att överäta snacks och godis - det är så jäkla förbjudet och laddat att en inte har en chans att känna efter vad som känns rätt i just den stunden. De flesta barn verkar äta även godis och snacks med nån slags rimlighet, de äter liksom tills de är nöjda, inte tills det tar slut nödvändigtvis. Var och när tappar vi det där, vi vuxna?

Preach it. 🙌
 
Håller med. Och blir lite ledsen över att den "lagoma" mängden snacks inte kan få avgöras av hur sugen en är. Att det måste regleras och styras och ramas in så till förbannelse. Det är väl detta som gör att så många har så lätt att överäta snacks och godis - det är så jäkla förbjudet och laddat att en inte har en chans att känna efter vad som känns rätt i just den stunden. De flesta barn verkar äta även godis och snacks med nån slags rimlighet, de äter liksom tills de är nöjda, inte tills det tar slut nödvändigtvis. Var och när tappar vi det där, vi vuxna?
Men det var ju det jag skrev i mitt inlägg. Mitt godis/ snacksätande har minskat från den mängden. Inte för att jag satt upp några regler utan för att mitt sötsug minskat.

För mig är det en viktig diskussion då det intaget är skälet till att jag har problem med min vikt. Eftersom jag ätit så mycket under flera år så har jag inte koll på vad gemene hälsosam noenalviktig person äter i veckan. Jag ville få koll på om det jag äter nu är på den nivån, över eller under. För att få ett hum.

Men plötsligt blev jag shamead för att jag försöker få koll. Vilket känns oerhört märkligt i en vikttråd där många av oss just har tappat koll någonstans på vägen.

Ska helt ärligt säga att jag blev så less på de första svaren att jag inte kände någon anledning till att skriva här mer någonsin.
 
Men det var ju det jag skrev i mitt inlägg. Mitt godis/ snacksätande har minskat från den mängden. Inte för att jag satt upp några regler utan för att mitt sötsug minskat.

För mig är det en viktig diskussion då det intaget är skälet till att jag har problem med min vikt. Eftersom jag ätit så mycket under flera år så har jag inte koll på vad gemene hälsosam noenalviktig person äter i veckan. Jag ville få koll på om det jag äter nu är på den nivån, över eller under. För att få ett hum.

Men plötsligt blev jag shamead för att jag försöker få koll. Vilket känns oerhört märkligt i en vikttråd där många av oss just har tappat koll någonstans på vägen.

Ska helt ärligt säga att jag blev så less på de första svaren att jag inte kände någon anledning till att skriva här mer någonsin.

Men vem är det som "shamear"? Förstår inte varför det uttrycket har börjat överanvändas så dant här på forumet.

Det enda vi påpekat är att det är svårt att tala om vad som är "normalt", och påpekat problematiken i att börja tala om mat i termer av normalt vs onormalt. Vi är ju liksom inte ensamma här på forumet. Det finns fler som läser, bl a människor som lider av ätstörning. Därför är det bra om man tar sig en titt på hur man uttrycker sig om man inte vill bidra till osunda tankar om vikt och mat.
 
Men det var ju det jag skrev i mitt inlägg. Mitt godis/ snacksätande har minskat från den mängden. Inte för att jag satt upp några regler utan för att mitt sötsug minskat.

För mig är det en viktig diskussion då det intaget är skälet till att jag har problem med min vikt. Eftersom jag ätit så mycket under flera år så har jag inte koll på vad gemene hälsosam noenalviktig person äter i veckan. Jag ville få koll på om det jag äter nu är på den nivån, över eller under. För att få ett hum.

Men plötsligt blev jag shamead för att jag försöker få koll. Vilket känns oerhört märkligt i en vikttråd där många av oss just har tappat koll någonstans på vägen.

Ska helt ärligt säga att jag blev så less på de första svaren att jag inte kände någon anledning till att skriva här mer någonsin.

Vad var det du upplevde som shameande?

Jag tänker att poängen som görs är att det liksom inte finns någon mängd som en genomsnittlig person äter. Det är så oerhört individuellt. Och jag har också svårt att tänka att det skulle finnas en mängd som "alltid är lagom" när det beror så mycket på olika faktorer vad som är lagom för den personen just då.
 
Men det var ju det jag skrev i mitt inlägg. Mitt godis/ snacksätande har minskat från den mängden. Inte för att jag satt upp några regler utan för att mitt sötsug minskat.

För mig är det en viktig diskussion då det intaget är skälet till att jag har problem med min vikt. Eftersom jag ätit så mycket under flera år så har jag inte koll på vad gemene hälsosam noenalviktig person äter i veckan. Jag ville få koll på om det jag äter nu är på den nivån, över eller under. För att få ett hum.

Men plötsligt blev jag shamead för att jag försöker få koll. Vilket känns oerhört märkligt i en vikttråd där många av oss just har tappat koll någonstans på vägen.

Ska helt ärligt säga att jag blev så less på de första svaren att jag inte kände någon anledning till att skriva här mer någonsin.
Den mängd du nämnde med 800g choklad plus en chipspåse är absolut alldeles för mycket snask för mig. Jag skulle må fysiskt dåligt av så mycket socker. Jag kan äta en chipspåse med dipp under en helg utan problem. Jag äter inget godis, fikar ingenting alls. Jag äter gärna ost/chark istället för godis. Jag mår bäst om jag äter inget godis. När jag var yngre och mycket mer fysiskt aktiv åt jag dock godis varje dag. Så vad som är "lagom" är nog omöjligt att säga. Det är oerhört individuellt. Om jag ska fortsätta äta en chipspåse varje helg måste jag skärpa mig i något annat avseende i kosten, bättre frukost varje dag till exempel. Jag försöker låta bli chips varje helg, eller köper en liten chipspåse. Jag har ett jobb där jag inte är speciellt aktiv och tränar bara 1-2 gånger i veckan. Så "lagom" mängd snask skulle kanske vara en halv chipspåse i veckan?
 
Vad var det du upplevde som shameande?

Jag tänker att poängen som görs är att det liksom inte finns någon mängd som en genomsnittlig person äter. Det är så oerhört individuellt. Och jag har också svårt att tänka att det skulle finnas en mängd som "alltid är lagom" när det beror så mycket på olika faktorer vad som är lagom för den personen just då.

Men för flera av oss (jag har varit med i tidigare trådar och är på väg in igen, men läser mest tills jag hittat orken) så är mängder kalorier en viktig del i att vikten är där vi är. Jag vill och behöver göra en förändring och jag vet faktiskt inte hur jag ska klara det utan att få prata om/tänka på vad jag stoppar i mig. Jag instämmer i att just orden "normalt" och "onormalt" inte är bra (vilket gäller i många sammanhang, det är svårtydiga ord helt enkelt) men jag tycker att man måste få prata kalorier och även mängder, även om det finns personer som kan triggas av det.

För mig är det helt ohållbart att leva efter att sug = det som är ok att äta. Jag måste begränsa mig, och hitta en strategi för det. För att lyckas med MIN strategi är det värdefullt att få prata med andra om var deras nivåer ligger, och hur deras strategier ser ut. Sedan kommer vi att behöva göra lite olika, det är både naturligt och okej.
 
Det hade ju varit annorlunda om du skrivit tex att ditt intag av choklad och chips gjort det svårt för dig att gå ner i vikt. Det hade ingen protesterat mot. Men när man börjar blanda in normalt och onormalt blir det skevt.

På gruppnivå tror jag att många människor ätet alldeles för oregelbundet/sällan vilket skapar ett stort sug efter tex snacks. Problemet då är inte att personerna äter för mycket snacks, snarare att de äter för lite/för sällan av vanlig mat.

Jag vet inte om ditt inlägg säger emot mitt på något sätt, men jag håller i vilket fall med om det du skriver.
 
Men det var ju det jag skrev i mitt inlägg. Mitt godis/ snacksätande har minskat från den mängden. Inte för att jag satt upp några regler utan för att mitt sötsug minskat.

För mig är det en viktig diskussion då det intaget är skälet till att jag har problem med min vikt. Eftersom jag ätit så mycket under flera år så har jag inte koll på vad gemene hälsosam noenalviktig person äter i veckan. Jag ville få koll på om det jag äter nu är på den nivån, över eller under. För att få ett hum.

Men plötsligt blev jag shamead för att jag försöker få koll. Vilket känns oerhört märkligt i en vikttråd där många av oss just har tappat koll någonstans på vägen.

Ska helt ärligt säga att jag blev så less på de första svaren att jag inte kände någon anledning till att skriva här mer någonsin.
Det var verkligen inte min mening att du skulle känna dig skammad. Jag menade inte heller att det är fel att ändra sitt ätande eller att ”få koll”. Det var du som från början jämförde ditt tidigare och nuvarande intag med ”gemene man”.

Jag har noll problem med hur folk väljer att äta eller inte äta. Jag gillar bara inte när man skriver om mat på det sättet. Främst för att jag oroar mig för vilka som läser i tysthet. Är ju jättemycket unga människor som läser här tex.
 
Jag vet ingen som äter sådana mängder godis och snacks varje vecka. Men det är ju upp till var och en, dock är det väl bra om man själv har upptäckt att man inte mår bra av det att man har lyckats minska.

Tidigare när jag drack mycket te var jag förmodligen den som konsumerade störst mängder vispgrädde i min bekantskapskrets. Det rör mig liksom inte i ryggen, jag äter/dricker ju vad jag vill och mår bra av. Men jag tycker att det kan vara intressant att diskutera sånt, inte för att ändra på mitt eget beteende utan bara för att. På samma sätt som att man kan snurra in på hur mycket genomsnittspersonen tittar på tv, läser, antal steg per dag eller konsumtion av vin. Tex.
 
Alltså jag har gått från att äta typ 800gr choklad och 1 påse chips i veckan till ca 15 bitar choklad och kanske 30gr chips i veckan. Detta enbart i minskat sötsug. 10 bitar av chokladen jag äter är vaneätande och inte för att jag är sugen.

Nu vet jag inte vad gemene man äter när det gäller sötsaker men det är en stor skillnad för mig iaf och jag föreställer mig att det jag äter nu är mer i linje av vad som anses normalt 🤔
Tror jag ligger på den linjen, om man byter chipsen mot smågodis och någon bit choklad mot en kaka ibland.
 
Men 6-7000kalorier i godis/kakor/sötdricka är ju en hög mängd tomma kalorier som troligtvis många har svårt att lägga till sin normala näringsrika kost utan att stadigt öka i vikt.
Det är ju iofs helt normalt att stadigt öka i vikt. Tror ett par kilo per år är det normala i Sverige. Om jag minns någon podcast rätt.
 
Är i stallet 6-7 dagar i veckan, rider ca 3-4 ggr en aktiv vecka. Snittar på 7300 steg per dag, räknat på 1 månad.
Äter ungefär 1 chipspåse (200g) och 180g choklad sammanlagt på en vecka . :)
Vissa veckor mer, om det blir fika på jobbet eller hos familjen. Tänker inte direkt på vad jag stoppar i mig, men märker att kroppen mår bättre om jag undviker smågodis. Jag äter hellre snacks på veckodagarna efter jobbet för att jag är trött, och nyttigare på helgen :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 930
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp