F
Fruentimber
Vilken absurd diskussion. En ohälsosam sådan också, för den delen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alla är inte upptagna vid vad de väger eller hur kroppen ser ut. Folks behov och vad de gör av med varierar så ett visst typ av ätande påverkar människor helt olika.
Det finns verkligen ingen anledning att använda sådana ord i den här diskussionen. Det riskerar bara att väcka en massa ohälsosamma tankar hos folk som läser.
Jag tycker väl båda definitionerna är ganska standard.Nyss definierade du ”normalt” som ”vanligt” och inte som ”inte konstig”.
Kan vi liksom inte bara enas om detta?
Eller är vi så pass ätstörda att vi måste definiera vad som anses som "normal mängd snacks"?
Håller med. Och blir lite ledsen över att den "lagoma" mängden snacks inte kan få avgöras av hur sugen en är. Att det måste regleras och styras och ramas in så till förbannelse. Det är väl detta som gör att så många har så lätt att överäta snacks och godis - det är så jäkla förbjudet och laddat att en inte har en chans att känna efter vad som känns rätt i just den stunden. De flesta barn verkar äta även godis och snacks med nån slags rimlighet, de äter liksom tills de är nöjda, inte tills det tar slut nödvändigtvis. Var och när tappar vi det där, vi vuxna?
Men det var ju det jag skrev i mitt inlägg. Mitt godis/ snacksätande har minskat från den mängden. Inte för att jag satt upp några regler utan för att mitt sötsug minskat.Håller med. Och blir lite ledsen över att den "lagoma" mängden snacks inte kan få avgöras av hur sugen en är. Att det måste regleras och styras och ramas in så till förbannelse. Det är väl detta som gör att så många har så lätt att överäta snacks och godis - det är så jäkla förbjudet och laddat att en inte har en chans att känna efter vad som känns rätt i just den stunden. De flesta barn verkar äta även godis och snacks med nån slags rimlighet, de äter liksom tills de är nöjda, inte tills det tar slut nödvändigtvis. Var och när tappar vi det där, vi vuxna?
Men det var ju det jag skrev i mitt inlägg. Mitt godis/ snacksätande har minskat från den mängden. Inte för att jag satt upp några regler utan för att mitt sötsug minskat.
För mig är det en viktig diskussion då det intaget är skälet till att jag har problem med min vikt. Eftersom jag ätit så mycket under flera år så har jag inte koll på vad gemene hälsosam noenalviktig person äter i veckan. Jag ville få koll på om det jag äter nu är på den nivån, över eller under. För att få ett hum.
Men plötsligt blev jag shamead för att jag försöker få koll. Vilket känns oerhört märkligt i en vikttråd där många av oss just har tappat koll någonstans på vägen.
Ska helt ärligt säga att jag blev så less på de första svaren att jag inte kände någon anledning till att skriva här mer någonsin.
Men det var ju det jag skrev i mitt inlägg. Mitt godis/ snacksätande har minskat från den mängden. Inte för att jag satt upp några regler utan för att mitt sötsug minskat.
För mig är det en viktig diskussion då det intaget är skälet till att jag har problem med min vikt. Eftersom jag ätit så mycket under flera år så har jag inte koll på vad gemene hälsosam noenalviktig person äter i veckan. Jag ville få koll på om det jag äter nu är på den nivån, över eller under. För att få ett hum.
Men plötsligt blev jag shamead för att jag försöker få koll. Vilket känns oerhört märkligt i en vikttråd där många av oss just har tappat koll någonstans på vägen.
Ska helt ärligt säga att jag blev så less på de första svaren att jag inte kände någon anledning till att skriva här mer någonsin.
Den mängd du nämnde med 800g choklad plus en chipspåse är absolut alldeles för mycket snask för mig. Jag skulle må fysiskt dåligt av så mycket socker. Jag kan äta en chipspåse med dipp under en helg utan problem. Jag äter inget godis, fikar ingenting alls. Jag äter gärna ost/chark istället för godis. Jag mår bäst om jag äter inget godis. När jag var yngre och mycket mer fysiskt aktiv åt jag dock godis varje dag. Så vad som är "lagom" är nog omöjligt att säga. Det är oerhört individuellt. Om jag ska fortsätta äta en chipspåse varje helg måste jag skärpa mig i något annat avseende i kosten, bättre frukost varje dag till exempel. Jag försöker låta bli chips varje helg, eller köper en liten chipspåse. Jag har ett jobb där jag inte är speciellt aktiv och tränar bara 1-2 gånger i veckan. Så "lagom" mängd snask skulle kanske vara en halv chipspåse i veckan?Men det var ju det jag skrev i mitt inlägg. Mitt godis/ snacksätande har minskat från den mängden. Inte för att jag satt upp några regler utan för att mitt sötsug minskat.
Vad var det du upplevde som shameande?
Jag tänker att poängen som görs är att det liksom inte finns någon mängd som en genomsnittlig person äter. Det är så oerhört individuellt. Och jag har också svårt att tänka att det skulle finnas en mängd som "alltid är lagom" när det beror så mycket på olika faktorer vad som är lagom för den personen just då.
Det hade ju varit annorlunda om du skrivit tex att ditt intag av choklad och chips gjort det svårt för dig att gå ner i vikt. Det hade ingen protesterat mot. Men när man börjar blanda in normalt och onormalt blir det skevt.
På gruppnivå tror jag att många människor ätet alldeles för oregelbundet/sällan vilket skapar ett stort sug efter tex snacks. Problemet då är inte att personerna äter för mycket snacks, snarare att de äter för lite/för sällan av vanlig mat.
Oj förlåt, ser nu att jag var jätteslarvig och blandade ihop vem som skrev vad! Blev konstigt.Jag vet inte om ditt inlägg säger emot mitt på något sätt, men jag håller i vilket fall med om det du skriver.
Det var verkligen inte min mening att du skulle känna dig skammad. Jag menade inte heller att det är fel att ändra sitt ätande eller att ”få koll”. Det var du som från början jämförde ditt tidigare och nuvarande intag med ”gemene man”.Men det var ju det jag skrev i mitt inlägg. Mitt godis/ snacksätande har minskat från den mängden. Inte för att jag satt upp några regler utan för att mitt sötsug minskat.
Tror jag ligger på den linjen, om man byter chipsen mot smågodis och någon bit choklad mot en kaka ibland.Alltså jag har gått från att äta typ 800gr choklad och 1 påse chips i veckan till ca 15 bitar choklad och kanske 30gr chips i veckan. Detta enbart i minskat sötsug. 10 bitar av chokladen jag äter är vaneätande och inte för att jag är sugen.
Nu vet jag inte vad gemene man äter när det gäller sötsaker men det är en stor skillnad för mig iaf och jag föreställer mig att det jag äter nu är mer i linje av vad som anses normalt
Det är ju iofs helt normalt att stadigt öka i vikt. Tror ett par kilo per år är det normala i Sverige. Om jag minns någon podcast rätt.Men 6-7000kalorier i godis/kakor/sötdricka är ju en hög mängd tomma kalorier som troligtvis många har svårt att lägga till sin normala näringsrika kost utan att stadigt öka i vikt.