Choklad och chips - utbruten från Vikttråden 2021

Tycker inte att 800 g choklad och 1 påse chips i veckan är särskilt onormalt. Låter inte konstigt alls.
15 bitar och 30g är nog betydligt mindre än de flesta äter per vecka. Det är ju ingenting.
Beror inte detta lite på vilken ålder man är?
En påse chips helt själv känns väldigt mycket om man inte är typ 12 år? Ofta delar man ju en påse med andra.
Som medelålders vuxen med barn delar vi på en påse över helgen två vuxna och två barn.
800 g choklad känns också mycket?
En chokladkaka är ju 90 g eller 150?
Min tro- som jag säger till mitt chokladtokiga barn är att man inte äter mer än en 90 g chokladkaka själv. Då är man ju hungrig och borde äta mer mat?
 
Beror inte detta lite på vilken ålder man är?
En påse chips helt själv känns väldigt mycket om man inte är typ 12 år? Ofta delar man ju en påse med andra.
Som medelålders vuxen med barn delar vi på en påse över helgen två vuxna och två barn.
800 g choklad känns också mycket?
En chokladkaka är ju 90 g eller 150?
Min tro- som jag säger till mitt chokladtokiga barn är att man inte äter mer än en 90 g chokladkaka själv. Då är man ju hungrig och borde äta mer mat?
Det var ju över en veckas tid. Inte på en kväll.
 
Men det är fortfarande ca 1,5 alladin ask/vecka och 1påse chips på 1person? Räknar folk i allmänhet verkligen det som en vanlig konsumtion av snacks?
Folk gillar ju olika saker, så det varierar såklart vad man äter. Men om man räknar ihop chips, choklad, godis, fikabröd, glass, popcorn osv så är det nog många som kommer upp i motsvarande mängder. Oavsett så tycker jag inte att det är onormalt.

Det är ju helt okej att vilja minska mängden såklart. Kan ju finnas många anledningar till det. Man behöver inte kalla sin tidigare konsumtion för onormal för det.
 
När vi lär ut normalt ätande på mitt jobb så inkluderar det att man byter ut mellanmål mot fika/snacks/godis i snitt tre gånger i veckan. Då har vi också riktlinjer för hur stor en sådan portion är.
Det här är ju faktiskt intressant, eftersom jag misstänker att vi är många som kämpar lite med vad "lagom" konsumtion är.
Om du skriver om 3 gånger i veckan är alltså det 2 stora chokladkakor eller 1 påse chips per gång, av mängderna som diskuteras i tråden att döma?
 
Men.ändå en chokladkaka varje dag i en hel vecka och lite till på helgen typ.
Ja jag skulle inte göra det för jag gillar inte choklad så mycket. För någon som älskar choklad är det nog inte svårt.
Personligen älskar jag ostbågar, jordnötsringar och chips. Periodvis äter jag ganska många påsar på en vecka. Sen äter jag även fika när jag blir bjuden och tex på jobbet. På sommaren äter många glass hela tiden osv.
 
Det här är ju faktiskt intressant, eftersom jag misstänker att vi är många som kämpar lite med vad "lagom" konsumtion är.
Om du skriver om 3 gånger i veckan är alltså det 2 stora chokladkakor eller 1 påse chips per gång, av mängderna som diskuteras i tråden att döma?
Nej, när jag skrev om 3 gånger i veckan så är det mindre mängder. Men det är inte onormalt att äta mer 😊
 
Folk gillar ju olika saker, så det varierar såklart vad man äter. Men om man räknar ihop chips, choklad, godis, fikabröd, glass, popcorn osv så är det nog många som kommer upp i motsvarande mängder. Oavsett så tycker jag inte att det är onormalt.

Det är ju helt okej att vilja minska mängden såklart. Kan ju finnas många anledningar till det. Man behöver inte kalla sin tidigare konsumtion för onormal för det.
Men 6-7000kalorier i godis/kakor/sötdricka är ju en hög mängd tomma kalorier som troligtvis många har svårt att lägga till sin normala näringsrika kost utan att stadigt öka i vikt.
 
Om man ska använda ord som onormalt/normalt så skulle jag nog vilja påstå att det inte är normalt.
Varför? Menar du att det är något konstigt med personerna som äter så? Något fel på dem?

Alla är inte upptagna vid vad de väger eller hur kroppen ser ut. Folks behov och vad de gör av med varierar så ett visst typ av ätande påverkar människor helt olika.
Det finns verkligen ingen anledning att använda sådana ord i den här diskussionen. Det riskerar bara att väcka en massa ohälsosamma tankar hos folk som läser.
 
Varför? Menar du att det är något konstigt med personerna som äter så? Något fel på dem?

Alla är inte upptagna vid vad de väger eller hur kroppen ser ut. Folks behov och vad de gör av med varierar så ett visst typ av ätande påverkar människor helt olika.
Det finns verkligen ingen anledning att använda sådana ord i den här diskussionen. Det riskerar bara att väcka en massa ohälsosamma tankar hos folk som läser.
Jag anser inte att det är nåt fel på folk som äter den mängden, men det är fortfarande en stor mängd.
 
Varför? Menar du att det är något konstigt med personerna som äter så? Något fel på dem?

Alla är inte upptagna vid vad de väger eller hur kroppen ser ut. Folks behov och vad de gör av med varierar så ett visst typ av ätande påverkar människor helt olika.
Det finns verkligen ingen anledning att använda sådana ord i den här diskussionen. Det riskerar bara att väcka en massa ohälsosamma tankar hos folk som läser.
Om vi släpper ordet normalt:
Alltid knepigt med vikttrådar, både öppna att läsa och för att folk är här av olika anledningar och med olika förhållanden till mat.

Ätstörningar och/eller behov av att lära sig lagom intag av mat och snacks kan gå åt båda håll. Att se för höga snacksintag som opoblematiska kan också vara en risk.
 
Om vi släpper ordet normalt:
Alltid knepigt med vikttrådar, både öppna att läsa och för att folk är här av olika anledningar och med olika förhållanden till mat.

Ätstörningar och/eller behov av att lära sig lagom intag av mat och snacks kan gå åt båda håll. Att se för höga snacksintag som opoblematiska kan också vara en risk.
Ja, absolut. Men det hjälper absolut ingen att man börjar prata i termer av normalt/onormalt.
 
Varför? Menar du att det är något konstigt med personerna som äter så? Något fel på dem?

Alla är inte upptagna vid vad de väger eller hur kroppen ser ut. Folks behov och vad de gör av med varierar så ett visst typ av ätande påverkar människor helt olika.
Det finns verkligen ingen anledning att använda sådana ord i den här diskussionen. Det riskerar bara att väcka en massa ohälsosamma tankar hos folk som läser.

Nyss definierade du ”normalt” som ”vanligt” och inte som ”inte konstig”.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 930
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp