Sv: Chihuahua!
Vi har en chihuahua hemma sedan inte allt för länge sedan.
Jag har egentligen bara en ras jag har riktig erfarenhet ifrån: dobermann, och det är ju rätt stor skillnad på så stor hund jmf med liten...
Vi köpte chihuahua utan att egentligen ha mött särskilt många, utan hade mest rasböcker, uppfödare och egen uppfattning att gå på. Och jag är helt klart förvånad över hur pass mkt hund det är för liten storlek.
Våran är bara 3,5månad ungefär och har stort rörelsebehov, enda saken som gör att han inte skulle kunna hålla upp med en dobermann på promenader är om man går i dålig terräng då bara lite lingon-ris gör att det blir svårt för chihuahuan att ta sig fram och om man tar upp farten och faktiskt springer. För våran håller upp tempo nog för att kunna joggas lite med, fortsätter han hålla igång så här som vuxen och tränar upp mer kondition kommer han kunna vara med som jogging-hund :P
Vi är ute och går samalagt under dagen ca 2-3h samanlagt, går alltid en promenad på minst 1h varje dag, är som Ainon's, skulle vi inte göra det skulle han bli mkt hyperaktiv och jobbig hemma. Och nu är det Vi som bromsar upp och säger att det räcker, eftersom han trots allt är valp.
Våran uppfödare går inte ut med sina chihuahuer någonting alls, men med sina större hunder
De chihuahuaer vi stött på går i stort sett bara runt kvarteret :/
Har långhårig, men det är ju inte mkt päls alls, så även om det kanske skulle kräva att man gick egenom det någon gång varje dag, vilket det inte riktigt gör, så är det inte mkt, utan man kan typ lätt räkna hur många kam-drag man gör
Jag har rätt dåligt med bra bilder ärligt talat, och det är svårt för min lille skit att inte se ut just som en liten skit
Trottar runt på stranden
Så här ser min mustach-nisse ut