Chihuahua!

E

Eccentric

ett par bekanta har skaffat en lite chihuahua kille, och man blir ju själv sugen på en.
skulle bli jätteglad om nån som har/har haft chihuahua skulle vilja berätta lite mer om dessa underbara små vovvar! :)
hur är de som hund? hur mycket motion/utevistelse kräver de? pälsvård? osv osv..
har åtminstone förstått att det är en "stor hund i liten förpackning"! :)

tacksam för alla svar! gärna bilder också! :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Chihuahua!

Jag är iofs ny chi ägare men kan säga hur min lilla valp och min kompis oxh grannes vuxna chi är.

Chihuahuor är väldigt olika i temperament, vissa väldigt rädda, vissa dominanta, vissa tuffa och vissa veka, mycket beror dock på hur man behandlar och uppfostrar hunden, man ska uppfostra dem som vilken stor hund som helst, inte dalta.
Med min valp som är en hyperaktiv typ är jag förutom rastningar ute runt 1-2h/dag och busar/undersöker. Min kompis chi är gärna ute och promenerar flera timmar, hon blir lite tossig om hon inte får ordentlig rastning varje dag.
Pälsvården är minimal.

Såhär kan det se ut då våra två chis busar
http://194.165.231.32/hemma/uno/bilder/8t12/Film%201.avi

Min grabb, Takidos Colorado "Uno"
uno%20007.jpg

uno%20014.jpg

Vi har en chihuahua hemma sedan inte allt för länge sedan.
Jag har egentligen bara en ras jag har riktig erfarenhet ifrån: dobermann, och det är ju rätt stor skillnad på så stor hund jmf med liten...

Vi köpte chihuahua utan att egentligen ha mött särskilt många, utan hade mest rasböcker, uppfödare och egen uppfattning att gå på. Och jag är helt klart förvånad över hur pass mkt hund det är för liten storlek.

Våran är bara 3,5månad ungefär och har stort rörelsebehov, enda saken som gör att han inte skulle kunna hålla upp med en dobermann på promenader är om man går i dålig terräng då bara lite lingon-ris gör att det blir svårt för chihuahuan att ta sig fram och om man tar upp farten och faktiskt springer. För våran håller upp tempo nog för att kunna joggas lite med, fortsätter han hålla igång så här som vuxen och tränar upp mer kondition kommer han kunna vara med som jogging-hund :P
Vi är ute och går samalagt under dagen ca 2-3h samanlagt, går alltid en promenad på minst 1h varje dag, är som Ainon's, skulle vi inte göra det skulle han bli mkt hyperaktiv och jobbig hemma. Och nu är det Vi som bromsar upp och säger att det räcker, eftersom han trots allt är valp.
Våran uppfödare går inte ut med sina chihuahuer någonting alls, men med sina större hunder :crazy: De chihuahuaer vi stött på går i stort sett bara runt kvarteret :/

Har långhårig, men det är ju inte mkt päls alls, så även om det kanske skulle kräva att man gick egenom det någon gång varje dag, vilket det inte riktigt gör, så är det inte mkt, utan man kan typ lätt räkna hur många kam-drag man gör ;)

Jag har rätt dåligt med bra bilder ärligt talat, och det är svårt för min lille skit att inte se ut just som en liten skit :angel:
Trottar runt på stranden
Så här ser min mustach-nisse ut

tack för era svar! :)

är det fler som har svar?

Går du ut och går en timmes promenader med en 3,5 månaders valp??? Att en sådan valp skulle ha ett sådant stort rörelsebehov har jag mycket svårt att tänka mig. Det låter som att du överaktiverar din hund. Självklart ska även småhundar få gå på långpromenader, men medan de växer och frodas så ska dom inte överaktiveras för varken sitt fysiska eller psykiska välbefinnandes skull. Har du provat hjärngympa med hunden? Jag skulle vilja garantera att den blir mer körd på en halvtimmes hjärngympa än en alldeles för lång promenad. Då menar jag saker som trickträning, almmänlydnad och spårning. Nu vet jag förvisso inte hur långt du går på den där timmen..men jag hinner gå ca 7-8 kilometer i promenadtakt på 55 minuter..

Att ta det lugnt inne är också en träningssak, och det bör man helst träna hunden att klara, trots att den inte är alldeles slutpromenderad.

Jag skulle rekommendera hjärngympa samt passivitetsträning ett tag. Det är kanon att du vill motionera din lilla hund, men ta inte i för mycket. Det är en liten valp fortfarande.

Hej Hej alla

Jag har två vavvor en långhårig hanhund som är 6 år och hans son en långhår som är fyra månader snart mina gullungar :love: :love: :love:

Mina hundar är otroligt kärvänliga och supersnälla. Även fast jag tagit in en "konkurrent" i min hanhunds hem så är han bara helt snäll, dom äter tom mat från samma tallrik, samtidigt. Den lilla tar mkt plats och min stora är bara jätte tålmodig och snäll.

Min stora är uppfostrad av två katter, så "sitt" kan han bara om han får godis :angel:

Däremot går dem lösa överallt och är duktiga på det.

Mina skäller inte och är väldigt lugna av sig, vilket jag inte trodde förut om rasen. Dom älskar alla människor, speciellt när det kommer gäster.

En smart ras som tycker att det är kul att lära sig konster, min lilla kan redan sitt, ligg, vacker tass och sitta fint med rumpan i golvet och tassarna i luften. Detta har han lärt sig på tre träningstillfällen.

Dom älskar motion och långa promenader, och vara ute och springa runt runt runt på stora ängar, däremot när det regnar... bläää

Dom vill inte ha kläder på sig, så det slipper dom, dom fryser inte heller så länge de rör på sig. Ingen av dem har någonsin haft ont eller varit sjuk.

En knähund som alltid ska vara med och sitta i mitten eller i knät eller bli kliad, hela tiden.

Bilder på mina sötnosar:
14469704.jpg

13450165.jpg

Går du ut och går en timmes promenader med en 3,5 månaders valp???
Ja.

men medan de växer och frodas så ska dom inte överaktiveras för varken sitt fysiska eller psykiska välbefinnandes skull.
Jag har funderat på det, men hru vet man om de blir överaktiverade?
Min är ju desto MER pigg när jag säger att det är dags att gå hem och när vi kommer hem.

Har du provat hjärngympa med hunden? Jag skulle vilja garantera att den blir mer körd på en halvtimmes hjärngympa än en alldeles för lång promenad. Då menar jag saker som trickträning, almmänlydnad och spårning.
Vi tränar lättare lydnad, fåtal tricks och leker förutom promenaderna. - Det blir däremot mkt kortare stunder, eftersom han inte har koncentrationsförmåga för att hålla igång någon längre stund och vi vill hålla det roligt och enkelt.
Får fråga i retur: sitter du och tränar en så pass ung hund en halvtimma med tricks eller lydnad? För det känns mkt tveksamt för mig, det är något jag gör i omgångar, små steg i taget hela tiden/flera gånger om dagen vid varje hantering...

Jag har pratat med vetrinär vid vaccination om att vi går mkt och den har föreslagit att det Inte är skadligt för honom så länge som han själv väljer att hålla igång på promenaderna. - Anser ni att denna har fel?

åh vad fina! :love:
Undras om jag kanske skulle skaffa en lite chi!
Men har funderat på en sak, jag som har hundar i 10 kilos klassen,blir de inte lätt trampade på och omkull sprungna av de större hundarna vid lek osv? Är rädd att en chi valp lätt kan skadas, även om ingen menade något illa...
(Har Frallor och Dp. + 1 styck klumpig PB på 20 kg..)

Får fråga i retur: sitter du och tränar en så pass ung hund en halvtimma med tricks eller lydnad? För det känns mkt tveksamt för mig, det är något jag gör i omgångar, små steg i taget hela tiden/flera gånger om dagen vid varje hantering...

Om man "tränar" i en halvtimma, tex på en klubb, så är det inte ett lydnadspass som tar 30 minuter att slutföra, utan kanske 4 minuters tittande på andra hundar: träning, 2 minuter gå förbi andra hundar utan att hälsa: träning, 8 x 1 minuts pass med rena övningar tex sitt och ligg. 8 x 1 minut med passivitet mellan övningarna. 4 minuters lek med trasa, och kanske 6 minuters nosning på planen. Då är inte 30 minuter för mycket.

Tack:)

Vi har våra Chihuahuor tillsammans med Sheltisarna när vi är med, när de är ensamma så får de vara för sig själva bara så att man har koll på dem. Det behövs bara så lite för att det skall gå fel när de är så små utan att det är illa menat. Men oftast ser de andra hundarna upp för vavvorna och aktar dem. Vår BC har växte upp med vavvorna tills hon blev för stor.

11848318.jpg

*kl*

En nyfiken fråga till er med Chihuahuor ;)

Vad har ni fått betala för dem? Priserna på dem verkar ju vara hutlösa!:eek:

Jag tror att för våra så är det ca 10 000 utom för de två hanar som vi köpte från Italien de kostade mycket mera. Men jag känner de som vi har köpt våra hundar av mycket väl och alla har varit valpar till våra hanar.

Jag har funderat på det, men hru vet man om de blir överaktiverade?
Min är ju desto MER pigg när jag säger att det är dags att gå hem och när vi kommer hem.
Så som du beskrev din hund så lät det som att han var överaktiverad. När en hunds energi alrdrig tar slut kan man misstänak det. Speciellt om de är uppskruvade och "vill mer" efter en promenad. Det är minst lika viktigt att träna passivitet en valp. Att kräva lugn och ro. Träna tex att när man är inne så sover man.
Då kommer hunden få en ro i kroppen när den är inomhus. En installerad "av" knapp och på så vis inte hela tiden vara beredd på nya aktiviterer. Det är ett stressmoment.
Jag kan säga som så att när jag får hem min schäfervalp kommer den inte få gå på en timmes långpromenader för än den börjar närma sig året..och då med måtta. Hundar blir i regel tröttare på mental träning än fysisk.
Det blir däremot mkt kortare stunder, eftersom han inte har koncentrationsförmåga för att hålla igång någon längre stund och vi vill hålla det roligt och enkelt.
Koncentrationsförmågan är ju något man tränar upp för att få hunden uthålligare. Att kunna koncentrera sig längre.

sitter du och tränar en så pass ung hund en halvtimma med tricks eller lydnad? För det känns mkt tveksamt för mig, det är något jag gör i omgångar, små steg i taget hela tiden/flera gånger om dagen vid varje hantering...
Absolut! Iaf trickträning där det mesta bara är på kul och ganska kravlöst men samtidigt får hunden tänka och koncentrera sig en stund. Ren lydnad tränar jag också ibland en halvtimme åt gången med en 3,5 månaders valp. Det är helt harmlöst sålänge inga krav ställs..det är dom inte mogna för i den åldern anser jag. Då lär man bara in och har kul tillsammans. Men man använder hjärnan.
Som Gabbi skrv ingår även vardagslydnad i det här. Gå fint i kopplet förbi andra hundar, sitta still och vara passiv någon/några minuter osv. Det tae sig på en valp det med.

Jag har pratat med vetrinär vid vaccination om att vi går mkt och den har föreslagit att det Inte är skadligt för honom så länge som han själv väljer att hålla igång på promenaderna. - Anser ni att denna har fel?
Jag förstår ju mycket väl att du inte tvingar din hund och släpar honom med dig. Men valpar är ofta mycket energiska och om hunden väljer att ta ut den spralligheten på en promenad (för promenader brukar ju trots allt vara väldigt kul) så är det ju inget hunden tänker på. Sedan vet hunden själv inte hur det påverkar den. För valpens välbefinnande är det bästa att den får göra sig av med energi under intensiva stunder (tycker jag) om än fysiskt men även psykiskt.
Även om en chihuahua är liten måste även dens kropp få ro och tid på sig att växa. Muskler och skelett ska växa i takt med varandra och det är inte bra om den balansen rubbas vilket det kan om en valp ansträngs för mycket. Det behöver inte urarta sig tidigt..men ge konsekvenser senare. De första månaderna speciellt är sådana månader där det är viktigt att de får växa i ro, för det är under det första året dom växer som snabbast. Tänk också på att många hundar inte visar smärta för än det är riktigt riktigt illa.

Jag menar absolut inget illa med det här. Men det bekymrar mig och jag vill bara dela med mig om det jag lärt mig av hundens fysiska och psykiska.

10 000kr låter som ett mer rimligt pris, men 15000kr lät ändå inte värst. Man ser ju priser över 20 000kr ibland :eek:

Är det så att det är dom oseriösa som ha de mest hutlösa priserna eller.... :confused:....spekulerar lite.......:confused:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 579
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 166
Senast: Kajsalisa
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 469
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18