Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Pangare skrev:Jag tycker fortfarande att det är fruktansvärt hänsynslöst av dig att skaffa en hundnär din sambo är hundrädd.
Jag har jobbat tillsammans med en person som var hundrädd och han hade ett rent H...vete när vi var ute och träffade på hundar.
Själv blev jag sönderriven av en katt när jag var liten och jag är helrädd för katter. Skulle det komma upp i min familj att man skulle komma med en katt garanterar jag att det skulle bli skilsmässa.
Jag lider med din sambo och beklagar att du tydligen inte begriper hur han kan ha det.[/QUOTE
Ärligt Talat, tror du verkligen att jag skulle skaffa hund om min sambo inte ville det???? hur kan DU dömma mig utan att ens vet vad allt handlar om?????
Han vill han en hund men han vågar inte ha en större än en chihuahua han pratar mer om det än vad jag gör, Han har alltid velat ha hund, men har alltid tyckt att alla hundar är så stora och farliga. När vi träffade den här chihuahuan så gick det jätte bra, inga problem alls och min sambo tycket att det kändes jättebra, kunde inta fatta att det fans en sån liten hundras...
det jag funderade över va hur pass det kunde funka i ett stall efter dom jag inte vill att hunden ska sitta och ruttna i en lägenhet,och för hunden kan inte följa med min sambo på hans jobb.
jag vet vilket h**vete det är att vara hundrädd jag har levt ihop med min sambo i sex år, så jag vet och jag skulle aldrig gör något för att förlora honom, han är det viktigaste i mitt liv, men om han vill skaffa hund (chihuahua) och verkligen sitter och kollar upp uppfödningar, Då tackar inte jag nej.
JAG har aldrig tjatat om hund överhuvudtaget!!!!!
cillamuffins skrev:att skaffa en ras bara för att sambon vill det är fel anledning att skaffa den rasen. när man väljer ras tittar man på alla dess egenskaper och väljer den som har de önskade men saknar de oönskade. storlek är en egenskap, men det finns många fler man bör (måste) ta hänsyn till när man köper hund.
1. det är inte så lätt att bli av med en sån rädsla.. han tycker hundar är väldigt fin och förstår verkligen varför folk vill ha hundar, men är dom störren än en katt får han panik.. riktig panik....inget att skoja om...
Pangare skrev:Brrrrrr
Jag tycker du visar en otrolig egoism och bristande förmåga till empati när du promt ska ha hund trots att sambon är hundrädd.
Du ska inte ha hund du ska ha en nallebjörn.
Pansi skrev:Ska man vara sådan är det väl i så fall han som är ego som inte gör något åt sin fobi ? Det måste vara jobbigt för honom att vara rädd för varenda hund och jobbigt för trådskaparen att hon inte får ha en hund.
Gnist skrev:Det är ju Sambon SJÄLV, som sagt att hon får köpa en chihuahua..
Så Du behöver inte tycka synd om honom....
Han är säkert vuxen nog att veta vad han vill och vad han säger!!
cillamuffins skrev:att skaffa en ras bara för att sambon vill det är fel anledning att skaffa den rasen. när man väljer ras tittar man på alla dess egenskaper och väljer den som har de önskade men saknar de oönskade. storlek är en egenskap, men det finns många fler man bör (måste) ta hänsyn till när man köper hund.
angående fobin så går den att bota (det är en fobi även om han bara blir rädd för levande hundar och trots att fobin har en orsak). metoden som bettysmatte beskriver kallas kognitiv beteendeterapi. det är en välkänd och beprövad metod som faktiskt fungerar. men det kan vara ganska jobbigt så det gäller att sambon själv är intresserad av att övervinna sin rädsla.
Pansi skrev:Men ? Vilken otrevlig attityd... Trådskaparen visar ingen otrolig egoism i mina ögon. Hon vill ha en hund, sambon säger OK till liten hund och hon respekterar det. Vart finns egoismen ?
Ska man vara sådan är det väl i så fall han som är ego som inte gör något åt sin fobi ? Det måste vara jobbigt för honom att vara rädd för varenda hund och jobbigt för trådskaparen att hon inte får ha en hund.
vacasso skrev:Låt honom träffa en väldigt väldigt snäll hund på hans villkor, ha den kopplad och låt honom i sin egen takt närma sej hunden och klappa.
Solis skrev:Jag är uppväxt i en chihuahuakennel som startades i skiftet 70/80-talet och många vavvor har passerat genom åren. Det finns hundar meed otroligt skarpt sätt, vi hade t.ex. en hane som var som en schäfer i sättet, inte att leka med... MEN, det finns också hundar som är väldigt mjuka i sitt sätt. Det finns olika individer inom alla raser. Generellt kan man säga att vavvan är en stor hund i liten förpackning.
Jag har jobbat på ett stuteri som yngre och ägarna till stuteriet hade en vavva som alltid var med i stallet. Det fungerade hur bra som helst, han höll sig undan från hästarna och var jättekompis med familjens andra hund (terrier) samt stallkatterna. En vavva är en smart liten hund som är otroligt duktig på att undvika att bli trampad osv.
Det finns ju hundar som generellt sett är mildare än vavvor,t.ex.collie och labrador, men om din sambo vill ha en vavva så skaffa en.Tänk dock på att vända er till en välkänd och rutinerad uppfödare! Vavvan har blivit superpopulär och det har "poppat upp" en del mindre seriösa säljare.
Lycka till!!
Lady_A skrev:Vill han ställa upp på dig så mycket att han tar itu med sin hundrädsla?! DEt finns jätteduktiga terapeuter som kan hjälpa honom!
Han blev rädd för en tolv veckors golden men om det fins ngn kennel nära som har tex cocker sheltie cavalier papillon dvärgspets eller annan liten hund å ni kan få träffa en fem veckors valp tex? Mindre ändå än en chihuahua och lungn o mjuk å söt, å sedan få träffa den varje dag tills den är 8 veckor, då kanske han är så pass mkt mindre rädd att han kan börja jobba på att träffa dens mamma och sedan kanske även andra vuxna hundar?
Om det ska bli din hund är det ju viktigt att det känns som rätt rasval för dig!
Och inte i första hand som en enkel utväg för din sambo.....
Pangare skrev:I ditt första inlägg skriver du citat:
"Hej
Så här är det, min sambo är jätte rädd för hundar men han har sagt att jag får skaffa en chihuahua om jag vill,"
Sedan skriver du citat:
"men om han vill skaffa hund (chihuahua) och verkligen sitter och kollar upp uppfödningar, Då tackar inte jag nej.
JAG har aldrig tjatat om hund överhuvudtaget!!!!!"
Väldigt vad det svänger: