Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
1. det är inte så lätt att bli av med en sån rädsla.. han tycker hundar är väldigt fin och förstår verkligen varför folk vill ha hundar, men är dom störren än en katt får han panik.. riktig panik....inget att skoja om...
Tippan skrev:Har du inget altarnativt ställe till vovven då? En mysig sadelkammare eller en tom bäddad box där hunden kan vistas då och då under dagen när du inte 100% uppmärksamhet på den?
hurtigmartina skrev:Vi har en kinesisk naken hund, hon är ca 25 cm hög och älskar att vara i stallet. när vi böjar gå mot stallet blit hon på tårna, springer runt och leker för sig själv eller med stallkatten, våra hästar är kompis med henne och gillar att nosa på henne.
Går så himla bra, men måste ha bra pli på hunden då vissa häsyar är absolut inte någon hon skulle få gå fram till.
hon gillar även att busa med våran nordis, släpper stoet i ridhuset eller paddocken och dom busar, våran hund vallar som på henne *le*
bettysmatte skrev:Jo men det ÄR faktiskt inte så svårt att bli av med din sambos hundrädsla. Han lider ju helt klart av hundfobi (överdriven rädsla för hundar), eftersom han är rädd för valpar till och med. Fobier kan, faktiskt, botas relativt snabbt och lätt av psykologer som successivt vänjar patienten vid det som han/hon är rädd för. Sambon får kanske börja med att vänja sig vid att titta på, och röra, bilder på stora hundar. Sedan kanske han får titta på hundar på TV. Nästa steg kan vara att titta genom ett fönster på en hund i ett annat rum, etc. Slutligen kan din sambo sedan träffa en hund på riktigt och umgås med den utan att vara rädd. Det GÅR att bota fobier!! Detta är ju något som din sambo helt klart måste lida rättså rejält av i sitt dagliga liv så jag tycker han ska ta i tu med det meddetsamma.
cassina skrev:Jag har haft Chihuahua sedan 80-talet så det har blivit några individer under årens lopp då jag alltid haft flertalet små samtidigt. Chihuahuan är en jättekul liten hund med betoning på hund om än i liten förpackning. Det är en mycket speciell hund, intensivt ägaremedveten, oerhört lojal och tillgiven och är en utmärkt vakthund och tjuvlarm i miniatyr. Den är mycket intelligent, men också egensinnig och modig på gränsen till dumdristighet - den skulle kunna angripa ett lejon!
Allt detta stämmer på mina små, de fattar inte att det kan vara förenat med livsfara att springa fram och hälsa på hästar! De är dessutom mycket alerta, snabba och rörliga så det går snabbt när de får för sig att göra något.
Mina små älskar att vara med i stallet! Hästarna är jämnbördiga kompisar i deras värld, stallkatterna ska drivas ut ut stallet fortare än kvickt etc etc. Jag måste vara med hela tiden och kolla så att det inte sker en olycka.
Jag säger inte detta för att vara elak men jag ber dig tänka över rasvalet ännu en gång. Har även erfarenhet av Cavalier King Charles Spaniel som är några nummer större och så mycket lämpligare som stallhund. Den rasen är dessutom mycket mildare i sitt sätt och enklare att ha att göra med om man nu betänker att din sambo har sådan hemsk hundrädsla.
jea78 skrev:min sambo vågar inte ha större hund än chihuahua .. han är väldigt rädd för hundar, själv hade jag helst velat hae en golden, shäfer, rotweler, som kunde förja med ut när man red, men måste ju respectera min sambo
Pangare skrev:Brrrrrr
Jag tycker du visar en otrolig egoism och bristande förmåga till empati när du promt ska ha hund trots att sambon är hundrädd.
Du ska inte ha hund du ska ha en nallebjörn.
Zlatan skrev:Jag tror att det blir vad man gör det till. Du har ju hållt på med djur hela ditt liv och jag tror knappast att du skulle släppa din vavva lös hur som helst.
Stället du jobbar på är ju verkligen fint och fikarummet är ju ett perfekt ställe för en liten vovve att vila på.
Jag hade nog valt att ha min vovve inne i fikarummet/sadelkammaren när jag jobbade vilken ras det än var. Du kommer ju ha möjligheter att prata med den och ta ut den ofta.
Föresten finns ju Disa med.
Om du skaffar valp snart så har du ju hela vintern på dig att vara hemma med den.
Jag har som sagt precis fått min nya minivalp och han har redan varit med på det mesta om än i små doser. Jag tror att det är många som krånglar till det lite i onödan.
jea78 skrev:JAG ska inte promt ha en hund.. herregud vad är det med folk?????
vad f*n ska jag med en nalle björn till???
Bara för att man ställer en fråga så är man egoistisk, djurplågare och gud jag vet inte vad mer jag blivit kallad, suck trodde verkligen att folk inte var så insöade
jea78 skrev:jag förstår att du inte vill vara elak.. men samtidigt så får du mej att känna mej som en djurplågare och jag har inte ens någon hund än.. sän säger du samtidigt att du har små hundar i stallet.. blir inte det dubbel moral???
Min sambo vill inte ha några nr större, han har sagt chihuahua eller ingen alls så det var därför jag ställde frång för att veta vad folk tycker, och om alla anser att man är helt dum i huvudet om man skulle ha en chihuahua i stallet då skaffar jag så klart ingen för jag är ingen person som vill djur något illa, utan försöker alltid se till djurets bästa.