chihuahua i stallet???

Sv: chihuahua i stallet???

cillamuffins skrev:
jamen, om vi vänder på det då? är du den perfekta ägaren för alla hundar, oavsett ras? visst kan man anstränga sig till det yttersta för att anpassa sig till hunden man skaffar, men det är så mycket som ska klaffa. en hund ska man leva med i sisådär 10-15 år, och då är det väl bra om man väljer en ras som verkligen passar i mer än ett avseende? hundar är inte som hästar, de är mycket mer olika i sättet. kommer det bli din första hund?

varifrån har du fått att jag är den perfecta ägaren till alla hundar?? det har jag aldrig sagt!!!
Nej jag har haft Schäffer, rotwiler,(när jag växte upp) och ägt en
cairnterrier.

det var inte ett påstående, det var en fråga. jag trodde att alla ville vara den perfekta ägaren till sin hund?

finns tyvärr många som tror dom är den perfecta ägaren men det är lång ifrån sant....

Kolla med en uppfödare om ni får låna hem en hund "på prov" innan ni köper valp.
På det sättet, så kan din sambo testa hur det är att han hund, utan tvång på att ha den kvar om det inte går.
Iaf här uppe är det ganska vanligt att man som köpare får den möjligheten..

Se´n tycker jag att en del här inne är onödigt negativa......
Jag tror nog att både sambon och jea har funderat tämligen noga på detta, så att racka ner på deras beslut att skaffa hund, fyller ingen funktion alls! Då är det väl bättre att ge tips och konstruktiva råd istället..(?)

Gnist skrev:
Kolla med en uppfödare om ni får låna hem en hund "på prov" innan ni köper valp.
På det sättet, så kan din sambo testa hur det är att han hund, utan tvång på att ha den kvar om det inte går.

Låna hem även Chihuahua? Jag skulle aldrig låna ut en av mina små tyvärr :crazy: Även om tanken i sig kanske är god. Däremot får personer gärna komma och träffa mina hundar.

Rasen har ju blivit så oerhört populär på kort tid så efterfrågan är ju många gånger större än tillgången på valpar. Det ser vi ju om inte annat på alla de stackars valpar som smugglas in. Så köpa en vavva idag är inte helt enkelt. Det förekommer både budgivning och annat mindre seriöst. Jag har sett oreggade valpar på blocket som kostar runt 20 000 kr :crazy:

Mina råd till en blivande valpköpare är att vara mycket noggran vid köp och se till att det verkligen är en seriös uppfödare som har hållit på länge med rasen.

jag skulle rekomendera en phalene eller en papillon som faktiskt kan vara lika små som chihuahuan.
Dom har mer hår lite mer bredare och mycket tåliga och snälla mycket bra hundras för den som är rädd för hundar..Tycker du ska ta ett snack med din sambo att de är oftast de små hundarna som biter!

En hund blir ju inte mer än vad ni uppfosrar den till och får han vara med från början med en liten valp så tror jag han kommer över rädslan iaf för eran hund!

Min mor är rädd för stora hundar och andras hundar dock inte för min eller min syrras då hon känner desssa hundar mycket väl och vet att dessa hundar är snälla och väluppfostrade!

Jag vet att du har sagt att din sambo är rädd för alla hundraser utom chihuahua, men tror du att han kan tänka sig att titta på några andra raser? Jag tänker nämligen på en faschinerande hundras som heter shiba inu (titta på shiba-no-kai.com för mer information). Ganska små hundar (runt 35-40 cm i mkh, alltså en bit större än vavvan dock) och faktiskt tämligen kattlika i sättet. Jag tror att din sambo skulle kunna trivas ihop med en gammal shibatant jag känner, hennes attityd mot människor är "jaja, jag kan väl komma fram och titta på dig, men förvänta dig inte någon större uppmärksamhet" ;)

Om det är så att han absolut inte kan tänka sig någonting större en chihuahua så må det vara hänt. Kan du ha hunden i t ex sadelkammare/tom box/fikarum när du inte kan ha den under uppsikt så är nog även vavvan ganska säker i hästmiljö. Visst är det viktigt att du uppfostrar den - men det har du ju redan tänkt på. Lycka till :)

Gnist skrev:

Se´n tycker jag att en del här inne är onödigt negativa......
Jag tror nog att både sambon och jea har funderat tämligen noga på detta, så att racka ner på deras beslut att skaffa hund, fyller ingen funktion alls! Då är det väl bättre att ge tips och konstruktiva råd istället..(?)

hmm ok ska ta och kolla upp det, tack för ditt tips :bow:

cassina skrev:
Låna hem även Chihuahua? Jag skulle aldrig låna ut en av mina små tyvärr :crazy: Även om tanken i sig kanske är god. Däremot får personer gärna komma och träffa mina hundar.

Rasen har ju blivit så oerhört populär på kort tid så efterfrågan är ju många gånger större än tillgången på valpar. Det ser vi ju om inte annat på alla de stackars valpar som smugglas in. Så köpa en vavva idag är inte helt enkelt. Det förekommer både budgivning och annat mindre seriöst. Jag har sett oreggade valpar på blocket som kostar runt 20 000 kr :crazy:

Mina råd till en blivande valpköpare är att vara mycket noggran vid köp och se till att det verkligen är en seriös uppfödare som har hållit på länge med rasen.

jag ska ta och kolla upp uppfödare noga vill inte ha någon stackars imp valp som legat bunden eller ännu värre tänker inte stödja deras djurplågeri!!! :devil:

kakelfrugan skrev:
jag skulle rekomendera en phalene eller en papillon som faktiskt kan vara lika små som chihuahuan.
Dom har mer hår lite mer bredare och mycket tåliga och snälla mycket bra hundras för den som är rädd för hundar..Tycker du ska ta ett snack med din sambo att de är oftast de små hundarna som biter!

En hund blir ju inte mer än vad ni uppfosrar den till och får han vara med från början med en liten valp så tror jag han kommer över rädslan iaf för eran hund!

Min mor är rädd för stora hundar och andras hundar dock inte för min eller min syrras då hon känner desssa hundar mycket väl och vet att dessa hundar är snälla och väluppfostrade!

ja det tror jag också men tyvärr så vågar han inte prova :( ska kolla inde andra raserna du föreslog
tack för dina tios och råd :bow:

NeaNott skrev:
Kan du ha hunden i t ex sadelkammare/tom box/fikarum när du inte kan ha den under uppsikt så är nog även vavvan ganska säker i hästmiljö. Visst är det viktigt att du uppfostrar den - men det har du ju redan tänkt på. Lycka till :)

ska kolla in rasen du föreslog...

det finns massor av ställen där jag kan ha vavvan, både boxar, fikarum och sadelkammare så det är inga bekymmer alls.
Ja vi ska defenetivt inte ha en ouppfostrad hund..

tack för ditt svar och tips :bow:

gammal tråd...men blev det någon hund? blev det en chihuahua och hur går det i stallet *nyfiken*

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 610
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka