chihuahua i stallet???

jea78

Trådstartare
Hej
Så här är det, min sambo är jätte rädd för hundar men han har sagt att jag får skaffa en chihuahua om jag vill, min fråga är, kan man ta med en så hund till stallet???
jag jobbbar på ett stuteri ca mars till sep ibland även någon månad på vintern, så vad tycker ni nu.. kan man det??
MVH Jea

Sv: chihuahua i stallet???

Jag har haft en chihuahua och den sprang lös på stallbacken tillsammans med dom stora hundarna. Följde t.o.m. med på ridturer. Så visst går det! Jag försökte fjompa till det med ett hundtäcke men han krängde snabbt av sig det på gödselstacken, he he :angel:

Chihuahuor kan vara kinkiga och inte vilja vara ute så mycket på vintern pga kylan (bor i norrland) så dom trivs alldeles utmärkt med att busa i stallet och ridhuset istället :p. Om du vill ha en hund som inte är lika frusen av sig men lika liten så finns ju Pommerian (Dvärgspets)...

Druvan skrev:
Jag har haft en chihuahua och den sprang lös på stallbacken tillsammans med dom stora hundarna. Följde t.o.m. med på ridturer. Så visst går det! Jag försökte fjompa till det med ett hundtäcke men han krängde snabbt av sig det på gödselstacken, he he :angel:

Chihuahuor kan vara kinkiga och inte vilja vara ute så mycket på vintern pga kylan (bor i norrland) så dom trivs alldeles utmärkt med att busa i stallet och ridhuset istället :p. Om du vill ha en hund som inte är lika frusen av sig men lika liten så finns ju Pommerian (Dvärgspets)...

ok vad bra tack för ditt svar.. kankse skulle ta och fundera på allvar då... och kolla upp pommerian...

Men man måste kanske vara försiktig så dom små stackarna inte skadar sig.

Det går alldeles utmärkt som tid skrev, kan frysa lite på vintern.Nu är ju i o försig dom blandis chi hua hua /papillion men den ena är storlek o utseende som chihuahua lite päls o klen .Har täcke när det är som kallast o snö . Det är små tuffa hundar så det behöver du inte oroa dig för men som sagts tidigare extra vaksam runt hästarna.

Nu har jag ingen chihuahua själv, men med tanke på ditt jobb och svaren du fått - borde det inte vara bättre att se sig om efter en tåligare och lite rejälare hundras?

Vad sägs om tex. cavalier king charles spaniel?

Jag hade aldrig vågat ha en så liten hund som en chihuahua ute bland hästar på vintern.

Det beror helt pa hur erat stall ser ut!!
Ar det bara nagra hastar, lugnt och sansad miljo med fa personer sa skulle det sakert ga bra. Dock skulle jag inte slappa en chihuahua los i ett storre stall, med manga hastar och manga personer.

prinsessfeminist skrev:
Nu har jag ingen chihuahua själv, men med tanke på ditt jobb och svaren du fått - borde det inte vara bättre att se sig om efter en tåligare och lite rejälare hundras?

Vad sägs om tex. cavalier king charles spaniel?

Jag hade aldrig vågat ha en så liten hund som en chihuahua ute bland hästar på vintern.

min sambo vågar inte ha större hund än chihuahua .. han är väldigt rädd för hundar, själv hade jag helst velat hae en golden, shäfer, rotweler, som kunde förja med ut när man red, men måste ju respectera min sambo

ramonarunds skrev:
Det beror helt pa hur erat stall ser ut!!
Ar det bara nagra hastar, lugnt och sansad miljo med fa personer sa skulle det sakert ga bra. Dock skulle jag inte slappa en chihuahua los i ett storre stall, med manga hastar och manga personer.

det är ett stort stall, men vi är två som jobbar i stallen (5 samnalagt) sen är det som som sköter jordbruket och dom är 3 personer. På vinter så är det ca 30 hästar på sommaren 100-150.. men jag jobbar inte så mycket på vintern...

Som sagt pomeranian är nog en ras, inte större än en chihuahua men lite mer robust så att säga. Dessutom är den nog billigare i nuläget.
Men annars... en papillon/phaléne, inte så stora hundar men mycket robusta. Det är inte så stor storleksskillnad egentligen på dessa raser.

Lycka till :bow:

Jag har precis fått min valp, en Petit Brabancon. En sån ska du ju ha. ;)
Jag tar med honom när vi ska ha träning så få du spana på honom. :love:

Annars kommer jag med ett annat toppenförslag :D

roxie_yeah_o_arne_16veck.jpg

Det är dvärgpinscher! Det är MASSA hund, men i liten storlek. Inte mkt större än en chihuahua, faktiskt. Men ganska mkt tåligare vad gäller vilda lekar med både människor, och hundar ;)

De är inte lätt-uttröttade, snabba att lära sig saker (framförallt VILL de lära sig nya saker).

Är man bara bestämd och sätter regler från när de är små, och inte viker av från dem, så är det världens bästa ras! Inte så dyr som chihuahor heller :p

Vill du ha mer info, maila,vet en kull som föds i dagarna, och en till som är på g :angel: :D

Jag hade nog satsat på en papillon el ngn annan liten hundras, spaniel tex. Annars kanske du ska övertala din sambo att gå till någon så han övervinner sin rädsla.

Om ni skaffar en liten söt valp kanske han inte är rädd för just er hund är den blir större. ;) Han kan väl aldrig motstå en liten ullig, gullig golden valp?? :D

Nä, precis! Min mamma höll på att svimma när vi talade om att vi skull köpa en schäfer. "Ooh nej, jag som är så rädd för schäfrar!" Men valpen var ju 8 veckor gammal när han kom hem och hon var ju inte ett dugg skraj för den lilla skiten. :D Så när han växte upp och hon kände honom var det ju nemas problemas. Hon gullar enormt mycket med honom och tycker han är världens larvigaste hund.

Jag rekommenderar INTE att ha Chihuahua som stallhund :eek: . Visst kan man ha med de på besök i stallet under uppsikt och kontrollerade former. Mina vavvor har inte en aning om att de är så små som de är så de blir farliga för sig själva :confused: Jag anser att det inte finns en enda anledning att leka rysk roulette med en liten vavvas liv i en stallmiljö.

Det finns andra raser som är så mycket lämpligare om du jobbar på ett stuteri.

Pangare skrev:
Är inte din sambo viktigare än en hund :confused:

jo det är klart det är ju därför jag inte vill skaffa en hund som han är rädd fö
han har ju sagt att chihuahua går bra..
var har du fått för dej att jag inte tycker att min sambo är viktigare??

Ferrari: Tack för ditt svar och tipps

giowanna: Tack för ditt tips ska kolla in detta

cassina: jo jag vet men som sagt min sambo vill inte ha stor hundar och den enda hund han har träffat och inte varit rädd för är chihuahua därför kan han tänka sig en sådan

HaRLeKIn: och Moheed: han träffade en 12 veckors labrador valp och var jätte rädd för den, allt slitade i kaos för hunden kände att han var rädd

Zlatan Tack för ditt svar, ska kolla upp rasen och sen så får jag kolla in honom på träninge.. grattis till din nya familje medlem

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 610
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka