Chef ge pengar och lån till anställd?

finapina

Trådstartare
Hej, vad säger lagen om att en kommunal chef ger en anställd en summa pengar( Ca 2500 kr)samt lån (10000+ kr)? Den anställde är i en svår livssituation, chefen ger med hjärtat men är det lagligt? Kan det bli konsekvenser?
Mvh Orolig i arbetsgruppen

Jag har för mig att gränsen är 500kr för en gåva. Över det räknas det som muta, men jag hade kollat med en jurist/revisor.

Svårt med så få detaljer.

Klart är att en anställde är i beroendeställning - så etiken är väl tveksam..
Om det är lagligt? Troligen, eftersom det är en privat transaktion?

Däremot bör det nog ske med förvaltningens /HRs kännedom?

Varför skulle HR koppas in om det gäller en privat gåva?
Jag kan inte heller se vad arbetsgruppen skulle ha med saken att göra om det sköts privat mellan två parter.
Nja.
Det är .lite hårdare granskning av en offentliganställd chef än på ett vanligt företag.
Är ledningen då inte informerad kan det bli konstigt.

Men på ett vanligt företag skulle jag tänka som du.

Fast det är för gåvor som ges av arbetsgivare till anställda - inte privata gåvor mellan kollegor.

Ja, jag vet. Jag letade upp den eftersom det var en chef i det här fallet, och det var inte helt solklart i inlägget om det var privata pengar eller inte. Är det privata pengar så är den förstås helt irrelevant.

Edit: förtydligade min text i tidigare inlägg lite.

Angående lån så säger den info som jag hittar att en arbetsgivare (som i företaget, alltså, menar inte chefen som privatperson) får låna ut pengar till en anställd. Om räntan är väldigt förmånlig så kan det bli aktuellt att räkna som en ränteförmån, dock.

Igen, inte relevant om det handlar om privata pengar - som jag läser inlägget framgår det inte riktigt om det handlar om chefen privat eller chefen som representant för arbetsgivaren.

Edit: det lyckas jag inte bekräfta (Google is my friend :p) , men däremot är gåvor från arbetsgivare ofta skattepliktiga för den anställde. Några undantag finns, t ex får en julgåva vara värd 550:- inkl moms.

Skatteverkets info om gåvor till anställda
Detta var när jag läste skoldjuridik och handlade om hur värdefull gåva man kunde ta emot som lärare, utan att bli anklagad för mutbrott. Jag gissar att det samma gäller även om det gäller en privat gåva så länge man också har en arbetsrelation. Observera att detta är regler för offentligt anställda.

Detta var när jag läste skoldjuridik och handlade om hur värdefull gåva man kunde ta emot som lärare, utan att bli anklagad för mutbrott. Jag gissar att det samma gäller även om det gäller en privat gåva så länge man också har en arbetsrelation. Observera att detta är regler för offentligt anställda.

Då förstår jag.

Jag är också offentligt anställd (i kommunalt bolag), och får inte ta emot gåvor från "utomstående" i min yrkesroll, inte ens till ett ringa ekonomiskt värde (en kaffe på stan, för att ta ett exempel). Just för att det kan anses påverka arbetet/yrkesutövningen, alltså vara en muta.
Däremot är jag inte säker på vad som gäller om det handlar om en privat gåva/lån från min chef, det har jag inte frågat (skulle inte vara aktuellt för mig).

Enligt Ledarna (länkar nedan för källa) kan det vara okej om parterna är vänner privat.
"Om en förmån uppenbart är motiverad av en vänskapsrelation behöver den inte vara otillbörlig, även om de inblandade också har en professionell relation."

Ledarna om mutor och korruption

(Spånar bara vidare, intressant diskussion.)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fattade ju själv att det här med att börja ett helt nytt liv – nytt jobb, ny stad, nytt boende, ny familjesituation, nya människor...
Svar
8
· Visningar
2 315
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 793
Äldre Där jag bor så har centrum invaderats av tiggare de senaste månaderna (från 0 till ca 30 är en stor ökning i en medelstor svensk stad)...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 024
Senast: BaconBob
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar