CESAR MILLAN till sverige!

Sv: CESAR MILLAN till sverige!

Hundars sociala kompetens är inlärt och inte något medfött. Det varierar från hund till hund har man upptäckt när man gjort ex. studier om hundars språk i bristols universitet i England. Bara för att din hund gör på ett visst vis innebär det inte att han gör rätt eller att det är bra för valpen.

Vem har inte träffat hundar som pratar ett helt felaktigt språk i livet? Som verkar nästan socialt efterblivna och ska mucka gräl och trycka ned utan orsak? Som visar aggressioner jämtemot andra av samma/annat kön/färg/ras o.s.v. Det finns en orsak till varför man blir rådd att låta små valpar bara träffa snälla hundar..

Dessutom är vi inte hundar utan vi har kapaciteten att använda andra metoder som inte innebär att trycka ned hunden eller "visa vart skåpet ska stå". Hundar må kunna behandla varandra på ett vis men det innebär inte att deras inlärningsförmåga är begränsad till bara den metoden!
Hundar kan lära sig ypperligt genom andra, snällare metoder.

Bra inlägg! Vill även ännu en gång lägga till att "nedläggning" sker i en kombo av ett litet fysiskt tryck och ett desto större psykiskt tryck (som spelar ännu större roll och som vi människor ofta är alldeles för klumpiga för att kunna uttrycka ordentligt) och att valparna till stor del lägger sig själva.Det är en signal som säger "jag är snäll" och något en hund själv väljer att visa.

Det jag mest tilltalades av att studera hur mina hundar gjorde var just harmonin i det hela.. Min hane var aldrig elak med valparna.. Jag själv behövde knappast aldrig lägga ner någon valp de lyssnar ju till mkt enklare metoder :)

Jag gillar ju principerna, och har gillat allt jag sett och läst. det var nog lite blandade känslor för mig också, då jag fick fram den "nya" infon om honom. Tycker bara det är kul att folk ändå fattar det, och inte ser allt som svart eller vitt.

Det var btw ett finskt forum där dom var lite onödigt fula i mun:devil:

Jag har sett väldigt många valpar tryckas ner på backen, och hållas kvar där (Antingen genom att fortfarande hålla kvar sitt grepp i valpens skinn, alternativt genom att bara hålla kvar blottade tänder framför valpen) tills den gett sig.
Jag har också levt med en och annan valpkull och nej jag kan inte minnas att jag bevittnade något sådant särskilt ofta, om någonsin. Framför allt inte det fetmarkerade.

Visst säger tikar (och andra vuxna) ifrån men inte genom att fysiskt "lägga ner" valpen. Som andra påpekat så är det mer ett psykiskt tryck där valpen själv rullar över på rygg. De gånger jag har sett en tik korrigera en valp fysiskt så har det handlat om knuffar och om det inte hjälper möjligen ett litet nyp. Annars fräser de absolut oftast ifrån verbalt och i luften - hotande markering.

Poängen var dock bara att nämna att valpar ofta uppfostras hårt, men rättvist, av andra hundar. Eftersom det verkar vara den enda tron att tikarna aldrig säger ifrån fysiskt, utan det är bara sådant som hemska djurplågare till tränare säger ;)
Min uppfattning är inte att tikar uppfostrar sina valpar hårt alls. Snarare brukar de vara oerhört tålmodiga och mjuka - tålmodigare än vad jag själv och många andra människor orkar vara!

Visst kan de säga ifrån fysiskt ibland, men inte som regel och att de trycker ner en valp genom att hålla fast den skulle jag faktiskt klassa som ovanligt.

Fast DET är väl inget kontroversiellt? Att det är skillnad på vad t.ex. en självsäker person och en osäker person sänder ut för signaler/"energi"? Självklart lyssnar både människor och djur mer på en trygg person som utstrålar pondus! Eller pratar du om något annat nu?

Det handlar nog mycket mer om kroppspråk än om någon typ av "energi" som sänds ut från kroppen.

Fast det är ju precis det som menas? Eller tycker du inte att olika personer har olika utstrålning pga t.ex. kroppsspråk? Nu var det ett tag sedan jag såg något med Cesar men jag har då aldrig reagerat på att han skulle snacka om några slags New Age-energier, utan just vilken slags sinnesstämning och självsäkerhet en människa/hund utstrålar.

Tillägg: Alltså, om jag kommer in i ett rum med sura människor tänker jag ju att det är "tryckt stämning", "negativ energi" eller liknande, jag tror aldrig någonsin att jag tänkt "oj, deras kropsspråk uttrycker irritation och avståndstagande", även om det såklart att det som ger mig den negativa känslan egentligen.

Senast ändrad:

Fast det är ju precis det som menas? Eller tycker du inte att olika personer har olika utstrålning pga t.ex. kroppsspråk? Nu var det ett tag sedan jag såg något med Cesar men jag har då aldrig reagerat på att han skulle snacka om några slags New Age-energier, utan just vilken slags sinnesstämning och självsäkerhet en människa/hund utstrålar.

Tillägg: Alltså, om jag kommer in i ett rum med sura människor tänker jag ju att det är "tryckt stämning", "negativ energi" eller liknande, jag tror aldrig någonsin att jag tänkt "oj, deras kropsspråk uttrycker irritation och avståndstagande", även om det såklart att det som ger mig den negativa känslan egentligen.

Precis så jag uppfattat det åxå. Sen ör det ju bara olika sätt att uttrycka det. Man säger ju om folk att de har sån positiv energi och då tror jag sällan man menar att människan ifråga släpar runt på en jade-sten uppgrävd från kaukasus.. utan snarare ansiktsuttryck o kroppsspråk inkl hållning o röstläge. Energi är väl mer ett samlingsuttryck för allt detta?

Måste tillägga att jag inte vet alls varför du tycker att jag på något vis är intolerant mot Solina eller hennes åsikter bara för att jag lägger fram min egna?

Jag tycker inte någonstans att jag tryckt ned hennes åsikter på något vis utan bara sakligt fört fram mina tankar om hennes hund som tryckt ned en valp. Med lite vetenskaplig backup dessutom.

Jag har redan kommenterat din vetenskapliga backup o såg det som att du avfärdade det hon sett sina hundar göra med att hundar har dåligt språk eftersom de är pajade socialt i princip (aka skrev att hennes hund är dålig i sitt språk). Sen om det är att trycka ner eller att säga sin egen åsikt- vilket du upprepade gånger gör i tråden med väldigt bestämd ton- det är väl helt upp till betraktarens öga :)

Jag undrar bara: varför är det svårt att istället för att tala om energier faktiskt använda de riktiga uttrycken, så som avståndstagande o.s.v.
Blir det plötsligt mer fel bara för att det inte uttryckligen beskriver vad du själv känner? Behövs det skalas ned till något "flummigt" för att folk ska vilja följa och bruka det?

Detta är inget påhopp :)

Sedan tror jag inte på att hundar måste ha ägare med "pondus" eller ens uttrycka självsäkerhet. Det som räcker är konsekvens, sen spelar det ingen roll om du inte är självsäker i ditt agerande. Du kan viska eller vara så inåtvänd du vill bara du fullföljer det du sagt. Hundar tränas till att lyda oss, de kan lära sig lyda en robots kommandon också.
Jag tycker snarare att hundar oftare blir lite "off" när de träffar människor som är överdrivet självsäkra som CM är. Då svarar de ofta med att bi lite förfärade över ett sådant kroppspråk jämfört med en människa som försiktigt rör sig nära hundens sfär och "ber" om att få klappa/agera med dem.

knappar mig själv

En tanke-- här i tråden kom det nu att handla en del om hur tiken behandlar sina valpar. Jag håller med om att tikar ofta har väldigt stort tålamod med valparna. Men hur relevant är det här? De tikar jag sett interagera med andra hundar kan vara suveräna mammor men när en annan tiks 6-månaders käftiga unghanne behandlar henne sådär (tex bitas o vara jäklig som valparna kan vara) då jädrar blir det annat ljud i skällan och hon säger ifrån. Vilket är naturligt- en valp är en valp, en unghund är nåt annat. Och hittills har jag inte sett varken CM eller nån annan träna intensivt med 10-veckors. Det är oftare unghundar eller vuxna hundar som måste tränas och där är även andra hundar lite skarpare om de inte sköter sig. Jag säger inte att nåt sätt är bättre än det andra men när vi nu håller på och skriver om just det.

Tror du har en poäng där, att det där med att kalla saker för andra namn är en del i att sälja ett koncept.. Det låter mer "nytt" att prata om energi än kropsspråk, det är ju gammal skåpmat liksom.

Jag har redan kommenterat din vetenskapliga backup o såg det som att du avfärdade det hon sett sina hundar göra med att hundar har dåligt språk eftersom de är pajade socialt i princip (aka skrev att hennes hund är dålig i sitt språk). Sen om det är att trycka ner eller att säga sin egen åsikt- vilket du upprepade gånger gör i tråden med väldigt bestämd ton- det är väl helt upp till betraktarens öga :)

Det får du själv stå för då, ingen annan har klagat och det är ändå bukefalos där folk ofta rättar till. Jag får ju även medhåll när jag skrivit så nedtryckande eller elak tror jag inte att jag varit. Jag avfärdar bestämt dina argument däremot om att jag är nedtryckande, alla andras argument har jag inte sagt är fel, citera gärna där jag skrivit "du har fel, jag har rätt, niener neiner weiner" som du så bestämt tycker att jag gör.

Jag sa inte att hennes hund var socialt paj, sluta lägga ord i min mun. Förra gången feltolkade du om att jag tyckte att tiken inte behövdes för att vi människor är så himla mycket bättre och nu detta. Jag sa bara att en observation av en hane som lägger ned en valp är inte bevis nog för att säga att det är ett vanligt förekommande fenomen och på något vis kan ge backup på Cesars teorier (som vi diskuterar om jag minns rätt...). Jag la fram argument om att hundar kan vara dåliga på att prata med varandra och att det är något som är inlärt. D.v.s. sannolikheten att en annan hane skulle göra samma sak är inte stor om inte en "sam-faktor" existerat: att de båda blivit utsatta för liknande behandling av en annan hund.

Jag vet inte vilka kulturella skillnader och jäv du tycker att en etologisk studie om hemlösa hundar samt en sammanfattning av tidigare studier av ferala hundar skulle tänkt på? Eftersom vi kan också vända oss till Per Jensen om du vill, svensk etolog som studerar vargar och hundar som också inte tycker sig observera att de beter sig som Cesar säger och lägger ned varandra hela tiden. Han är ju en av sveriges/världens första etologer. Eller David Mech, Thelma Rowell, Randall Lockwood, Anders Hallgren m.m. där har du ju kulturella skillnader mellan de som observerar och ändå ser de samma sak. Att läggande är en mera frivillig handling från valparnas sida och inget tvångshållande, om det ens förekommer.

Att säga att mina artiklar inte är en bra källa, utan att ha läst dem och heller inte presenterat någon källa som säger emot känns bara som kritik utan bas. Kom gärna med något som har substans istället för att feltolka mig hela tiden och påstå att jag är elak och nedtryckande. Tycker de som jag skriver till att jag är det så kan de säga så, nu verkar ju inte det fallet utan bara att du misstolkat mig, flera gånger.

Nu låter jag arg, vilket inte är meningen, men det känns inte kul att hör att jag hela tiden hoppar på folk och inte har tolerans för andras åsikter.

Nu låter jag arg, vilket inte är meningen, men det känns inte kul att hör att jag hela tiden hoppar på folk och inte har tolerans för andras åsikter.

Kan inte minnas att jag skrivit att du ägnar dig åt påhopp, men fine?

Jag har skrivit kort, reserverade mig i mitt förra inlägg för att jag missuppfattade dig, och nu senast skrev jag..

Lenis skrev:
Sen om det är att trycka ner eller att säga sin egen åsikt- vilket du upprepade gånger gör i tråden med väldigt bestämd ton- det är väl helt upp till betraktarens öga :)

och har hållit en vettig ton tycker jag där jag skrev nu senast att man det ligger i betraktarens öga och avslutade med en smiley. allmänt för att jag ville visa att tja då tycker vi olika och så kan det ju vara ibland. Du svarar med att skriva spaltmeter. Klarar du inte att andra inte alltid tycker som du utan att få spelet- särskilt när de försöker skriva att vi tycker olika om saker och att det beror på hur man ser det- borde du kanske undvika forum? Eller iaf ta en valium innan du svarar. Jag har en del källor på att det kan hjälpa ;)

(Sen måste jag säga att det är lite tragikomiskt att DU skriver, fetstilat dessutom, att jag ska sluta lägga ord i din mun, och sedan skriver att JAG skrivit att du är elak. Kasta sten i glashus, kan du slå upp det i en studie tror du?)

Stackel är ett metallhalsband med "krokar" eller "taggar" som är inåtvända, och som sticker in i hundens hals när man drar i kopplet.

Jag är ingen förespråkare för stackel men ska man ta upp det så ska man också veta vad man pratar om.
Ett stackel verkar INTE som beskrivet ovan. "Taggarna" nyper i hundens halskinn när man korrigerar, dom sticker inte in i hundens hals...

När det gäller CM tycker jag lite både och om hans metoder men om det står mellan att de stackars hundarna får leva sitt liv på tomten eller gå promenader med stackel eller CM halbandet röstar jag på det senare.

Jag undrar bara: varför är det svårt att istället för att tala om energier faktiskt använda de riktiga uttrycken, så som avståndstagande o.s.v.
Blir det plötsligt mer fel bara för att det inte uttryckligen beskriver vad du själv känner? Behövs det skalas ned till något "flummigt" för att folk ska vilja följa och bruka det?

Detta är inget påhopp :)

Sedan tror jag inte på att hundar måste ha ägare med "pondus" eller ens uttrycka självsäkerhet. Det som räcker är konsekvens, sen spelar det ingen roll om du inte är självsäker i ditt agerande. Du kan viska eller vara så inåtvänd du vill bara du fullföljer det du sagt. Hundar tränas till att lyda oss, de kan lära sig lyda en robots kommandon också.
Jag tycker snarare att hundar oftare blir lite "off" när de träffar människor som är överdrivet självsäkra som CM är. Då svarar de ofta med att bi lite förfärade över ett sådant kroppspråk jämfört med en människa som försiktigt rör sig nära hundens sfär och "ber" om att få klappa/agera med dem.

Jag har inte sagt något om att hundägare måste ha pondus och jag är inget CM-fan, jag bara reagerade på att någon tyckte att hans prat om att sända ut en viss energi skulle ha med New Age-tjafs att göra. Men hur man benämner saker har ju ofta med att underlätta kommunikation att göra, dvs det är lättare och mer övergripande att säga att hunden har en "calm submissive energy" (vilket i mina ögon oftast snarare är låg och apatisk) än att beskriva varje enskild detalj i dess kroppsspråk, position, ögonkontakt, rörelser osv.

Senast ändrad:

Jaha, så att trycka ned folks åsikter och avfärda deras åsikter är inte påhopp mot andra. Och att vara nedtryckande och avfärdande av andras åsikter är inte att vara elak. Förlåt att jag tolkar avfärdande och nedtryckande som detta. För mig är dessa påståenden lika med att vara bra jäkla taskig.

Att du skriver att jag är i princip ett arsel mot någon annan för att jag yttrar min åsikt och sedan lägger till en smiley om att det är allt i betraktarens ögon gör inte kommentaren mindre otrevlig. Jag svarade med att lägga till ytterligare med fakta för att bidra till den ursprungliga diskussionen. Jag fetmarkerar för att du verkar vilja feltolka hela tiden, vilket du gjort mer än bara en gång.

Att du nu svarar med att helt enkelt säga att jag kan ta och knarka tolkar jag som att du inte har argument att komma med mot det jag sagt utan bara tycker att det är kul att trycka ned mig istället. Kom med relevant info istället eller delta inte alls.

Jag kan lägga till en smiley dock om du vill, så kanske detta inlägg inte känns lika tråkigt :)

Jag syftade till "Självklart lyssnar både människor och djur mer på en trygg person som utstrålar pondus! Eller pratar du om något annat nu?"

Jag menade inte måste när jag skrev det där, fast jag skrev måste om du förstår :D jag menar på att en hundägare inte behöver ha pondus, enligt mig. För dressering är dressering och en hund skulle kuna lära sig lyda vem som helst bara de är konsekventa.

Fast det 'låter' onekligen lite 'new age' när han skickar ut folk ifrån ett rum för att de 'delar med sig av sin dåliga energi' trots att de inte alls hanterar hunden - de facto inte är i närheten av den överhuvudtaget.
Det kan väl ändå inte ha med åskådarens kroppsspråk att göra? Varför skulle det göra hunden svårare att hantera för Honom, kan man undra? (så länge det inte får hunden att anfalla åskådaren förstås, men det ha jag svårt att tro. )

Sedan förstår jag helt klart att man måste förenkla sina uttryck när man bara har X antal minuters programtid per hund.

Jag är ingen förespråkare för stackel men ska man ta upp det så ska man också veta vad man pratar om.
Ett stackel verkar INTE som beskrivet ovan. "Taggarna" nyper i hundens halskinn när man korrigerar, dom sticker inte in i hundens hals...

När det gäller CM tycker jag lite både och om hans metoder men om det står mellan att de stackars hundarna får leva sitt liv på tomten eller gå promenader med stackel eller CM halbandet röstar jag på det senare.

Men självklart är det bättre att det får komma ut om så med stackel, än att sitta och uggla på tomten..men sen när blev två fel ett rätt?

Det är vanliga civiliserade västvärldsmänniskor vi pratar om nu, inte hyenamännen i Afrika. Jag menar, det är så fördummande att tänka "jaja men hunden fick ju komma ut iallafall".

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 986
Senast: Sel
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 865
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Vi ska snart hämta valp i Norge. Den kommer vara registrerad i NKK. Jag hittar att man bör registrera om den till SKK men inte varför...
Svar
6
· Visningar
857
Senast: Kilauea
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 196
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka