CESAR MILLAN till sverige!

Sv: CESAR MILLAN till sverige!

har inte velat skriva något mer i den här tråden pga av det blev som en slaktstämning på CM , det är som med alla andra tränare , man får plocka russinen ur kakan , och använda det som man själv anser är bra ,Att blint följa en tränare i vad det en är kan gå galet , Det du skriver är superbra anser jag , jag ska även träffa honom i stockholm (ja inte bara jag nu ) Och har en del frågor att ställa till honom, Sen som sagt som vuxen människa ska man kunna ta ut russinen ur kakan , Om det är hund/häst eller någon annan tränare :-)
tesora

:bow::bow::bow: Exakt så gör jag med! Man tar till sig det man anser passa en själv och sitt sätt att handskas med djur, man tar lite här å lite där tills man är någotsånär nöjd!:laugh:

Måste tillägga att jag inte vet alls varför du tycker att jag på något vis är intolerant mot Solina eller hennes åsikter bara för att jag lägger fram min egna?

Jag tycker inte någonstans att jag tryckt ned hennes åsikter på något vis utan bara sakligt fört fram mina tankar om hennes hund som tryckt ned en valp. Med lite vetenskaplig backup dessutom.

Precis ! Och en sak som Cesar har lärt mig det är energier !!!!!!!! detta funkar på ALLA djur , eller ja bästa jag skriver dom jag träffat :-) så slipper jag disskutioner om hajar och sådant ;-)

jag har tex jobbat med A H för många många år sedan, men inte tycker jag att allt han säger är bra ??
som sagt russinen ur kakan och bilda sin egen filosofi kanske :-)
Tesora (som i alla fall ser fram emot att träffa CM )

*kl*

Jag skulle inte heller ha någonting emot att åka dit för att lyssna. Framför allt skulle jag vilja se om han har någonting att säga som jag har missat.. kanske till och med någonting bra?
Showen tittar jag inte på överhuvudtaget dessa dagar. Tror att jag tappade intresset någonstans i höjd med Jindohunden som brottades ned i vardagsrummet.
Det är klart att det säkert finns tränare som agerar långt värre än CM, men de går åtminstone inte ut i internationell TV med flashigt artistnamn. ; )

Jättebra ni skriver alla, ni uttrycker er så mycket bättre än jag, och sätter verkligen ord på mina tankar. Kul att man inte blir piskad och utstött för att man gillar cm. :bow:

det finns nog några här på buke som gillar honom ;)
men å andra sidan ordet är fritt och ingen ska hoppa på någon bara för att man inte gillar samma saker:laugh:

tesora

En fundering bara..

Jag tycker det är synd att inte namn sätts ut. För utan namn så blir det lite... "hur som".
"En person", "en tv-producent" eller "en kameraman" kan ju lite lika gärna vara påhitt (även om jag inte tvivlar på att folk kan säga upp sig eller anmäla honom för det han gör mot hundarna).

Jättebra ni skriver alla, ni uttrycker er så mycket bättre än jag, och sätter verkligen ord på mina tankar. Kul att man inte blir piskad och utstött för att man gillar cm. :bow:

Men nu överdriver du väl ändå lite... :grin:

Hittills har jag bara läst ganska sakliga argument för och emot CM's metodik och här börjar du prata personangrepp?

Kul att man inte blir piskad och utstött för att man gillar cm. :bow:

Med tanke på att mycket av det han gör inte är lagligt i Sverige så tror inte jag att du kan förvänta dig annat.

Att ta russin ur kakan är en sak, men jag gillar inte honom för att han gör riktigt gräsliga saker mot hundar ibland. Och jag tänker aldrig prisa honom bara för att vissa russin är bra, de flesta russin är ruttna tyvärr. Att göra annat för mig vore dubbelmoral.

Jag skulle heller aldrig tycka om en person som begått ett brott mot djurskyddslagarna här i Sverige eller något annat land, även om han/hon sagt andra vettiga saker. Att han bor i USA gör det inte mer ok. Jag bor i Sverige och jag följer lagarna och den kulturen gentemot djur vi har här. Därför kan jag inte, av etiska skäl, tycka att han är bra. Vissa metoder är bra, men i stora drag tänker jag aldrig erkänna honom som en bra hundmänniska.

Bara för att din hund gör på ett visst vis innebär det inte att han gör rätt eller att det är bra för valpen.

Vi har haft uppfödning i familjen under hela mitt liv, och det är hundratals valpar som fötts hemma genom åren. Alla, och jag menar ALLA, av mammorna har uppfostrat sina valpar på något sånär likadant vis trots att raserna skiljt sig helt åt på alla andra plan.
Det är rättvist, men hårdhänt. Och valparna läggs omkull om dom inte ger sig.
Samma metoder utövas även alltid av dom andra hundarna i flocken, som ju umgås med en valpkull från ca 4 veckors ålder då dom inte längre bor i valplådan. Både hanar och tikar i alla varierande åldrar och storlekar har uppfostrat på i princip samma sätt.

Jag skulle aldrig vilja påstå att vi människor är bättre på att uppfostra hundar, än vad hundar själva är faktiskt. Vi må vara intelligentare och hela köret, men hundar gör på hundars vis och större delen av populationen är faktiskt friska i huvudet och gör på rätt sätt.

Jag sa ju att det är kul att jag INTE blir hackad på. Och sen sa jag tidigare att jag inte visste om hans lite mer oetiska metoder förrän nu idag.

Har nämligen blivit rejält hackad på på ett annat forum bara jag nämnde hans förnamn:(

Du kanske också såg att jag inte förr sett att han använder olagliga metoder. Gillade helt enkelt hans tankesätt då jag läste första boken.

Jag skulle aldrig vilja påstå att vi människor är bättre på att uppfostra hundar, än vad hundar själva är faktiskt.

Det har jag heller aldrig sagt :)

Men då går det att vrida såhär: är vi intelligenta/skickliga nog att använda hundspråk vi själva eller kan vi hitta metoder som är snällare och hundarna kan förstå samtidigt?
Är det ens etiskt försvarbart att använda hundspråk? Ibland händer det att hundar biter varandra nästan sönder och samman för att det uppstår bråk- ska vi göra så också eller ska man kanske inse att våran uppfostran gentemot hunden är inte detsamma som hundens uppfostran gentemot andra hundar?

När Anders Hallgren gjorde en studie om hur tikar uppfostrar sina valpar så svarade 95% av 149 uppfödare av olika raser att deras tikar var mycket snälla mot sina valpar. Att beteenden som att bita på dem (i örat eller andra ställen) eller ruska sin valp i nackskinnet sällan förekommer. Jag har inte läst resterande av studien, kan inte få tag på den, men jag tvivlar på att det innebar att alla tikarna alfarullade ofta, men vad vet jag. Människors strävan efter "sanningen" färgas otroligt mycket av tidigare erfarenheter, fördomar och tankar. Du har sett massor med alfarullningar, jag har inte sett någon (utom EN gång, men den hunden ville döda den andra, det var inte ett sunt beteende....). Däremot när man gör en enkätundersökning med ett relativt stort underlag så får man en överblick över vad flera olika personer anser. Visst finns det felkällor även här men jag känner ändå att det ger en viss tyngd.

Att våra hundar skulle ha ett "friskt" språk beror helt och hållet på hur man ser det. I det vilda så sker konflikter sällan, däremot när djur är domesticerade och konkurrerar om resurser så uppvisas aggressionsbeteenden ofta. Ofta händer det att hundar ryker ihop för att de inte drar jämt. Självklart påverkar detta våra hundar. Att detta dock skulle innebära att hundarna har ett normalt socialt beteende är beroende på hur man vill vinkla det, ja kanske förhållande till hur de lever med oss människor, men inte nödvändigtvis vad som är optimalt eller särskilt bra egentligen.
Hundar lever inte naturligt när de lever med oss. Hur vi än väljer att se på det så har de inte haft tillräckligt med lång tid för att kunna anpassa sig på "rätt" vis till ett liv med människor. Inte ens vi människor har ju klarat av den uppgiften.

Senast ändrad:

Du kanske också såg att jag inte förr sett att han använder olagliga metoder. Gillade helt enkelt hans tankesätt då jag läste första boken.

Jag har nog blivit lite förvirrad för jag fick det till att du fortfarande gillade CM eftersom du skrev att "Kul att man inte blir piskad och utstött för att man gillar cm."

Fast nu vet du ju också varför man blir hackad på forum när man nämner hans namn. Han gör ju riktigt tråkiga saker.

Men det ursäktar inte att de i det andra forumet beter sig som arslen och hackar. :cool:

Vad jag har sett när tiken umgås med sina valpar handlar det Först och Främst om ett enormt tålamod med allt bitande och klängande och bjäffande... sedan tycker inte jag att moderns knuffande kan jämföras med alfarullningar ( hund - människa, vilket jag antar att vi i mångt och mycket pratar om?) där hunden bryts eller trycks ned på marken mot sin vilja och sedan tvingas kvar. Det har jag faktiskt aldrig sett en tik göra.
Inte ens gammelhunden härhemma som ibland bir nådigt less på familjens nyaste stjärna.
Däremot rullar valparna ofta sjävmant över på rygg vid/efter en tillsägelse, och är (återigen oftast) uppe och studsar lika fort igen. ^^

Jag kan bara utgå ifrån de fåtal kullar jag haft runt mig förstås.

Jag har sett väldigt många valpar tryckas ner på backen, och hållas kvar där (Antingen genom att fortfarande hålla kvar sitt grepp i valpens skinn, alternativt genom att bara hålla kvar blottade tänder framför valpen) tills den gett sig.
Jag förespråkar inte att vi människor ska göra så ändå, för jag tror inte att dom flesta av oss kan göra det på samma vis som en annan hund kan helt enkelt.
Jag kan dock enkelt se på flocken här hemma nu, där det kom in en ny valp för 2 veckor sedan. Alla hundarna är vana vid valpar genom min uppfödning, och har ett enormt tålamod med den nya verkligen - men dom har ändock sina regler som måste följas och lillskiten har blivit både bortjagad, biten efter, morrad åt och även nertryckt i backen.
Nu är förvisso hon enormt tuff, bitchig och dryg mot dom vuxna och därför tar dom till hårdare metoder än vad dom annars brukar göra.

Kanske har tiderna förändrats nu då sen A.H's undersökning, men alla uppfödare jag känner personligen hävdar åtminstone att tiken, och oftast dom andra i flocken också, säger ifrån fysiskt till valparna någon gång då och då. När det behövs.
Jag ser att det fungerar bra för mina att uppfostra nya valpar så, och låter dom göra det också. Jag varken biter, vräker omkull eller morrar åt mina valpar, eller vuxna hundar för den delen, dock. Jag är ju trots allt ingen hund.

Poängen var dock bara att nämna att valpar ofta uppfostras hårt, men rättvist, av andra hundar. Eftersom det verkar vara den enda tron att tikarna aldrig säger ifrån fysiskt, utan det är bara sådant som hemska djurplågare till tränare säger ;)
Övriga debatten lägger jag mig inte ens i, då det inte intresserar mig huruvida CM använder el och stackel eller andra metoder.

Så mycket är inte min tid o mina pengar värda.
Visserligen har han en läcker häck o ett vinnande leende samt en riktig sänkammar röst, men jag skulle aldrig låta honom komma i närheten av någon av mina hundar.

kl
Självklart säger han en massa bra saker, men det är allmängods som vilken BHK instruktör, eller IMMI för den delen har sagt långt innan någon visste vem CM var.
Har haft en del hundar/valpar o valpkullar genom åren o aldrig sett någon som lagt ner en valp på ryggen.
Fö så är vi människor o inte hundar eller vargar.

Hans mumbo jumbo om energier är bara pinsamt att lyssna på.
New Age behandling av hundar?

Jag kommer aldrig att betala pengar för att se honom live, så nej: jag ska inte dit och titta.

Men det är ganska intressant att du, som ju haft många valpkullar, har upplevt att alla trycker ned och dina vänner detsamma, medan tre andra i tråden upplevt annorlunda med sina kullar.
Tro dock inte att jag säger att du har fel, jag har ju inte sett dina hundar eller kullar så jag kan varken säga bu eller bä. :)

Utan det vore spännande att veta hur det kommer sig, vilka faktorer som har spelat in och gjort att observationerna skiljer sig åt.

Hans mumbo jumbo om energier är bara pinsamt att lyssna på.
New Age behandling av hundar?

Fast DET är väl inget kontroversiellt? Att det är skillnad på vad t.ex. en självsäker person och en osäker person sänder ut för signaler/"energi"? Självklart lyssnar både människor och djur mer på en trygg person som utstrålar pondus! Eller pratar du om något annat nu?

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 986
Senast: Sel
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 867
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Vi ska snart hämta valp i Norge. Den kommer vara registrerad i NKK. Jag hittar att man bör registrera om den till SKK men inte varför...
Svar
6
· Visningar
857
Senast: Kilauea
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 196
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka