CESAR MILLAN till sverige!

Sv: CESAR MILLAN till sverige!

Fast om vi inte snackar om lära in "sitt fint" utan "ge fan i det där" så tror jag att både människor och djur lyssnar bättre på någon med pondus än någon darrande person som står i ett hörn och viskar "nej, bit inte barnet". (Och pondus har då ingenting med Cesars metoder att göra, även om han som person verkar ha rätt mycket pondus.)

Fast det 'låter' onekligen lite 'new age' när han skickar ut folk ifrån ett rum för att de 'delar med sig av sin dåliga energi' trots att de inte alls hanterar hunden - de facto inte är i närheten av den överhuvudtaget.
Det kan väl ändå inte ha med åskådarens kroppsspråk att göra? Varför skulle det göra hunden svårare att hantera för Honom, kan man undra? (så länge det inte får hunden att anfalla åskådaren förstås, men det ha jag svårt att tro. )

Tja, det kan ju bara vara att CM blir irriterad på dem och därför använder det för att bli av med dem... Men annars är det väl allmänt känt att hundar märker när vi är nervösa eller rädda, det är inget hokus pokus utan en ren fysisk grej att vi utsöndrar vissa ämnen. Jag kan tänka mig att många ägare i den situationen är nervösa och att hunden därför blir svårare att jobba med för CM.

Självklart om de är delaktiga i själva hanteringen - men jag har svårt att tro att en orolig människa som befinner sig i ena änden av rummet skulle göra en märkbar skillnad för tränaren som befinner sig i den andra. Det låter som lite typiskt hippiesnack för mig
"You must leave this room - you bring negative energies..oohooo"

Att Karln å andra sidan blir irriterad på dem, som du säger, det kan jag köpa! Samt att han kanske vill förhindra att de ingriper. ^^

Fast det är ju precis det som menas? Eller tycker du inte att olika personer har olika utstrålning pga t.ex. kroppsspråk? Nu var det ett tag sedan jag såg något med Cesar men jag har då aldrig reagerat på att han skulle snacka om några slags New Age-energier, utan just vilken slags sinnesstämning och självsäkerhet en människa/hund utstrålar.

Tillägg: Alltså, om jag kommer in i ett rum med sura människor tänker jag ju att det är "tryckt stämning", "negativ energi" eller liknande, jag tror aldrig någonsin att jag tänkt "oj, deras kropsspråk uttrycker irritation och avståndstagande", även om det såklart att det som ger mig den negativa känslan egentligen.

Frågan är vad hunden tänker. För jag tror inte att det är i termer av "energinivåer". Hundar är avlade i tusentals år för att läsa vårt kroppspråk, och då är det kanske det man bör prata om.

Det är ju också något mer greppbart för oss vanliga dödliga. Vi vet hur ett nervöst kroppspråk ser ut, vi vet hur ett lugnt ser ut. Kroppsspråk är liksom mätbart. Men det här med att känna vissa osynliga "energier", det verkar vara några få förunnat.

De doftsignaler som vi alstrar räknas väl inte heller som någon sorts energi?

Jag tror inte hunden tänker särskilt mycket alls om vilka ord CM använder. :p

Men jag tänker att han använder energi just för att göra det greppbart, att det är en samling av kroppsspråk, attityd, känslor, dofter etc. (De flesta som är med verkar ju dessutom öht inte kunna läsa hundens kroppsspråk och ännu mindre förstå sitt egets inverkan på sin hund så jag tror inte att det är en enkel och greppbar förklaring för dem i det läget.)

Jag har fått höra på kurs att jag utstrålar ett lugn, att hunden känner att jag är taggad etc, och ingen har reagerat på att det skulle vara några new age-tränare? Jag sa senast för någon dag sedan till en kompis att en person utstrålade negativitet och hon verkade inte tycka att det var ett dugg flummigt. Däremot tror jag att hon hade tyckt att jag var rätt konstig om jag kommit med "hon hade axlarna si, böjde ryggen så, snörpte en aning på läpparna, med händerna gjorde hon såhär och med fötterna såhär...." osv.

Men det var som sagt länge sen jag såg CM så jag kommer inte ihåg exakt hur och när han brukar använda uttrycket, han kanske menar att de ska gå ut och rena sina chakra och dingla lite med en kristall för att få rätt energi.

Jag tror inte hunden tänker särskilt mycket alls om vilka ord CM använder.

Nej, tror du verkligen att jag menade det?? Det CM försöker göra är att sätta ord på vad hunden tänker/reagerar på, så att ägaren kan förstå. Och det är där det blir lite flummigt. Istället för att säga "du är spänd/orolig" ("du har ett spänt och ryckigt kroppspråk") så säger han "du har dålig energi". Skillnaden är också att ett dåligt kroppspråk stannar hos utövaren, och spelar bara roll när det aktivt läses av. Den dåliga energin verkar kunna färdas längre sträckor?

Huruvida det är det optimala sättet att uttrycka sig på har jag aldrig uttalat mig om, det jag protesterar mot är att kalla vedertaget språkbruk för new age trams (särskrivning jag vet, men det blir så konstigt med engelska ord; new age-trams? new agetrams? newagetrams!).

Om vem-det-nu-var som skrev första inlägget om det hade sagt "jag tycker att han använder luddiga begrepp och är otydlig med vad han menar" så hade jag knappast reagerat...

Jag tar absolut inte illa upp för dina åsikter..

Jag beklagar att jag inte filmade just mina hundar i deras samspråk med varandra och valparna :)

Beskriver i En valp form trots att han gjorde detta med flera utav valparna

Min hane greppade valpen över skuldrorna och la ner den framför sig och valpen låg kvar där så länge hanen höll kvar sitt huvud ovanför denne. Hanen låg själv också.. Det fanns inget hotfullt över det hela överhuvudtaget. När så hanen släppte efter på "trycket" (psykist eftersom han inte rörde vid valpen efter att den lagts ner) Skuttade valpen upp och visade sin underlägsenhet.

Hanen sa till ett par ggr på andra sätt innan han resolut la ner valpen.

Det som framför allt slår mig är att tiden valpen fick ligga var mkt kortare än något jag sett på vare sig CM eller nån annan "mänsklig" alfaläggning..

Om det ska vara rätt för människan att använda sig av dessa tekniker vete sjutton.. det krävs ju då en hel del av människan i fråga.

Skönt att du inte tog illa upp :) jätte intressant det du skriver, tycker det låter helt annorlunda än en alfarullning som CM gör och beskriver.

Personligen tror jag att hundar är otroligt mycket mer komplicerade än vad den mannen vill ge sken av. Deras språk verkar vara så invecklat och precist ibland pch de verkar kunna resonera och tänka på ett vis som vi inte förstår.

KL

Har i USA diskuteras CM ocksa pa liknande satt som i Sverige ... Hans satt att referera till "energi" ar dock aldrig ifragasatt da man har forstar vad han menar. Det tycks vara mer en fraga om sprakbruk an nagonting annat. Hundhushallingen har ar ofta under all kritik, CM gjor mycket for att generellt forbattra hundhallningen. Jag tror att han far fler att lyssna och titta mycket for att det INTE handlar om "traning", da folk har satter klara linjer mellan en "vanlig" hund och en som tranas.:crazy:
Som andra redan sagt ... Om man beaktar var han ar och vilket audience han egentligen vander sig till gor det mesta han sager mer "sense" an i den Svenska kulturen.

Jag ar en "training junkie" och tar gjarna lectioner fran olika tranare, eller tittar pa olika traningsprogram (det galler hastarna ocksa) allt som sags passar inte mig och mina djur ... som andra har plockar jag russinen ur kakan och tar vad som passar mig ... och har kul under tiden.

Ja men absolut - jag håller med om att det hårddras eller förenklas om hundars eller för den delen hästars beteenden ibland :)

Ibland undrar man ju över vidden av kroppspråk, ljud osv hos djur - vi kanske e som elefanter i en porslinsbutik när vi "härmar" dem i träning?

Ska bli kul o få tillfälle att diskutera med CM - en bra fråga är ju vad han anser om att människor tar efter hans tekniker utan att egentligen veta vad de gör? Som tur e är jag inte blyg eller rädd för att ställa frågor :D

Men självklart är det bättre att det får komma ut om så med stackel, än att sitta och uggla på tomten..men sen när blev två fel ett rätt?

Det är vanliga civiliserade västvärldsmänniskor vi pratar om nu, inte hyenamännen i Afrika. Jag menar, det är så fördummande att tänka "jaja men hunden fick ju komma ut iallafall".

Man måste ju också förstå att hundhållningen ser helt annorlunda ut än i Sverige...

Jag är ingen förespråkare för stackel men ska man ta upp det så ska man också veta vad man pratar om.
Ett stackel verkar INTE som beskrivet ovan. "Taggarna" nyper i hundens halskinn när man korrigerar, dom sticker inte in i hundens hals...

När det gäller CM tycker jag lite både och om hans metoder men om det står mellan att de stackars hundarna får leva sitt liv på tomten eller gå promenader med stackel eller CM halbandet röstar jag på det senare.

"Nyper"? Nu blir jag lite fundersam. För att kunna nypas måste två stackelspetsar tillsammans knipa tag i skinnet. Jag har i och för sig aldrig själv använt stackel ens i testsyfte, men de stackel jag HAR sett (och det har jag, utomlands) har haft lätt böjda metall"pinnar" som, när man tar i kopplet, vänds in i hundens nackskinn. De sticker inte rakt in, utan liksom gräver sig in i skinnet, lite snett. Men nyps gör dom väl inte??
Inte för att det egentligen spelar nån roll, ont ska det göra i alla fall. Jag minns en av CM:s inslag där han korrigerade en liten Jack Russel-typ av hund, som var vettskrämd för husses Harley Davidson motorcykel. När hunden reagerade på mc:n, ryckte CM i stacklet så hunden skrek gällt. Det var helt tydligt smärtsamt för hunden. Som dessutom klart var rädd för mc:ns oljud. En av de otrevligare CM:momenten .......

Man måste ju också förstå att hundhållningen ser helt annorlunda ut än i Sverige...

Tror du på allvar att vi som skriver i tråden inte är medvetna om det?
:confused:

kl

Knyckt från ett annat forum:
gold.dust skrev:
Idag har jag laddat ner en CM-app till min iPhone. Fullt av CM-citat man kan lyssna på och om man skakar mobilen så säger den "Tssss". Perfekt!

No offense ... men det verkar inte som om alla forstar det. Kulturen hur man har hundar ar mycket, MYCKET, annorlunda an i Sverige. Det jag ser de flesta saga i den har traden ar saker som hor hemma i den Svenska kulturen ... definitivt inte i den Americanska.
Jag har vaxt upp i Sverige med Svenska varderingar vad det galler hundar och hundhallning (vissa andra saker har forandrats genom aren da andra kulturer haft mycket att lara ocksa, men hundhallningen haller jag kvar:p) och lever i Sodra USA ... och vad som ofta kan betraktas som "the back water" av USA. Jag har en hastgard mindre an 20 minuter utanfor en stad med stort hast intresse. I sta'n gar folk ibland med sina hundar, nar jag och min rottis moter dem ar de flesta so ouppfostrade att jag ryser. Det finns dock manga hundar dar ocksa som lever pa bakgarden och alldrig far komma ut. Ever. Hemma, runt min gard, ager de flesta inga koppel till sina hundar ... men hundar i plural har de som oftast springer vind for vag.
Jag skulle latt kunna forfasa mig ... men det skulle inte hjalpa hundarna eller deras agare, jag KAN daremot forandra en liten detalj at gangen. Som jag ser CM ar det ungefar det han gjor. Han flyttar in hunden i vardagsrummet hos de som annars har dem pa bakgarden. Han gjor definitivt betydligt mer gott an inte ... dessutom kan jag klart se hur HAN forandrats genom aren. Han har blivit mycket mjukare i sitt satt med hundar och mer accepterande av andra metoder an vad han forst forordade.
Som andra redan sagt, jag lyssnar pa alla ... sedan valjer och vrakar jag det som passar mig och min hund.

Hastflicka som ocksa levt manga ar i Mellanostern dar hund och hasthallningen ar pa en helt annan niva, sa det har ar inte det varsta jag sett.

Jag är så gammal att jag minns när stackel var både legalt och accepterat att använda, i synnerhet på brukshundar. Fast de kallades oftast pigghalsband... (eller tagghalsband på rikssvenska)

I alla fall då var vitsen med stackel att det skulle göra ont på hunden, så den slutade dra. :devil:

No offense ... men det verkar inte som om alla forstar det. Kulturen hur man har hundar ar mycket, MYCKET, annorlunda an i Sverige. Det jag ser de flesta saga i den har traden ar saker som hor hemma i den Svenska kulturen ... definitivt inte i den Americanska.
Jag har vaxt upp i Sverige med Svenska varderingar vad det galler hundar och hundhallning (vissa andra saker har forandrats genom aren da andra kulturer haft mycket att lara ocksa, men hundhallningen haller jag kvar:p) och lever i Sodra USA ... och vad som ofta kan betraktas som "the back water" av USA. Jag har en hastgard mindre an 20 minuter utanfor en stad med stort hast intresse. I sta'n gar folk ibland med sina hundar, nar jag och min rottis moter dem ar de flesta so ouppfostrade att jag ryser. Det finns dock manga hundar dar ocksa som lever pa bakgarden och alldrig far komma ut. Ever. Hemma, runt min gard, ager de flesta inga koppel till sina hundar ... men hundar i plural har de som oftast springer vind for vag.
Jag skulle latt kunna forfasa mig ... men det skulle inte hjalpa hundarna eller deras agare, jag KAN daremot forandra en liten detalj at gangen. Som jag ser CM ar det ungefar det han gjor. Han flyttar in hunden i vardagsrummet hos de som annars har dem pa bakgarden. Han gjor definitivt betydligt mer gott an inte ... dessutom kan jag klart se hur HAN forandrats genom aren. Han har blivit mycket mjukare i sitt satt med hundar och mer accepterande av andra metoder an vad han forst forordade.
Som andra redan sagt, jag lyssnar pa alla ... sedan valjer och vrakar jag det som passar mig och min hund.

Hastflicka som ocksa levt manga ar i Mellanostern dar hund och hasthallningen ar pa en helt annan niva, sa det har ar inte det varsta jag sett.

Citerade hela inlägget för jag tycker det är så läsvärt! Jag har ju själv bott i USA, både Öst-och Västkust, och sett saker som får mig att rysa än idag. Kan CM förändra liiite av detta, är han värd en stor medalj. Att kräva att man ska gå direkt in till det bästa tänket vi (ibland...) har här i Sverige, är som att släppa fångarna loss det är vår och tro att allt ska bli gott. Det är helt enkelt inte möjligt (liknelsen haltar jag vet....) .
Så, jag håller med. Faktiskt. Även om han kanske inte har så väldigt mycket att komma med härhemma hos oss, där vi redan faktiskt har duktiga hundtränare som kan ge mycket mer.

Nar jag bodde "up north" var det nagot battre, likasa i Oregon och Florida, marginellt, men battre. Eller kanske det var bara for att jag bodde inne i stader och lite storre stader an har.
Jag horde just pa radio att majoriteten av forgiftningar i husdjur ar att de far i sig medicin. Reportern recomenderade att man stanger in mediciner och stanger dorren om sig nar man tar medicin sa att hunden inte kan "gobble up" ett piller om man tappar det. Min forsta tanke skulle vara att trana hunden sa att den inte "gobble up" allt man tappar, inte att stanga in mig. Det ar dock nagot som belyser den kulturella skillnaden ganska tydligt.

Frågan är om hanen höll så hårt i valpen att den omöjligt kunde ta sig därifrån (vilket människor tenderar att göra när de alfarullar) eller om den höll "stadigt" men hade kvar det psykiska trycket över valpen (vilket vuxna hundar tenderar att ha ) och att det hjälpte till lika mycket.

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 986
Senast: Sel
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 865
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Vi ska snart hämta valp i Norge. Den kommer vara registrerad i NKK. Jag hittar att man bör registrera om den till SKK men inte varför...
Svar
6
· Visningar
857
Senast: Kilauea
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 196
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka