CEM prov??

martha

Trådstartare
Vet nån vad det kostar??..och vad händer om man inte har tagit provet, blir avkomman inte reggad då??

Om avkomman blir reggad eller ej har väl inte att göra med ett infektionsprov :confused: :confused: :confused:

Vet inte vad det kostar idag.....När vi hade det som obligat attta inom arabhästeriet i början på 90-talet tror jag det gick på c:a 500:- Men det var då det....Nu behöver vi ö.h.t. inte ta det....
Är det verkligen obligatoriskt??? Fast det beror klart på vilken ras Du har....

HEj. CEM provet måste du bara ta om din häst är importerad från ett annat land. Min hingst kommer från Storbrittanien och måste därför ta det, :banana: men en svenskfödd behöver inte det. Minns inte vad det kostade men om du vill kan jag kolla i mna papper om jag hittade det. Din hingst måste vara godkänd annars får du inte använda honom i avel om du inte äger stona själv.

Har en faktura framför mig nu. Vår hingst är kollad med 4 olika prov. Varje kostade ca 250 kr. Vid naturlig betäckning tror jag det räcker med 2 el 3 prov.
Sen tillkommer material för nån 100-lapp.
Godkända travhingstar måste visa upp att de är CEM-fria för att få betäckningtillstånd. Betäcker du ditt sto med egen hingst tror jag inte att det behövs, dock kommer nog stoet att bli klassat som högrisksto, och du kan/ska bli nekad att komma till nån annan hingst utan att uppvisa att stoet är friskt från CEM.

Travare...vi "måste" ta CEM prov när vi betäcker, men vad som händer om man INTE tar det vet jag inte, kanske bara oansvarigt...det var därför jag ställde frågan. Med tanke på tjuvbetäckningar så tas det ju förklarligt nog inte CEM prov, men avkommam blir ju reggad ändå..
Vilket fall som helst så har jag varit nere och tagit provet, undrade bara...

(Detta gäller ju hingst, vet inte om det tas samma prov på ston )

OK, det är mer en "ansvarsfråga" då??
Min hingst är ju bara godkänd "på sin egen gård" :D
Vi tog 4 prov..trodde det var obligatoriskt för att övht få betäcka, men det är ju en bra grej, så man inte för över ev smitta med stoet.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 403
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 710
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 934
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar