Cellförändringar och gravid?

S

Sweet-Pie

Är så fruktansvärt rädd, tårarna bara rinner....:cry:

Har någon haft cellförändringar under sin graviditet?
Fick telesamtal från KK idag och jag måste komma inom två veckor. Nytt prov ska tas och de ska gå in med nåt microskåp och kolla på förändringarna...

Han cancer i släkten och är så rädd för att något ska hända med barnet.... Är i v 15. :(

Är helt hysterisk för det här och de vill el kan inte avara på mina frågor.....
 
Sv: Cellförändringar och gravid?

Kopierat från en sida om cellprov/cellförändringar:

Cellförändringar och graviditet

Förekomsten av cellförändringar hos gravida kvinnor anses vara densamma som hos icke gravida. Skall utredas på samma sätt som hos icke gravida (se ovan). Kolposkopi och provtagning är icke skadligt för graviditeten. Inga övertygande bevis finns för att cellförändringar förvärras under graviditeten utan snarare i stället "läker ut" till efter förlossningen. Väsentligt är att fastställa vilken grad av cellförändringar som föreligger och sedan följa detta med regelbundna kontroller var 6:e-8:e vecka med cellprov och kolposkopi. Syftet är att inte missa en tidig, behandlingsbar invasiv livmoderhals cancer. Konisering kan utföras upp till 12:e graviditets veckan men gärna inte därefter på grund av svårighet att nå livmoderstappen och blödnings komplikation. Konisering i tidig graviditet har inte visat sig ge ökad risk för missfall eller för tidig förlossning. Cirka 8 veckor efter förlossningen bör en slutlig utvärdering göras för att fastställa om behandling (konisering) skall göras.

En väninna hade cellförändraingar men don gjorde ingenting förrns en liten tid efter förlossningen.

Hoppas det hjälper dig något i dina funderingar!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Cellförändringar och gravid?

-88 vänta jag mitt första barn o var då bara 18år o fick besked på att jag hade cellförändringar (tror jag var i ca vecka20)jag var tvungen att ta bort en bit av livmodertappen då det inte gick att frysa mig pga jag var gravid.
jag har gått på regelbundna kontroller efter detta o har enbart haft lätta cellförändringar vid ett par tillfällen som jag inte ska behöva oroa mig för.

man kanske behandlar på ett annat sätt idag då det är nästan 19år sedan jag gick igenom mitt....
 
Sv: Cellförändringar och gravid?

Jag är gravid o blev under graviditeten kallad till cellprov. Bestämde mig för att hoppa över det o ta det efter graviditeten.
När jag pratade medmin bm så sa hon att man ska vänta minst 6 mån efter grav innan man tar det då grav o förlossning kan ge cellförändringar på dessa testerna.

kram
 
Sv: Cellförändringar och gravid?

Jag är gravid o blev under graviditeten kallad till cellprov. Bestämde mig för att hoppa över det o ta det efter graviditeten.
När jag pratade medmin bm så sa hon att man ska vänta minst 6 mån efter grav innan man tar det då grav o förlossning kan ge cellförändringar på dessa testerna.

kram

Min BM sa 16 veckor. Har haft cellförändringar för 4 år sedan som behandlades med frysning. Har gått på kontroll varje år. Födde barn i maj och BM sa till mig att jag tidigast efter 16 v kunde jag ta mitt årliga prov. Konstigt att man får olika besked.
 
Sv: Cellförändringar och gravid?

Det är just detta som gör mig såå orolig! Att man inte får några konkreta svar...

Ringde tillbaka efter en stund då jag hade mer frågor och behövde kolla lite med jobbet osv.

Får då veta att en kninnlig läkare blir det inte tal om, det är bara att infinna sig här minsann på den tiden man får. Att känna oro inför detta och den manliga läkaren som toppen på allt, ja då fick jag höra att det va lite löjligt och att det va då inte så mkt som verkade passa mig... :crazy::cry:

Känner mig överkörd och idiotförklarad, vem ska man kontaka med sina frågor om man inte kan fråga de på avdelningen. Är det så konstigt eg att man är orolig?

Vågar inte heller vänta och söka hjälp på annat sjukhus för att få en kvinlig läkare, då jag inte fått nåt svar på om det är farligt att vänta för barnet...:cry:
 
Sv: Cellförändringar och gravid?

Ja, precis innan grav fick jag ett brev om undersökning. Det stod i mitt brev att det kunde röra sig om lätta cellförändringar.

Mitt råd: inte gråta, inte vara orolig!! Det här kommer lösa sig ska du se! De allra flesta cellförändringar tar 10-15 år innan de utvecklas till någon form av cancer. OM de ens gör det.

Jag fick åka på us och ta en biopsi på livmodertappen (kändes inte!) och sen ville läkaren åter undersöka efter detta. Innan livmodern vuxit för mycket pga grav så åkte jag på us igen. Denna gång ett vanligt cellprov. Som konstaterades vara okej!

Nu ska jag åter ringa dem när jag fått barnet och ammat klart.

Jag undrar om du inte är lite för långt gången för att kunna ta ett prov nu? Mitt råd: ring och prata med den som skickat brevet för att få lite mer lugn i själen!
 
Sv: Cellförändringar och gravid?

Känner mig överkörd och idiotförklarad, vem ska man kontaka med sina frågor om man inte kan fråga de på avdelningen. Är det så konstigt eg att man är orolig?

Jättetråkigt att du blev så dåligt bemött!!
Men; oroa dig inte! Jag hoppas du får träffa en trevlig läkare när du kommer dit. Min var en äldre man och hur bra och trevlig som helst; han var proffsig och förklarade bra.

*kram*
 
Sv: Cellförändringar och gravid?

Håller med Björk att det kommer att lösa sig. De vet om att du är gravid och kommer att göra allt för att det inte ska hända barnet något. Det tar många år innan cellförändringar utvecklas till cancer. Kan de inte göra något åt det nu, så kommer de förmodligen hålla koll på det under graviditetens gång och sedan fixa det när bebis är född. Det är inte bra att gå och oroa sig heller. Kan du inte prata med din BM om det.

Jag hade en manlig läkare när jag behandlades för mina cellförändringar och det gick bra fast jag var lite skeptisk i början. När jag fick min son fanns det flera manliga läkare på BB och förlossningen. Bl a var det en manlig överläkare som gjorde Nupp-testet (vaginalt) på mig, så du kanske får förberda dig på att träffa en manlig läkare i samband med förlossning.
 
Sv: Cellförändringar och gravid?

Cellförändringar kan också läka ut av sig själva. För några år sedan visade det sig att jag hade cellförändringar på livmodertappen. Jag fick ta ett nytt prov efter några månader och hade fortfarande cellförändringar. Efter ytterligare några månader igen togs ytterligare ett prov och då hade cellförändringarna försvunnit. Sedan dess får jag ta ett nytt prov årligen och det har ännu inte visat några mer cellförändringar.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 714
Gravid - 1år Jag är inte så jätteaktiv här inne. Skrev en del i somras när jag var gravid men har sen haft fullt upp med barn och hästar. Nu måste...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 786
Senast: Hiddeous
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 404
Senast: escodobe
·
V
  • Låst
Gravid - 1år skriver under anonymt nick. det är så att jag är gravid, men vill inte ha barn. jag är 17 år (blir 18 iår), bor med min pojkvän i ett...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
14 636
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp