Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

kl

Alltså nu är det ju fortfarande en liten diskussion om ifall ts är ett troll, fast moderator har skrivit att det inte ska tas upp i tråden, så nu tycker jag att vi alla utgår ifrån att ts faktiskt finns och är ärlig och uppriktig (som de flesta redan gör)!

Jag ser också fram emot Görels svar imorgon angående adoption, jag har ingen aning om hur sådant går till.

Ts Följer din pojkvän med dig till MVC? Eller har du någon annan som kan följa med och stötta? Du upplever ju att BM och kurator inte lyssnar på dig/inte tar dina adoptionstankar på allvar, och då kanske det skulle hjälpa att ha med dig någon som kan backa upp dig i ditt beslut? Annars tycker jag absolut att du ska byta MVC. I övrigt har du fått många bra svar i tråden.

//Julia
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

kl

Jag tycker det är oproffsigt av bm att inte kunna se att hon ska ta detta på allvar. Det borde hon förstå då hon träffat ts, att hon behövde något mer.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Och så dålig kan man väl inte vara på sex och samlevnad när man är 17 år gammal? Då brukar ju många tjejerj bli sugna på bebis (jag gör skillnad här, en yngre tjej är mer sugen på en snygg mage och en liten söt bebis medans en äldre är mer sugen på allt vad som gäller att vara förälder och gravid och det suget brukar komma vid 24-25)

Vilken förskräcklig generalisering.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

vet inte vad jag ska skriva mer. ligger just nu bara i sängen och tänker och försöker ta mig mod till att göra något. för som ni säger så borde det inte vara långt kvar nu.

Jag tycker du ska göra så här:
Skriv ett pm till den person i den här tråden som du tycker har visat störst förståelse för dig, och som verkar vilja hjälpa dig. Be henne ringa dig. Du behöver någon vuxen som kan ta tag i situationen. Någon som kan kontakta vården i ditt ställe och ta reda på vart du ska vända dig.

Det är fullt förståeligt att du bara ligger i sängen och deppar och är rädd. Men skriv ett pm, och svara i telefonen när den ringer. Mer behöver du inte göra just nu. Men du måste se till att någon "jobbar på problemet", för det är inte mycket tid kvar.

Jag hjälper dig gärna, men jag inga kunskaper om hur adoption går till. Men det tar jag givetvis reda på, ifall du utser mig som din hjälpare.

Det här kommer att fixa sig!
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Jag vet inte om jag bara läst slarvigt men jag måste faktiskt säga att jag inte riktigt förstår vad det är som är så skrämmande i ts okunnande ang graviditet?
Jag är snart 20 och vet inte mkt om graviditeter och uppfattade inte ts frågor som så konstiga. (Men så är ju också mitt intresse för att skaffa barn obefintligt just nu.)


Håller med. Blev mamma som 20åring och jag var inte ett dugg intresserad av att läsa om vad som hände med kroppen och bebisen under graviditeten. Jag gick till mina kontroller på mvc och var nöjd med det, utan att ha koll på vad jag hade rätt till. Även om man är gravid så behöver man inte nödvändigtvis veta allt om vad som händer. Det är först nu ,5 år senare, som jag läser böcker om vad som egentligen utspelade sig i magen när jag var gravid.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Jag var 21 år när jag fick min son, träffades massor med unga mammor 16-22 år. Jag gick hos vanlig mvc men de under 20 erbjöds gå på en special för unga föräldrar. Det finns även grupper för gravida unga och även en egen öppna förskola för unga föräldrar här jag bor.

Tror nog att du bor i en "bättre" kommun för varken här eller i min hemstad finns detta erbjudande som ung förälder. Det enda som finns är 1 grupp på öppna förskolan för unga föräldrar men långt ifrån alla unga får information om att den finns.

Jag gick på vanliga mvc, och tillhörde en föräldragrupp där dom flesta var 30 + .

Vill man dessutom inte vara gravid eller bli mamma, så kan det vara för jobbigt att gå på såna träffar. Jag tex som inte vill ha fler barn undviker grupper där personer är gravida eftersom jag mår illa bara av att se gravida-magar då jag minns min gravidtet för väl då.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

KL

Så här går det till generellt sett;
Om man innan barnets födelse bestämt sig för att man vill adoptera bort det tar man kontakt med familjerätten i kommunen där man bor. Man kan få hjälp av en kurator på MVC eller kvinnokliniken för att få den kontakten.

När barnet är fött åker man hem ensam medan barnet placeras i jourhem av socialtjänsten. Man får inte placera det i det tilltänkta adoptivhemmet på en gång för det finns tillfällen då mamman eller pappan ångrat sig. Om en pappa vill ta hand om sitt barn medan mamman vill adoptera bort det har han rätt att få ta hand om sitt barn.

En kvinna har sex veckor på sig efter förlossningen att ångra sitt beslut om att adoptera bort sitt barn. Vill hon fortfarande göra det placeras barnet i det tilltänkta adoptivhemmet. Därefter ska de ansöka hos tingsrätten om att få adoptera barnet. När tingsrätten fattat beslut om det har föräldrarna rätt att ångra sig och överklaga beslutet inom tre veckor. Överklagar man går det till hovrätten och där har man också rätt att överklaga inom tre veckor, och sista instansen är Högsta Domstolen vars beslut inte kan överklagas.

Föräldrarna har rätt att i samråd med socialtjänsten besluta vart i landet man ska leta adoptivföräldrar till barnet.

Det här är grovt förenklat, fråga gärna om jag missat något.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Kan ts kontakta ungdomsmottagningen? Det kanske ar lite enklare an t ex kvinnokliniken och Um brukar ju vara proffsiga pa att ha hand om ungdomar.

Skont att du svarade, det var intressant lasning aven for mig!
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Ungdomsmottagningen kan förstås också hjälpa till att förmedla kontakt med familjerätten, tänkte inte på dem.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Ont i backenet ar foglossning. Ta det JATTELUGNT med allt som gor ont, annars kan du fa men i resten av livet.
QUOTE]


okej, tack för svaret. hur länge kan man rida? rider just nu inte mkt. ca 3-4 dagar i veckan på min unghäst. men han ska ut på vila efter vi har varit med på fälttävlansträningen i slutet av maj. är det farligt att rida när man är gravid? har ju bara ont efter att jag ridit (men inte alltid).

sen domnar benet bort ibland, sendrag i vaden och halsbränna. men det har jag läst är vanligt?

:eek:

Hur kan du rida nu??? Jag är i v.28 och har en normal men stor mage som def skulle vara i vägen när jag rider.

Du har ju inte så lång tid kvar heller så att träna terräng är något jag knappast skulle rek :crazy:
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

min dator hemma har gett upp. svarar lite snabbt här.
-jag har varit hos bm en gång.
-fick ej göra sen abort
-är inget troll osv, även om några av er verkar tro det. allt jag skrivit har varit sant och skulle gärna bevisa det på något vis om jag kunde.
-när jag började inse att jag var gravid blev jag rädd och sköt det ifrån mig, ville väl inte inse antar jag.
-vissa av er har skrivit hur ni tror jag mår, vilket stämmer väldigt bra.
jag är livrädd.
ni har även skrivit att jag som 17 år borde veta mer om en graviditet. -det jag har skrivit är det jag vet. hur ska jag kunna veta mer när en graviditet aldrig har intresserat mig. har lärt mig det jag kan genom att läsa trådar på buke.
ärligt skulle jag aldrig kunna skada mig själv för att bli av med barnet och slippa det här-älskar min kille och hund alldeles för mkt. men kan också erkänna att jag försökt hitta abortpiller att köpa.
-bm har aldrig hört av sig efter jag var där förra gången. fastän både bm och kuratorn fick mitt nr. och jag är som en vanlig tonåring, har alltid mobilen på och med mig.
-även fast jag är i vecka 33, snart 34 (?) så syns det knappt att jag är med barn. visst syns det lite, men inte mkt. största skillnaden är att jag känner det och är mkt stelare och segare på promenader.
-jag bor ganska långt upp i sverige.
- TACK alla ni som är snälla och tar mig på allvar. det betyder hemskt mkt för mig.
dessutom har jag lovat mig själv att den här veckan ska jag prata med min pojkvän. han har ju försökt en massa ggr men då har hunden eller tvn blivit väldigt intressant. Har hemskt svårt att prata om detta. ska även försöka ta mig mod till att prata med min pojkväns morbrors fru. vilken är den enda vuxna jag riktigt litar på.
skriver mer när jag får bättre tillgång till datorn.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Kan tillägga till det jag skrev ovan att man blir vårdnadshavare för sitt barn även om man är omyndig och har alltså rätt att bestämma själv om man vill adoptera bort det.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Jag hoppas samtalen ska gå bra för jag tror det är precis det du behöver, få ut det ur systemet och få stöd av dina närmaste. :)
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Måste säga att jag blev lättad när jag såg att du svarat i tråden. Var lite orolig för att du blivit ivägskrämd och det hade inte varit bra.

Det du måste förstå och acceptera nu är att du är i slutet på din graviditet. Även om det är vanligt att man som förstföderska går över tiden så är det inte någon evighet vi talar om, utan max 2 veckor, annars blir man igångsatt (iaf här). Det du måste göra nu är att sparka igång modet och ta tag i det här.

- Bäst vore om du kunde komma in så fort som möjligt på en undersökning för att fastställa hur långt gången du är. Du behöver även kolla dina värden för att se så att du mår bra. Jag hade väldigt dåliga järnvärden när jag var gravid. Jag var på vippen att bli inlagd flera gånger, och det var inte för bebisens bästa, fick förklarat för mig att bebisen oftast får vad den behöver, utan för min skull, för att jag skulle orka förlossnignen och tiden efter det. Kontakta UM, Privatlägare eller MVC, vilket du känner är bäst. Men se till att få en annan BM. Det har du ALL rätt till.

- Prata med din pojkvän, om du inte vet vad du ska säga, så säg det. "Älskling, jag är skiträdd och vet inte vad jag ska säga eller göra, men vi måste göra någotoch de nu". När du väl släppt spärren så kommer allt att flyta.

För din skull så måste du sparka igång dig själv. Jag vet att det är skittufft och att jag är skitelak som ber sig att rycka upp dig. Men allting kommer att kännas mycket bättre när du väl kommer igång och hjulen börjar snurra, för då vet du att du är på väg någonstans.

Jag bor förmodligen för långt bort för att kunna följa med någonstans, men mitt erbjudande om hjälp står kvar. Om du vill ha hjälp att ringa någnostans eller bara prata så skicka ett PM så ställer jag upp. Du kan även få mitt nummer och min msn om du skulle vilja prata bara.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Om du nu är säker på att du vill avstå från ditt barn och skänka bort det till någon annan, så skall du veta att det finns så många som skulle bli så lyckliga för att få detta barn av dig.
För dem så skulle du vara det bästa som hänt dem.

Ta hand om dig nu.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Om du nu är säker på att du vill avstå från ditt barn och skänka bort det till någon annan, så skall du veta att det finns så många som skulle bli så lyckliga för att få detta barn av dig.
För dem så skulle du vara det bästa som hänt dem.

Ta hand om dig nu.

Precis! Och jag tycker det är ett mycket vuxet och moget beslut som TS har tagit. Det krävs en stor portion mod för att våga besluta om att adoptera bort ett barn och jag tycker att TS är otroligt stark och modig.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Precis! Och jag tycker det är ett mycket vuxet och moget beslut som TS har tagit. Det krävs en stor portion mod för att våga besluta om att adoptera bort ett barn och jag tycker att TS är otroligt stark och modig.

Jag håller med, men samtidigt så tycker jag att TS inte ska bestämma något slutgiltligt innan barnet är fött.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Men även om hon bestämmer sig innan om adoption så får hon ångra sig efter förlossningen.

Så något slutgiltigt som inte går att häva är det ju ändå inte tal om :)
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Vad är ganska långt upp i landet? Finns ju användare här från hela landet, kanske någon bor nära dig?

Du upplever själv din mage som liten, jag tycker absolut du och din kille ska besöka en annan barnmorska. För att se att allt står rätt till och att barnet växer som det ska. Även om du inte vill ha barnet så kanske du vill att det ska växa och må bra när det är dags att föda. De kan säkert även kolla igen hur gammalt barnet verkar vara. Du kanske inte alls är i v.33? (Det är svårt att fastställa ålder vid UL, bara några mm felmätt och det kan skilja veckor..)

Sen måste ni ta mod till er och berätta, som sagt kan det bli komplikationer vid förlossningen och ni kan bli kvar på sjukkhuset länge. Sen efteråt är det otroligt mycket hormoner som spökar runt i kroppen och 1/3 kvinnor får förlossningsdepression, och det är styrt av hormoner, inte hur man upplevde förlossningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 366
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 781
Senast: Nixehen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 956
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp