Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

*KL*

Jag må vara elak. Men det känns som en gädda i vassen. Eller ett troll på buke.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

[okej, tack för svaret. hur länge kan man rida? rider just nu inte mkt. ca 3-4 dagar i veckan på min unghäst. men han ska ut på vila efter vi har varit med på fälttävlansträningen i slutet av maj. är det farligt att rida när man är gravid? har ju bara ont efter att jag ridit (men inte alltid).

Är du ett troll?
Annars är det skrämmande hur okunnig man kan vara i Sverige 2009.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Fast om det INTE är ett troll så är det där kanske onödigt att kasta i ansiktet på en helt förvirrad o förtvivlad tonåring som verkar ha rätt mycket problem på alla håll o kanter..
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Är du ett troll?
Annars är det skrämmande hur okunnig man kan vara i Sverige 2009.

Fast alltså, hur mycket koll har man egentligen på graviditeter och allt där kring när man är 18 år? Det är ju knappast något som lärs ut i skolan och inte fakta man aktivt letar efter som man inte är intresserad på något sätt. När jag blev gravid var jag blåst som en visselpipa på allt vad graviditeten hette.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Är du ett troll?
Annars är det skrämmande hur okunnig man kan vara i Sverige 2009.




är inget troll.. just detta jag var rädd för när jag startade den här tråden..
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Är det skrämmande okunnigt att inte veta hur långt in i graviditeten man kan rida...? :confused: Jag är 28 och har inte en susning om hur man går till väga om man vill adoptera bort ett barn, jag får väl skämmas...

Lägg ner trollpratet, det finns ungdomar som har det så här. Jag har själv hjälpt en kusin i ung ålder att göra en abort (som hon ville). Vi vet dessutom inte var TS familj är, kanske inte finns någon...?

Att gravida tonåringar förtränger vad som händer och föder ensamma på skolans toalett har också hänt. Just för att de inte känner förtroende nog att dela med sig av sina problem.

är inget troll.. just detta jag var rädd för när jag startade den här tråden..

Lämna inte tråden, fortsätt skriva. Hur går tankegången nu? Hur mår du?
 
Senast ändrad:
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Kan du inte försöka få tag på någon annan kurator? Du behöver verkligen hjälp, att adoptera bort sitt barn är ett stort beslut som man måste få hjälp med att ta. Du och din kille måste prata ordentligt om det här.
När du är ute och går med hunden, klarar du av att tänka på vad du själv verkligen känner och vill?

Vill du veta hur det går till att adoptera bort sitt barn vet jag för jag arbetar på familjerätten.


vad jag verkligen vill är att adoptera bort det till ett bra ställe..
hur går det till? sköter bm allting eller ska jag göra något?
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Visserligen, men är man intresserad av att veta saker om graviditeter så finns det ju hur många sidor som helst där man kan läsa om allt det som ts frågar om (alltså det som rör graviditeten), inte bara på forum utan också på andra sidor. Och ett intresse finns ju eftersom hon skapat denna tråd.

Till ts: Om du nu inte är ett troll som jag först trodde, så ber jag om ursäkt och tycker verkligen att du borde träffa en annan kurator och ta tag i situationen direkt. Jag håller med ako i det hon skriver, BESTÄM inget men ha adoption som plan A. Det finns ju en chans/risk att du ändrar dig angående adoptionsplanerna när barnet väl är fött. Det är en upplevelse utan dess like att föda sitt barn, och det kan ju hända att du då ändrar dig och plötsligt vill behålla barnet, och då vore det ju för hemskt om du lovat bort det till någon annan.

Du ska göra det som känns bäst för dig. Se till att du hittar en bra kurator och en bra BM som förstår det! Prata med dem om att du vill adoptera bort barnet och be att få all information runt det. Jag har ingen aning om hur sådant går till, men det borde de veta, och i annat fall borde de veta till vem du ska vända dig. Så, byt BM och kurator om du inte känner att de du har nu lyssnar på dig.

//Julia
 
Senast ändrad:
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

svarar till alla..
tack så mkt för alla svar. även om vissa tror jag är ett sk troll. förstod att det skulle bli både positiva och negativa svar, men trodde aldrig ni skulle vara så snälla som ni varit.
läst på om graviditet har jag gjort en massa, minst en gång om dagen har jag setat framför datorn.
varför jag inte har besökt någon mer kurator eller liknande är för att jag är rädd.. jag är nå fruktansvärt rädd. jag är inte rädd för själva graviditeten (inbillar jag mig sj iaf) utan jag är rädd för att prata med folk och berätta att jag vill adoptera bort det..
dessutom blev jag så rädd efter förra mötet med kuratorn. efter att ha tvekat hur länge som helst tog jag mig äntligen modet att gå dit och då blev det inte alls som jag tänkt mig..

vet inte vad jag ska skriva mer. ligger just nu bara i sängen och tänker och försöker ta mig mod till att göra något. för som ni säger så borde det inte vara långt kvar nu.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Det är skrämmande okunnigt att befinna sig i v 33 och inte vilja ha barnet. En 18-åring som inte skolkat från all biologiundervisning i skolan borde veta hur man skyddar sig eller avbryter graviditet.
Det är skrämmande okunnigt att befinna sig i v 33 och inte ha tagit reda på någonting om graviditet och förlossning.
Att sen komma med uppenbart provocerande "jag är i v 33 och rider bara lite på en unghäst 3-4 dagar i veckan och ska träna fälttävlan om 3 veckor" är antingen trolleri eller - skrämmande okunnighet.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Visserligen, men är man intresserad av att veta saker om graviditeter så finns det ju hur många sidor som helst där man kan läsa om allt det som ts frågar om (alltså det som rör graviditeten), inte bara på forum utan också på andra sidor. Och ett intresse finns ju eftersom hon skapat denna tråd.

Fast vad jag kan utläsa av det TS skrivit så är hon otroligt rädd. Hon verkar inte ha någonstans att vända sig och när ett problem blir för stort är det vanligt och naturligt att man skjuter det ifrån sig och kallt väntar in "dommedagen". TS har ju ingen aning om vart hon ska vända sig eller vad hon ska göra. Förmodligen har hon panikslaget lagt allt ifrån sig och hoppats att allt ska lösa sig. Jag kan empatisera med hur hon känner sig och frågar mig själv om jag kanske inte skulle reagerat likadant, i hennes ålder och situation.

Jag blir faktiskt ledsen över hur vissa går på och kallar TS för troll och uttalandet om okunnighet tycker jag är rent elakt. Hur graviditeter fungerar är inget man generellt får lära sig, dessutom är alla graviditeter unika och det finns ingen universell lag för hur länge man kan göra ditten och datten, det är individuellt och är man osäker så ska man kunna fråga utan att ställas mot väggen som "skrämmande okunnig i sverige 2009".

När min dotter föddes såg jag ut som ett levande frågetecken när BM talade om att vi skulle krysta ut moderkakan. Och det var något jag hade längtat efter och förberett mig på i 39 veckor!

TS är 18 år, vill inte ha det här barnet och är förmodligen skiträdd för vad som kommer hända, vad folk kommer tycka. Hon ber om hjälp och blir kallad för okunnigt troll, ni får ursäkta mig, jag tycker situationen är tragisk och utgår hellre ifrån att det TS säger är sant. Om det nu skulle vara ett påhitt så gör det inte mig något att ev. roa en uttråkad individ, hellre det än att förbi se en förtvivlad människa som ropar efter hjälp.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Det är skrämmande okunnigt att befinna sig i v 33 och inte vilja ha barnet. En 18-åring som inte skolkat från all biologiundervisning i skolan borde veta hur man skyddar sig eller avbryter graviditet.
Det är skrämmande okunnigt att befinna sig i v 33 och inte ha tagit reda på någonting om graviditet och förlossning.
Att sen komma med uppenbart provocerande "jag är i v 33 och rider bara lite på en unghäst 3-4 dagar i veckan och ska träna fälttävlan om 3 veckor" är antingen trolleri eller - skrämmande okunnighet.
Och det blir bättre att kicka skiten ur någon som redan ligger därför att...?
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Nu var väl inte allt det där riktiat till mig antar jag, eftersom jag inte har kallat ts för "skrämmande okunnig" och dessutom bett om ursäkt för att jag trodde att hon var ett troll ( för det var faktiskt det första jag tänkte, och det tycker jag ändå inte är konstigt). Det visar sig också i ts svar till mig att hon faktiskt har läst på om graviditeten i princip varje dag, och då kan det ju kanske tyckas vara lite konstigt att hon inte känner till något om foglossning t ex.

Hur som helst. Jag tycker faktiskt att det är något som är skrämmande i den här berättelsen, och det är att man kan gå så långt som 33 veckor i en graviditet utan att få hjälp av BM eller kurator när man bestämt sig för att man inte vill behålla barnet.

//Julia
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Det är skrämmande okunnigt att befinna sig i v 33 och inte vilja ha barnet. En 18-åring som inte skolkat från all biologiundervisning i skolan borde veta hur man skyddar sig eller avbryter graviditet.
Det är skrämmande okunnigt att befinna sig i v 33 och inte ha tagit reda på någonting om graviditet och förlossning.
Att sen komma med uppenbart provocerande "jag är i v 33 och rider bara lite på en unghäst 3-4 dagar i veckan och ska träna fälttävlan om 3 veckor" är antingen trolleri eller - skrämmande okunnighet.

Och du är OTROLIGT nedlåtande i detta uttalande och jag hoppas inneligt att det inte är en vanligt förekommande attityd inom sjukvården. Har du ingen förståelse alls för att man kan förtränga saker som är för stort och svårt att ta tag i? :confused:

Har du inga bra råd till TS tycker jag, och det är första gången jag skriver detta, att du kan lämna tråden för du bidrar inte med något gott. Sparka inte på den som ligger.

Tar man emot den som vill göra abort med orden: du borde ha vetat att det hade kunnat hända och du var okunnig som inte skyddade dig ordenligt...?

Skäms banne mig. :mad:
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Det visar sig också i ts svar till mig att hon faktiskt har läst på om graviditeten i princip varje dag, och då kan det ju kanske tyckas vara lite konstigt att hon inte känner till något om foglossning t ex.

TS är inte den enda gravida på Buke som undrat hur en foglossning känns....
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Det är familjerätten i din hemkommun som sköter det.

Har tyvärr inte tid att skriva hur det går till just nu, men jag återkommer i morgon med en ordentlig förklaring.
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Nej, men det var inte så jag menade. Klart man kan undra hur en foglossning känns! Men det verkade liksom på hennes inlägg som att hon inte hade koll på någonting i princip. Och bara att rida och tävla fälttävlan och vara i v 33 utan att ens ha reflekterat över vad det är som gör ont efter ridningen eller om det kan vara skadligt att rida, verkade i mina öron väldigt konstigt.

Men som sagt, jag bad om ursäkt för att jag trodde att hon var ett troll.

//Julia
 
Sv: Gravid- men vill inte. adoptera? hjälp..

Helt ot

När jag fick mitt första barn sade barnmorska till mig att jag skulle vara tyst, för inte gnällde jag när bebisen blev till? Alltså behövde jag inte gnälla när den skulle ut heller :cool:

-------------------

Jag blir beklämd när jag läser den här tråden och jag tycker att ts måste ta tag i detta, träffa ngon att prata med och få reda på fakta kring ev. bortadoption etc.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 367
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 781
Senast: Nixehen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 956
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp