Sv: Cecar millan
Min hund refererar jag till på skoj som "den lilla terroristen" om man jämför med den 6-åriga gamletiken. Men ironin i det hela har tydligen gått dig helt förbi.
För en valp och unghund är det vilan som är det viktiga inte motionen. Har man en överstressad hund så blir den inte bättre genom att motioneras mer. Ändrade rutiner och att göra ingenting i kombination med hjärngymnastik brukar vare en mer stressnedsättande åtgärd än att springa på ett rullband som i princip bara maskerar symptomen.
Jag tycker inte han får hundarna att stressa ner. Han maskerar bara symptomen.
Mvh
Tora
Vilket jag heller inte påstått. Varför använder du ordet "tvinga"? Som jag minns det, var det en unghund och inte "en liten valp".
Var finns motsättningen där då?Du vill väl inte påstå att hunden "tvingades" att springa 18 timmar/dygn?
Eller så kanske han inte varit en terrorist?
Jag håller med dig om att löband inte är ett bra alternativ till promenader/cykelturer etc i vanliga fall, men var det här ett vanligt fall? Jag är inte insatt i förutsättningarna på en brandstation annat än att brandmännen inte kan ge sig ut på promenader under jourtjänsgöring.
Speciellt är också att flocken, och därmed flockledare, hela tiden ändras och byts ut. Detta är ett förhållande jag kan vara kritisk till. Ska man ha en hund av tradition som en symbol, så borde den/dom leva hos brandmännen och tas till jobbet under resp arbetstid.
Det gick ju bra, eller hur? Hur menar du att Cesar (eller vem som helst) ska bära sig åt då, om en hispig hund plötsligt ska uppföra sig exemplariskt så snart han tar över? Hur skulle du göra?
Jag ser honom i program efter program framhålla att hundar ska vara lugna innan man sätter på koppel, öppnar dörrar osv. Likaså ser jag honom själv dämpa ner hundarna tills stressen runnit av och dom är kontaktbara och följer kommandon.
Det är ju just här många av programmets hundägare misslyckats. Man har tillåtit hundarna att skaffa sig ovanor som att fara hit och dit i ett stegrande tempo och stressa upp sig själva, i st f att dämpa dom. Cesar bryter beteendet och hundarna varvar ner istället. Detta visas i vartenda program, törs jag påstå, liksom att han för hundägarna framhåller hundens behov av rörelse och motion utomhus.
LIA
Min hund refererar jag till på skoj som "den lilla terroristen" om man jämför med den 6-åriga gamletiken. Men ironin i det hela har tydligen gått dig helt förbi.
För en valp och unghund är det vilan som är det viktiga inte motionen. Har man en överstressad hund så blir den inte bättre genom att motioneras mer. Ändrade rutiner och att göra ingenting i kombination med hjärngymnastik brukar vare en mer stressnedsättande åtgärd än att springa på ett rullband som i princip bara maskerar symptomen.
Jag tycker inte han får hundarna att stressa ner. Han maskerar bara symptomen.
Mvh
Tora