Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och han berömmer ALDRIG hunden.
//Gilly
I kvällens program var det en Jack Russel(!) som fick på sig ett stackel när matte skulle ta ut hunden. Den verkade inte ens speciellt jobbig att gå omkring med.
LIA
Hm...idag blev jag mycjet tveksam. Stackelhalsband på en liten pytte jackrussel...Kändes ganska onödigt.
Om jag minns och förstod rätt, så hade hunden ett halsband på sig inomhus (varför?) plus att matte satte på honom ett stackel med vidhängande koppel när dom skulle gå ut. Dvs, tror inte det var Cesars idé. Han brukar ju vanligen använda dom grejer som hundägarna har. Och nej, hunden gillade det inte.Den hade inte stackel på sig innan Cesar kom, och jag kunde inte se det på något annat sätt än att hunden blev rädd och fick ett stort obehag av stacklet.
Håller inte alls med om det. Vad jag såg (Min direkta tanke var att dom kommer få lite problem med förtroendet på den hunden en tid efter Cesars besök, eftersom hunden blev 'våldtagen'. Det kändes som om det var helt fel metod för den hunden och den situationen.
Jo, det håller jag med om. Vad kan orsaken vara att han inte gör det? Kanske farhågor om att ägarna ska ta illa upp= dålig PR? Eller att ägarna skulle få svårare att ta in det Cesar visar, om dom måste ändra sina vanor i för stor utsträckning?Men innan han "kom dit" så hade de vanliga halsband på sig men om det nu är så, borde han då inte avråda ägarna att använda det ?
Jag undrar om vi talar om samma Cesar? Inte mycket av det du skriver som jag känner igen.
Våra hundar skulle han mer än gärna få röra. Inte för att det behövs, men det vora allt intressant ändå.
LIA
Jag ser honom göra precis det motsatta mot vad du säger.Nackdelen är hans dåliga sätt att hantera stressade hundar (många utav de problem som hundarna har i programet är just pga av stress). Han får inte hunden att gå ner i varv och sluta stressa utan snarare "lär" hunden att visa stressen på ett annat sätt.
ett avsnitt så var det en dalmatinervalp som bodde på en brandstation. Alla busade och höll på med den i princip hela tiden. Istället för att brandmännen skulle sluta leka med den hela tiden och på det sättet få den att gå ner i varv så fick den springa på en rullmatta. Visst hunden får utlopp för stressen på ett sätt men hunden är fortfarande stressad i grund och botten. Sen att låta en valp springa på ett löpband är i sig helt förkastligt.
Vad jag sett, så går han förbi alt står stilla vid sådant som hunden tidigare reagerat på. Under tiden så är hunden avkopplad eller varvas ner av Cesar, varpå den kan informeras om önskat beteende.Just det här med att man skall springa förbi saker och ting när hunden är stressad är något jag tycker verkar återkomma hela tiden. På detta sättet så maskerar man stressypmtomen men orsaken och stressen finns kvar där hela tiden.
Kan vara en utmärkt metod, rätt utförd. Hur gör man annars, om man inte föredrar att ignorera problemet?En annan populär metod är att utsätta hunden för det den tycker är obehagligt så länge tills den "accepterar" det obehagliga.
Han berömmer alltid (eller kanske snarare bekräftar)! Har du inte sett det? Att han inte väljer att tjata "duktig vovve" hela tiden talar bara till hans fördel. Gosandet kommer när det är dags.Tyvärr så är hans frånvaro av beröm lite tråkigt. Att bestraffa det dåliga beteendet fungerar också som en inlärningsmetod men all den senaste forskningen visar att bäst inlärning får man genom att belöna det beteendet man vill ha och ignorera det felaktiga.
Skillnaden i dragkraft om hunden har halsbandet vid bog resp bakom öronen är dramatisk. Så varför inte?För att sedan slänga upp halsbandet direkt under hunden käkar, kasta på stacklet och ela hunden?
Och jag som tycker han hanterar dom så lugnt, hänsynsfullt och följsamt. Om än inte fjompigt och pjoskigt.Dessutom totalt avskyr jag hans hantering av reserverade hundar.
Klacksparkar? Jag ser honom dutta till hunden som en signal att ... hörru du du!Jag är emot all mediaexponering där det gäller korrigerande av hundar. Folk har inte fingertoppskänsla. Dom ser hur Ceasar klacksparkar hundar, rycker i koppel och utövar sedan detta hemma. Katastrofalt.