Cecar millan

Sv: Cecar millan

fast han metod går ju ut på att han vill vara den ledaren hunden hade haft om den var vild i en flock. en vildhundsledare berömmer aldrig en medlem som gör rätt - bara bestraffar om den gör fel. så jag tror att det är därför. han vill efterlikna hundarnas metod.det är hans metod, alla har ju sin egen. även du och jag. sen verkar USAs hundägare behöva han.. :crazy:
Fast isåfall gör han ju fel eftersom att han inte efterliknar deras metoder. Jag kan hålla med Ceasar om att man ine behöver tjoa och tjimma för minsta lilla. Men jag kan bara ta exemplet när jag träffade vargflocken på Kolmården. Omegan gjorde något fel (vad minns jag inte) och alfan var genast där för att göra sig hörd rätt så rejält. När omegan sedan skötte sig bättre inbjöd alfan genast till lek...det tycker jag man kan efterlikna som beröm?

Han berömmer inte med ord eller beröring utan med kroppsspråket och hundarna verkar juh fatta när dom gör rätt.

Jag gillar honom. Han är en ortolig känsla o tajming, men sen de angående skackel o el vet jag inte, tycker att det kan finnas vissa fall som kan behöva det(MEN då såklart med en som kan vad den gör)

Sen har han juh faktiskt bara hundar som är "problemhundar" och de kan juh behövas tas hårdare än andra.

Han har juh blivit biten en gång. Av en engelsk bulldogg.

*kl*

Btw...finns det inga "bloopers" i det där programmet :angel:
Har tänkt flera ggr när jag suttit och slötittat att det är ett under att karln aldrig blivit biten eller läst av en hund "fel" och misslyckats... Det är väl klart att det isf klipps bort från programmet men det hade varit intressant att få se lite "bloopers" iaf, om de nu existerar ;)

Isåfall kan du inte ha kollat noga. En av klassikerna är ju när han sitter framför kameran och på ett mycket pedagoskst och allvarsamt sätt säger "This dog is NOT going to bite" varpå hunden fullkomligt flyger på honom och hugger honom i armen så blodet sprutar;)

Isåfall kan du inte ha kollat noga. En av klassikerna är ju när han sitter framför kameran och på ett mycket pedagoskst och allvarsamt sätt säger "This dog is NOT going to bite" varpå hunden fullkomligt flyger på honom och hugger honom i armen så blodet sprutar;)

Okej, som sagt är jag inget fan av Cesar så jag följer inte programmet alls utan råkar jag halka in på kanalen när programmet sänds så ser jag det, annars inte. Måste ha missat det avsnittet ;)

Jag har lite blandade åsikter om hans metoder.

En hel del är väldigt bra. Framförallt hans sätt att träna husse och matte till hundarna. Jag gillar även att han är så rakt på sak samt lugn med alla hundar...

Ett litet men har jag dock och det är att han bla är lite för förtjust i ryck i strypkedja samt stackel...något jag tycker är onödigt.

Sen såg jag senast något jag inte riktigt var med på. Måndagens program var det en hund som hoppade på matte då hon försökte korrigera. I mina ögon omriktade hunden sitt beteende och gick på matten när han inte kom åt det han ville jaga- cyklister mm.

Där tyckte jag inte att tränaren skötte det bra. Trots massa träning med koppelryck och specialhalsband så hade hunden fortfarande munkorg på sig. Visst blev dt bättre men inte bra.

Hunden var fortfarande stressad och klarade inte av situationen. (skall såklart tilläggas att den var mycket bättre med ceasar är med matte...)

DÄR hade jag kanske velat se någon typ av avledning. Godis eller leksak för att asociera med något annat än utfall/hopp på matte vid upphetsning....

Jag tycker att han har en enorm pondus, är väldigt duktig på att på ett lättförklarligt sätt förklara och undervisa ägarna, och verkar sitta inne med en gedigen kunskap.
Dock tycker jag inte allt han säger och gör är vettigt.
Man får plocka russinen ur kakan som någon sa.
Jag har hittils inte "träffat på" någon inom vare sig hund eller häst, eller what ever, som jag tycker är felfri och som jag håller med om till 100 procent.

Saken är ju den att ett beteende som denna hunden hade/har är väldigt rotat med sin matte och det tar tid för detta att ändra. Och att ha en munkorg på denna hund är ju för att inte den ska kunna skada matte.
Men nog såg den bra mkt bättre ut efter att matte hade jobbat med hunden.

Inget vänds över en natt, men det kan bli bättre ju längre tiden går då hundens beteende ändras.

Tycker att han är mkt proffsig med det han företar sig.

Samt till de som tycker att han är elak med stackel och allt vad det heter, så är det inte det första han tar fram, vid hantering av de hundar han ska hantera.

Det är vad jag tycker och det står jag för.

Hans stora plus är att han säger åt folk att:

-man måste visa vem som bestämmer, sen kan man gulla :bow:

-hundar behöver motioneras :bow:

Sen köper jag inte alla hans sanningar om att hunden gör si för den tänker så. Men det är en annan historia & överlag tycker jag han är bra. Jag hade fått spelet på flera av idiotägarna han möter och bankar huvudet i väggen.. :angel:

Nej inte speciellt. En gång tittade jag på det programmet (har endast tittat korta stunder tidigare någon gång ibland) och i slutet av programmet när de skulle visa vilka framsteg hundarna hade gjort när de hade tränat dom enligt hans metoder så hade varenda (!) hund stackel på sig och personligen tycker inte jag att det är ett bra tillvägagångssätt. Dessa hundar som var med i detta avsnitt var inga extremfall utan det var "vanliga" vardagsproblem de hade som att de drog i kopplet osv.

Inte för att vara petiga men han säger faktiskt "han menar inte att skada någon" när hunden biter honom.;)

Det var inte längesedan de visade reklam för hans program där han blev biten av en hund som var pytt på vattenslangar.....

Och jag borde verkligen läsa hela tråden innan jag svarar...

jag tycker, som andra har sagt, att det är fånigt att kalla sej "hundviskaren", programmet borde heta "Cesars hundskola" eller något liknande, för det han gör är ju inte direkt revolutionerande..

Annars tycker jag Cesar säger mycket vettigt. Det jag däremot inte gillar är att programmet oftast är så kort, det känns så ihopklippt. Man får inte se själva problemlösningen, man får se problemet, en kort förklaring och sen det slutgiltiga resultatet.
Ofta fungerar dessutom hans metod bra när han själv utför den, men när ägaren senare får ett återbesök har dom samma problem med hunden fortfarande...

Jag gillar hans tillvägagångsätt och tycker han är riktigt vettig. Han är bra på att utbilda och handskas med hundar på ett bra sätt. Gillar även att han alltid påpekar att det är människornas "fel" att hunden beter sig som den gör, och hunden är aldrig källan till problemet.

Sen om han använder stackel eller el kan jag inte uttala mig om, då jag aldrig sett det förekomma i något av dom avsnitten jag har sett.

Det som chockar mig mest dock är ju alla människor han stöter på. :eek: Många av USA's hundägare behöver honom.

Jag är jätteförtjust i Cesar, jag tycker att han har en helt underbar utstrålning! :love: Och så tycker jag att han är helt underbar med människor! I mina ögon har han ett fantastiskt sätt att lära människor vilken approach och inställning man ska ha till sin hund. Som han säger själv så tycker jag inte att han i första hand tränar hundarna, utan ägarna. Jag har tagit till mig mycket av den attityd som Cesar förmedlar, och jag tycker att det har stärkt mig i mitt förhållande till hundar.

Jag tycker inte att poängen med programmet är att visa med vilka metoder man tränar hunden, utan poängen är att förändra ägarens attityd och känsla mot sin hund. Att han får hunden att gå lugnt eller bete sig bra - om så än under tvång - skapar en bild i ägarna att det faktiskt är möjligt. Jag tror att det rent psykologiskt ger en mycket bättre start än att börja med att visa ren hundträningsmetodik. Att en ägare som har sett att det önskvärda tillståndet går att uppnå har mycket lättare att komma dit, än en ägare som bara har fått träningstips men i själ och hjärta fortfarande är rädd och tveksam.

I mina ögon bygger Cesar på människors självförtroende i relationen med hund. Plus lägger till lite riktning av energi åt rätt håll. Det är som coachning av hundägare, och jag tycker att han är en strålande människopsykolog!

Fullkomligt älskar honom!!
Skulle vilja ha en egen Cecar (Cesar?) med när jag tränar.:)

Som jag uppfattat det, är det inte Cesars val att förse hundarna med stackel, utan ägarnas. Dvs, dom använder det även innan han kommer på besök.
I kvällens program var det en Jack Russel(!) som fick på sig ett stackel när matte skulle ta ut hunden. Den verkade inte ens speciellt jobbig att gå omkring med.

LIA

Så har även jag uppfattat det, att det är ägarna själva som bestämmer halsband till sina hundar.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
876
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
785
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 030
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka