Cecar millan

Sv: Cecar millan

Han använder det på en svart schäfer (eller vad det nu är) som inte gillar familjens katt. Dessutom har det funnits ett klipp där han demonstrerar ett elhalsband.

*knapplån*

Tyvärr så är hans frånvaro av beröm lite tråkigt. Att bestraffa det dåliga beteendet fungerar också som en inlärningsmetod men all den senaste forskningen visar att bäst inlärning får man genom att belöna det beteendet man vill ha och ignorera det felaktiga.

Senast igår såg jag honom klappa & berömma ordentligt.

Och all den där forskningen brukar åxå visa att med enbart positiv förstärkning får man en hund som gör som den vill + en del man vill att den ska göra.. Är det roligare att bita i soffan än att få en godisbit så väljer den soffan.. :angel:

Eller så biter den i soffa, slutar och får godis... biter i soffan, slutar och får godis... osv.
Smart hund tänker: nu går jag och biter i soffan så får jag godis! :)

LIA

Jag förfasade mig inte över halsband inomhus, men undrade varför. Det gör jag fortfarande.

Betr lösa hundar så är det ingen brist på såna i USA, trots frånvaron av allemansrätt. Har inte tänkt på vad reglerna säger däröver, men åtminstone utanför städerna är det vanligt med lösa hundar. Alla bor ju inte i N Y. ;)
Även i Cesars program ser man då och då lösa hundar, dock inte dom som programmen gäller. Vilket jag alltså tycker är lite konstigt.

LIA

Har vi verkligen sett samma program? Konstigt att man kan uppfatta dom så olika.

Jag ser honom göra precis det motsatta mot vad du säger.
Han tar ner hundens energi tills den öppnar för annan information.
På brandstationen informerade han brandmännen om just vad dom skulle gör resp inte göra, bl a mindre bus och mer av uppfostran. Rullbandet var för att ge hunden "nödvändig" fysisk motion så den inte byggde upp stress, och inte för att "köra slut" på den.

Vad jag sett, så går han förbi alt står stilla vid sådant som hunden tidigare reagerat på. Under tiden så är hunden avkopplad eller varvas ner av Cesar, varpå den kan informeras om önskat beteende.

Kan vara en utmärkt metod, rätt utförd. Hur gör man annars, om man inte föredrar att ignorera problemet?

Han berömmer alltid (eller kanske snarare bekräftar)! Har du inte sett det? Att han inte väljer att tjata "duktig vovve" hela tiden talar bara till hans fördel. Gosandet kommer när det är dags.
Bestraffa har jag inte sett honom göra någon gång.

Detta alltså exempel på vad jag sett i Cesars program. Andra har kanske sett annat?

LIA

Du får inte en valp stressfri genom att tvinga den att springa på ett rullband. Det är snarare tvärtom du lägger på ännu mer stress. Skillnaden är att det inte syns på samma sätt. Du maskerar symptomen bara.

I tex en hundflock så går de vuxna hundarna mellan när valparna börjar leka för mycket. De vuxna hundarna håller valparna på en ganska så låg nivå. En valp behöver inte aktiveras den behöver sova och ta det lungt. En valp behöver sova över 18 timmar på ett dygn inte att springa på ett löpband. Det är först när hunden är över ett år som riktigt ordentlig motion är nödvändig.

Jag har själv dalmatiner och skulle jag ha låtit våran lilla terrorist springa på ett löpband så hade han varit odräglig idag. Sen ogillar jag löpbandet starkt överhuvudtaget även till vuxna hundar. Det var ju välträndade brandmänn det var frågan om, kunde inte de ta hunden ut för en löprunda när den blivit äldre?

Stilla gå förbi något är det inte frågan om. Hunden är ju så stressad att den kastar sig till höger och vänster. I måndagens program så fick hunden springa förbi skatebordarna den var så stressad utav.

Nej hans metoder är väldigt bra på att maskera stressymptom men i grund och botten så finns de kvar där.

Sen är det bara att googla på posisiv inlärning så får man hur mycket träffar som helst. Positiv inlärning är bland de effektivaste inlärningsmetoderna som man har tagit fram både när det gäller människor och djur.

Det är många gånger effektivare att belöna ett önskat beteende än att bestraffa ett oönskat beteende.

Men som sagt att han ordinerar motion (dock inte av en liten valp) och även tränar ägarna är positivt. Men hans metoder är ju i många fall diskutabla.

Mvh

Tora

Jag känner bara till en Cesar Millan. Men inte den du beskriver. Har inte sett alla avsnitten, så jag kan ju inte uttala mig alltför kategoriskt, men inte sjutton stämmer din beskrivning.

Skillnaden i dragkraft om hunden har halsbandet vid bog resp bakom öronen är dramatisk. Så varför inte?
Har inte sett honom kasta på stackel. Har missat elandet. Har fr a inte sett honom göra alltihop samtidigt som du påstår i citatet att han gör!

Och jag som tycker han hanterar dom så lugnt, hänsynsfullt och följsamt. Om än inte fjompigt och pjoskigt.

Klacksparkar? Jag ser honom dutta till hunden som en signal att ... hörru du du!
Rycker i koppel? Inget jag heller reagerat på. Han använder kopplet, men knappast brutalt. Om folk hemma tog efter hans metoder, så vore konsekvenserna allt annat än katastrofala.
Din syn på "mediaexponering" respekterar jag, men tycker du att dagens hundägare sköter sig så väl, att mer information än den dom redan har, inte behövs? Redan trådarna här i Hund säger något annat. Dessutom, hundägare är inte dummare än andra när det gäller att ta till sig det som visas i media. Kanske Cesars program hjälper dom till mer fingertoppskänsla? :idea:

LIA

Varför skulle inte min beskrivning stämma? Skulle jag hitta på det jag sett bara för att göra just dig upprörd? Att ljuga om Ceasar Milan :eek:

Jag har nog nästan sett varenda avsnitt, och nej. Han gör nog inte ALLT på en hund. Men att sitta och säga att hundar inget har NÅGOT med fysisk styrka att göra. Att allt handlar om energi. Varför ska man då behöva slänga på hjälpmedel som gör just honom starkare?

Att rycka en hund i kopplet (som sitter direkt under käken) för att "få den åt sidan och ur balans" är också rent och skärt skitsnack. Varför har han inte bara en sele på hunden och drar den åt sidan?

Sånt här hyckleri kan göra mig otroligt irriterad. Det är väl bättre människan säger; "Jag rycker så här i hunden för att ge honom obehag, dessutom blir jag starkare om jag har halsbandet här."

Med en reserverad hund ska min inte pjoska. Jag har själv en sådan. MEN man slänger inte på kräksnarar och drar den genom en skock med mongon, för att matte vill den ska vara snäll och "glad" på jobbet. Hela tiden hade hunden svansen mellan benen. PINSAM behandling.

Klacksparkar? Jag ser honom dutta till hunden som en signal att ... hörru du du!
Rycker i koppel? Inget jag heller reagerat på. Han använder kopplet, men knappast brutalt. Om folk hemma tog efter hans metoder, så vore konsekvenserna allt annat än katastrofala.
Din syn på "mediaexponering" respekterar jag, men tycker du att dagens hundägare sköter sig så väl, att mer information än den dom redan har, inte behövs? Redan trådarna här i Hund säger något annat. Dessutom, hundägare är inte dummare än andra när det gäller att ta till sig det som visas i media. Kanske Cesars program hjälper dom till mer fingertoppskänsla?

LIA

LIA

Åh, men saken är att folk här hemma inte läser sin hund som han gör. Men visst. Du kan låta "Eva" klacksparka till sin schäfer som ska äta upp en annan hund. Är det en hund med lite pondus så svarar den emot alternativt får ett omslagsbeteende.

Kan väl utgå ifrån min egna hund också (som knappast är den enda i Världen som fungerar likadant!). Skulle du gett honom ett "klackpet" för 2 år sedan hade han suttit i benet på dig. Tycker du ändå det är lämpligt att lära ut lite hårdare metoder på tv? Åt folk som inte kan läsa just sin hund? Jag kan själv vara benhård med hund, men jag skulle aldrig någon sitta i en tv-ruta och ge tips på folk där hemma hur man korrigerar sin hund. Speciellt inte när jag VET att det finns hundar som inte bara finner sig i allt.

Jag tycker att dagens hundägare sköter sig hyffsat. Det skulle förmodligen bli bättre om man visade program där man jobbade med positiv förstärkning. Då riskerar inte matte att få sig ett bett i armen, eller brottas med sin hund. Eller varför inte få halva ansiktet avslitet när denna ska lägga hunden på rygg? "Calm and submissive"..

Du får inte en valp stressfri genom att tvinga den att springa på ett rullband.
Vilket jag heller inte påstått. Varför använder du ordet "tvinga"? Som jag minns det, var det en unghund och inte "en liten valp".

En valp behöver sova över 18 timmar på ett dygn inte att springa på ett löpband.
Var finns motsättningen där då? :confused: Du vill väl inte påstå att hunden "tvingades" att springa 18 timmar/dygn?

Jag har själv dalmatiner och skulle jag ha låtit våran lilla terrorist springa på ett löpband så hade han varit odräglig idag.
Eller så kanske han inte varit en terrorist? ;)

Sen ogillar jag löpbandet starkt överhuvudtaget även till vuxna hundar. Det var ju välträndade brandmänn det var frågan om, kunde inte de ta hunden ut för en löprunda när den blivit äldre?
Jag håller med dig om att löband inte är ett bra alternativ till promenader/cykelturer etc i vanliga fall, men var det här ett vanligt fall? Jag är inte insatt i förutsättningarna på en brandstation annat än att brandmännen inte kan ge sig ut på promenader under jourtjänsgöring.
Speciellt är också att flocken, och därmed flockledare, hela tiden ändras och byts ut. Detta är ett förhållande jag kan vara kritisk till. Ska man ha en hund av tradition som en symbol, så borde den/dom leva hos brandmännen och tas till jobbet under resp arbetstid.

Stilla gå förbi något är det inte frågan om. Hunden är ju så stressad att den kastar sig till höger och vänster. I måndagens program så fick hunden springa förbi skatebordarna den var så stressad utav.
Det gick ju bra, eller hur? Hur menar du att Cesar (eller vem som helst) ska bära sig åt då, om en hispig hund plötsligt ska uppföra sig exemplariskt så snart han tar över? Hur skulle du göra?

Jag ser honom i program efter program framhålla att hundar ska vara lugna innan man sätter på koppel, öppnar dörrar osv. Likaså ser jag honom själv dämpa ner hundarna tills stressen runnit av och dom är kontaktbara och följer kommandon.
Det är ju just här många av programmets hundägare misslyckats. Man har tillåtit hundarna att skaffa sig ovanor som att fara hit och dit i ett stegrande tempo och stressa upp sig själva, i st f att dämpa dom. Cesar bryter beteendet och hundarna varvar ner istället. Detta visas i vartenda program, törs jag påstå, liksom att han för hundägarna framhåller hundens behov av rörelse och motion utomhus.

LIA

Nu har det ju gått ett program till, och jag tittade mycket noga. Rottweilern som anföll främlingar hade ju någon slags kedja på sig, men det var väl ingen stackel?
Beskriv gärna vad/om har gjorde fel i detta program, medans jag fortfaraqnde har det i färskt minne :D

Tittade också noga, såg nog mer ut som ett vanligt stryphalsband. Tycker han är duktig, men han nog dresserar hussar och mattar mest. Den lilla yorken var ju hur söt som helst, men även där blev tjejerna "dresserade". Min york jag hade en gång, var lika tuff, ingen fick komma i närheten av "mamma".

Även jag tittade på programmet. Jag missar inte ett program:o....
Jag tycker han är kanonbra, och bara det faktum att han är ärlig mot hundägarna utan en massa pjoskler med dom, gör det intressant.
Hans metoder verkar fungera bra på de hundar som han tar sig an.
I gårdagens avsnitt så var inte bara hunden på "betongplattan".
Den blev väl motionerad i olika miljöer.
Det är oxå något som jag tycker om, att han säger till hundägarna vad som felas, ex motion och/ eller hjärngymnastik!
Jag såg även att han klappade och gosade med hunden.
(någon nämde i tråden att han aldrig klappade/berömde)
Jag är en av Ceasar´s idoler ;).......märks det?!:angel:
/J.

Jag tycker att han är helt outstanding!
Lyckandefrekvensen 100 %-ig---
nej, jag tror inte alls att de klipper i filmerna :smirk: :smirk:
Hur som helst-han är den bäste på marknaden .
Jämför ex.vis med den där galne skåningen,som hade" hund- dressyr " program för ngt.år sedan på tv, där man för det första inte förstod vad han skrek (svenskar krävde textning ) och för det andra näst intill ryckte sönder nackkotorna på hundarna!
Har ni sett ngt.sådant hos Cecare??
Obs.hundar har mycket känsliga nackar !
Upprepat våld=ryckande i koppel kan ge bestående skador!
Det har dock inte framkommit att han skulle anv.sig av elhalsband

Nu har det ju gått ett program till, och jag tittade mycket noga. Rottweilern som anföll främlingar hade ju någon slags kedja på sig, men det var väl ingen stackel?
Beskriv gärna vad/om har gjorde fel i detta program, medans jag fortfaraqnde har det i färskt minne :D

Jag såg inte hela programmet så jag kan inte uttala mig om vad CM gjorde, men jag blir bara så trött på folk. Paret igår hade en rottweiler som de endast aktiverade genom promenader samt genom att kampa då och då. Varför köper man en rottis om man inte är intresserad av att aktivera den mentalt??

Dooh.

Att rycka en hund i kopplet (som sitter direkt under käken) för att "få den åt sidan och ur balans" är också rent och skärt skitsnack. Varför har han inte bara en sele på hunden och drar den åt sidan?

Darfor att en sele hjalper INTE om man har en hund som drar mycket. Den ligger over hundens allra starkaste delar (tank pa t.ex. sladhundar som har just sele nar de drar) och da har man inte mycket att satta emot... Under/bakom kaken far man daremot mer effekt och behover alltsa inte ta i sa himla mycket, blir ingen dragkamp da utan ett latt "ryck" racker.

Jag har iaf aldrig sett honom rycka, dra och slita i kopplet sa som man ofta ser vanliga hundagare gora ute pa promenader.......

Halsbandet såg ut att vara ett vanligt av kedjetyp, om än med kraftiga länkar. Dessutom hade hunden ett innehalsband. Varför detta??
Minns inte att jag såg något att kritisera, men det kändes inte som om hunden var klar för människor, socialt. Den verkade även mot slutet vara negativt inställd till beröring av andra än sina "flockledare". Däremot såg den ut att ha fått ett mer balanserat förhållande till hundar. Just detta område tycker jag är svårt att bedöma, med tanke på att man inte vet om hundar är kastrerade eller inte.

Blandisen och katten var ett standardproblem. Båda var osäkra och rädda för den andre i o m att dom aldrig fick kolla av. "Främlingsrädsla". Ganska okomplicerat att åtgärda, vilket många med hund och katt har erfarenhet av.

Med trasselsudden var det som Zita säger, "bara" att dressera mor och dotter.

LIA

Darfor att en sele hjalper INTE om man har en hund som drar mycket. Den ligger over hundens allra starkaste delar (tank pa t.ex. sladhundar som har just sele nar de drar) och da har man inte mycket att satta emot... Under/bakom kaken far man daremot mer effekt och behover alltsa inte ta i sa himla mycket, blir ingen dragkamp da utan ett latt "ryck" racker.

Jag har iaf aldrig sett honom rycka, dra och slita i kopplet sa som man ofta ser vanliga hundagare gora ute pa promenader.......

Jag själv kan rycka tag rejält i halsbandet om det ska vara så. Inte det jag ifrågasätter. Utan hur han själv säger att inget med hund är fysiskt mätande. ALLT är psykiskt. Då skulle kan mao kunna ha sele.

...Håller inte alls med om det. Vad jag såg (:angel:), var att Cesar "jobbade ner" hundens energi och fick den att lyssna och ta in förhållningarna. Stackel tror jag inte gjorde någon skillnad, det hade säkerligen blivit samma resultat med ett vanligt halsband...

LIA

Skojar du?:eek:

Russeln pep och gnällde och kröp ihop varje gång han ryckte hårt i stacklet. Ska man få samma reaktion med vanligt (ej stryp)halsband får du nog dänga en såpass tuff russel i väggen.. Hans pondus är jättebra; så varför tar han till tortyredskap också när det i en sådanhär situation skulle räcka?

Oavsett om ägarna har det eller inte tycker inte jag att en seriös och bra tränare änvänder sig av redskap som stackel, batong eller kräksnara såsom Ceasar gör.

(Obs LIA, detta var inte riktat till dig, utan till alla. Bara så du vet..)

//Gilly

Kom hem till mig och sag det till min 7-manaders labradorhane som ar superaktiv ;)
Alla hundar ar inte stopta i samma form!

Nja man skapar också ett behov av motion. Den bästa motionen för en hundvalp (unghund) är genom mental stimulans och inte genom ren spring motion.

Om din unghund vid 7 månaders ålder redan nu behöver väldigt mycket rörelse motion så tänk på hur mycket den behöver när den blir äldre.

(Inan någon börjar skrika om att hundar visst behöver motion så stämmer det till 100%. Vad jag pratar om är hundar under 1 år, där finns det bättre sätt att få hunden trött än genom att ta med den ut och springa).

Mvh

Tora

...Vill bara lägga in att vill man ha en ren tränings & tävlingshund kanske det är det ultimata:)

Men jag förstår vad du menar och håller med!

//Gilly

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
878
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
785
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 031
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 969

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka