Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*knapplån*
Tyvärr så är hans frånvaro av beröm lite tråkigt. Att bestraffa det dåliga beteendet fungerar också som en inlärningsmetod men all den senaste forskningen visar att bäst inlärning får man genom att belöna det beteendet man vill ha och ignorera det felaktiga.
Har vi verkligen sett samma program? Konstigt att man kan uppfatta dom så olika.
Jag ser honom göra precis det motsatta mot vad du säger.
Han tar ner hundens energi tills den öppnar för annan information.
På brandstationen informerade han brandmännen om just vad dom skulle gör resp inte göra, bl a mindre bus och mer av uppfostran. Rullbandet var för att ge hunden "nödvändig" fysisk motion så den inte byggde upp stress, och inte för att "köra slut" på den.
Vad jag sett, så går han förbi alt står stilla vid sådant som hunden tidigare reagerat på. Under tiden så är hunden avkopplad eller varvas ner av Cesar, varpå den kan informeras om önskat beteende.
Kan vara en utmärkt metod, rätt utförd. Hur gör man annars, om man inte föredrar att ignorera problemet?
Han berömmer alltid (eller kanske snarare bekräftar)! Har du inte sett det? Att han inte väljer att tjata "duktig vovve" hela tiden talar bara till hans fördel. Gosandet kommer när det är dags.
Bestraffa har jag inte sett honom göra någon gång.
Detta alltså exempel på vad jag sett i Cesars program. Andra har kanske sett annat?
LIA
Jag känner bara till en Cesar Millan. Men inte den du beskriver. Har inte sett alla avsnitten, så jag kan ju inte uttala mig alltför kategoriskt, men inte sjutton stämmer din beskrivning.
Skillnaden i dragkraft om hunden har halsbandet vid bog resp bakom öronen är dramatisk. Så varför inte?
Har inte sett honom kasta på stackel. Har missat elandet. Har fr a inte sett honom göra alltihop samtidigt som du påstår i citatet att han gör!
Och jag som tycker han hanterar dom så lugnt, hänsynsfullt och följsamt. Om än inte fjompigt och pjoskigt.
Klacksparkar? Jag ser honom dutta till hunden som en signal att ... hörru du du!
Rycker i koppel? Inget jag heller reagerat på. Han använder kopplet, men knappast brutalt. Om folk hemma tog efter hans metoder, så vore konsekvenserna allt annat än katastrofala.
Din syn på "mediaexponering" respekterar jag, men tycker du att dagens hundägare sköter sig så väl, att mer information än den dom redan har, inte behövs? Redan trådarna här i Hund säger något annat. Dessutom, hundägare är inte dummare än andra när det gäller att ta till sig det som visas i media. Kanske Cesars program hjälper dom till mer fingertoppskänsla?
LIA
Klacksparkar? Jag ser honom dutta till hunden som en signal att ... hörru du du!
Rycker i koppel? Inget jag heller reagerat på. Han använder kopplet, men knappast brutalt. Om folk hemma tog efter hans metoder, så vore konsekvenserna allt annat än katastrofala.
Din syn på "mediaexponering" respekterar jag, men tycker du att dagens hundägare sköter sig så väl, att mer information än den dom redan har, inte behövs? Redan trådarna här i Hund säger något annat. Dessutom, hundägare är inte dummare än andra när det gäller att ta till sig det som visas i media. Kanske Cesars program hjälper dom till mer fingertoppskänsla?
LIA
LIA
Vilket jag heller inte påstått. Varför använder du ordet "tvinga"? Som jag minns det, var det en unghund och inte "en liten valp".Du får inte en valp stressfri genom att tvinga den att springa på ett rullband.
Var finns motsättningen där då?En valp behöver sova över 18 timmar på ett dygn inte att springa på ett löpband.
Eller så kanske han inte varit en terrorist?Jag har själv dalmatiner och skulle jag ha låtit våran lilla terrorist springa på ett löpband så hade han varit odräglig idag.
Jag håller med dig om att löband inte är ett bra alternativ till promenader/cykelturer etc i vanliga fall, men var det här ett vanligt fall? Jag är inte insatt i förutsättningarna på en brandstation annat än att brandmännen inte kan ge sig ut på promenader under jourtjänsgöring.Sen ogillar jag löpbandet starkt överhuvudtaget även till vuxna hundar. Det var ju välträndade brandmänn det var frågan om, kunde inte de ta hunden ut för en löprunda när den blivit äldre?
Det gick ju bra, eller hur? Hur menar du att Cesar (eller vem som helst) ska bära sig åt då, om en hispig hund plötsligt ska uppföra sig exemplariskt så snart han tar över? Hur skulle du göra?Stilla gå förbi något är det inte frågan om. Hunden är ju så stressad att den kastar sig till höger och vänster. I måndagens program så fick hunden springa förbi skatebordarna den var så stressad utav.
Nu har det ju gått ett program till, och jag tittade mycket noga. Rottweilern som anföll främlingar hade ju någon slags kedja på sig, men det var väl ingen stackel?
Beskriv gärna vad/om har gjorde fel i detta program, medans jag fortfaraqnde har det i färskt minne![]()
Att rycka en hund i kopplet (som sitter direkt under käken) för att "få den åt sidan och ur balans" är också rent och skärt skitsnack. Varför har han inte bara en sele på hunden och drar den åt sidan?
Det är först när hunden är över ett år som riktigt ordentlig motion är nödvändig.
Darfor att en sele hjalper INTE om man har en hund som drar mycket. Den ligger over hundens allra starkaste delar (tank pa t.ex. sladhundar som har just sele nar de drar) och da har man inte mycket att satta emot... Under/bakom kaken far man daremot mer effekt och behover alltsa inte ta i sa himla mycket, blir ingen dragkamp da utan ett latt "ryck" racker.
Jag har iaf aldrig sett honom rycka, dra och slita i kopplet sa som man ofta ser vanliga hundagare gora ute pa promenader.......
...Håller inte alls med om det. Vad jag såg (), var att Cesar "jobbade ner" hundens energi och fick den att lyssna och ta in förhållningarna. Stackel tror jag inte gjorde någon skillnad, det hade säkerligen blivit samma resultat med ett vanligt halsband...
LIA
Kom hem till mig och sag det till min 7-manaders labradorhane som ar superaktiv
Alla hundar ar inte stopta i samma form!