cavalier king charles spaniel?

L

lilltigern

Hallå!

Jag undrar om det finns någon här som har erfarenhet av cavalier? Vad är det negativa med rasen?

Jag har läst på om rasen, men jag hittar inget negativt mentalt, men kroppsligt har det den rasen problem med hjärtat.

Det här blir min första hund och jag undrar om det är ett bra val? bör jag kolla efter en annan ras?

Jag vill ha en kompis som vill hänga med på allt, en som inte springer på väggarna efter några dagar. Men tränar gärna lydnad och olika cirkuskonster och vardagliga grejer som hämta posten, plocka ihop leksakerna efter sig m.m. Som tycker om andra människor och är barnvänlig ( jag vet att man måste träna hunden och småbarnen så de blir hundvänliga) detta eftersom jag har småkusiner som jag träffar i bland. Har en kanin här hemma, går cavalier ihop med smådjur?

vill gärna höra synpunkter från er alla, båda dåliga och bra om rasen, gärna tips på andra raser som skulle passa..

Sv: cavalier king charles spaniel?

Jag har haft en cavalier som första hund och det gick utmärkt! (Hade också smådjur, inga problem.)

Enda nackdelarna är ju de rasbundna sjukdommarna, välj noga en uppfödare och kontrollera så att avelsdjuren är friska. (Intyg ska finnas, andra vet nog mer om detta än jag. Detta var några år sedan.)

Sedan en sak jag var ganska noga med när jag uppfostrade min var att uppmuntra självständigheten och självförtroendet eftersom jag innan sett så många veka cavalierer som var rätt ut sagt hariga till sättet. (Mina egna erfarenheter.) Men min hane var redan från början en väldigt framåt och "på" individ så det var aldrig något problem.

Med tanke på det du skriver så låter det som om en cavalier skulle passa dig utmärkt! :)

Tack för ditt svar!

Jag har hört att vissa cavalier har jaktlusten kvar, hur var det med din hund? var den intresserad av att jaga vilt? iofs är det inte konstigt eftersom man använde den som jakthund från början om jag förstått det rätt.

Tack för länken!

Jag varit inne där och tittat på uppfödare, men det svårt att veta vilka som är bra.

Min cavalier har jaktlust, och det rejält mycket.
Jagar gärna fåglar men andra djur i skogen går minst lika bra :crazy:

Ja min hade lite jaktlust, men inte mer än så att han gav upp när han inte längre såg bytet och eftersom han inte var så särdeles snabb jämfört men en och annan hare eller rådjur så blev det tämligen korta spurtar...! :smirk: Han försvann aldrig iväg pga av att han fått upp ett spår, utan det var bara när han fick syn på något och jag inte hann få kontroll innan han hunnit iväg en bit.

Jag är lite sugen på att skaffa en cavailer igen faktiskt, men den är gången ska jag välja uppfödare väldigt noggrant.

Kollar på annonser, hemsidor och rasklubbens valpförmedling men det verkar vara extremt få tikar som säljs? De kanske behålles till framtida valplådor. Jag vill dessutom inte ha en blenheim, som är den vanligaste färgvarianten, eftersom min förra var en sådan.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 570
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 695
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 171
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 074
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka