C-ponny på hästtävling.

T

Tjalfe

Har man nån chans ö.h.t eller är det bara dumt att ens försöka? Det gäller dom allra lättaste klasser(LC och LB)...
Hästen är 136cm, maffig, och med ett väldigt fint långt steg för att vara en liten ponny.
Är det bara dumt att ge sej ut på klubb och lokaltävlingar då?
Kan väl tillägga att ekipaget ser fint ut storleksmässigt.

Sv: C-ponny på hästtävling.

varför tävla bland stora hästar när ni egentligen ska tävla kategori c?? spec när det bara är de allra lättaste klassrena?

för att ryttaren antagligen är överårig

Nirak

På lokal/klubbnivå lär det inte vara några problem. Statusen på ryttarna och hästarna brukar vara rätt låg där.
Jag (rätt obegåvad hobbyryttare) tävlade kat c (obegåvad tinkerkorsning) i LB klass mot stora hästar och vann :D Det betyder alltså att det går finemang att tävla lätt klass på den nivån även på kat c ;)

Nirak

för att ryttaren antagligen är överårig

Nirak

Precis:D Har inget stort intresser för att tävla, tänkte bara att det skulle vara kul att göra det nån gång ibland för att se hur man utvecklas.:)

Den ponny jag rider nu tror jag skulle kunna konkurrera på LA nivå mot stora hästar faktiskt. Inte bara lokalt och klubb då utan på reg nivå.
Den ponny jag tävlade klubb/lokalt på däremot har inte den kapaciteten (dålig exteriör och gång och svårt för sig).
Det finns många fina ponnyer :)

Nirak

Ok, skönt att höra:) Har ju inte träffat den här killen än men enligt ägaren har han ett fint rejält steg för att vara ponny och han är även väldigt lätt att rida i en trevlig form.

Får man verkligen mäta upp C-ponny? Jag funderade på att mäta upp min C-ponny, men på den tiden det var aktuellt så fick man bara mäta upp D!

Får man verkligen mäta upp C-ponny? Jag funderade på att mäta upp min C-ponny, men på den tiden det var aktuellt så fick man bara mäta upp D!

Vaddå mäta upp? Varför ska man försöka mäta upp en kat c ponny till stor häst? Låter helt onödigt och även omöjligt ;)
Det är väl bara att tävla i storhästklass? Huvudsaken att ponnyn inte tävlar som kat c och häst under samma säsong

Nirak

hittade denna info på stallbacken
"Ponnyryttare som fyller minst 19 får starta ponny i hästklasser t.o.m. Msv A på regionaltävling. Ponnyn skall ha hästlicens (inte ponnylicens) och ryttaren skall ha seniorlicens. Ponnyn får efter första starten i hästklass inte längre tävla dressyr som ponny. För att den ska få tävla ponnyklasser igen krävs ett ägarbyte eller stadigvarande ryttarbyte. "

dvs. ja du får tävla ponnyn upp till klass MSV A

Fast i vardagsprat säger man rent allmänt att man mäter upp den... Även fast man inte gör det - så I see you´re point!

Men har man en gång tävlat bland storhäst med sin ponny så får man ju inte rida den som ponny mer (med samma ryttare).

Men som sagt jag är osäker på om man verkligen får rida en C-ponny bland storhästar!

Men har man en gång tävlat bland storhäst med sin ponny så får man ju inte rida den som ponny mer (med samma ryttare).

Får man inte göra det fast inte under samma tävlingstermin?

Men som sagt jag är osäker på om man verkligen får rida en C-ponny bland storhästar!

Jo det FÅR man. Det jag undrade var om det var nån idè att ens försöka eller om det var som att bara göra bort sej helt och hållet och inte räkna med mer än att man hamnar sist.

Någon som vet hur man skaffar dom här licenserna(häst och senior licens)? Är det krångligt eller är det bara att skicka in papper?

Go girl! Det kan vara klasser av medioker kvalitet och har du "ställt i ordning" ponnyn så kan du nog kliva fram rätt långt i placeringslistan,lycka till!

om du går in på ridsports hemsida så kan du läsa allt om licenser.

och om ekipaget bara ser proportionerligt ut har ni precis samma chans som alla andra. ut och tävla!
sen kan jag rekommendera att om du inte siktat in dig på tävling nu i höst, så vänta med att lösa licens. då den kostar ca 850kr och gäller bara för 07.

För att ponnyn ska få tävla ponnyklasser igen krävs ett ägarbyte eller stadigvarande ryttarbyte.

Men som jag nu har ett litet tag kvar att tävla honom som ponny, kan jag göra det då och SEN skaffa hästlicens eller måste jag tävla honom som häst på en gång?

Men som jag nu har ett litet tag kvar att tävla honom som ponny, kan jag göra det då och SEN skaffa hästlicens eller måste jag tävla honom som häst på en gång?

Du menar att du inte fyllt 19 än? Då kan du tävla honom som ponny 'tiden ut', och sen skaffar du helt enkelt hästlicens för honom, och fortsätter tävla honom som ponny. Det är inga problem att ekipaget tävlat som ponny innan och sen tävlar som storhäst. Tvärtom däremot går som sagt inte.

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 113
Senast: fio
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 479
Senast: Ewelina02
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 561
Senast: Hedwig
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 453
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix